sauna
Fra : Lise

Dato : 22-02-02 16:20

Nogen der ved, om det egentlig er (påvist at være) sundt at gå i sauna, og
hvad der sker med kroppen, når opvarmet til så høje temperaturer?

Hilsen Lise

Fra : Henrik Larsen

Dato : 23-02-02 23:27

> Nogen der ved, om det egentlig er (påvist at være) sundt at gå i sauna, og
> hvad der sker med kroppen, når opvarmet til så høje temperaturer?

Jeg ved at os der har epilepsi, aller højst må opholde sig i en saunar i 5
til 10 min. pga. at der er for varmt, det kan vores hjerner ikke tåle,
hvordan der er for ikke epileptikere ved jeg ikke, jeg har prøvet sauna, men
måtte gå ud efter 3 min. da jeg fik epileptiske-anfald.

Henrik Larsen

Fra : Niels

Dato : 25-02-02 08:30

> Nogen der ved, om det egentlig er (påvist at være) sundt at gå i sauna, og
> hvad der sker med kroppen, når opvarmet til så høje temperaturer?

Nu kan kroppen ikke tåle at blive varmere end omkring 43 grader, så begynder
vores proteiner at koagulere ligesom æggehvide i et hårdkogt æg. Så selvom
saunaen er meget varm kan vi holde vores kropstemperatur i ret lang tid, så
længe at vi har væske nok til at svede af.
Niels

Fra : Line Illum

Dato : 25-02-02 11:05

Hej Lise.
Uden at have studeret de store videnskabelige undersøgelser vil jeg da mene,
at sauna - med måde - er hamrende sundt for mennesker af forskellige
årsager:
*Hvis man er kuldskær eller anspændt er det utrolig afslappende og
afstressende at blive godt og grundigt gennemvarm, en hel meditativ proces,
hvor der kan hentes betydelige mængder energi.
*Det er godt for blodcirkulationen at få pumpet venerne igennem, som det
sker ved høje temperaturer, især hvis man understøtter processen med
kropsmassage med hamphandsker og/eller laver dén dér kontrastbadning, som
jeg selv aldrig nogensinde kunne finde på, du ved skiftesvis koldt og varmt
brusebad eller varm sauna og koldt brusebad.
*Cellulitis har virkelig et problem med ovennævnte behandling
*Kroppen får lejlighed til via den glimrende mulighed for åbne porer og
stærk svedafsondring at få renset godt og grundigt ud mht. ophobede
affaldsstoffer af forskellig art.
Jeg er selv stor favorit af sauna-ture, mit problem er såmænd bare, at det
er forb......koldt at forlade den igen
Mange hilsner
Line
www.illuminee.dk

Fra : Lise

Dato : 25-02-02 17:38

Line Illum <line.illum@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7a0cc5$0$6938$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Tak for svarene alle.

klip
..... og/eller laver dén dér kontrastbadning, som
> jeg selv aldrig nogensinde kunne finde på, du ved skiftesvis koldt og
varmt brusebad eller varm sauna og koldt brusebad.

Nej, det kunne jeg heller ikke selv finde på - mest af alt fordi jeg
har fået at vide af en kosmetolog engang, at de små blodkar i overhuden nemt
springer ved sådan en behandling.

--
Kig forbi!
www.cinemaonline.dk