Newsreader?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 22-02-02 17:08

Hej
Der var en anbefaling under overskriften "Finally" om en newsreader, men min
entourage vil ikke hente flere fra newsserveren (eller er de slettet?) - jeg
kan ihvertfald ikke få nyheden frem. Er det MT-newswatcher?

Mvh. Poul

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-02-02 17:24

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> writes:

> [...]
> men min entourage vil ikke hente flere fra newsserveren (eller er de
> slettet?) - jeg kan ihvertfald ikke få nyheden frem. Er det

Det kan fint tænkes. MT-Newswatcher er kommet i en v. 3.2 til OSX.

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 17:47

In article <B89C2B61.1EF%skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> entourage vil ikke hente flere fra newsserveren (eller er de slettet?) - jeg
> kan ihvertfald ikke få nyheden frem. Er det MT-newswatcher?

Ja, pt. er det det uden sammenligning det bedste bud på en god og
_færdig_ native newsreader.

"Thooth" ligner MT meget, men er crash-prone, unødig tung og ikke særlig
intuitiv. Desuden koster den penge på trods af af det er en
videreudvikleing af YA-newswatcher.

"Mozilla" og "N6" kan sagtens gå an, men mangler en del af de features
en rigtig newsreader skal have.

"Halime" er meget ufærdig og ikke stabil

"Entorage" er decideret uegnet til news...

"Newswatcher-X" er mangelfuld

"Pan" er ganske god men da den kræver XDarwin er det ikke en ikke særlig
elegant løsning

Der er også dem der sværger til "gnus" men indlæringskurven er meget høj
da den afvikles fra emacs.

Desuden er der "slrn" og "pine" som begge er komandolie programmer.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-02-02 18:16

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Der er også dem der sværger til "gnus" men indlæringskurven er meget
> høj da den afvikles fra emacs. Desuden er der "slrn" og "pine" som
> begge er komandolie programmer.

Pine er temmelig umam til news (men rigtig mam++ til mail). Hvad slrn
og gnus angår, så er de vanskeligere tilgængelige end Pan, MacSoup
m.fl - men ikke noget som ikke kan med lidt motivation og en times
indsats (eller noget). På OSX er Gnus måske et ptoblem, fordi Emacs er
underlig på MacOSX og ikke kan hitte ud af æøå (eller: sådan var det i
hverfald sidst jeg forsøgte mig).

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 18:16

In article <m31yfdqvyi.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Pine er temmelig umam til news (men rigtig mam++ til mail).

det er i al fald bedre end Entourage og OE

> [...]
> Emacs er underlig på MacOSX og ikke kan hitte ud af æøå (eller: sådan
> var det i hverfald sidst jeg forsøgte mig).

Det kan bestemt også være et problem at lære emacs pga terminal.app's
manglende understøttelse af F-taster (kun 1-4 virker).
Det var den primære grund til jeg opgav emacs/gnus efter at have prøvet
to gange (i forbindelse med udgivelsen af PB og 10.0x) - Viljen var der
og jeg lånte en bog og fik den endda læst...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-02 19:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Det kan bestemt også være et problem at lære emacs pga terminal.app's
> manglende understøttelse af F-taster (kun 1-4 virker).

Oeh. Emacs benytter ikke F-taster som standard (vistnok er F1 blevet
til hjaelp, men resten skulle da vaere ledige).

> Det var den primære grund til jeg opgav emacs/gnus efter at have prøvet
> to gange (i forbindelse med udgivelsen af PB og 10.0x) - Viljen var der
> og jeg lånte en bog og fik den endda læst...

Fint.

Skriv "emacs -f gnus" for at komme ind. Tryk "q" for at afslutte
nyhedslaesning. Tryk Ctrl-X Ctrl-C for at afslutte EMacs.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 00:51

In article <kkd6yx8j52.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Oeh. Emacs benytter ikke F-taster som standard (vistnok er F1 blevet
> til hjaelp, men resten skulle da vaere ledige).

når jeg starter en jomfruelig emacs mødes jeg af følgende "activate
menubar = F10"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 07:10

> når jeg starter en jomfruelig emacs mødes jeg af følgende "activate
> menubar = F10"

Aah, ja, det er da sandt. Ved at bladre lidt i onlinehjaelpen fandt
jeg frem til at

tmm-menubar M-`, f10
Command: Text-mode emulation of looking and choosing from a menubar.

