Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Privat bryllups optagelser...
Fra : Michael Nielsen

Dato : 25-01-01 20:57

Efter at jeg har kigget lidt på priser for at blive
fotograferet i forbindelse med et bryllup, er
tanken falder mig ind om der i Helsingør området ikke
skulle være en "amatørfotograf" som ville tjene en
skilling på sådan et job...?

Mvh. Michael

peuker@mail.tele.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-01-01 19:54

Michael Nielsen wrote:

> [...]
> tanken falder mig ind om der i Helsingør området ikke
> skulle være en "amatørfotograf" som ville tjene en

Du bliver forhåbentlig kun gift en gang - og det vil jo også være lidt
besværligt at skulle stille op til en omfotografering om en uge, hvis
det viser sig, at dit valg er mere amatør end fotograf.....

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : PJ

Dato : 26-01-01 22:46

Føj da! Hvad siger bruden til din billige holdning? Håber ikke der er
"gode" amatørfotografer der vil prostituere sig og fotografere for en
"madpakke".
Pierre Jakobi
Michael Nielsen <peuker@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94q0eh$qrs$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 28-01-01 12:57

PJ <pj@post6.tele.dk> wrote in message
> Føj da! Hvad siger bruden til din billige holdning? Håber ikke der er
> "gode" amatørfotografer der vil prostituere sig og fotografere for en
> "madpakke".
> Pierre Jakobi

Bruden har forhåbentlig ikke noget imod at gommen vil spare penge.

Det handler om at få et indtryk af fotografen før billederne bliver taget,
f.eks. ved at se fotografens billeder. Det burde ikke være noget problem -
hvis man vil have penge for et stykke arbejde, bør man kunne
dokumentere/sandsynliggøre kvaliteten af arbejdet inden.

Der er selvfølgelig en kvalitetsforskel mellem fotografer, men den afhænger
ikke (nødvendigvis) af prisen. Hvad jeg synes der er vigtigere er at
fotografer har forskellig stil og man bør naturligvis vælge en med den stil
man foretrækker. Professionelle fotografer er ikke nødvendigvis gode bare
fordi de er dyre - bare se på vinduer med diverse portrætsamlinger.

Jeg håber Michael finder en god fotograf, hvor prisen er fornuftig i forhold
til prisen.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : PJ

Dato : 28-01-01 21:23

Vrøvl - hvad mener du med med ----- "PRISEN er fornuftig i forhold til
PRISEN".
Og fotografer er ikke dyre - men vil da gerne tjene til livets ophold, som
andre borgere der gør et stykke arbejde. Amatørfotografer er nogen gange
bedre end profferne - hvorfor skulle de så udnyttes økonomisk? Beløn dog det
fine arbejde de udfører - og vær ikke en "fedtefis".
MVH
Pierre Jakobi

Mikkel Rasmussen <footech@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:pLTc6.85

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-01 23:21

PJ wrote:

> [...]
> bedre end profferne - hvorfor skulle de så udnyttes økonomisk? Beløn dog det
> fine arbejde de udfører - og vær ikke en "fedtefis".

Lad dog den "nærigrøv" finde en amatør, der vil lave ham et par billige
bryllupsbilleder med et 24 x 36 mm kamera, med elektronblits, og på en
400 ASA's film, for så får han hvad han fortjener.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 29-01-01 11:31

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> bryllupsbilleder med et 24 x 36 mm kamera, med elektronblits, og på en
> 400 ASA's film, for så får han hvad han fortjener.

Det svar er måske ikke den bedste måde at udstille sin professionalisme på?

Mikkel Rasmussen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 29-01-01 11:27

Det var selvfølgelig en smutter. Jeg mente at prisen skulle være fornuftig i
forhold til kvaliteten. Det er alle vel interesseret i?

Der findes både dygtige professionelle fotografer og dygtige amatører -
forskellen er at de professionelle skal leve af det.

Det jeg prøver at sige, hvis I lige vil trække vejret en gang, er at
professionelle fotografer ikke er bedre *bare fordi* de er professionelle.
Der findes også dårlige professionelle fotografer - og endnu flere dårlige
amatører. Jeg siger ikke at de dårlige professionelle ikke kan stille skarpt
eller ikke har teknikken i orden, men at de tager kedelige billeder.

Mit råd til Michael var at undersøge kvaliteten først - og det kan du vel
ikke være uenig i? Derefter må man betale hvad man har lyst til for at få
den kvalitet man har lyst til.

Hilsen
Mikkel Rasmussen

Fra : PJ

Dato : 30-01-01 02:34

Klart! du må bruge mange argumenter - for at overbevise DIG selv. Uha da!
MVH
Pierre Jakobi - og så ikke mere, brug du bare den billige løsning.

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 30-01-01 20:02

> Klart! du må bruge mange argumenter - for at overbevise DIG selv. Uha da!
> MVH
> Pierre Jakobi - og så ikke mere, brug du bare den billige løsning.

