Ny Mac Klub i Østjylland ?
Fra : Flemming Elimar Jens~

Dato : 20-02-02 16:16

Hej!

Ønsker du at være medlem af en Mac klub?
Flemming Elimar Jensen, Horsens er sammen med Niels Herkild, Højbjerg,
ved at undersøge om der er interesse blandt Mac brugere i Østjylland til
at være med i en Mac klub.
.... lokaler er fundet i Risskov.

På følgende webside kan du læse mere: www.mac.web-com.dk

Der er allerede en del som har tilmeldt sig listen, som interesserede.

Du er også velkommen til at deltage!,
så send en mail via websiden, tak.

mvh
Flemming Elimar Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-02 16:13

In article <3C73BD99.3AB5E3CB@web-com.dk>,
Flemming Elimar Jensen <flemming-elimar@web-com.dk> wrote:

> ... lokaler er fundet i Risskov.

Hvem havde dog efterladt dem der?

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-02-02 17:03

Martin Edlich wrote:

> Hvem havde dog efterladt dem der?

Sikkert Psykiatrisk hospital.

VH
Villy E.

Fra : Flemming Elimar Jens~

Dato : 20-02-02 17:05

Lokalerne ligger ikke. langt ude i skoven....
men der er rigtige æbler fra USA i lokalerne

Og der er plads til de 18 personer der har tilmeldt sig idag!

Nok også til dig Martin.

mvh
Flemming Elimar Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 02:17

In article <3C73C91F.3C806DB8@web-com.dk>,
Flemming Elimar Jensen <flemming-elimar@web-com.dk> wrote:

> Lokalerne ligger ikke. langt ude i skoven....
> men der er rigtige æbler fra USA i lokalerne
>
> Og der er plads til de 18 personer der har tilmeldt sig idag!

Det var da et imponerende antal.

> Nok også til dig Martin.

Det er ikke lige i nabolaget, så jeg tror jeg melder pas.

Fra : Christian Bech

Dato : 20-02-02 21:02

> [...]

> På følgende webside kan du læse mere: www.mac.web-com.dk
>

> Der er allerede en del som har tilmeldt sig listen, som interesserede.

Foreslog du ikke noget lignende for ca. et halvt år siden?

Sidste gang det var oppe at vende foreslog jeg i hvertfald, at der kunne
rettes henvendelse til Macmidtimellem, da det er lidt fjollet at lave en
ny gruppe uden at undersøge om ikke også man kunne få den gamle med.

Problemet i Macmidtimellem har været, at vi ikke rigtig kunne samle os
sammen til at holde møder og at der ikke var nogen (mig selv inklusive)
der kunne tage sig sammen til at aflaste og supplere bestyrelsen.

Derfor er jeg lidt skeptisk mht. dit ellers fine og beundringsværdige
initiativ. Hidtil har vi simpelthen ikke været mange nok. Vi har dog en
velfungerende mailingliste, hvor der ofte stilles spørgsmål og svares.

Alligevel synes jeg dog, at du skal sende en mail ud til Macmidtimellems
medlemmer via macmidtimellem@egroups.com. Dels for at få så mange med
som muligt og dels for at vise respekt for det arbejde som specielt
Sebastian Dyhr og Ville Erichsen har gjort hidtil.

Måske var det også en ide, at lave et formaliseret samarbejde med
MacBruger? De har nemlig formået at lave den klubånd som vi aldrig har
opnået i Østjylland.

Held og lykke med initiativet.

P.S. Der er ikke nogen grund til, at du medsender dit V-Card, html hører
nemlig ikke hjemme i nyhedsgrupperne.

--
Christian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-02-02 23:10

> [...]

> På følgende webside kan du læse mere: www.mac.web-com.dk
>

> Der er allerede en del som har tilmeldt sig listen, som interesserede.

Undskyld jeg spørger, men hvorfor bliver I ikke bare en del af
MacBruger, som er en forening med over 400 medlemmer, medlemsblad i
tabloid format, sund økonomi samt et website hostet på Mac (hos Avalonia
i Kolding) og kendt af mange ???????

Det er efter min mening fuldkommen spild af tid at forsøge at etablere
endnu en brugerforening, når de foreninger der er i forvejen kæmper en
brav kamp for at skaffe artikler til deres medlemsblade, opdatere
websites, afholde møde og så videre.

Prøv at læse min formandsberetning på MacBrugers website - den er
efterhånden et par år gammel, men absolut højaktuel.