Du kan altsaa starte den enten med ESC x tmm-menubar RET, eller med ESC `

Det _anede_ jeg ikke, men jeg bruger ogsaa sjaeldent menuer. Sidst
var faktisk da jeg for vild i Gnus.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-02 02:19

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Skriv "emacs -f gnus" for at komme ind. Tryk "q" for at afslutte
> nyhedslaesning. Tryk Ctrl-X Ctrl-C for at afslutte EMacs.

Og videre:

I oversigten med grupperne:
--------------------------
j abonner på ny gruppe (med autocomplete på tab)
g hent (get) nye artikler
enter hop ind i gruppen
B Browse ekstra/fremmed newsserver
q forlad gnus

I gruppen:
---------
d delete / marker som læst
x slet d-markerede
F followup med citat
space gå til næste indlæg
q forlad gruppen og returner til oversigten

I indlæg:
--------
Ctrl-c send indlæg
Ctrl-k kill / cut linje
Crtl-y indsæt/paste/yank tekst
esc-q ombryd linje

generelt:
--------
< hop til toppen
> hop til bunden
esc, x tetris tetris

Det var vist det...? Ellers har emacs en fin guided tur, hvor man
kommer gennme det grundlæggende. Nå ja... du spiller tetris ved at
taste: ESC, X, tetris

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 07:13

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> I gruppen:
> ---------
> d delete / marker som læst
> x slet d-markerede
> F followup med citat
> space gå til næste indlæg
> q forlad gruppen og returner til oversigten

Skulle man have noget nyt paa hjerte er "a" tasten til at begynde et
nyt indlaeg. Jeg bemaerkede at du ikke mente den var noedvendig.

> Det var vist det...? Ellers har emacs en fin guided tur, hvor man
> kommer gennme det grundlæggende. Nå ja... du spiller tetris ved at
> taste: ESC, X, tetris

M-x dunnet

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 11:36

In article <m33cztngf6.fsf@mymlan.netcetera.dk>,

> [...]
> space gå til næste indlæg
> q forlad gruppen og returner til oversigten
>
> I indlæg:
> --------
> Ctrl-c send indlæg
> Ctrl-k kill / cut linje
> Crtl-y indsæt/paste/yank tekst
> esc-q ombryd linje
>
> generelt:
> --------
> < hop til toppen
> esc, x tetris tetris
>
> Det var vist det...? Ellers har emacs en fin guided tur, hvor man
> kommer gennme det grundlæggende. Nå ja... du spiller tetris ved at

Mange tak, hvordan er syntaksen i den textfil hvor jeg angiver afsender
etc samt hvilken newsserver jeg bruger? (Thomas har engang forklaret
det, men det var da PB blev udsendt og jeg kun kunne skrive ls og cd i
teminalen)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-02 13:51

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Mange tak, hvordan er syntaksen i den textfil hvor jeg angiver
> afsender etc samt hvilken newsserver jeg bruger?

Hvis du kigger i .emacs vil jeg tro at der er eksempler med
kommentarer. Du kan browse ekstra newsserver ved at trykke B, svare
nntp, svare news.foo.bar og abonnere på grupper ved at trykke u.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 14:16

In article <m31yfcs6oy.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Hvis du kigger i .emacs vil jeg tro at der er eksempler med
> kommentarer.

øh ".emacs" ??? den kan jeg ikke hitte.

min #.newsrc-dribble# se ud som følger:

(gnus-group-change-level "nndraft:drafts" 1 9 nil t)
(gnus-group-set-info '("nndraft:drafts" 1 nil nil (nndraft "")))

Her kunne jeg forstille mig at jeg skal angive nttp:127.0.0.1 for at få
gnus til automatisk at koble op på min server, men hvordan ?

