JEG VIL IKKE DRILLES!
Fra : Flemmer

Dato : 21-02-02 20:47

....men bliver det nok alligevel...

Hvor sidder "~" tasten på ti-book?!

For tiden benytter jeg desuden en texteditor til mac, der hedder Jedit, kun
til Java, den er ok, men kender en venlig sjæl noget bedre??
Som I måske kan gætte, er det på et meget lavt plan det her foregår!

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 21:03

In article <a53iql$2p3d$1@news.cybercity.dk>,
"Flemmer" <SPAMMENOT**fl.pet@mail.dk> wrote:

> ...men bliver det nok alligevel...

Ja.

> Hvor sidder "~" tasten på ti-book?!

Findes Key Caps ikke i OS X? Skiftespor+¨ (den lige over *).

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 21-02-02 21:17

og så lige den næsten du kommer til at kigge længe efter...

tegner | som i 'eller' eller 'pipe'...det ligger på alt + i

Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 21:03

In article <a53iql$2p3d$1@news.cybercity.dk>,
"Flemmer" <SPAMMENOT**fl.pet@mail.dk> wrote:

> Hvor sidder "~" tasten på ti-book?!

~ her

nej spøg til side, den sidder samme sted som på alle mac'er med dansk
tastatur layout.

'/Applications/Utilities/Key Caps' hosl "alt" tasten nede og du vil
finde ud af at den ligger på alt + ¨

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 21:07

"Flemmer" <SPAMMENOT**fl.pet@mail.dk> writes:

> ...men bliver det nok alligevel...
>
> Hvor sidder "~" tasten på ti-book?!

Dansk tastatur? Skiftespor og så en af tasterne mellem æøå og Enter.
Faml dig frem

> For tiden benytter jeg desuden en texteditor til mac, der hedder Jedit, kun
> til Java, den er ok, men kender en venlig sjæl noget bedre??

Hvilken funktionalitet ønsker du?

> Som I måske kan gætte, er det på et meget lavt plan det her foregår!

Man skal starte et sted.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Flemmer

Dato : 23-02-02 19:18

Bare det simple java stuff! Tak for hjælpen allesammen, i er alletiders!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 19:25

"Flemmer" <SPAMMENOT**fl.pet@mail.dk> writes:

> Bare det simple java stuff! Tak for hjælpen allesammen, i er alletiders!

Enhver editor der koerer ren tekst. I terminal.app er mange glade for "pico minfil.java".

Fra : Jan

Dato : 23-02-02 21:00

Flemmer <SPAMMENOT**fl.pet@mail.dk> wrote:

> Bare det simple java stuff! Tak for hjælpen allesammen, i er alletiders!

Der er jo en del muligheder. I flæng:
Netbeans (personlig favorit)
IntelliJ IDEA
CodeGuide
jEdit
jext
BBEdit (urgh)
Samt klassikere som vim, emacs og pico

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 21:12

jonasen@it.dk (Jan) writes:

> Der er jo en del muligheder. I flæng:
> Netbeans (personlig favorit)

Ikke til at starte paa...

Man tager vel ikke en jumbojet ned til bageren efter morgenbroed, vel?

Fra : Jan

Dato : 24-02-02 00:04

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Ikke til at starte paa...

Jow også det. Læser du lige en kort dokumentation, er du med det samme
ude over alle begynder problemer, så som classpath opsætning og ligende.
Samtidigt får du en fremragende editor med alt hvad der bimler og
bamler.

> Man tager vel ikke en jumbojet ned til bageren efter morgenbroed, vel?

Det er din måde at udtrykke det på. Rent hardware mæssigt er det en tung
løsning, men det er alt hvad der hedder Java på en mac, jf. din egen
hastighedstest fra en anden gruppe. Ikke desto mindre mener jeg, at
netbeans er nem at komme igang med, samt at der er gode muligheder for
at vokse.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 00:23

jonasen@it.dk (Jan) writes:

> [...]
> ude over alle begynder problemer, så som classpath opsætning og ligende.
> Samtidigt får du en fremragende editor med alt hvad der bimler og

Der er jeg ikke enig med dig.

I starten er det vigtigt at have proevet lige at have fingrene i
bolledejen, bare saa laenge som det tager at komme fx igennem Java
tutorial. Lidt af samme grund som man skal laere at regne inden man
faar en lommeregner.

> [...]
> hastighedstest fra en anden gruppe. Ikke desto mindre mener jeg, at
> netbeans er nem at komme igang med, samt at der er gode muligheder for

Det er blevet bedre med 10.1.3, men det traekker stadig taender ud.

Jeg synes dog naar man foerst er komet igang er det dejligt med et
ordenligt IDE, men til smaaprogrammer er det for meget.

Men det er smag og behag.

Fra : Jan

Dato : 24-02-02 03:03

> [...]

> bolledejen, bare saa laenge som det tager at komme fx igennem Java
> tutorial. Lidt af samme grund som man skal laere at regne inden man

Pointen er netop at man fra startskudet af ikke er tvunget udi at kende
til ting som servlet, applets og RMI markeringer, men kan tage det for
et simplet og godt editeringsværktøj. Hen af vejen vil behovene blive
størrere, og her vil man med netbeans være godt på vej.

> Det er blevet bedre med 10.1.3, men det traekker stadig taender ud.

Hmm ja, det er kun at betragte som ynkeligt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 11:40

jonasen@it.dk (Jan) writes:

> [...]
> et simplet og godt editeringsværktøj. Hen af vejen vil behovene blive
> størrere, og her vil man med netbeans være godt på vej.

