det der om jern igen !!!
Fra : tommy & laila

Dato : 24-02-02 05:14

Tidligere på måneden var der et indlæg om jern i akvarier
hvordan er det gået siden.???
Er der nogen deformeringer af unger hos nogen af jer. pga.over jerning eller
hvad jeg nu skal kalde det

Jeg er udlært maskinarbejder og
jeg læste at der var en der har anbefalet iso 9000 certificeret jern
og det er sku et vidt begreb efter min mening!!
ISO er kun et certifikat om enshed i matrialet og ikke andet.
Finder man noget der er for blødt er det fyldt med bly/ kobber
og tager man noget der er lidt hårdere er der celen og mangan og crom de
vigtiste ingridienser

Jeg så at Ditte anbefalede alm. jernsøm formentlig købt i et byggemarked.
Er de barrer købt som jernsøm i såfald er der en størrelse på disse søm CA.
..CM navn

Nogle af de nævnte ingredienser er nemlig farlige for fisk/mennesker og dyr.
I selv små mængder
og enhver brøndboring ville øjeblikkelig blive lukket hvis man fandt nogle
af disse ting sååå

Er der nogen der har undersøgt om de der jern tabletter vi alle går og æder
om de måske kan bruges de er da kemisk rene ikk ???

MVH. TOMMY.

---

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-02-02 13:00

"tommy & laila" <tbn@12mail.dk> wrote in message

> Nogle af de nævnte ingredienser er nemlig farlige for fisk/mennesker og
dyr.
> I selv små mængder

fisk og mennesker trues ikke nødvendigvis af samme kemikalier. Den berømte
klassiker mht. tungmetalforurening i et japansk fiskerleje (i en bugt, hvis
navn jeg ikke på siddende balle kan huske) viste jo netop, at fiskene ikke
fejlede en snus, hvorimod fiskerne efterhånden alle viste svære skader efter
kviksølv. Fisk bliver ikke nær så gamle, omsætter ikke nær de mængder føde
og som følge deraf akkumulerer de ikke tungmetaller på samme måde som f.eks.
mennesker.

> og enhver brøndboring ville øjeblikkelig blive lukket hvis man fandt nogle
> af disse ting sååå

....og det har ikke en snus med akvariehold at gøre. I mine forældres
havedam, benyttes vand af en kvalitet jeg aldrig nogensinde ville indtage -
men gulfiskene trives fortrinligt.

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-02-02 14:51

> [...]
> hvordan er det gået siden.???
> Er der nogen deformeringer af unger hos nogen af jer. pga.over jerning
klip
> Jeg så at Ditte anbefalede alm. jernsøm formentlig købt i et byggemarked.
> Er de barrer købt som jernsøm i såfald er der en størrelse på disse søm
CA.
> .CM navn
klip
> Er der nogen der har undersøgt om de der jern tabletter vi alle går og
æder
> om de måske kan bruges de er da kemisk rene ikk ???
>
> MVH. TOMMY.

Hej Tommy
Det der med jernesøm er der hvist mange som bruger, og det var derfor at jeg
kom med tipset, for jeg bruger dem ikke selv - mine planter ville gro ud
over alle breder, hvis jeg gjorde det
Man kan sikkert godt bruge jerntabketterne som vi selv går og putter i
os.....
Hilsen Ditte

Fra : tommy & laila

Dato : 24-02-02 15:14

ja Ditte det er der noget der kunne tyde på
men hvoffor bruger man ikke kulsyre istedet for
"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> over alle breder, hvis jeg gjorde det
> Man kan sikkert godt bruge jerntabketterne som vi selv går og putter i

---

Fra : Knud Schøler

Dato : 25-02-02 11:15

"tommy & laila" <tbn@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> ja Ditte det er der noget der kunne tyde på
> men hvoffor bruger man ikke kulsyre istedet for

I stedet for hvad? Hvis det er istedet for jern giver det ingen mening, da
jernet jo er et sporstof på linie med bor, mangan, magnesium etc., mens CO2
er en af de andre ingredienser der er nødvendige for planternes vækst (CO2
er en forudsætning for fotosyntesens restprodukt O2)

Jeg mener at huske, at en af min kones jernpiller indeholdt jern-sulfat men
hvilken af varianterne ved jeg ikke (FeSO4,7H2O eller Fe2(SO4)3 - den første
er jern II sulfat og den anden er jern III sulfat)

Jeg skal heller ikke umiddelbart gøre mig klog på om disse kemikalier er
brugbare.

Jeg har tidligere blot smidt et stykke jern jeg fik at min svoger, der er
mekaniker ned under gruset i akvariet og syntes at dette virkede helt OK

Der er jo også den oplagte mulighed at købe sporstofgødning (f.eks.
Tropicas) i akvarieforretningen

mvh/Knud

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 25-02-02 20:05

"tommy & laila" <tbn@12mail.dk> wrote in message
> ja Ditte det er der noget der kunne tyde på
> men hvoffor bruger man ikke kulsyre istedet for

Aner ikke...... Jeg har i hvert fald ikke behov for det
Hilsen Ditte

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 26-02-02 00:15

> [...]

> jeg læste at der var en der har anbefalet iso 9000 certificeret jern
> og det er sku et vidt begreb efter min mening!!

Nej det er netop som du selv siger lige her under.

> ISO er kun et certifikat om enshed i matrialet og ikke andet.

Og derfor er det højest sandsynligt at der er andet end i matrialet end der
står på standadiseringen. Der ville ikke være grund til at tilsætte andre
dele som

> er det fyldt med bly/ kobber, celen og mangan og crom de
> vigtiste ingridienser

da det ville fordyre fremstillingen, og det er jo et ikke et delmål med ISO.

Egentlig er det min anbefaling, fordi jeg ikke lige kan få øje på et andet
lettilgængeligt og billigt produkt, med samme eller større sikkerhed for
indholdet.

Men rigtitgt; at hvis der er for meget f.eks bly i det en gang, ja så kan
man være sikker på at der også er det næste gang. sådan er ISO.

Fra : tommy & laila

Dato : 02-03-02 08:13

NAAAAA Jens
jeg tror at vi går lidt forkert af hinanden.
det jeg vil sige om ISO er Feks.
du går ned og køber et AKVASTABIL akvarium( kun akv) nede ved den lokale
akvarie butik så er det der ikke nogen forskæld i kvalliteten på akvariet
fra butik til butik kun prisen og det er iso.
Hvis der er forskæld i kvalliteten så er det en sag for akvastabil Danmark
og så er der snart en mindre på arbejde hvis du forstår hvad jeg mener!!!
jeg har prøvet at smide en møtrik M16 ned i det en akv og det er en alm
møtrik i jern (8.8)
som jeg så har gjort ren og kogt og så må vi jo se om det hjælper
Mvh.Tommy
"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men rigtitgt; at hvis der er for meget f.eks bly i det en gang, ja så kan
> man være sikker på at der også er det næste gang. sådan er ISO.

---

Fra : ole larsen

Dato : 02-03-02 10:32

tommy & laila skrev i meddelelsen ...
møtrik M16 ned i det en akv og det er en alm
>møtrik i jern (8.8)
>som jeg så har gjort ren og kogt og så må vi jo se om det hjælper
>Mvh.Tommy

Hvor lang tid for at blive mør ?

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 02-03-02 12:35

> Hvor lang tid for at blive mør ?
>
> Ole

*LOL*

Øhm, hvorfor koge møtrikken? At koge sten ude fra naturen for at slå
diverse uønskede organismer ihjel, men en møtrik?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : tommy & laila

Dato : 03-03-02 21:18

Der sidde olie i gevindet.
Tommy

Fra : tommy & laila

Dato : 03-03-02 21:16

Ja Ole
men det var nu også for at hører andres mening
og jeg tror at der var flere end jeg der fik lidt med herfra
hyggeligt at møde dig .
MVH Tommy.
"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> tommy & laila skrev i meddelelsen ...
> møtrik M16 ned i det en akv og det er en alm
>
> Hvor lang tid for at blive mør ?
>
> Ole

---

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-03-02 18:04

> [...]
> akvarie butik så er det der ikke nogen forskæld i kvalliteten på akvariet
> fra butik til butik kun prisen og det er iso.

Man skal jo nok passe på at smide med sten, når man bor i et glashus. Du har
ikke ret. ISOstandarden kan sagtens tillade vidt forskellige kvaliteter -
bare det er beskrevet.

> Hvis der er forskæld i kvalliteten så er det en sag for akvastabil
Danmark
> og så er der snart en mindre på arbejde hvis du forstår hvad jeg mener!!!

Er du da gået hjem for at se på dit nye akvarium?

> jeg har prøvet at smide en møtrik M16 ned i det en akv og det er en alm
> møtrik i jern (8.8)
> som jeg så har gjort ren og kogt og så må vi jo se om det hjælper

Det var dog vanvittigt. Hvorfor koge møtrikker? (jeg evner ikke at fyre en
bem., der er bedre end Oles af her).

mvh
Jan

Fra : tommy & laila

Dato : 03-03-02 21:24

du må da være en af dem der har en blank møtrik i ???
den her var fyldt med olie og skulle naturligvis gøres ren

---