I øvrigt kan jeg fortælle at såfremt at man sammenlægger alle
foreningerne under eet website, så stiller Avalonia servere, pop3 konti,
debatforum og hele svineriet til rådighed, men Olav, som ejer Avalonia
gider ikke det nuller med små brugerforeninger på 20-40 medlemmer
fordelt på 5-6 forskellige domainer.

Idé:

http://www.macbruger.dk/oestjylland

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 20-02-02 23:41

On 20/02/02 23:09, in article 1f7xei8.124njdr12hfi0uN%jesper@gylling.net,
"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> [...]
> endnu en brugerforening, når de foreninger der er i forvejen kæmper en
> brav kamp for at skaffe artikler til deres medlemsblade, opdatere

Jeg er fra Århus og har meldt mig som interesseret. Jeg har slet ikke
overvejet hvilke foreningskriterier der skulle ligge. Jeg gik ud fra, at der
skulle dannes en østjyllandsk gruppe under dk's overordnede forening (læs:
mac-bruger). Jeg har ingen steder set (men heller ikke kigget grundigt) at
det ikke skulle være sådan.
Jeg ser heller ingen grund til ikke at mødes/snakke med midt-i-mellem. Jeg
går simpelthen bare ind for en gruppe i Århus fordi jeg bor i Århus og ikke
er så mobil, at jeg vil tage til Skanderborg, Silkeborg eller helt kbh. for
at være med til et møde. Idag var jeg faktisk i Kbh og fandt Dobbeltklik hos
OfficeLine - ellers anede jeg ikke, at der var så mange aktiviteter i
mac-regi - men de er så i Kbh/Sjælland...
Jeg mener, at mac-brugere kan få meget ud af at mødes - på mit studie fik
jeg en anden til at benytte mac, men manglende mac-kontakter fik ham til at
droppe det (+ en masse andre forhold også). Her tænker jeg ligeså meget på
det forbudte (men det skal man altså ikke kimse ad i forbindelse med unge,
der vil studere og tilegne sig værktøjer på et windåse-studie... - at man så
senere køber det eller lader være med at benytte det mere er så hvad det
er).
Men for mig har det været en alene-tilværelse at starte med mac for
halvandet år siden. Senest i januar købte jeg en pc og kæresten fik iMac'en.
Men jeg blev ved med at læse dette forum (for I er dejlige som æblet!) - og
idag solgte jeg så pc'en og købte en iBook (blev købt for 5 dage siden), og
kender INGEN som har en mac, jeg kender få, som ved hvad en mac er.
Jeg har kun jer.

Mvh. Poul

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-02-02 00:21

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> writes:

> Men for mig har det været en alene-tilværelse at starte med mac for
> halvandet år siden. Senest i januar købte jeg en pc og kæresten fik iMac'en.

Tak for taknemmeligheden, padden

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 21-02-02 09:58

On 21/02/02 0:20, in article m3ofijhh9v.fsf@gen-v.net, "Thomas Bjorn
Andersen" <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Tak for taknemmeligheden, padden

Er det DIG, Thomas?!
Her er så sket en uretfærdighed. På mit 1000 mands store kollegie var der en
- en meget meget venlig en, som havde mac og mulighed for at hjælpe en
nybegynder som mig i gang. Men du flyttede Thomas! Hulk!
(Iøvrigt var jeg i tvivl. Den morgen du flyttede skulle jeg skynde mig til
bussen. Jeg kigger mig tilbage, mens jeg små-løber. Ser en, der ligner dig,
som slæber på en af kollegiets tæpperensermaskiner eller lignende, men jeg
løber videre. Idet jeg drejer hovedet for at se fremad, smiler personen som
til en hilsen - men jeg løber bare videre. Næsten oppe ved bussen dæmrer det
stille og roligt - det var da en hilsen, tænker jeg, det var da Thomas! Hvis
det var dig Thomas, så vil jeg lige hilse tilbage til dig i et lille forsøg
på at gøre det godt igen.)
Men det er rigtigt, forum. Thomas hjalp mig igang, og se i nåde til ham mht.
hvad han har skabt.

Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 05:08

In article <B899E49E.11B9%skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> og idag solgte jeg så pc'en og købte en iBook (blev købt for 5 dage
> siden)

bravo.

NB. hvis du havde været rigtig macbruger havde du brændt PC'en frem for
at sælge den...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 03:46

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Idé:
>
> http://www.macbruger.dk/oestjylland

Narj.

http://oestjylland.macbruger.dk
og
http://oj.macbruger.dk

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Magnus Rohde

Dato : 21-02-02 04:57

>bla bla bla
> Idé:
>
> http://www.macbruger.dk/oestjylland

Hvor lang tid siden er det at MacBruger har holdt møde et eller et
arrangement, i det hele taget, i østjylland?

