Fontstyring i Classic
Fra : Storm

Dato : 24-02-02 17:44

Jeg bruger ATM deLuxe 4.5. Jeg har hørt om, at det ikke kører på OS X og
ikke vil blive lavet hertil. Men skulle det ikke køre i Calssic?
Jeg får en uorganiseret "pc'sk" fontliste frem når jeg f.ex. vil vælge
fonte fra Quark. Er det OSX eget fontstyring der tager over?

I andre der bruger OSX, hvordan styrer i fonte?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 24-02-02 23:04

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> fonte fra Quark. Er det OSX eget fontstyring der tager over?
>
> I andre der bruger OSX, hvordan styrer i fonte?

Jeg har haft fornøjelsen af at afprøve Extensis Suitcase 10. Det kræver
nogen tilvending oven på ATM Deluxe, men når man har indset at de *ikke*
er ens, så er det faktisk et ganske udemærket produkt.

Fonte aktiveret med Suitcase i OS X er også til rådighed i Classic.

Dog er der lige MenuFonts (svarende til ATR Deluxe), der organiserer
skrifter efter familier - den er styg (smag og behag s'føli') - så jeg
lever med det uorganiserede. Men det problem løser sig selv i InDesign
2.0

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 26-02-02 09:23

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Dog er der lige MenuFonts (svarende til ATR Deluxe), der organiserer
> skrifter efter familier - den er styg (smag og behag s'føli') - så jeg

Nogle gange kan det uorganiserede bestemt ha' sin charme, men lige netop
fonte vil jeg gerne have styr over præcis hvilke jeg har hvor
I OS X kan jeg ikke engang finde se hvilke systemfonte der ligger. Der
er åbenbart font-mapper på flere niveauer.
Men indtil videre leger jeg kun med OS X for sjov.

Jeg tjekkede lige MenuFonts af, kendte det ikke - åbenbart en del af
Suitcase nu. Men det ser da ud som om man kan holde sig fra at gå ned i
det?

> Men det problem løser sig selv i InDesign
> 2.0

Ha, vil det sige at InDesign selv organiserer i familier?
Jeg kunne ikke forstå at Adobe selv ikke ville lave ATM til OSX, men
hvis deres plan er, at lægge fontstyring ind i alle deres programmer, så
er det jo endnu en måde at få folk til at droppe Quark - hvis de skal
til at skifte fontstyringsprogram også (hvis man bruger Quark og ATM).

Misforstå ikke - jeg ville hellere end gerne skifte fra Quark til
InDesign 2, det lyder totalt fedt med understøttelse af transparency -
mon det holder hele vejen gennem ripning?
Det gør det jo nok hvis man leverer PDF'er.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 26-02-02 10:42

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> er det jo endnu en måde at få folk til at droppe Quark - hvis de skal
> til at skifte fontstyringsprogram også (hvis man bruger Quark og ATM).

Fontstyring ville være synd at sige. InDesign inddeler skrifterne efter
familie, men det ændrer ikke ved at man skal aktivere skrifter manuelt
ved at flytte dem, hvis man ikke har fx Suitcase.

Der står nogle artige sager om ATM Deluxe og understøttelse i Os 9.x og
OS X, samt deres anbefalinger af andre produkter her:
<http://www.adobe.com/products/atm/atmOSX.html>

> [...]
> mon det holder hele vejen gennem ripning?
> Det gør det jo nok hvis man leverer PDF'er.

Godt spørgsmål. Jeg holder mig til direkte udkørsel på standard
sort/hvid-laserprinter - der er ikke så meget, der kan gå galt

Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 26-02-02 12:50

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Fontstyring ville være synd at sige. InDesign inddeler skrifterne efter
> familie,

- Det er da trods alt noget.

> [...]
>
> Der står nogle artige sager om ATM Deluxe og understøttelse i Os 9.x og
> OS X, samt deres anbefalinger af andre produkter her:

Tak - ja, så er det jo ikke til at misforstå. Har de penge i Extensis
eller hvad? Jeg synes stadig det er lidt mærkeligt at de dropper ATM.

> Godt spørgsmål. Jeg holder mig til direkte udkørsel på standard
> sort/hvid-laserprinter - der er ikke så meget, der kan gå galt

Mener du som separations-kontrol. Så er det jo altid en god ting.
Eller er det her dine resultater ender. Så er du da ikke underudrustet
med værktøj

--
Venlig hilsen Nina Storm