> Du kan browse ekstra newsserver ved at trykke B, svare
> nntp, svare news.foo.bar og abonnere på grupper ved at trykke u.

problemt er at jeg ikke kan åbne den første... når jeg starter med
"emacs -f gnus" får jeg beskeden:

"nntp (news) open error: ''. Continue? (y or n)"

og trykker y og får beskeden:

"Gnus auto-save file exists. Do you want to read it? (y or n)"

jeg trykker y og får beskeden

"No news is no news"

trykker jeg B får jeg:

"wich backend:"

her skriver jeg "127.0.0.1" hvorefter jeg får beskeden "no match"

????

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-02 20:46

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> øh ".emacs" ??? den kan jeg ikke hitte.

Så skal du oprette en i dit home. Det er Emacs konfigurationsfil.

> trykker jeg B får jeg: "wich backend:" her skriver jeg "127.0.0.1"
> hvorefter jeg får beskeden "no match"

Backend er nntp (altså news).
Herefter angiver du navnet på newsserveren.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 05:31

In article <m38z9kf0bz.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Så skal du oprette en i dit home. Det er Emacs konfigurationsfil.

Det er gjort (med det inhold du postede)

> Backend er nntp (altså news).
> Herefter angiver du navnet på newsserveren.

Netop, jeg skriver "127.0.0.1" eller "localhost" og får stadig beskeden
"no match"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-02 09:49

> Netop, jeg skriver "127.0.0.1" eller "localhost" og får stadig beskeden
> "no match"

Du skal angive nntp som backend - det er protokollen. Maskinnavnet er
først næste spørgsmål. Hvis du er TDCkunde så brug 127.0.0.1

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 09:59

In article <kkheo654ly.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Du skal angive nntp som backend - det er protokollen. Maskinnavnet er
> først næste spørgsmål. Hvis du er TDCkunde så brug 127.0.0.1

aha

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 10:33

In article <kkheo654ly.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvis du er TDCkunde så brug 127.0.0.1

Øeæh, hvad har loopback adressen med TDC at gøre?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-02 10:47

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Øeæh, hvad har loopback adressen med TDC at gøre?

localhost.opasia.dk findes ikke.

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 10:58

In article <kkd6ytvqop.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> localhost.opasia.dk findes ikke.

Nøeh, men det gør localhost.cybercity.dk vel heller ikke?
Bortset fra det, så er det vist ligemeget hvad der står efter localhost
- den stryger til 127.0.0.1 alligevel.

Burde det ikke være nok at putte et FQDN ind det rette sted? Ellers
burde Morten måske eksperimentere med det link han selv fiskede frem
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011220115956917>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-02 11:00

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Nøeh, men det gør localhost.cybercity.dk vel heller ikke?
> Bortset fra det, så er det vist ligemeget hvad der står efter localhost
> - den stryger til 127.0.0.1 alligevel.

Min erfaring med TDC er at man får en DNS-opsætning som ikke kender
localhost. Derfor.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 11:12

In article <kk8z9hvq3z.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Min erfaring med TDC er at man får en DNS-opsætning som ikke kender
> localhost. Derfor.

Jeg sidder pt på en CC forbindelse har har ikke problemer med at
forbinde til localhost. Jeg har dog et problem i leafnode i og med at
jeg ikke kan få den til at skrive andet end *@localhost i mine message
id's.

Jeg har angivet et host navn i /etc/hostconfig, samt tvunget leafnode
til at tilføje et hostnavn

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 11:24

In article <mk2d5a.qhp.ln@G4.reippuert.dk>,

> Jeg har angivet et host navn i /etc/hostconfig, samt tvunget leafnode
> til at tilføje et hostnavn

Gider du lige at copypaste din leafnode.conf og poste den (du er
naturligvis velkommen til at slette eventuelle passwords til
newsservere)?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 11:40

In article <newsspam3-D213E2.11240025022002@dtext.news.tele.dk>,

> In article <mk2d5a.qhp.ln@G4.reippuert.dk>,

> Gider du lige at copypaste din leafnode.conf og poste den (du er
> naturligvis velkommen til at slette eventuelle passwords til
> newsservere)?