Magnus
--
Der kommer fra Viby J.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-02-02 09:25

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Hvor lang tid siden er det at MacBruger har holdt møde et eller et
> arrangement, i det hele taget, i østjylland?
>
> Magnus

MacBruger har aldrig holdt et møde i østjylland og det skal de heller
ikke - det skal MacBruger østjylland.

Men der er vel ingen grund til at man stifter en helt ny forening med
medlemsblad og FileMaker database og så videre, når der i forvejen er en
meget stor forening, som har alt dette ?

Vi får i MacBruger en CD med alle medlemmernes data på, så jeg kan
lynhurtigt se hvormange i Aarhus og omegn der er med i MacBruger og så
fx. henvise en potentiel Mac køber til lige netop dem. Smart.

Vi vil aldrig stå stærkt overfor Apple såfremt vi er fordelt på 5-6
foreninger, som stort set alle har samme formål og vi vil fx. heller
aldrig få etableret masse indkøb af RAM, når vi ikke står sammen.

Problemer med udbydere som skider på Mac folk med dårligt udstyr og så
videre........ banker som ikke regner Mac brugere folk gode nok til at
de gider lave en platformsuafhængig løsning og så videre........ CD
ROM'mer som følger med ugeblade, som uden problemer kunne have været
lavet som hybrid...........

Den slags er nemmere at løse når man er 2000 medlemmer frem for 32 !
--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Flemming Elimar Jens~

Dato : 22-02-02 14:22

Hej Jesper Gylling

Lige lidt opdatering ang. Ny Mac klub i Østjylland
og dine kommentarer om En stor gruppe istedet for flere lokale.

Undertegnede startede en undersøgelse - er der nogen Mac folk derude i
Østjylland via en hjemmeside, en mail til MacNyt, MediaMac og MacTalk,
samt i denne nyhedsgruppe?

Resultat nu efter ca. 3 dage:
over 90 personer har tilmeldt sig som interesserede, sågår en fra Norge!

Og der kommer løbende nye mails ind lige nu... Så vi runder nok snart
132 medlemmer
Jeg tolker det som er der er et BEHOV for at komme sammen, lidt mere lokalt.

Fordel/ulempe med en eller flere grupper:
Det er temmeligt langt at køre til Sjælland, derfor er lokal klubberne
en god ide.
Tager du afsted en onsdag aften efter aftensmaden til København, til Mac
møde og så hjem igen og på arbejde næste morgen? Nej vel.

Sammenarbejde mellem grupperne.
Jeg ser de andre mac grupper som kolegaer, ikke som konkurenter, derfor
skal vi selvfølgelig have et samarbejde på tværs. Så tæller 5-6
gruppers medlemmer alligevel noget!

Tilbud om hjælp modtaget.
Jeg har modtaget mails der tilbyder hjælp til opstart og drift af en
forening, af garvede personer fra macgrupper. Tak til dem. Så vi kan
godt hjælpe hinnanden!

Så hvis Macbruger har 2000 medlemmer, så kommer jeg lige med godt 90
mere, de tæller vel også.

Fra de mails jeg har modtaget om tilmelding, er der nybegyndere, øvede
og eksperter. Det skulle vel være muligt at bare nogle få af dem havde
noget "viden" til de andre, som de gerne vil give videre. Har vi det
ikke alle sådan?

Nye mac brugere: Hvor går de hen med problemer?
Her kunne en A4 side sendt til f.eks. Fredgård Radio og andre som sælger
Mac til private
med en liste over lokale Macgrupper, måske være en stor hjælp for helt
"nybagte Mac brugere".
Den kunne så blive fotokopieret og som en service, kun til Mac køberne,
blive udleveret ved køb - også til evt. interesserede købere? Bare en ide.

Jeg tror på en Synergi effekt, når flere/mange mac folk mødes - der kan
få nye ideer til at spire, få venskaber, evt. samarbejde mellem
forskellige personer som anvender Mac'en professionelt - En form for
netværk - til gavn for mange. Hvor går jeg hen, hvis .... ?

Jeg tror at flere i fremtiden vil se Mac som en platform med store perspektiver.

Der er plads til mere her, men jeg stopper nu.

Du/i kan læse mere under
www.mac.web-com.dk/macklub.html

med info + nyheds dokument.

(der kommer et selvstændig subdomæne i weekenden)

Så kig ind, meld jer ind, så vi sammen kan skabe en god klub!

Hilsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-02-02 14:46

In article <3C7645F8.774B5435@web-com.dk>,
Flemming Elimar Jensen <flemming-elimar@web-com.dk> wrote:

> Jeg tolker det som er der er et BEHOV for at komme sammen, lidt mere lokalt.

Hvordan tolker du så tilmeldingen fra Norge?

Fra : Flemming Elimar Jens~

Dato : 22-02-02 15:08

Martin Edlich wrote:

> Hvordan tolker du så tilmeldingen fra Norge?

Der må side en enlig nordmand oppe på fjellet med sin bærbare MAC. som
søger kontakt med andre ligesindede.
(Hejsa det var altså en Jente! Viste ikke at jeg har så meget charme..)

Har du set at solen skinner udenfor, herligt vejr.

Forresten!
Ved du hvorfor man Jodler nede i Alperne? - ikke det?
Det ville du nok også gøre hvis du skulle løbe rundt i bjergene i
lederhosen om vinteren!

Fortsat god dag.

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-02-02 16:26

In article <3C7650B4.F42D195B@web-com.dk>,
> [...]

> (Hejsa det var altså en Jente! Viste ikke at jeg har så meget charme..)
>
> Har du set at solen skinner udenfor, herligt vejr.

Ja, og snotten løber ud af min næse hutigere end MS kan kan spytte
CD'ere med deres såkaldte OS ud på.

Bortset fra det, så er du eddemame kriminel. Ikke alene skriver du MAC,
men du vedhæfter også et vcard. Lad være med det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 15:00

> [...]

> Tager du afsted en onsdag aften efter aftensmaden til København, til Mac
> møde og så hjem igen og på arbejde næste morgen? Nej vel.

Jeg er "Københavner" men ikke medlem af Macbruger - Jeg vil alligevel
gerne give mit besyv med. Jeg synes at ideen om macbruger som _paraply_
for macbruger-kbh, macbruger-fyn, macbruger-midtjylland osv. lyder som
en rigtig god idee. (det kunne muligvis få mig til at finde girokortet
frem...)

Medlemskartoteket over "specialister" kan sagtens komme brugerne
tilgode, selvom de ikke bor i samme landsdel, den elektroniske post og
telefonen er jo opfundet mht. til de fysiske aktiviteter kan man
stadig mødes lokalt og organisere arrangementer lokalt.

Eneste hindring er vel "politik" men det burde kunne klares. Macbrugers
erfaring og infrastruktur kan jeg kun se som et aktiv for de mindre
lokale foreninger.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-02 16:09

Flemming Elimar Jensen <flemming-elimar@web-com.dk> writes:

> Resultat nu efter ca. 3 dage:
> over 90 personer har tilmeldt sig som interesserede, sågår en fra Norge!

Norge? Østjylland??

Du er ikke kritisk, hva?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-02-02 00:37

> [...]

> På følgende webside kan du læse mere: www.mac.web-com.dk
>

> Der er allerede en del som har tilmeldt sig listen, som interesserede.

Hej Flemming

Hvis du er kvik og det er du jo nok, så samler du en masse glade Mac
brugere i det Østjyske og så melder I jer alle ind i Macbruger. Det vil
koste kr. 150,- pr. snude og så får i en velkomst CD med en database på
ca. 400 andre medlemmer samt et fuldfarve medlemsblad i tabloid format
tilsendt 4 -5 gange årligt.

Nå I så alle er blevet medlemmer og aktive, så mødes I i jeres område og
leger at I har jeres egen forening. Afholder alle de møder I har lyst
til, får del i MacBrugers penge (der står ikke noget i deres vedtægter
om at arrangementer skal afholdes i København) samt al den know how der
er samlet dér.

På den måde får I automatisk et website, medlemsblad samt en database
for kr. 150,- uden at I skal alt det besvær igennem, som vi allerede har
været igennem. Og tro mig det er et hestearbejde at stavle en forening
på benene.

Hvis du orker det, så læs nedenstående igennem, som jeg har skrevet
efter at have været formand i 99:

Formandens beretning:

Beretning for det forgangne år i MacBruger (1999/2000).

Kære medlemmer

Det forgangne år har været noget omtumlet, så lad mig starte med
følgende:

I sensommeren 1999 trak Tina Malling Petersen sig fra formandsposten og
bestyrelsen måtte derfor ændre på deres sammensætning. Jeg blev
konstitueret som formand og Niels A. H. Rasmussen som næstformand og
ellers var der ingen ændringer i bestyrelsen.