Vi taler ikke om mine personlige præferencer her. Det er ikke mig der skal
giftes.
Men jeg mener, at man skal vurdere om en given vare/ydelse er god til
prisen.

Endnu en gang: pris og kvalitet hænger ikke nødvendigvis sammen, men *kan*
gøre det. Undersøg inden du køber.

Mikkel Rasmussen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-01-01 23:29

Mikkel Rasmussen wrote:

> [...]
> prisen.
>
> Endnu en gang: pris og kvalitet hænger ikke nødvendigvis sammen, men *kan*

Er det ikke lidt langt ude i hampen, at sammenligne en proff. fotograf
med en amatør.

Hos den proff. fotograf kommer brudeparet ind i et stort opvarmet
fotoatelier, med et dyrt flaschanlæg, der kan gi' den ooptimale
belysning, som sikrer perfekt tegning af alle de fine detaljer i
brudekjolen. Der er jo meget stor kontrast mellem en hvid brudekjole og
en mørk habit, det kræver stor erfaring, at tilgodese dette i lyslægningen

Og brudeparet kan frit vælge mellem mange forskellige baggrunde, der
rulles ud på gulvet, så der ikke bliver en brat overgang mellem væg og
gulv, de 2 - 3 meter baggrundspapir, der bliver betrådt kasseres
bagefter.

Den proff. fotograf kender lysniveauet i sit atelier, han tager evt. et
Polaroid testbillede. Herefter skyder han højst sansynligt 2 - 3 stk.
120 film, og gemmer den ene som sikkerhed, hvis der skulle gå noget galt
med fremkaldsen på laboratoriet.

Den proff. fotograf leverer farve og/eller S/H kontaktark, som der kan
bestilles ud fra, og da billederne er optaget på en finkornet 120 film
med et 6x6 kamera, så kan der laves store forstørelser og udsnits
forstørrelser, uden at farverne bliver flade, og der kommer grove korn.

Dette være skrevet med al respekt for de dygtige fotoamatører, mange af
dem laver flotte billeder, men de har også meget fraklip, som de ikke
viser frem.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 31-01-01 13:11

> [...]
>
> Dette være skrevet med al respekt for de dygtige fotoamatører, mange af
> dem laver flotte billeder, men de har også meget fraklip, som de ikke

Du har netop meget smukt beskrevet fordelene ved at få taget et
bryllupsportræt hos en dygtig professionel fotograf. Ud fra den beskrivelse
er det oplagt at man kan få et godt resultat.

Men Michaels (ikke at forveksle med Mikkel) oprindelige post var:

[...]

Det lader ikke til at det er kvaliteten, men prisen der er i højsædet. Og
det må han godt synes at det er - det er trods alt hans penge. Om vi andre
synes det er fornuftigt er irrelevant.

Jeg har ikke sammenlignet amatører og fotografer på andet end behovet for at
tjene penge på fotografering hos de sidstnævnte. Og jeg har konstateret vel
selvsyn at professionelle fotografer (det varierer selvfølgelig med
fotografen) ikke *altid* lever op til forventningerne.
Derfor gav jeg det råd til Michael at han skulle se på hvad fotografen havde
præsteret tidligere - uanset om det var en amatør eller professionel. Og
derpå vælge det tilbud han syntes bedst om. Det handler ikke om mine, dine
eller PJs præferencer, men Michaels.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen

Fra : Henrik

Dato : 31-01-01 18:44

snip
> [...]
> Niels Riis Ebbesen
>
> --
> Niels Ebbesen free-lance grafik & webdesign

Har han så også baggrundspapir med hvis man nu skulle ønske at få taget
billedet foran sit nye hus, eller foran en anden god baggrund, f.eks. den
nærligende sø?
Min søsters bryllups billeder er da en hel del bedre end dem der hænger til
udstilling hos den lokale fotograf og de blev taget foran en ensfarvet
ladeport udenfor, med et semiprof. SLR kamera, ham der tog dem er ikke
engang amatørfotograf men havde tilfældigvis bare tid til at tage et par
billeder den dag.

Henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-01-01 22:55

Henrik wrote:

> Har han så også baggrundspapir med hvis man nu skulle ønske at få taget
> billedet foran sit nye hus, eller foran en anden god baggrund, f.eks. den
> nærligende sø?

Jeg vil lige sige, at mine kommentarer i denne tråd ikke handler om
brødnid, jeg ville aldrig drømme om at ernære mig som portræt- og
bryllypsfotograf, private kunder er besværlige, og de kan eller vil ikke
betale for ens arbejde.

Og jeg vil måske også foretrække et bryllupsbillede, der er taget foran
kirken eller ude i skoven under et stort gammelt egetræ, men sådanne
billeder kan jo kun laves i sommerhalvåret - hvor sjovt er det med
billeder af en blåfrossent brudepar i regnvejr i februar måned...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik

Dato : 01-02-01 20:11

> [...]
> billeder kan jo kun laves i sommerhalvåret - hvor sjovt er det med
> billeder af en blåfrossent brudepar i regnvejr i februar måned...!

