Re.: Printerproblemer
Fra : Jan Hovard

Dato : 19-02-02 17:27

Jeg har problemer med at få min HP DeskJet 870 Cxi til at køre under OSX.
Jeg har prøvet at gå på HP's web, men det ser ikke ud til de har noget.
Er der nogen af jer der har en løsning?

---JanH

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-02-02 17:41

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> Jeg har problemer med at få min HP DeskJet 870 Cxi til at køre under OSX.
> Jeg har prøvet at gå på HP's web, men det ser ikke ud til de har noget.
> Er der nogen af jer der har en løsning?

Nej, og der nok heller ikke nogen. Det er jo en gammel fætter med
serielport. Du må ud og købe ny.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 19-02-02 19:31

> Nej, og der nok heller ikke nogen. Det er jo en gammel fætter med
> serielport. Du må ud og købe ny.

Eller skrive din egen driver.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-02-02 23:36

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Eller skrive din egen driver.

Og noget serielport halløj til Mac OS X. Mon ikke HP og andre ville have
skrevet drivere til serielport printere hvis det var understøttet i Mac
OS X?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-02-02 06:02

> Og noget serielport halløj til Mac OS X. Mon ikke HP og andre ville have
> skrevet drivere til serielport printere hvis det var understøttet i Mac
> OS X?

Nu kan printere med en seriel port sagtens tilsluttes en MacOS X
maskine. Der findes faktisk enheder der gør at man kan sætte en sådan
printer på en ethernet-hub.

Personligt har jeg en HP DeskWriter 560C. Den kører serielt eller gennem
PhoneNet. Phonenettet er sluttet til ethernettet gennem en bro til en
hub. Fungerer udmærket. Blot ikke under MacOS X, hvor man skal ind i
Classic for at udskrive til den printer. Min eneste farveprinter - HP
har blot ikke skrevet en driver. Der er i øvrigt ingen problemer med at
udskrive på den fra Windows, gennem netværket.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-02-02 08:53

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> Nu kan printere med en seriel port sagtens tilsluttes en MacOS X
> maskine. Der findes faktisk enheder der gør at man kan sætte en sådan
> printer på en ethernet-hub.

Nu roder du tingene sammen. Faktum er, at Mac OS X ikke umiddelbart
understøtter serielle porte, og derfor vil det at skrive en
printerdriver til en seriel printer samtidigt kræve, at du skriver en
driver til serielporten.

> [...]
> har blot ikke skrevet en driver. Der er i øvrigt ingen problemer med at
> udskrive på den fra Windows, gennem netværket.

Skal vi ikke lige være enige om, at en printer der sættes til seriel
porten ikke umiddelbart kan køre LocalTalk gennem samme port? Den
"enhed" du omtaler ovenfor er vel en Appletalk bro? I så fald er den
ikke til megen nytte, hvis man har en printer der kun understøtter
seriel kommunikation, og ikke LocalTalk.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-02-02 09:05

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Skal vi ikke lige være enige om, at en printer der sættes til seriel
> porten ikke umiddelbart kan køre LocalTalk gennem samme port? Den
> "enhed" du omtaler ovenfor er vel en Appletalk bro?

Kan man ikke få en printerserver? Det drejer sig jo aktuelt om en HP
DeskJet 870 Cxi, der er beregnet til Windows [ellers hed den vel en
DeskWriter].

Fra : Jan Hovard

Dato : 20-02-02 13:21

Ville det hjælpe hvis jeg via en "Dyna EtherPrint" satte printeren direkte
på min switch.

---JanH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 13:47

In article <B8995345.46BB%jan@hovard.dk>, Jan Hovard <jan@hovard.dk>
wrote:

> Ville det hjælpe hvis jeg via en "Dyna EtherPrint" satte printeren direkte
> på min switch.

nej.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-02-02 16:46

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> Ville det hjælpe hvis jeg via en "Dyna EtherPrint" satte printeren direkte
> på min switch.

Du mangler under alle omstændigheder stadig
en driver.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-02 15:00

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> Kan man ikke få en printerserver? Det drejer sig jo aktuelt om en HP
> DeskJet 870 Cxi, der er beregnet til Windows [ellers hed den vel en
> DeskWriter].

Der kan købes dimser der kan sættes på lokalnetværket og kan drive en
traditionel printer. Zitech har dem for nogen hundrede kroner.

Mon ikke de understøtter en protokol som OS X understøtter? "lpd"
skulle gerne være sikker.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 15:06

In article <kkadu4dzj1.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Mon ikke de understøtter en protokol som OS X understøtter? "lpd"
> skulle gerne være sikker.

problemet er en driver....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-02 15:20

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> problemet er en driver....

Nu sidder jeg endnu engang ikke ved den bærbare. Er der slet ikke
nogen PCL-drivere i OS X? HP's PCL er bagudkompatibelt så det er bare
om at hitte en gammel model og så prøve den.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-02 15:24

In article <kkg03wck11.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> nogen PCL-drivere i OS X? HP's PCL er bagudkompatibelt så det er bare
> om at hitte en gammel model og så prøve den.

Det er vel en QuickDraw printer, eller?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 15:47

In article <newsspam3-C13592.15233120022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er vel en QuickDraw printer, eller?

Jeg mener 870'eren kan snakke både PCL og Quickdraw. Jeg ved egentlig
ikke hvad der bruges i Mac OS X, men jeg vil gætte på at QD er yt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-02 16:11

In article <spam-73DD83.15472220022002@localhost>,

> Jeg mener 870'eren kan snakke både PCL og Quickdraw.

Så burde der da være en chance.

> Jeg ved egentlig ikke hvad der bruges i Mac OS X, men jeg vil gætte
> på at QD er yt.

Jeg kan ikke forestille mig andet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 16:36

In article <newsspam3-945DE7.16105820022002@dtext.news.tele.dk>,

> Så burde der da være en chance.

som linieprinter er det lige til uden driver, men fra GUI og
printerdialoger er det bestemt ikke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-02 16:16

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg mener 870'eren kan snakke både PCL og Quickdraw. Jeg ved egentlig
> ikke hvad der bruges i Mac OS X, men jeg vil gætte på at QD er yt.

Man kunne vel forestille sig at der var en QuickDraw -> Generisk printer?

Alternativt så gøre på samme måde som under Linux, nemlig sætte et
Postscript filter op som sender PCL afsted.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-02-02 16:46

> Det er vel en QuickDraw printer, eller?

Nej. Min DeskWriter 560C er i hvert fald en PCL-printer, og samme driver
bruges til /alle/ DeskWritere. Under MacOS før MacOS X.

Og man kan printe ud på den fra en Windåse, ved at installere driveren
for DeskJet 560C. Og tilsyneladende skal PCMacLAN så også installeres,
da printeren kører over AppleTalk. Gennem en phonenet / ethernettet bro.

De installerede LaserJet 4050N-drivere [to til PCL og en til postscript]
kan imidlertid ikke bruges; de kan ikke engang finde den.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 17:13

In article <1f7wuhy.18jpldp17pzg7mN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Nej. Min DeskWriter 560C er i hvert fald en PCL-printer, og samme driver
> bruges til /alle/ DeskWritere. Under MacOS før MacOS X.

Under Mac OS printer den altid QuickDraw.

> De installerede LaserJet 4050N-drivere [to til PCL og en til postscript]
> kan imidlertid ikke bruges; de kan ikke engang finde den.

Hvis du kigge efter en ekstra gang vil du opdage at 4x00 driverne er PDD
filer dvs udelukkende beregnet på Postscript printere - koblet til via
LPR eller Appletalk.

Har du kigget på det hint jeg har bragt i et svar til et af dine mange
spørgsmål vdr din printer og OS X?

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 20-02-02 17:22

> Har du kigget på det hint jeg har bragt i et svar til et af dine mange
> spørgsmål vdr din printer og OS X?

Du glemmer at jeg har to printere. Det eneste link jeg husker er noget
om installation af LaserJet'en som linieskriver i terminalvinduer.

En stor bog jeg har fået, beskriver installationen i detailler. MacOS X
Unleashed. 1500 sider.

DeskWriteren mangler ganske simpelt en driver.

Fra : Jan Hovard

Dato : 20-02-02 20:13

Hvad kan man bruge af software for at "fremstille" en printerdriver?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-02-02 21:26

Jan Hovard <jan@hovard.dk> writes:

> Hvad kan man bruge af software for at "fremstille" en printerdriver?

En C compiler, f.eks. gcc følger med Mac OS X på devtools.

Fra : Peter Kiil

Dato : 20-02-02 22:23

in article 1f7wuhy.18jpldp17pzg7mN%serse@diku.dk, Per Erik Rønne at
serse@diku.dk wrote on 20/02/02 16:45:

> Min DeskWriter 560C

Du har uden tvivl mange og gode minder om den, men mon ikke du skulle droppe
den og købe en ny (og bedre) printer?

Har købt nedenstående til en ven i sidste uge:

<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484597967>

Printer fantastisk prisen taget i betragtning.
--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-02-02 02:37

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1f7wuhy.18jpldp17pzg7mN%serse@diku.dk, Per Erik Rønne at

> Du har uden tvivl mange og gode minder om den, men mon ikke du skulle droppe
> den og købe en ny (og bedre) printer?

Det kan jeg nu ikke se nogen grund til. Min hovedprinter er LaserJet'en,
og DeskWriteren bruges kun når der skal skrives ud i farver.

Derudover har jeg fem maskiner sat op på intranettet. Fire Mac'er og en
Windows-laptop jeg har fået stillet til rådighed. På fire af maskinerne
kan jeg uden problemer udskrive i farver; på den femte [min
hovedmaskine, G4/867] skal jeg boote ind i MacOS 9.2 eller udskrive fra
Classic.

> Har købt nedenstående til en ven i sidste uge:

> <http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484597967>

> Printer fantastisk prisen taget i betragtning.

Ja, men det er en USB-printer, der kun kan udskrive fra én maskine. Min
printer er en netværksprinter, der er sat på hub'en.

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 03:51

In article <1f7xm2u.1lnbcpcv1k12cN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Rønne) wrote:

> Ja, men det er en USB-printer, der kun kan udskrive fra én maskine. Min
> printer er en netværksprinter, der er sat på hub'en.

Man kan dele en USB-printer over nettet.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 21-02-02 14:12

> Man kan dele en USB-printer over nettet.

Men jeg finder det altså lettere blot at bruge min DeskWriter gennem
switch, hub og bridge. Og det betyder så at når jeg vil skrive ud i
farver [det er forholdsvist sjældent], så må jeg enten ind i Classic
eller bruge en af de fire andre maskiner. Sandsynligvis vil jeg også
kunne komme til at skrive ud fra VPC, når jeg er i MacOS X.

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 16:24

In article <1f7yk6c.a30lzu1yodytcN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Men jeg finder det altså lettere blot at bruge min DeskWriter gennem
> switch, hub og bridge.

Synes du også det er lettere at skrive en driver til den selv?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 21-02-02 16:34

> Synes du også det er lettere at skrive en driver til den selv?

Nej. Og indtil der måtte komme en driver, nøjes jeg med at printe ud på
den fra Classic, VirtualPC eller en af de fire andre maskiner.

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-02-02 16:42

in article 1f7yr3p.s8k7957arvkdN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 21/02/02 16:34:

> Nej. Og indtil der måtte komme en driver, nøjes jeg med at printe ud på
> den fra Classic, VirtualPC eller en af de fire andre maskiner.

Og så lader vi den hvile indtil det sker......

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-02-02 17:48

In article <1f7yr3p.s8k7957arvkdN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Nej. Og indtil der måtte komme en driver,

Per, der kommer _ikke_ en driver...