Erstatning for balsamico????
Fra : vagn torup

Dato : 21-02-02 09:57

Hej alle
I morgen skal jeg fodre 18 børnehave unger af til frokost og er godt i gang
med div. salater med bla. sort øje bønner og kikærter, skal også lave
pastasalat.
I alle opskrifter skal der bruges balsamico, men da flertallet af ungerne er
muslimer antager jeg, at det ikke er en god idé at bruge det, men hvad skal
jeg bruge i stedet for???
Har tænkt på citronsaft??
MVH Rikke

Fra : bjorn

Dato : 21-02-02 11:06

On Thu, 21 Feb 2002 9:56:56 +0100, vagn torup wrote
(in message <PF2d8.24$lj4.1012@news.get2net.dk>):

> [...]
> muslimer antager jeg, at det ikke er en god idé at bruge det, men hvad skal

Sitronsaft høres ut til å kunne brukes, men husk at balsamico er søt i
tillegg til surt.. Hva med eple-eddik?? (Hvis det er frykt for vin ->
vineddikk som er problemet)

Eddik burde gå greit (også vineddik) for de fleste muslimer skulle jeg tro, i
allefall ifølge artikkelen: http://muslim-canada.org/letters2.html#14
.... men dette er kanskje bare et syn på praktisering av halal mat??

bjørn :)

Posted with Hogwasher. Mac first, Mac only:
http://www.asar.com/cgi-bin/product.pl?58/hogwasher.html

Fra : vagn torup

Dato : 21-02-02 11:11

Hej
Jeg tror desværre, jeg skal holde mig helt væk fra eddike. Nogle af ungernes
forældre er temmelig strikse og så vidt jeg ved er eddike gæret et eller
andet og bør derfor have en eller anden alkohol%.
Maden skal være vegetarisk eller indeholde fisk, da i hvert fald en mor ikke
engang tiltror os andre at købe halalkød. Pyha, lidt besværligt, men da jeg
selv har et barn med allergi, jeg gerne ser andre tager hensyn til, kan jeg
jo godt forstå det. Det er bare lidt svært at lave mad til nogengange, fordi
jeg til hverdag ikke tænker i de baner.
MVH Rikke
bjorn <nospam@thanx.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:01HW.B89A8517002C34CD18649220@news.online.no...

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-02-02 14:44

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> forældre er temmelig strikse og så vidt jeg ved er eddike gæret et eller
> andet og bør derfor have en eller anden alkohol%.

Kun da hvis produktionen ikke er vellykket. Må dine muslimske gæster heller
ikke spise gærbrød - det indeholder formentligt også alkohol i en eller
anden grad.

vh
--

Jan
- der bestemt mener at man skal respektere andres skikke, men ikke behøver

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 21-02-02 11:47

On Thu, 21 Feb 2002 09:56:56 +0100, "vagn torup"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:

> [...]
>muslimer antager jeg, at det ikke er en god idé at bruge det, men hvad skal

Det vil nok ikke give den samme smag. Kan du ikke bare koge
balsamicoen ind, så evt. alkohol forsvinder?

Lars

Fra : sune vuorela

Dato : 21-02-02 12:08

<vagntorup@get2net.dk> wrote:

>I alle opskrifter skal der bruges balsamico, men da flertallet af ungerne er
>muslimer antager jeg, at det ikke er en god idé at bruge det,

Hvad er da problemet med eddike og muslimer?

--
sune

Fra : Fru Hof

Dato : 21-02-02 12:24

> Har tænkt på citronsaft??
> MVH Rikke

Hej Rikke!
Jeg bruger tit kun saft af lime over min salat. Det giver en dejlig frisk
smag og er ikke så surt som citron.

mvh
Tove

Fra : Tulla

Dato : 21-02-02 12:51

vagn torup <vagntorup@get2net.dk> skrev i en

> I alle opskrifter skal der bruges balsamico, men da flertallet af ungerne
er
> muslimer antager jeg, at det ikke er en god idé at bruge det

Hvad er der i vejer for at give muslimer balsamico?
--
Mvh Tulla

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-02-02 12:34

[vagn torup | Thu, 21 Feb 2002 09:56:56 +0100]

>I alle opskrifter skal der bruges balsamico, men da flertallet af ungerne er
>muslimer antager jeg, at det ikke er en god idé at bruge det, men hvad skal
>jeg bruge i stedet for???

Koncentreret mørk druesaft (du ved, den der fortyndes med vand til god
druesaft saftevand) og citronsaft. Sikkert i en 2:1 blandingsforhold.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 21-02-02 13:25

> [...]
er
> muslimer antager jeg, at det ikke er en god idé at bruge det, men hvad

Det er en glimrende ide', især på salater i olivenolie dressing (det hedder
fx citronette), ellers er balsamico uerstattelig og for syv sytten har jeg
spurgt min muslimske kollega om vineddikke, hans marokkanske mor bruger den
og jeg kan ikke se problemet med den. Iøvrigt er balsamico (rigtig
balsamico) lavet af kogt most...

Sandra

Fra : vagn torup

Dato : 21-02-02 23:34

Hej Alle
Tak for de mange svar.
Et spørgsmål, der gik igen var hvorfor muslimer ikke må få balsamico. De må
de måske også godt, men da det er en vineddike, så ved jeg at nogle af
forældrene vil gå helt i spåner, hvis de fandt ud af det. Og jeg vil jo ikke
gå bag ryggen på dem.
Ellers er jeg dybest set ligeglad med, hvorfor de ikke vil have produkt x
eller y. Jeg skal "bare" finde en løsning. Om folk ikke spiser et eller
andet pga religion, allergi eller bare fordi de ikke kan lide det, er ikke
vigtigt.
Nuvel, jeg har i hvert fald løst problemet - med citronsaft. Dvs. jeg lavede
Jamie Olivers olie-citrondressing og det smager fantastisk. Nu er jeg spændt
på om ungerne er enige. Det går nu nok. Det er 5 eller 6 gang, jeg prøver at
lave frokost til dem og hidtil har de alle spist utrolig godt. Men der har
jeg altså også serveret fiskefrikadeller, pitabrød og den slags. Denne gang
vover jeg lidt mere.
Endnu en gang tak for hjælpen!!!!!
MVH Rikke
Mrs Krabappel <sandra@nospam.dk> skrev i en