Så er vi jo enige, du har selvfølgelig ret i det med sommerhalvåret.

Henrik

Fra : Paul Nilsson

Dato : 03-02-01 22:28

Prøv Sune - mobil 28 11 08 88.
Han er god og rimelig. medlem af Herlev Fotoklub - og det borger jo for
kvaliteten!
mvh. paul - Herlev Fotoklub.
(har henvist tidl. til mange tilfredse!)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-01-01 17:46

Hej

Prøv i den lokale Fotoklub, der kan man ofte få en anbefalet.

--
Venlig hilsen

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

PS: Jeg samler på gamle kameraer og udstyr, har du noget ?

Fra : PJ

Dato : 31-01-01 18:11

Kære Niels Ebbesen!
Jeg må give dig ret - lad "nærigrøven" vælge den dårlige løsning - efter det
sidste "øfferi"- så kan vi ikke engang forklare ham hvorfor - selvom du
tydeligt beskrev hvad der gøres proff.. Og jeg kender ingen "proffer" der er
dårlige - men måske vi kan få bare "eet" eksempel på en sådan - dokumenteret
her i NG. Var vel rimeligt efter grove anklager på standen.
Venlig hilsen
Pierre Jakobi

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 01-02-01 13:52

> [...]
dokumenteret
> her i NG. Var vel rimeligt efter grove anklager på standen.

Diskussionen handler ikke om hvorvidt professionelle fotografer er i stand
til at tage billeder, men om de er for dyre i den sammenhæng Michael skulle
bruge en.

Niels Ebbensen har givet en smuk forklaring på, hvorfor det kan hurtigt kan
blive dyrt, men godt (eller fremragende). Det har du ikke. Hvis
professionelle fotografer ikke kan fortælle, hvorfor deres billeder koster
mere end en standardfremkaldelse, hvorfor så bruge en professionel?

Den vigtigste ting ved en nyhedsgruppe er vel muligheden for at få nyttige
informationer direkte fra folk der arbejder med tingene. I den forbindelse
kan professionelle folk være en guldgrube pga. deres massive erfaring. En
nyhedsgruppe er ikke et sted hvor man bør svine folk til - selv om de måske
er uenige med en selv. Du vælger selv hvilken gruppe du vil høre til.

Mikkel Rasmussen

Fra : PJ

Dato : 01-02-01 19:38

Husk! Det er dig der påstår at DU kender prof. fotografer der laver dårligt
arbejde - på plads at du dokumenterer din måske løgnagtige påstand - HVEM er
det du kender?
Og Niels har jo fortalt hvordan man gør det gode billede - så ingen grund
til gentagelser. Så prøv ikke at vende tingene på hovedet - det er DIG der
påstår o.s.v.. Og du behøver ikke komme med flere dårlige argumentationer -
jeg gider simpelthen ikke svare dig mere på det plan.

nyhedsmeddelelse:3Xce6.88$wi2.6649@news.get2net.dk...

Fra : Lars Schou

Dato : 31-01-01 21:18

Debatten og amatør fotografer ctr. proffe er fuldstændig tåbelig. Det
eneste de har tilfælles er at de tager billeder.

Det er selvfølgelig klart at den der skal leve af det er dyrer en den der
gør det som hobby, for der skal jo betales husleje, telefon og alle de
andre faste udgifter hvad enten det er en dygtig/kreativ eller mindre
god/jævn fotograf.

Mine egne bryllupsbilleder er taget af en amatør som laver et godt
produkt, og hun har lige den stil jeg godt kan lide. Opløsning og negativ
format var i mit tilfælde ikke så væsentligt da jeg under ingen
omstændigheder vil have mig selv hængende i 70x100 på vægen i stuen.

Det er da klart at når jeg vælger amatøren, så er der ikke først taget et
poloarid billede og der er ikke en ekstra film i sikkerhed - men den
risiko kender jeg.

I forbindelse med at jeg skulle vælge tjekkede jeg også de proffe ud. Men
efter at have set priser og albums hos nogle fotografer må jeg sige at
generelt syntes jeg ikke pris og billeder passede sammen - men igen en
smags sag.

Jeg syntes f.eks. at 3000 kr for 7 billeder 13x18 i album er helt hen i
vejret. Og når så samtidigt at fotograferne kun kan love at de har 15 - 20
minutterne til at tage billederne, og de har 8 - 10 par på en lørdag, så
bliver det jo et samlebånds arbejde og der af den mindre kreative
udstråling i billederne.

Bort set fra det benytter jeg næsten altid proffe fotografer på jobbet men
også privat. Jeg vil i den forbindelse gerne nævne www.mettelyck.dk som en
dygtig kreativ fotograf som jeg til enhvertid kan anbefale.

schou