Ja, der er ikke det store at komme efter (jeg tror desuden at jeg har
fundet fejlen - se min anden post)

## This is the NNTP server leafnode fetches its news from.
## You need read and post access to it. Mandatory.
server = news.cybercity.dk

## Unread discussion threads will be deleted after this many days if
## you don't define special expire times. Mandatory.
expire = 365

##
## All the following parameters are optional
##

## I have free access to my news server. If you don't have, comment out
## the following two lines and change them accordingly.
#username =
#password =

## Standard news servers run on port 119. If your newsserver doesn't,
comment
## out the following line and change it accordingly.
# port = 8000

## This is another news server which stores some groups that are not
## available on the first one. You can define username, password and port
## for each server separately.
server = sunsite.dk
username = reippuert@mac.com
password = (fy!)

## This is a news server which does not understand the
## "LIST NEWSGROUP news.group" command. For this reason, we don't try to
## download newsgroups descriptions when getting new newsgroups. This is
## achieved by putting "nodesc = 1" somewhere behind the server
## line.
# server = broken.upstream.server
# nodesc = 1

## Here we have another news server which has a very slow connection. For
## that reason, we wait a full minute before we give up trying to
connect.
## The default is 10 seconds.
# server = really.slow.snail
# timeout = 60

## Non-standard expire times (glob(7) wildcard constructs possible)
# groupexpire comp.os.linux.* = 5 # groups too big to hold articles 20
days
# groupexpire any.local.newsgroup = 100 # very interesting, hold
articles longer

## Never fetch more than this many articles from one group in one run.
## Be careful with this; setting it much below 1000 is probably a bad
## idea.
maxfetch = 2000

## Fetch only a few articles when we subscribe a new newsgroup. The
## default is to fetch all articles.
initialfetch = 2000

## If you want to use leafnode like an offline newsreader (e.g. Forte
## Agent) you can download headers and bodies separately if you set
## delaybody to 1. In this case, fetch will only download the headers
## and only when you select an article, it will download the body.
## This can save a huge amount of bandwith if only few articles are
really
## read from groups with lots of postings.
## This feature works not very well with Netscape, though (which is not
## a fault of Leafnode).
# delaybody = 0

## To avoid spam, you can select the maximum number of crosspostings
## that are allowed in incoming postings. Setting this below 5 is
## probably a bad idea. The default is unlimited crossposting.
# maxcrosspost = 5

## If you suffer from repeatedly receiving old postings (this happens
## sometimes when an upstream server goes into hiccup mode) you can
## refuse to receive them with the parameter "maxage" which tells the
## maximum allowed age of an article in days. The default maxage is 10
## days.
maxage = 10

## maxlines will make fetch reject postings that are longer than a
certain
## amount of lines.
maxlines = 500

## minlines will make fetch reject postings that are shorter than a
certain
## amount of lines.
# minlines = 2

## maxbytes will make fetch reject postings that are larger
# maxbytes = 50000

## timeout_short determines how many days fetch gets a newsgroup which
## has been accidentally opened. The default is two days.
# timeout_short = 1

## timeout_long determines how many days fetch will wait before not
getting
## an unread newsgroup any more. The default is seven days.
# timeout_long = 6

## timeout_active determines how many days fetch will wait before
re-reading
## the whole active file. The default is 90 days.
# timeout_active = 365

## If you want to have your newsreader score/kill on Xref: lines, you
might
## want to uncomment this.
# create_all_links = 1

## If you want to filter out certain regular expressions in the header,
## create a "filterfile" (how this is done is explained in the README)
## and set
# filterfile = /path/to/your/filterfile

## If your newsreader does not supply a Message-ID for your postings
## Leafnode will supply one, using the hostname of the machine it is
## running on. If this hostname is not suitable, this parameter can be
## used to override it. Do not use a fantasy name, it may interfere with
## the propagation of your messages. Most modern newsreaders do provide
## a Message-ID.
hostname = G4.reippuert.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 12:01

In article <na4d5a.2np.ln@G4.reippuert.dk>,

> Ja, der er ikke det store at komme efter (jeg tror desuden at jeg har
> fundet fejlen - se min anden post)

Jeg så godt din anden post.

