Gammel Mac til at køre linux på?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 24-02-02 17:33

Jeg overvejer lidt at finde en gammel Macintosh til at lege med lidt linux
på... mest på grund at drømmen om at have samme styresystem på flest mulige
forskellige arkitekturer... men hvad skal jeg gå efter som minimums krav?
--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
[lasse@Earth ~]$ uname -a

Fra : Maciek

Dato : 24-02-02 20:20

Jeg har haft gode erfaringer med en powermac 7200/90. Jeg har hentet de
sidste nye distributioner af YellowDogLinux og LinuxMandrake ned (i alt
3 cd'er). Skriv, hvis jeg skal lave en cd til dig.
mvh. maciek

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-02-02 07:42

Maciek wrote:

> Jeg har haft gode erfaringer med en powermac 7200/90. Jeg har hentet de
> sidste nye distributioner af YellowDogLinux og LinuxMandrake ned (i alt
> 3 cd'er). Skriv, hvis jeg skal lave en cd til dig.

Jeg har selv ADSL, så det er ikke noget problem at skaffe ISO'erne, men
hvad står sådan en maskine til brugt? Og hvilke ting skal jeg lægge mærke
til, hvis jeg skal købe en?

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
[lasse@Earth ~]$ uname -a
Linux earth.lan 2.4.7-10smp #1 SMP Thu Sep 6 17:09:31 EDT 2001 i686 unknown
[lasse@Earth ~]$ uptime
7:01am up 15:30, 4 users, load average: 0.37, 0.19, 0.12

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 08:01

In article <3c79dcc3$0$39823$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Lasse Jensen <rdx@worldonline.dk> wrote:

> Jeg har selv ADSL, så det er ikke noget problem at skaffe ISO'erne, men
> hvad står sådan en maskine til brugt?

ca 500kr

> Og hvilke ting skal jeg lægge mærke til, hvis jeg skal købe en?

Om den har tilstrækkeligt med RAM, RAM til en 7200 koster en mindre
formue

Fra : Ben Knudsen

Dato : 25-02-02 08:58

spam@reippuert.dk writes:

>Om den har tilstrækkeligt med RAM, RAM til en 7200 koster en mindre
>formue

Jeg har en 6400/180 stående, som skal bruges til det samme. Den lider af
de samme ram-priser, så jeg vil helst ikke opgradere den. Lige nu er der
(så vidt jeg husker) 72 mb eller noget i den størrelsesorden i den. Er det
nok til at den fx. kan køre en gang samba i kælderen?

Mvh Ben

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 09:03

In article <fc.0073fb6b03e71b9f3b9aca0021fb544b.3e71bc9@net.dialog.dk>,
"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Er det nok til at den fx. kan køre en gang samba i kælderen?

Ja.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 09:20

> [...]

> (så vidt jeg husker) 72 mb eller noget i den størrelsesorden i den. Er det
> nok til at den fx. kan køre en gang samba i kælderen?

ja, uden problemer.

Den skulle sagtens kunne trække en lille server til fildeling
(netatalk+samba & evt. NFS), mail (?), news (leafnode) og web/ftp
(apache og proftp).

mht. til at køre GUI programmer tror jeg dog at de 72MB er lige i
underkanten (jeg er ikke sikker)