Enig, hvis der var blevet spurgt til en IDE, men der blev bare spurgt
om en editor.

Jeg mener at for en nybegynder, der maaske endda bruger en
nybegyndervejledning, er det at skulle saette ting op i en IDE mere
forvirrende end gavnende. Naar man saa har overstaaet det, kan man
fortsaette med et passende vaerktoej.

> Hmm ja, det er kun at betragte som ynkeligt.

Mener du ikke at NetBeans traekker taender ud paa stort set hvad som
helst?

Jeg kan godt lide det - men for nybegyndere, det er det ikke.

Fra : Jan

Dato : 24-02-02 17:38

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Mener du ikke at NetBeans traekker taender ud paa stort set hvad som
> helst?

Jow, det gør det, men jeg hentyder mere til at Apples JVM er langt fra
imponerende. Pr. igår har jeg igen installeret 10.1 med alle updates, og
havde naturligvis lige netbeans i sving et lille øjeblik, og kan derfor
ikke klarere vurdere om det er gået fremad for Apple siden 10.0.4.

Sammenligningsgrundlaget bliver en P2 400mhz med 512mb ram fra arbejde,
som vel at mærke køre en del andre ting, f.eks. Oracle 8.1.7 og en app
server. Det kan ofte være, skal vi sige, udfordrende for tålmodigheden,
herhjemme hedder det en G4 350mhz AGP model med 448mb ram, hvilket jeg
mener burde være i orden til at undgå ventetider mellem simple skift i
brugergrænsefladen samt div. andre "tunge" ting som debugger opstart og
GC. Det vil tiden jo vise.

Fra : Flemmer

Dato : 24-02-02 21:10

Ok, det lyder altsammen alletiders, nu er jeg gået igang med JEdit 4.0, men
kan ikke finde det Java Plug-in, der svarer til det i 3'eren. Nogen der
kender problemet`??

Er det fordi Java er så integreret, at man ikke behøver en plug-in??

Vi skal lave opgave i Java de næste par uger, det bliver døden...

Fra : Jan

Dato : 25-02-02 21:00

> [...]

> kender problemet`??
>
> Er det fordi Java er så integreret, at man ikke behøver en plug-in??

Plug-in? Laver I kun applets? Vær lidt fiks og lav appletten om til en
application og kør den fra kommandolinien, eller direkte fra jEdit. Nu
laver jeg ikke selv appletes, men en simple:

public static void main(String [] args)
{
init();
}

....skulle vist kunne gøre det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-02 02:22

jonasen@it.dk (Jan) writes:

> application og kør den fra kommandolinien, eller direkte fra jEdit. Nu
> laver jeg ikke selv appletes, men en simple:

> ...skulle vist kunne gøre det.

Det er ikke nok. Din kode giver fx ikke den JFrame som appletten skal
tegne i.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 26-02-02 21:58

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det er ikke nok. Din kode giver fx ikke den JFrame som appletten skal
> tegne i.

Du kunne evt. selv have tilføjet det manglende, fremfor en tør
konstatering, men for fuldstændighedens skyld:

public static void main(String [] args)
{
AppletTest t = new AppletTest();
t.init();
java.awt.Frame f = new java.awt.Frame("Min applet");
f.add(t);
f.show();
}

Taler vi JApplet ville kotume mere gå i retning af:

public static void main(String [] args)
{
AppletTest t = new AppletTest();
t.init();
javax.swing.JFrame f = new javax.swing.JFrame("Min applet");
f.getContentPane().add(t);
f.show();
}

Dog kan en standard frame også bruges her.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-02 22:36

jonasen@it.dk (Jan Jonasen) writes:

> Du kunne evt. selv have tilføjet det manglende, fremfor en tør
> konstatering, men for fuldstændighedens skyld:

Jeg kunne ikke skrive 100% fejlfri kode fra hukommelsen her. Saa
ville jeg hellere lade vaere.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 22:01

jonasen@it.dk (Jan) writes:

> imponerende. Pr. igår har jeg igen installeret 10.1 med alle updates, og
> havde naturligvis lige netbeans i sving et lille øjeblik, og kan derfor
> ikke klarere vurdere om det er gået fremad for Apple siden 10.0.4.

Jeg synes som sagt den er blevet lidt hurtigere.

> Sammenligningsgrundlaget bliver en P2 400mhz med 512mb ram fra arbejde,
> som vel at mærke køre en del andre ting, f.eks. Oracle 8.1.7 og en app
> server. Det kan ofte være, skal vi sige, udfordrende for tålmodigheden,

Pudsigt nok arbejder min kollega paa netop saadan en maskine som
tidligere havde 256 Mb ram og saa installerede vi Oracle 9i. En
opgradering til 1024 Mb RAM gjorde vitteligt undervaerker og al tale
om at det ikke goer den store forskel er forstummet. Hvis en maskine
koerer Oracle er det urimeligt med mindre end 500 Mb afsat til
databasen alene. Derfor bør maskinen opgraders til mindst 768 Mb
førend den kan forventes at køre fornuftigt. Med de yderligere ting
der afvikles, bør den faktisk også op på 1Gb RAM.

> [...]
> mener burde være i orden til at undgå ventetider mellem simple skift i
> brugergrænsefladen samt div. andre "tunge" ting som debugger opstart og

Ulempen er i mine øjne størst i at menuerne tager lidt tid i at blive
færdige. Man kan derfor ikke bare klikke derudaf.

Ellers burde det være nok til at kunne teste det fornuftigt. Jeg har
fundet at iTunes spiser meget CPU-tid og det kan mærkes.