Hvor smider du forresten ikke sunsite ind i conf'en også?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 12:12

In article <newsspam3-212DD5.12011525022002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg så godt din anden post.
>
> Hvor smider du forresten ikke sunsite ind i conf'en også?

hvsi du kigger efter vil du se at den også står der...

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 12:26

In article <j56d5a.cpp.ln@G4.reippuert.dk>,

> hvsi du kigger efter vil du se at den også står der...

Doh! Det gør den sguda også.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 11:26

> [...]

> id's.
>
> Jeg har angivet et host navn i /etc/hostconfig, samt tvunget leafnode

o la la... "fejlen" er fundet, det var MT-Newswatcher der ikke kunne
finde ud af at bruge det angivne hostnavn i /etc/hostconfig som hostnavn
i det message message-ID den selv genererer.

Nu er det leafnode der generer mine Message ID's og umidelbart ser det
ok ud - Giver det nogen problemer at hostnavnet g4.reippuert.dk ikke
findes i DNS på Internettet?

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 11:37

In article <re3d5a.qjp.ln@G4.reippuert.dk>,

> Nu er det leafnode der generer mine Message ID's og umidelbart ser det
> ok ud

Det ser nyyydeligt ud.

> - Giver det nogen problemer at hostnavnet g4.reippuert.dk ikke
> findes i DNS på Internettet?

Nej. Du kunne for den sags skyld skrive kdjfhkjdfhkjh.sdkkjsdf.taf.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 11:44

In article <newsspam3-A3C28B.11364825022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det ser nyyydeligt ud.

så er spørgsmålet om det er Mac OS X eller MT-newswatcher der laver
fejlen...

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 12:00

In article <1h4d5a.9np.ln@G4.reippuert.dk>,

> så er spørgsmålet om det er Mac OS X eller MT-newswatcher der laver
> fejlen...

Det må være MT-N, når du sender mail ser det rigtigt nok ud: Received:
from G4.reippuert.dk [217.157.133.96] by mail.reippuert.dk with ESMT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 12:13

In article <newsspam3-6471BD.12002925022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det må være MT-N, når du sender mail ser det rigtigt nok ud: Received:
> from G4.reippuert.dk [217.157.133.96] by mail.reippuert.dk with ESMT

så burde man vel kontakte programøren...

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 12:25

In article <176d5a.cpp.ln@G4.reippuert.dk>,

> så burde man vel kontakte programøren...

Det burde man vel. Der står ikke noget fornuftigt i det der tekst-noget,
der følger med programmet?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 13:08

In article <newsspam3-563727.12252125022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det burde man vel. Der står ikke noget fornuftigt i det der tekst-noget,
> der følger med programmet?

Nej, den er ikke nævt på:

<http://www.smfr.org/mtnw/version_history.html>

- jeg har lige afsendt en beskrivelse af fejlen til:

<mailto:mtnw_bug@smfr.org?subject=MT-NewsWatcher%20bug%20report>

Har du samme problem med din Mac OS 9 udgave af MT-newswatcher? (Det kan
du selvfølgelig kun svare på, hvis du bruger en newsserver på din linux
server)

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 13:17

In article <pe9d5a.8sp.ln@G4.reippuert.dk>,

> Nej, den er ikke nævt på:
>
> <http://www.smfr.org/mtnw/version_history.html>

Næh, der er kun den her: SOCKS settings ignoring the 'bypass' hosts. Men
det er nok ikke relevant.

> - jeg har lige afsendt en beskrivelse af fejlen til:
>
> <mailto:mtnw_bug@smfr.org?subject=MT-NewsWatcher%20bug%20report>

Det bliver Simon nok glad for.

> Har du samme problem med din Mac OS 9 udgave af MT-newswatcher? (Det kan
> du selvfølgelig kun svare på, hvis du bruger en newsserver på din linux
> server)

Jeg har kørt med Leafnode på Linux-dimmeren, men den er (og har været
det et stykke tid) nede pga lidt hidsig eksperimenteren. Da den var
opppe var der dog ikke nogen problemer mellem Leafnode og MT-N.

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 11:21

In article <kk8z9hvq3z.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Min erfaring med TDC er at man får en DNS-opsætning som ikke kender
> localhost. Derfor.

Din erfaring er svjv udelukkende med BB-ADSL. Selv har jeg en P@, og der
har der ikke været den slags problemer.

Morten bruger vist forresten Cybercity.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-02 13:57

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Mange tak, hvordan er syntaksen i den textfil hvor jeg angiver afsender
> etc samt hvilken newsserver jeg bruger?

Skidt. Du får lige en .emacs:

; Mortens .emacs-fil
; ------------------

; Og med danske bogstaver (men måske ikke på OSXs terminal?)
(set-language-environment "Latin-1")
(set-input-mode (car (current-input-mode))
(nth 1 (current-input-mode))
0)

; Det her skulle sætte din mailadresse rigtigt
(setq user-mail-address "Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk>")

; Organization
(setq gnus-local-organization "http://dev.null.dk")

;Og så noget automatisk linje-ombrydning
(setq default-major-mode 'text-mode)
(add-hook 'text-mode-hook 'turn-on-auto-fill)

; server
(custom-set-variables
'(gnus-select-method (quote (nntp "sunsite.dk")))
'(smtpmail-smtp-server "smtp.foo.bar.")
'(display-time-day-and-date t)
'(message-directory "~/mail/")
'(smtpmail-default-smtp-server "smtp.netcetera.dk")
'(mail-user-agent (quote message-user-agent)))

;
; -- slut --

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 14:22

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Mange tak, hvordan er syntaksen i den textfil hvor jeg angiver afsender
> etc samt hvilken newsserver jeg bruger? (Thomas har engang forklaret

Foerste gang du starter gnus skulle du gerne ryge ind i nogen
virtuelle grupper som er beregnet til at oplyse foerstegangsbrugere om
en del ting. Anbefalet laesning.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-02-02 17:58

> [...]
> etc samt hvilken newsserver jeg bruger? (Thomas har engang forklaret
> det, men det var da PB blev udsendt og jeg kun kunne skrive ls og cd i

Hvis du kan få xemacs til at køre (evt. med xdarwin), så kan du også få
menuklikkeriet med. Her er der en enorm sektion med indstillinger
herunder gnus, ændres noget i disse ordner emacs selv skrivningen i
..emacs filen, helt klart at anbefale med mindre du ønsker at lære emacs
lisp (elisp?).

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-02 18:09

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Der er også dem der sværger til "gnus" men indlæringskurven er meget høj
> da den afvikles fra emacs.

Forkert praemis.

"Der er ogsaa dem der svaerger til Outlook Express da
indlaeringskurven er meget lav da det afvikles fra Microsoft Windows".

Det er lidt langhaaret, men det er der jo saa meget der er.

Fra : Jesper

Dato : 22-02-02 18:12

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det er lidt langhaaret, men det er der jo saa meget der er.

F.eks. at skrive Æ, Ø og Å i Gnus Emacs
--
Jesper.
"Africa, the continent where life is spun from a thinner thread

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-02-02 18:18

spam@sucks.xx (Jesper) writes:

> F.eks. at skrive Æ, Ø og Å i Gnus Emacs

Options->Mule->Select Input Method
latin-1-prefix

Nu giver /e æ, /a å og /o ø.

At du så måske ikke umiddelbart kan se dem i din terminal er Mac OS X
Terminal.app's skyld
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-02 19:23

spam@sucks.xx (Jesper) writes:

> F.eks. at skrive Æ, Ø og Å i Gnus Emacs

Det vil jeg godt give dig ret i. Det produkt findes nemlig ikke...

Og hvis du saa vil fokusere lidt paa bolden istedet?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 18:17

In article <kkwux58muy.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> indlaeringskurven er meget lav da det afvikles fra Microsoft Windows".
>
> Det er lidt langhaaret, men det er der jo saa meget der er.

jeg er muligvis lidt fredags-dum men ka' du ikke lige skære dine
præmisser ud i pap?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-02 19:28

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> jeg er muligvis lidt fredags-dum men ka' du ikke lige skære dine
> præmisser ud i pap?

Indlaeringstiden til gnus er _ikke_ lang, fordi det afvikles i Emacs,
men maaske fordi der er en milliard muligheder og at disse ikke lige
er umiddelbart intuitive. Jeg synes selv at underlighederne ikke har
noget med EMacs som saadan at goere.

Eller laeser jeg forkert naar jeg tolker dit "da" som et "fordi"?

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 22-02-02 20:55

On 22/02/02 17:46, in article spam-737E89.17465922022002@localhost, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ja, pt. er det det uden sammenligning det bedste bud på en god og
> _færdig_ native newsreader.
>
> "Thooth" ligner MT meget, men er crash-prone, unødig tung og ikke særlig
> intuitiv.

Det er nok mig, men MT er ikke særlig intuitiv. Jeg fik listen over
dk.edb.mac's indlæg frem og kunne læse i "Finally"
Så markerede jeg alle og valgte dem som læste. Hvordan subscriber man? Man
trækker intuitivt over i et vindue, som man kan gemme og derefter blot
klikke på den fil - og så er man i nyhedsgruppen.
Hm. Ikonet kommer ikke til at ligne det i hjælpefilen, og ved dobbeltklik
får jeg blot en oversigt på en linie om antal indlæg. Dobbeltklik alle
mulige steder får mig ingen steder hen, og jeg bevæger mig slavevejen fra
newsserver-roden og frem, kigger ind i dk.edb.mac og der er indlæggene igen.
Men ingen forskel på læste og ulæste - osv.
Jeg synes at have oplevet lignende interface før (MacSoup) - det er totalt
for indviede og lugter langt væk af indgroet kommando-forståelse af effektiv
news-håndtering. Det er måske et stærkt program, men det skal vist ikke
anbefales til news-begyndere. Der er f.eks. Outlook, entourage osv. langt
mere intuitive.
Men jeg vil da gerne se lyset. Kan jeg få en walkthrough til at abbonnere på
dk.edb.mac og filtrere først og fremmest på læste og ikke-læste?
Jeg har serveroversigten med grupperne, jeg kan komme ind i gruppen, jeg har
indstillet den til at hente hvert 10. minut - men mere har/kan jeg ikke.

Mvh. Poul

(PS: Alle jer der deltager i diskussionen om, hvad der er bedst: Det gjorde
i også igår...

Fra : Jesper

Dato : 22-02-02 18:10

> [...]

> entourage vil ikke hente flere fra newsserveren (eller er de slettet?) - jeg
> kan ihvertfald ikke få nyheden frem. Er det MT-newswatcher?

MacSOUP er stadig langt den bedste, den er ikke carbiniseret endnu, så
den skal afvikles i classic environment. Ingen anden newsreader når den
til sokkeholderne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 18:23

In article <1f80qef.13m3ded4joc7lN%spam@sucks.xx>,
spam@sucks.xx (Jesper) wrote:

> MacSOUP er stadig langt den bedste, den er ikke carbiniseret endnu, så
> den skal afvikles i classic environment. Ingen anden newsreader når den
> til sokkeholderne.

Enig når det gælder trådning, overblik og styr på artikler, men den har
også sine mangler - som MT-newswatcher retter, lad os konkludere:
MT-newswatcher er det mindst ringe altenativ. En fussion ville være
noget nær ideel.

NB. Fik du endelig suppen til at virke i classic?

Fra : Jesper

Dato : 22-02-02 18:47

> NB. Fik du endelig suppen til at virke i classic?

Ja, spørg mig ikke hvad jeg gjorde, men fejl -47 forsvandt altså

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 18:54

In article <1f80s3j.1skhmjtpriighN%spam@sucks.xx>,
spam@sucks.xx (Jesper) wrote:

> Ja, spørg mig ikke hvad jeg gjorde, men fejl -47 forsvandt altså

Du kastede dig vel i retning af Cupertino og fremsagde navnene på Steve
Jobs's børn