Blankslidt tast
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-02 21:40

Jeg har bemærket, at højre halvdel af mellemrumstasten på mit tastatur
er slidt helt blank. Ja, nu hvor jeg ser efter, gælder det også en del
af bogstavtasterne som f.eks. e, r, t, i, o, a, s, d, g, k, l, n og m.
Jeg har en iMac 233 rev. B med det oprindelige tastatur. Knapperne er
vel nærmest røgfarvede.
Når tasterne er slidt blanke, og den oprindelige matte
overfladestruktur således er væk, bliver de meget gennemsigtige. Det ser
ikke så godt ud. Specielt ikke på mellemrumstasten, hvor det kun er i
højre side, den er blank. Det lader til, jeg bruger højre tommelfinger
til at lave mellemrum.
Hvordan får jeg den oprindelige overfladestruktur tilbage? Kan
man bruge den vinylrens, man kan købe på tankstationer? Eller skal man
forsigtigt prøve at opløse overfladen f.eks. med renset benzin?
Jeg synes egentlig, det var en helt rimelig service, hvis Apple
solgte taster i løs vægt, så man kunne skifte de mest slidte. Men det
gør de vel ikke. Hvis den eneste løsning er at købe et nyt tastatur,
hvordan undgår jeg så at ødelægge den fine overflade på de nye taster?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 21:42

In article <1f7tl3c.1ixvmrh16joda8N%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Hvis den eneste løsning er at købe et nyt tastatur,
> hvordan undgår jeg så at ødelægge den fine overflade på de nye taster?

Du lader være med at skrive så meget

Hvilken farve er Luna?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-02 23:21

> Du lader være med at skrive så meget
>
> Hvilken farve er Luna?

Månen har den farve, måner skal have! Luna er Bondi-blå, så den er
nærmest grøn.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-02 23:26

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> Jeg har bemærket, at højre halvdel af mellemrumstasten på mit tastatur
> er slidt helt blank.

Jeg har lige undret mig over det samme fænomen på min 6-7 uger gamle PB
- der er mellemrumstasten allerede ved at blive blank i samme område.
Men den gamle PB1400's mellemrumstast er glat som en kunstskøjtebane i
RedneckTown, hvor de har vinter OL.
Ja, nu hvor jeg ser efter, gælder det også en del

> Det lader til, jeg bruger højre tommelfinger til at lave mellemrum.

Det gør jeg så også, og det strider meget med min politisk
overbevisning. Havde det bare været esc eller pause tasten .... :)

> Hvordan får jeg den oprindelige overfladestruktur tilbage? Kan
> man bruge den vinylrens, man kan købe på tankstationer? Eller skal man
> forsigtigt prøve at opløse overfladen f.eks. med renset benzin?

Jeg ville /ikke/ forsøge med noget ætsende eller opløsende (benzinen).
Måske bare en hårdt opvredet klud med varmt vand?
Og hvad gør /du/ en skærm på din PB rent med? Har spurgt før, men ikke
fundet nogen god løsning

Se, Henrik, er jeg ikke rigtig flink nu? Det var et indlæg næsten uden
OT-bemærkninger :)
--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-02 20:25

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg ville /ikke/ forsøge med noget ætsende eller opløsende (benzinen).
> Måske bare en hårdt opvredet klud med varmt vand?

Det var nu heller ikke så alvorligt ment. Jeg er godt klar over, at man
skal være forsigtig med den slags.

> Og hvad gør /du/ en skærm på din PB rent med? Har spurgt før, men ikke
> fundet nogen god løsning

Ståluld. Det har franskmændene brugt til deres biler i årtier. Det er i
hvert fald effektivt.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-02-02 22:12

> Ståluld. Det har franskmændene brugt til deres biler i årtier. Det er i
> hvert fald effektivt.

Nu rabler det da vist for den gode Doktor. Kan du ikke se forskel på en
skærm på din Peugeot og din PB's skærm?

Rådet er _ikke_ til almindelig efterfølgelse, hvad angår skærme på
PowerBooks

Indtil andet er fremført, tror jeg mest på den hårdt opvredne klud.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-02 22:20

In article <1f7vgw5.dgs73nfz7mqeN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Rådet er _ikke_ til almindelig efterfølgelse, hvad angår skærme på
> PowerBooks
>
> Indtil andet er fremført, tror jeg mest på den hårdt opvredne klud.

Det er ellers ganske effektivt - alt snavs forsvinder med Henriks
metode...

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-02 00:32

> Det er ellers ganske effektivt - alt snavs forsvinder med Henriks
> metode...

Jamen det passer. Før i tiden var det helt almindeligt, at man gjorde
bilen forårsren med ståluld ude på landet i Frankrig. Jeg har nu ikke
praktiseret det, selv om vores bil er fransk.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 07:55

In article <1f7vnuv.abuej88m46i4N%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det er ellers ganske effektivt - alt snavs forsvinder med Henriks
>
> Jamen det passer.

jammen det skriver jeg jo også

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-02-02 01:12

> Det er ellers ganske effektivt - alt snavs forsvinder med Henriks
> metode...

Måske nok, men skærmen bliver vel også invalideret for al fremtid?

Re: snavs. Gælder det osse de frække billeder fra binaere grupper? Ikke
at jeg tror, at Henrik har sådan nogle. Hvad med dig selv, Morten?
Bruger du ståluld i forbindelse med snavs af enhver slags?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 07:55

In article <1f7vke9.15zta571i7vyrqN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Måske nok, men skærmen bliver vel også invalideret for al fremtid?

Nu skal du ikke skifte emne, vi talte om snavs!

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-02 07:57

In article <spam-C0B79B.07544220022002@localhost>,

> Nu skal du ikke skifte emne, vi talte om snavs!

Øv, så gik jeg glip af noget.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 08:17

In article <newsspam3-A1BD46.07565520022002@dtext.news.tele.dk>,

> Øv, så gik jeg glip af noget.

Åben kabinettet på din Powermac, der er sikkert rigeligt - det lader sig
endda fotograferer...

Fra : Maciek

Dato : 24-02-02 20:36

> [...]

> RedneckTown, hvor de har vinter OL.
> Ja, nu hvor jeg ser efter, gælder det også en del

Jeg har på min icebook opdaget at track pad'en er blevet blankslidt, så
der ligesom kommer "modstand" i den når jeg kører fingeren henover. Det
problem har jeg foreløbig løst med 2 stykker 3M Magic tape, som jeg
omhyggeligt har klistret på pladen, og vupti, nu føles den som en ny.
Hvis man har lyst, kan man skifte tapen ud en gang hver anden uge eller
lign.
ang. taster, så kan man vel få en weekend til at gå med at klippe nogle
små stykker tape, som passer til tastaturet og klistre dem på. På den
måde vil man forebygge slid på sit tastatur. Jeg er i gang med at
etablere kontakt med en forhandler af en speciel trackpad film, som skal
klistres oven på den org. trackpad, så det ser lidt mere prof. ud end 2
stykker tape.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-02-02 01:17

Ok. Her er for en gang skyld et emne hvor jeg kan bidrage med lidt inf.

Den matte overflade opnås (fra fabrikkens side), ved at den støbeform
som plastemnet (i dette tilfælde tasten) sprøjtestøbes i, er "gnistet",
dvs. gjort ujævn.

De små ujævnheder i plastemnet , bliver glatte hvis de slides. Dette kan
ikke undgås, og kendes da også fra alle ru plastemner.

Jeg tvivler på at Du nogensinde kan opnå den samme ruhed ved at bruge
det ene eller andet vidundermiddel. Jeg har som industriel designer
siddet med prøver på forskellige "ruheder", og det er utroligt så små
forskelle man kan se/mærke.
Ihverfald vil jeg på det kraftigste anbefale dig a prøve evt. benzin og
andre opløsningsmidler et sted hvor skaden ikke er så stor hvis/når det
går galt.
Så desværre er Du nok nødt til at betragte det som patina.

Hos mig er det forøvrigt æble-tasten og venstre piletast der er mest
slidt.
Gad vide hvad det betyder (udover det mest indlysende!).

Med venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-02 01:24

In article <1f7tu8y.gpbyok1vikry4N%hen.rasmussen@get2net.dk>,
hen.rasmussen@get2net.dk (Henrik Rasmussen) wrote:

> Den matte overflade opnås (fra fabrikkens side), ved at den støbeform
> som plastemnet (i dette tilfælde tasten) sprøjtestøbes i, er "gnistet",
> dvs. gjort ujævn.

Man gnister nu som regel ikke noget for at gøre det ujævnt, det er mere
en (u)heldig sidegevinst. Formen på tasten vil dog være ret besværlig at
opnå med andet end gnistning. Havde ruheden været uønsket, ville man
have poleret formen efter gnistningen.

> Jeg har som industriel designer siddet med prøver på forskellige
> "ruheder", og det er utroligt så små forskelle man kan se/mærke.

Designer du på en Mac? I så fald i hvilke programmer?

Jeg er forresten selv plastingeniør.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-02-02 09:53

Damn, nu troede jeg lige jeg var klog

Hvordan opnår man så de forskellige overflader/ruheder?

Ang. hvilket program jeg bruger:
Nu er jeg gået over til Flash (primært Actionscripting), men da jeg
arbejdede som industriel designer (hos LEGO) foregik det mest i hånden!
Modelfolk og ingeniører arbejdede på PC.
Før LEGO lukkede kontoret her i København var vi så småt begyndt at
bruge Form-Z, men der var tale om at gå over til PC, desværre!

Hilsen Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 03:00

In article <1f7uirv.v583o515ssmsiN%hen.rasmussen@get2net.dk>,
hen.rasmussen@get2net.dk (Henrik Rasmussen) wrote:

> Damn, nu troede jeg lige jeg var klog

Det er du sikkert også

> Hvordan opnår man så de forskellige overflader/ruheder?

En ved at tage en tilpas fin spån, eller også polerer man sig frem til
det.

> Ang. hvilket program jeg bruger:
> Nu er jeg gået over til Flash (primært Actionscripting), men da jeg
> arbejdede som industriel designer (hos LEGO) foregik det mest i hånden!

Det var så i forrige århundrede, eller?

> Modelfolk og ingeniører arbejdede på PC.

Det overrasker mig desværre ikke. Der er alt for få god
3D-modelleringsprogrammer til Mac.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 21-02-02 13:05

> Det var så i forrige århundrede, eller?

Forrige årtusinde Jeg stoppede i det herrens år 1999.

Men det er nu ikke at kimse af; at starte "i hånden".
Når det drejede sig om komplekse emner som figurer, hvor man er nødt til
at kunne "tage og føle", snittede vi os faktisk frem til formen på
bedste "Emil fra Lönneberg" stil.
Men alle "dekorationer", dvs. ansigter osv. blev tegnet i Illustrator på
Mac.

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 17:41

In article <1f7ygy5.18hqupfrgkwk6N%hen.rasmussen@get2net.dk>,
hen.rasmussen@get2net.dk (Henrik Rasmussen) wrote:

> Forrige årtusinde Jeg stoppede i det herrens år 1999.

Øj det er længe siden.

> Men det er nu ikke at kimse af; at starte "i hånden".

Nej, det bruger jeg selv. Det er sgu noget nemmere at fyre 5-13
blyantsskitser af, end at bruge CAD til det.

> Når det drejede sig om komplekse emner som figurer, hvor man er nødt til
> at kunne "tage og føle", snittede vi os faktisk frem til formen på
> bedste "Emil fra Lönneberg" stil.

Hæ, der har jeg brugt ispinde, tændstikker og papir.

> Men alle "dekorationer", dvs. ansigter osv. blev tegnet i Illustrator på
> Mac.

Men Mac er slet ikke i brug mere hos Lego, eller?

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 21-02-02 20:06

> Men Mac er slet ikke i brug mere hos Lego, eller?

Jow, i deres grafiske afdeling.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-02 20:06

In article <1f7z0c3.1hob7v31yauh8gN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Jow, i deres grafiske afdeling.

Og så blev han nysgerrig: hvor ved du det fra?

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-02-02 21:41

> Og så blev han nysgerrig: hvor ved du det fra?

Som Gudeagtig kan du vel bare se efter i mit hoved. Ellers må svaret
forblive "fordi jeg siger det"

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-02-02 21:43

In article <1f80xzr.1xzjubi1k0ro1sN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Som Gudeagtig kan du vel bare se efter i mit hoved.

Det gjorde jeg. Der var ikke rigtigt noget at se.

> Ellers må svaret forblive "fordi jeg siger det"

Så må jeg hellere citere en anden: Oev.

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 19-02-02 14:11

> Jeg er forresten selv plastingeniør.

Fnis!

--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-02-02 14:18

In article <1f7uv1q.8q0yae1jllr4hN%bechd@mac.com>,
bechd@mac.com (Christian Winther Bech) wrote:

> Fnis!

Det er nemlig rigtigt. Latex og gummi er også mit speciale

En alt for seriøs uddybning ville sige at det er et speciale på
maskiningeniørlinjen.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 19-02-02 23:24

bechd@mac.com writes:

>Fnis!
>
>--
>Christian

Det er sikkert en skrivefejl. Der skulle stå pladder-ingenør)

Hilsen Hanne

(Så nu kan jeg vel sldrig forvente gratis hjælp fra den front )

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-02 00:02

In article <fc.0073fb6b03e3721e3b9aca008b6dcba1.3e3722f@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Der skulle stå pladder-ingenør)

er det ikke sådan en som tager jordprøver og bygger tunnelser?

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-02 00:15

In article <spam-17EFBC.00020920022002@localhost>,

> er det ikke sådan en som tager jordprøver og bygger tunnelser?

Joda, vender du lige øret til?

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-02-02 00:14

In article <fc.0073fb6b03e3721e3b9aca008b6dcba1.3e3722f@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> (Så nu kan jeg vel sldrig forvente gratis hjælp fra den front )

Det er noteret at du er åben for fornærmelser i fremtiden.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 20-02-02 08:50

newsspam3@mail.edlich.dk writes:

>Det er noteret at du er åben for fornærmelser i fremtiden.

Takkr og bøjer nakken

bedste hilsen Hanne