Siden sidste generalforsamling har mange forladt bestyrelsen. Jeg vil
ikke her redegøre for disse beslutninger, det må de implicerede selv
gøre. Det drejer sig om Karen Borchersen, Michael Tysk-Andersen, Jens
Christian Thorsen samt Henrik Hinding.

**

Hvad har vi så lavet siden sidst ? Kort efter generalforsamlingen i 1999
afholdt vi en fin og velbesøgt workshop på Gammelgaard Kunst- og
kulturcenter i Herlev. Dér deltog vel ca. 125 mennesker og folk havde en
dejlig dag i selskab med andre Mac folk.

**

I foråret 1999 var der grafik messe i Bella Centret og dér havde Apple
en stand, hvor MacBruger fik lov at være tilstede under hele messen. Det
var en fremragende mulighed for os til at profilere MacBruger. Vi fik
mange henvendelser og tegnede også en del nye medlemmer.

**

Ofte skete det på vores bestyrelsesmøder at gode samtaler om OS,
shareware, problemstillinger og andre lidt nørdede ting, blev for meget
af det gode. Vi kunne ikke rigtigt nå igennem dagsordenen på grund af de
mange "diskussioner" om Mac emner.

En ide opstod med at lave nørdaftener for medlemmerne, hvor bestyrelsen
så også kunne deltage og få afløb for deres behov for tekniske og Mac
relaterede diskussioner. MacNørd var en realitet, men navnet blev
hurtigt ændret til MacSnak, da Sune Lilbæk fra MacVaerk i Lyngby, mente
at det kunne skræmme nogen væk med et så nørdet navn. MacSnak er også et
bedre navn og vi afholdt i starten flere fælles arrangementer i
samarbejde med MacVaerk på DTU.

Disse arrangementer var ganske velbesøgte, men det var ikke helt det vi
havde i tankerne, da vi i sin tid talte om at lave MacNørd aftener for
MacBrugers medlemmer. Det var simpelthen blevet for struktureret.
MacSnak bør være uformel hygge Mac brugerne imellem og alle skal føle
sig velkomne - også de ikke så tekniske medlemmer. Det er her at
kontakterne skal etableres og venskaberne indledes. MacBruger skaber
rammerne, men medlemmerne skaber indholdet. På vores seneste MacSnak
møde hos Officeline den 14. marts var der ca. 60 deltagere, hvilket er
rekord og vi ved at mange medlemmer ønsker endnu flere af den slags
arrangementer og det kommer der også.

Som situationen ser ud nu afholder vi vores MacSnak arrangementer alene
og det gør vi udfram den tanke at MacVaerk har en helt anden
foreningsstruktur end MacBruger. MacBruger er en forening, som skal
vokse og have så mange medlemmer som muligt. Vi opkræver et beskedent
kontingent til driften af vores forening og vi har ikke et geografisk
begrænsetområde, hvor medlemmerne skal bo.

Mange af dem vi gerne vil se til vores MacSnak arrangementer er vores
nye medlemmer, som måske har svært ved at lære deres Mac at kende og de
kan meget nemt blive totalt forvirrede, hvis nogle af de tilstedeværende
tilhører en forening, hvor det ikke koster noget at være medlem og
resten er medlem af MacBruger til hvilken de netop har betalt
kontingent.

**

I efteråret 99 afholdt vi vores anden workshop samme sted som i foråret,
men denne gang dog med lidt færre deltagere.

**

Traditionen tro var der gløgg og æbleskiver i december og her er det
dejligt, at se folk under helt andre omstændigheder. Jeg vil gerne takke
Spritt og ProfilRejser for lån af kantinen.

**

De fleste der har en Mac, har også en bank, men det er som bekendt ikke
alle banker, der tilbyder adgang via nettet fra en Macintosh. Det gør
Jyske Bank og her er det endda så genialt, at man ikke behøver at
installere tvivlsomt software på sin maskine - det klares ganske enkelt
via ens browser. Nemt, intuitivt og problemfrit. En ægte Apple
tankegang. Det kan kun varmt anbefales og det konstaterede ca. 30 af
MacBrugers medlemmer også over 2 aftener i januar i år. En stor tak til
Jyske Bank for deres engagement og interesse i MacBruger.

**

Udover foreningens arrangementer, har vi også fået redesignet vores
website, og det er blevet meget positivt modtaget. Vi får mails fra
webdesignere, der ikke har noget med MacBruger at gøre, som skriver, at
vi har et cool website med indhold og nem navigation. Derudover har vi
også fået bannerreklamer, som giver foreningen en ekstra økonomisk
indsprøjtning. MacBrugers website har ca. 15000 hits om året.

