Filer til og fra Linux <-> OSX
Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-02-02 14:49

Hej Group

Er der nogen der ved hvordan jeg mounter
en linux disk under OSX 10.1
Eller den anden vej, så jeg kan udvæksle data mellem osx og linux

Mine Mac diske er I HFS+
Hvis de var formaterede I UFS ville linux så kunne se dem ?
Og kan classic så finde dem ?

Håber der er en Xpert der kan svare mig ;)

Regards Lasse

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 15:08

Lasse Jensen <ltj@c.dk> writes:

> Er der nogen der ved hvordan jeg mounter en linux disk under OSX
> 10.1 Eller den anden vej, så jeg kan udvæksle data mellem osx og
> linux

Jeg mener ikke at OSX kan hitte ud af at moute ext2 eller ext3
(endnu), men en løsning er måske at installare Netatalk på
Linux-maskinen og udveiksle filer via AppleTalk. Det vriker i hverfald
fint-fint med OS9, men giver vist nok visse problemer under OSX.

Alternativt har jeg hørt at KDE arbejder med et system, der gør det
muligt at mounte shares over SSH, komplet med grafisk fremstiling af
secure copy med drag and drop og sager, jvf. AppleTalk. Mener det
hedder "Fish", men jeg har aldrig prøvet det.

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:10

In article <B895734E.6D9%ltj@c.dk>, Lasse Jensen <ltj@c.dk> wrote:

> Er der nogen der ved hvordan jeg mounter en linux disk under OSX 10.1

Det gør du ikke, Mac OS X kan ikke læse EXT

> Eller den anden vej, så jeg kan udvæksle data mellem osx og linux

Hvis der er tale om en Mac med Linux er hfsutilis sikkert installeret.
Læs i"man mount_hfs" hvodan du mounter hfs diske.

Hvis der er tale om to forskellige computere i netværk kan du jo bruge
NFS eller installere netatalk på Linux boxen så den også kan ses fra mac
OS 9.

> Mine Mac diske er I HFS+

Den var værre, hfsutilis kan kun læse HFS. Et lignende projekt der kan
håndtere hfs+ er under udvikling, men jeg ved ikke hvor stabilt det er
og kan selvfølgelig ikke huske navnet på det

> Hvis de var formaterede I UFS ville linux så kunne se dem ?

Det mener jeg ikke, men jeg er ikke sikker

> Og kan classic så finde dem ?

Nej

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 15:33

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Det gør du ikke, Mac OS X kan ikke læse EXT

Til gengæld forekomme det mig, at jeg engang googlede mig frem til en
opskrift på, hvordan man installerer Linux på HFS+

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:32

In article <m3eljkuqk4.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Til gengæld forekomme det mig, at jeg engang googlede mig frem til en
> opskrift på, hvordan man installerer Linux på HFS+

Ja, jeg fik mounted mine HFS+ diske på MandrakePPC - men jeg kan ikke se
hvordan da linux er slettet igen pga af pladsmangel.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 22:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Ja, jeg fik mounted mine HFS+ diske på MandrakePPC - men jeg kan
> ikke se hvordan da linux er slettet igen pga af pladsmangel.

Jeg tænket nu mere på at få slve Linux til at kørepå HFS+.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 00:26

In article <m3sn7zolb8.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Jeg tænket nu mere på at få slve Linux til at kørepå HFS+.

ok

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH