Findes der en bulletproof mysql/php?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-02-02 00:45

Hej nyhedsgruppe
Det handler om MySQL, phpMyAdmin og apachen.
Jeg har tidligere fået hjælp til dette i forbindelse med mine forsøg på min
iMac, som kæresten nu bruger. Jeg har nemlig fået en iBook efter et
beklageligt sidespring med en dell. Undskyld! Jeg er klogere nu - og
forelsket igen
Alt gik godt med installation og opsætning af mine lokale site-eksperimenter
- dog havde min user-sites-folder ikke php-understøttelse?! Hm.
Men jeg gik så i gang med ham der Marc Liyange (eller sådan noget) 's
installationsting til MySQL. Nu virker intet udover html-delen i serveren,
og når jeg vil ind og rette i httpd.conf'en kan jeg ikke mere skifte til
root (den undskylder pænt, men jeg er pissesur!!!). Der er sket akkurat det
samme som ved iMacen. Der er lort i conf'en.
Nu vil jeg så installere OSX igen på iBooken, slette alt det andet inden jeg
får opbygget en masse filer og traumer. Og så være klar på en walk-through
hvis der findes en sådan (se i nåde til mig, Morten og I andre. Jeg skal
også nok købe den unleashed bog, Rene).
Findes der en rolig måde (et site skelnede mellem en binær løsning og så ham
Marcs)?! Man må kunne installere mySQL for sig, selv tilføje de nødvendige
ændringer manuelt, så den oprindelige velfungerende OSX (som jeg oplever den
ihvertfald) ikke tager skade? Jeg er indstillet på et træk om dagen eller
længere tidsrum, bare det kommer til at virke.
Det eneste jeg er interesseret i, er en mySQL, der kører (automatisk gerne)
i baggrunden, og en phpMyAdmin der kan se den, og at php-filer kan kalde den
som localhost og selvvalgte brugernavn og password. Jeg har kun brug for
denne tilgang, idet databasen skal fungere som tjek inden upload til
webserver.

Ekstra: Iøvrigt kunne jeg ikke skrive http://localhost men istedet 127.0.0.1
- men i terminalen er jeg localhost?! Jeg blev opmærksom på det, da jeg hed
pc-135.bla.bla (DHCP) på et tidspunkt, unpluggede netstikket under
mysql-installationen, og så kunne den pludselig ikke finde et eller andet,
som havde noget med pc-135.bla.bla at gøre - end of unsuccessfull
installation... Kan sådan noget ikke give problemer i forbindelse med et
eller andet - jeg mener: burde localhost ikke altid virke i adresselinien i
explorer? I tilfælde af en fremtidig vellykket MySQL skal jeg så skrive
127.0.0.1 istedet for localhost under connection?

Nå, men hvis det er utydeligt efter alt det ævl: HJÆLP! Jeg har været langt
ude, er kommet lidt tilbage, men hjælp?!

-Poul

Hvad er iøvrigt MAC-IQ-grænsen for en sommerfest? Hvem kommer med som gæst
og hvem kommer med som gris?

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 04:01

In article <B895FF1B.9DC%skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Hvad er iøvrigt MAC-IQ-grænsen for en sommerfest? Hvem kommer med som gæst
> og hvem kommer med som gris?

I og med at du skrev MAC, finder nok ud af hvordan det er at blive
vasket af David.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-02-02 10:23

On 18/02/02 4:00, in article
newsspam3-236BE8.04003318022002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"
<newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> I og med at du skrev MAC, finder nok ud af hvordan det er at blive
> vasket af David.

Oh Dear - det var sent. Mac-IQ selvfølgelig. Sorry, my mistake... Sagde
ridderen.

Poul

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 11:03

In article <B8968698.A53%skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Oh Dear - det var sent. Mac-IQ selvfølgelig. Sorry, my mistake... Sagde
> ridderen.

Skrevet er skrevet - du skal vaskes.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-02 12:58

> Skrevet er skrevet - du skal vaskes.

Forrige indlæg kl. 4. Dette indlæg kl. 11. Hvornår sover du?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-02 13:03

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Forrige indlæg kl. 4. Dette indlæg kl. 11. Hvornår sover du?

Det er vel tastatures blide klapren der luller Christian i søvn..

Alterantivt er det pauserne som natportier.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 13:06

In article <kkr8njq9ox.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det er vel tastatures blide klapren der luller Christian i søvn.

Jeg hedder altså ikke Christian.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-02 13:10

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Jeg hedder altså ikke Christian.

Jeg huskede forkert fra min laesning igaar. Jeg mente naturligvis Christoffer.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 13:24

In article <kkn0y7q9cv.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jeg mente naturligvis Christoffer.

Nåeh, på den måde. Så er det ikke helt ved siden af.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-02 13:06

In article <1f7sx8z.1jsjb661ls63cwN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Forrige indlæg kl. 4. Dette indlæg kl. 11. Hvornår sover du?

Du må da vide hvordan det er at have små børn...

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-02-02 10:37

On 18/02/02 0:45, in article B895FF1B.9DC%skovmand@mac.com, "Poul Skovmand
> [...]

> som localhost og selvvalgte brugernavn og password. Jeg har kun brug for
> denne tilgang, idet databasen skal fungere som tjek inden upload til

Ibookens data er mig allerede for kære - jeg prøver istedet at installere en
ny php..., måske en apache - bare sådan bombe systemet, hvis det alligevel
ikke kan reddes er jeg ikke længere ude end nu.
Så nu prøver jeg php'en

-Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-02-02 11:09

On 18/02/02 10:37, in article B89689DA.A56%skovmand@mac.com, "Poul Skovmand
Thingholm" <skovmand@mac.com> wrote:

> Så nu prøver jeg php'en

Ja, I kan jo være ligeglade - her sidder jeg og skriver til mig selv... Men
DET LYKKEDES!!!
Nu virker PHP'en i 127.0.0.1, men ikke som "localhost" (hvilket teknisk set
er det samme eller hvad?) og ej heller i mit user-site-folder
(http://127.0.0.1/pst/info.php melder error), men det er apachen, der ikke
kender den...
Så nu mangler jeg bare PhpMyAdmin - den ligger i httpd dokumenter, men
mySQL'en nægter adgang. Jeg går igang med dokumentationen for at finde ud af
det - så dette svar til mig selv er altså mest for at sige til evt. læsere,
at jeg har klaret php'en, så der behøver jeg (måske ikke) et svar længere.
Men der er jo så meget andet.

-Poul

Fra : Knud-Erik Strange

Dato : 18-02-02 23:10

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote in message news:<B895FF1B.9DC%skovmand@mac.com>...

> [...]
> som localhost og selvvalgte brugernavn og password. Jeg har kun brug for
> denne tilgang, idet databasen skal fungere som tjek inden upload til

Hej Poul
Det kunne godt se ud til at vi har ca. samme mål.
Jeg er startet stort set fra nul, hvad angår viden om webservere,
unix, php osv.
Jeg har også kigget meget på Marc Liya-umulig-navns sider, samt på
webmonkey-siderne.
Jeg mener efterhånden at have fået det meste til at fungere. Jeg har
en pænt stor MySQL-database liggende, og kan kan nu via PHP lave nogle
enkle forespørgsler til basen og få en fornuftig HTML-side retur fra
serveren, som jo altså er min egen 'localhost'.
Jeg skal gerne forsøge at hjælpe, men er altså bestemt ikke ekspert!!

KES

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-02-02 23:59

On 18/02/02 23:10, in article
b3dd3aed.0202181410.7728ce26@posting.google.com, "Knud-Erik Strange"
<kes@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> serveren, som jo altså er min egen 'localhost'.
> Jeg skal gerne forsøge at hjælpe, men er altså bestemt ikke ekspert!!

Hej KES

Det er venligt af dig, men måske misforstår du mit problem. Mit problem er
ikke php-scripting og connection til mysql etc. sådan programmeringsmæssigt
- altså jeg er jo heller ikke haj, men jeg har da lavet en del.
Men jeg har lavet det på windowsmaskiner (studiet).
Mit problem er simpelthen styresystemsmæssigt eller opsætning osv. Jeg kan
ikke få mysql til at tillade en root uden password (eller med eller en anden
bruger eller etc...), så alt hvad jeg kan få lov til gennem phpMyAdmin er
databasen 'test' - der kan jeg så oprette alle de tabeller jeg vil
Hvis du kan hjælpe med evt. at kigge i din config.inc.php og din
httpd.config og sådan ville det være inspirerende. Lige nu vil jeg prøve at
slette mysql manuelt og så installere det igen uden at angive nogen
passwords overhovedet. Men systemet siger, at jeg ikke må slette filerne
;-((

Men hvad nu hvis jeg enabler root via net-utilityen?! Banzai! Pas på OSX - I
am NOT a mad scientist, I'm just mad and I have nothing to loose now

Poul

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 10:47

http://www.mysql.com/doc/D/e/Default_privileges.html

> Men hvad nu hvis jeg enabler root via net-utilityen?! Banzai! Pas på OSX - I
> am NOT a mad scientist, I'm just mad and I have nothing to loose now

Don't.

Fra : Knud-Erik Strange

Dato : 19-02-02 18:01

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote in message news:<B89745DA.1008%skovmand@mac.com>...

> [...]
> Hvis du kan hjælpe med evt. at kigge i din config.inc.php og din
> httpd.config og sådan ville det være inspirerende.

Der kan jeg nok ikke hjælpe dig, jeg kender ikke noget til phpMyAdmin.

> Lige nu vil jeg prøve at
> slette mysql manuelt og så installere det igen uden at angive nogen
> passwords overhovedet. Men systemet siger, at jeg ikke må slette filerne

Hmm, det plejer vel at betyde at du må i gang med en sudo for at ændre
owner og/eller privileges på de pågældende filer. Take care!

KES

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 19-02-02 18:32

On 19/02/02 18:00, in article
b3dd3aed.0202190900.2e0bf11d@posting.google.com, "Knud-Erik Strange"
<kes@tdcadsl.dk> wrote:

> Hmm, det plejer vel at betyde at du må i gang med en sudo for at ændre
> owner og/eller privileges på de pågældende filer. Take care!

eller også boote i OS 9... He he

%-O Nu skal den ha'!

Poul