**

Derudover har vi fået ryddet gevaldigt op i foreningens database, som
alle medlemmerne får adgang til ved indmeldelse.

**

Vi har fået trykt vores egne T-shirts, som medlemmerne kan købe for kr.
125,- pr. stk.

**

Vi har også indgået en aftale med Betalingsservice, så kontingentet kan
betales på denne måde, hvilken mange i forvejen benytter til andre
regninger. Vi vil naturligvis gerne opfordre til at I benytter dette
tilbud fremover. Vi kan spare rigtigt mange penge på den måde og det
kommer i sidste ende medlemmerne tilgode.

**

MacBrugers undergrupper, som er noget af det vigtigste foreningen har at
tilbyde medlemmerne, har også fået en opstramning. På baggrund af
uheldige episoder i nogle af grupperne, har vi besluttet at en
niveauinddeling af de forskellige undergrupper var nødvendig.

Der findes nu 3 niveauer, som undergrupperne kan inddeles i:

Niveau 1, som er for begyndere.
Niveau 2, som er for lettere øvede.
Niveau 3, som er for hardcore og professionelle.

Grunden til at vi valgte at inddele undergrupperne, var af hensyn til
medlemmerne. Hvis de ønsker at lære noget om for eksempel Quark,
Photoshop, Illustrator og andre DTP programmer, så er det rart at der
findes et niveau for alle.

Undergrupperne er fuldstændig selvstyrende og har alle en boss, som får
gruppen til at fungere. Den eneste betingelse MacBrugers bestyrelse
fordrer, er at vi ved hvor og hvornår, der holdes møde, så vi kan
opdatere foreningens website i god tid. Ellers er resten op til
grupperne.

Et medlem i MacBruger kan til enhver tid oprette en ny undergruppe med
vægten på bestemte programmer/emner, blot de følger føromtalte enkle
regler. Vi vil så gøre alt for at hjælpe gruppen igang.

**

Månedsbladet MacNews har ønsket at følge op på den strategi, som Apple
har lagt for dagen i hele verden - nemlig at bakke endnu mere op om alle
de brugerforeninger, som findes verden over. Derfor har Peter Skjalm hos
MacNews hver måned en profil af brugerforeningerne i Danmark i deres
blad. Der står lidt om hvad vi laver og hvilke arrangementer vi har på
tapetet. Det er en fremragende ide som MacBruger naturligvis er meget
glad for at være en del af.

**

I efteråret 1999 luftede vi ideen med et særnummer af DobbeltKlik
overfor Apple Danmark, som skulle omhandle iMac'en og MacBruger som
forening. Vi foreslog, at vi gerne ville lave et særnummer i et meget
stort antal, og så skulle Apple sørge for, at det blev distribueret ud
til alle Fredgaard samt SuperRadio butikker i hele landet. Desværre gik
det ikke helt som planlagt, og jeg vil ikke her pege fingre af nogen,
men vi har lært at næste gang skal det gribes anderledes an. Nogle har
måske set det omtalte blad, eller kan det fås når I går hjem i aften.

**

Næsten al den tid MacBruger har eksisteret, har medlemmerne haft adgang
til et BBS, som hed MacMermaid, men den æra er nu slut. Teatse, som har
bestyret BBS'en har valgt at lukke og slukke for adgangen her i foråret.
Jeg vil gerne takke Teatse for hans utrættelige engagement med
MacMermaid og mange vil sikkert tænke tilbage med et smil på læben på
mange af de gode debatter, som foregik på Mac'en ude hos Avalonia-Net på
Christianshavn.

**

Mange ting har ændret sig i MacBruger i den sidste tid og vi skal nu
kigge fremad og være mere med på udviklingen i samfundet.

Hvad skal der ske fremover ?

Ja, først og fremmest bør MacBruger have en mere klar målsætning end den
har nu. Skal vi udvikle os og skal vi være visionære ? Jeg mener ja.

Jeg vil gerne nu give mit bud på foreningens muligheder fremover. Jeg
vil gerne starte med en helt overordnet betragtning og så bagefter vende
tilbage til MacBruger i sin nuværende form.

Lad os tage en totalt visionær betragtning først.

MacBruger skal ændres til at hedde MacBruger Danmark og resten af
brugerforeningerne skal sammensluttes i et fælles netværk, hvor Danmark
opdeles i geografiske områder med deres egne selvstændige
MacBrugerforeninger. Jeg kunne forestille mig:
MacBruger Bornholm
MacBruger Storkøbenhavn og Nordsjælland MacBruger
Sydsjælland
MacBruger Fyn og øerne
MacBruger Sønderjylland
MacBruger Midtjylland og MacBruger Nordjylland

Hvorfor nu det ? Hvis man har en Mac og bor i Maribo eller i Rønne, så
er den eneste glæde man kan have af MacBruger i sin nuværende form -
medlemsbladet DobbeltKlik. Det er besværligt og dyrt at rejse hele vejen
til København for at deltage i et arrangement eller en undergruppe. Der
findes vist ikke et præcist tal på, hvor mange Mac brugere der findes i
Danmark, men de 600, som er fordelt i diverse brugergrupper landet over,
dækker jo kun en brøkdel af det reelle antal. Jeg mener, at vi uden
problemer sagtens kunne skaffe 2000-3000 medlemmer fordelt over hele
landet. Men for at kunne få og engagere så mange medlemmer, kræver det,
at der er aktiviteter i lokalområderne og at foreningerne er meget
synlige. Det er jo lidt fjollet at MacBruger, Macmidtimellem og andre
sidder og kæmper med et medlemsblad flere gange om året, når vi ligeså
godt kunne udgive eet blad skrevet af medlemmerne fra alle
MacBrugerforeningerne landet over. Hvad er så fordelene ?

Jo større vi er, desto mere indflydelse har vi også og det kan vi
udnytte til fordel for alle medlemmerne. Man kunne forestille sig
storindkøb af RAM, opgraderingskort og så videre via internettet. Vi
kunne afholde et landsmøde, hvor alle medlemmerne kunne samles een gang
årligt. Vi ville være meget mere respekteret hos Apple og skulle nogle
få problemer med forhandlerne, ja så er en stor organisation bedre til
at løse den slags knuder.

Det at have en Mac, er jo lidt ligesom at have en gammel klassisk bil -
en Jaguar for eksempel og for dem er der naturligvis en klub i Danmark.
De udveksler erfaringer og mødes til stumpemarked og assisterer
hinanden. Ja, man bliver helt euforisk ved tanken om flere hundrede Mac
folk samlet til årets største begivenhed, hvor tusindvis af stumper
bliver faldbudt til interesserede og hvor Apple, forhandlere og andre
deltager.

Dette er blot et udpluk af de muligheder, som ligger lige for næsen af
os.

**

Lad os nu vende tilbage til MacBruger og hvad der skal ske med os i
løbet af år 2000.

Vi vil gerne afholde endnu flere MacSnak arrangementer og det skal gøres
i enten vores egne lokaler eller i lejede lokaler. Vi er lige nu ved at
undersøge mulighederne for en permanent løsning i Medborgerhuset på
Nørrebro, hvor vi vil bestræbe os på at kunne tilbyde en fast møde
aften hver uge for jer. Det vil sige at bestyrelsesmøder, undergrupperne
og MacSnak har et fast sted i København. Som det ser ud nu med
Gammelgaard, holder vi fast i den løsning, da det er et rigtigt godt
sted at være med workshoppen.

Vi har lagt billet ind på nogle lokaler hos Officeline på Aaboulevarden,
men desværre bliver det nok ikke til noget. Skulle der dukke en mulighed
op for helt egne lokaler til en overkommelig pris, så springer vi nok
på.

Vi skal have udviklet vores website endnu mere og i den nærmeste fremtid
bliver det muligt at betale med Dankort for både medlemskab, T-shirts og
så videre. Foreningens database bliver lagt ind på websitet og der
bliver adgang via et password. Vi arbejder også på at lægge alle de
gamle numre af DobbeltKlik ind i PDF format, så medlemmerne kan
downloade numrene helt tilbage fra foreningens start. Derudover vil vi
gerne have endnu flere bannere - dog i et mindre format end nu.

Da vi ved, at mange gerne vil kunne drøfte/diskutere problemer med andre
Mac brugere, så vil vi gerne fra bestyrelsens side endnu engang opfordre
vores medlemmer til at benytte sig af News Group'en dk.edb.mac. Har man
lyst til det, så kan man benytte det ultimative News Reader program på
markedet, som hedder MacSoup. Der er den forbindelse INGEN planer om et
diskutionsforum på MacBrugers website, da dk.edb.mac er gratis og har
alt det en Mac bruger kan ønske sig. I forbindelse med vores ris/ros fra
medlemmerne har vi i overvejende grad kun fået positive henvendelser og
vi har fået masse gode ideer, som vi naturligvis vil forsøge at
iværksætte og tilbyde jer. Vi har fået 21 svar ud af de ca. 310 vi
rettede henvendelse til.

Her er de negative:

Vi benytter ikke de faciliteter som Avalonia-Net ApS tilbyder
ordentligt. MacBruger virker død mellem workshops'ne. Der er for mange
arrangementer i København. Arrangementerne offentliggøres for sent.
Bladet må godt komme oftere. Kedeligt layout. Aktiviteterne skal opdeles
efter niveau. Flere savner at medlemmerne udfylder deres profil på
eGroups. Bladet må gerne komme lidt oftere. Det er svært at orientere
sig, når man er ny. Ingen fester.

De positive:

Gode og relevante arrangementer. Godt med de mange oplysninger via
e-mails. Det er en seriøs forening. DobbeltKlik har en fin størrelse og
salgssiden er suveræn. Websitet er nogenlunde. Mere ros til vores
website. Ideen med ris/ros bliver rost. Godt at MacBruger eksisterer.
Websitet er godt. Websitet er fint. Godt med links. Det var dog en
ustyrlig flot hjemmeside. Det er jo herligt at aktivitetsniveauet er
steget ganske kraftigt.

Her er så ideerne:

Kurser eller anden oplysning, der kan dygtiggøre. Mulighed for forum af
Mac spillere. En indkøbsforening. Egne kurser. God ide med fælles
indkøb. Lokaler til foreningen. En ny undergruppe med regneark. God ide
med fællesindkøb. Lidt mere struktur på MacSnak. Kurser på Mac.
Minikurser i almindelige programmer. Opdeling af arrangementerne i
professionelle og ikke-professionelle. Foredrag om nye ting og kommende
Mac ting. Kurser med gennemgang af komplekse processor i for eksempel
Photoshop. Kontingentforhøjelse.

Vi vil i bestyrelsen i den nærmeste fremtid forsøge at få realiseret
jeres mange ideer. Da arbejdet i foreningen er baseret på frivilligt
engagement, er der dog en fysisk grænse for hvad der kan lade sig gøre.
Såfremt der findes medlemmer, som brænder for at hjælpe til, hører vi
gerne fra jer. Med hensyn til det negative og det positive er dette
naturligvis taget til efterretning. Tak fordi I gad bruge tid på os.

Vi er også i gang med en database opdatering via vores website, hvor I
skal gå ind og svare på en masse spørgsmål. Næsten alle oplysninger vil
blive anbragt i foreningens database, som medlemmerne så kan bladre i
via websitet og på den måde finde medlemmer med samme interesser og
måske samme Mac som en selv. Det er enormt vigtigt at medlemmerne bruger
hinanden og med over 325, kan næsten alle finde en i nærheden af sig
selv.

I den periode jeg har siddet med ansvaret, har jeg nok besøgt 50
reklamebureauer og forskellige firmaer, der bruger Mac, for at fortælle
lidt MacBruger samt uddele restoplag af DobbeltKlik. De fleste kender os
ikke - desværre. Samtidig har jeg deltaget i både Adobes og Macromedias
seminarer, da det interesserer mig, men jeg har benyttet muligheden for
at uddele DobbeltKlik til alle deltagerne hver gang.

Jeg vil gerne slutte med at sige tak til bestyrelsen og jer og så håber
jeg, at vi kan få en god debat om MacBruger nu.

Tak.

Tænk hvor langt vi kunne være nået, hvis vi bare havde ført halvdelen af
disse ideer ud i livet !!??
--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Thau-Knudsen

Dato : 01-03-02 18:10

Måske Jesper ville være så elskværdig at ruske op i de af foreningens
medlemmer, som faktisk bor i Østjylland allerede.

Erik Thau-Knudsen
Silkeborg
Medlem af MacBruger

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hej Flemming
>
> Hvis du er kvik og det er du jo nok, så samler du en masse glade Mac
> brugere i det Østjyske og så melder I jer alle ind i Macbruger.

(...)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-03-02 18:16

Erik Thau-Knudsen <erik_thau_knudsen@mac.com> wrote:

> Måske Jesper ville være så elskværdig at ruske op i de af foreningens
> medlemmer, som faktisk bor i Østjylland allerede.

> [...]

Hvordan skulle jeg kunne gøre det ? Hvis du selv er medlem af MacBruger
kan du jo rette henvendelse til dem, der bor i dit lokalområde. Har du
ikke fået en CD med medlemsdatabsen på ?