Myseost
Fra : Sten Mogensen

Dato : 24-02-02 17:30

Hvor kan jeg købe myseost i et varieret udvalg - jeg er træt af kun at kunne købe den sædvanlige lille røde fra supermarkederne. Kender nogen en butik med større udvalg eller et postordresalg/netsted?
Mvh. Sten

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 25-02-02 07:25

Hejsa.

Sten Mogensen <stm@post11.tele.dk> wrote:

> Hvor kan jeg købe myseost i et varieret udvalg - jeg er træt af kun at kunne
> købe den sædvanlige lille røde fra supermarkederne. Kender nogen en
> butik med større udvalg eller et postordresalg/netsted?

Det skulle vel ikke være, at der var et supermarked i ostens hjemland
(Norge), der har netsalg. Jeg kiggede på de norske mejeriers
fællesorganisations hjemmeside (www.tine.no), men der kunne jeg ikke
finde noget om den slags desværre. Men søg på myseost og salg på f. eks.
den norske yahoo. I øvrigt hedder myseost med kun gedemælk for
"geitost", og den har en stærkere gedesmag end den røde "Gudbrandsdal",
som er den, de sælger i DK.

/Sebastian.

P.S. finder du noget, så vil jeg gerne vide det (og være med til at
bestille )

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Jørgen Hess

Dato : 27-02-02 01:38

Man skal faktisk være lidt forsigtig med ordet geitost som navn for brunost,
for nordmændene har opdaget, at hvid gedeost også er spiselig. Så det
korrekte ord må være myseost eller brunost.
Faktisk er det ikke ost. Osten bliver skilt fra med osteløbe som vi kender
det i Danmark, men herefter er det vallen der bruges. Vallen indkoges for at
samle mælkesukkeret og forsigtigt at få det til at karamellisere. Ud af 100
liter gedemælk får man kun omkring 1 kilo myseost. Ægte geitost er dyrt,
også i Norge.
Brunost smager efter min mening bedst på grahamsbrød. En noget sød, for ikke
at sige vammel, variation er vafler (Der normalt spises med blåbær og rømme)
men i dette tilfælde med brunost. Det lykkedes aldrig for min kusines mand i
Fredrikstad at overbevise mig om at det smagte godt.
venlig hilsen
Jørgen