Planteidentifikation
Fra : Basse

Dato : 24-02-02 21:43

Hejsa !

Jeg håber der er nogen i denne gruppe, der måske kan fortælle mig, hvad det
er for en plante, jeg har i min have.

Jeg er ret sikker på, at det er en Sedum (stenurt) af en art, men hvilken ?

Den er krybende/tæppedannende og breder sig en del både ved udløbere og
selvsåning. "Bladene" er ligesom nåle (altså ikke knappenåle, men
nåletræsnåle) der sidder op ad stænglerne og er nærmest blågrå og kødfulde,
som bladene hos andre stenurt. Stænglerne bliver ca. 10 cm lange og vokser
opad, men lægger sig ned efterhånden, som de bliver længere.

Den blomstrer omkring juni med gule blomster, der ligner blomsterne hos
f.eks.bidende stenurt. Blomsterne sidder i skærme på ca. 10-15 cm. høje
stilke.

Er der nogen, der ud fra denne beskrivelse kan fortælle mig, hvad det er for
en plante ?

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-02 21:47

On Sun, 24 Feb 2002 21:42:54 +0100, "Basse" <garp@get2net.dk> wrote:

>Jeg håber der er nogen i denne gruppe, der måske kan fortælle mig, hvad det
>er for en plante, jeg har i min have.

Du har vel mere end en?

> [...]
>stilke.
>
>Er der nogen, der ud fra denne beskrivelse kan fortælle mig, hvad det er for

Det kunne lyde som en Bjergstenurt, Sedum reflexum. Min bog siger godt
nok at sådan en bliver lidt højere, 20-25 cm og at den blomstrer lidt
senere, juli-august. Til gengæld er der ikke andet i bogen som bare
minder om den, så mon ikke det er den?

http://www.gartneriet.dk