OT: Webmin
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 04:31

Hejsa,

Nå, jeg vidste at jeg ville løbe ind i problemer. Som altid når jeg står
med en frisk Unix installation, så føler jeg at jeg sidder ved en
computer for første gang...

Jeg har installeret FreeBSD 4.5 og har valgt at installere webmin. Det
gjorde med et program, hvor man kunne vælge et hav af forskellige pakker
(eller ports, som det vist hedder til FreeBSD). Hvordan starter jeg det
program igen? Problemet er, at webmin ikke lader til at køre, eller også
har jeg overset noget...

Jeg har siden famlet mig frem i næsten blinde og har forsøgt en ny
installation af webmin fra /usr/ports/sysutils/webmin med kommandoen
"make all install". Den gik fint igang, men brokkede sig over en
manglende komponent (noget perl-halløj) som den vist installerede inden
den fortsatte. Den kom dog ikke så langt, da den fandt ud af, at webmin
allerede var igang.

Hvordan kommer jeg videre her? Jeg kan ikke få fat i webmin fra Cuben,
men jeg kan sagtens pinge BSD-maskinen, så der er hul igennem. Jeg har
prøvet med følgende adresser:

http://192.168.0.1:10000
http://192.168.0.1:1000
https://192.168.0.1:10000
https://192.168.0.1:1000

men der sker intet.

Jeg skal også have maskinen til at agere firewall+router, men der er
ikke hul igennem som den er sat op nu. Kan det indstilles med webmin?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 09:42

In article <rfn-BDDF8E.04312417022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> manglende komponent (noget perl-halløj) som den vist installerede inden
> den fortsatte. Den kom dog ikke så langt, da den fandt ud af, at webmin

Uden at have en præcis beskrivelse af fejlen vil jeg gætte på at det
drejer sig om en af nedenstående fejl, men du kan først prøve at starte
webmin manuelt med "/etc/webmin/start":

1) Forkert eller en manglende angivelse af stien til perl - muligvis er
webmin endnu ikke konfigureret:

Find ud af hvor perl ligger i din installation med komandoen "locate
perl" (du får sikkert en lang liste) Jeg vil gætte på at perl ligger i
/usr/bin/perl.

Find dit webmin bibliotek (ikke indstillingerne i /etc). Det ligger
formegenlig et sted i /usr/local. (her kan du også bruge "locate
webmin-0.92")

Find setup scriptet /en_lang_sti/webmin-0.92/setup.sh og kør det (som
root eller med sudo). Svar på spørgsmålene, bortset fra tre spørgsmål
kan du nøjes med at vælge default (return), det drejer sig om valg af
OS, sti til perl og angivelse webminusr/passw. Sciptet spørger dig også
om du vil have webmin til at starte automatisk når der bootes.

Hvis den oprindelige installation allerede har lavet en standart
konfiguration af webmin er du muligvis død til at slette webmins
indstillings bibliotek for at køre setup.sh forfra - biblioteket ligger
sansynligvis i /etc/webmin - dvs "sudo rm -R /etc/webmin"

2) Perl virker ikke:

Kender ikke dit nye OS (shy), men mon ikke det kan genindstaleres med
samme kommando som du forsøgte at genindstallere webmin?

> Jeg skal også have maskinen til at agere firewall+router, men der er
> ikke hul igennem som den er sat op nu. Kan det indstilles med webmin?

Ikke umidelbart med standart installationen (såvidt jeg kan se) dvs at
du kan godt redigere de nødvendige textfiler fra webmin.

Men med tredieparts moduler skulle det være muligt afhængigt af hvilken
software du har tænkt dig at bruge til router og firewall'en
<http://webmin.thirdpartymodules.com/?page=Networking>

NB. når du er i gang - Sørg for at installerer midnight comander (mc).
Det vil spare dig for mange irritationsmomenter og almindelige
filhåndterings komanoer når du arbejder lokalt eller over ssh på shy
boxen.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 09:50

In article <spam-306AB0.09421617022002@localhost>,

> Ikke umidelbart med standart installationen (såvidt jeg kan se) dvs at
> du kan godt redigere de nødvendige textfiler fra webmin.

vrøvl morten, man kan kun eksekvere komandoerer, logind med ssh og fyr
op for mc istedet

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 09:51

> [...]

> Uden at have en præcis beskrivelse af fejlen vil jeg gætte på at det
> drejer sig om en af nedenstående fejl, men du kan først prøve at starte

Jeg kender heller ikke OS'et, men mon ikke der er noget ala xinetd, der
lige skal konfigureres?

Ellers installerer webin svjh husker sig med root login og password som
standard, og så skal telenet/ssh måske lige konfigureres lidt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 14:34

In article <newsspam3-7D502C.09503117022002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeg kender heller ikke OS'et, men mon ikke der er noget ala xinetd, der
> lige skal konfigureres?

Det klarer setup.sh (i al fald under både mandrakePPC, linuxPPC og mac
OS X 10.x)

Jeg tror blot at webmin er instaleret (pakket ud) men setup.sh endnu
ikke er kørt (jeg er 99% sikker)

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 15:37

In article <spam-813757.14340017022002@localhost>,

> Det klarer setup.sh (i al fald under både mandrakePPC, linuxPPC og mac
> OS X 10.x)
>
> Jeg tror blot at webmin er instaleret (pakket ud) men setup.sh endnu
> ikke er kørt (jeg er 99% sikker)

Jeg problemet er, at jeg ikke kan finde webmin på maskinen! Hvis jeg
prøver "locate webmin" så får jeg svaret
"locate: locate database too small: /var/db/locate.database"

Jeg skal nok opbygge databasen, men det er ikke lykkede mig endnu!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:47

In article <rfn-FC2755.15372117022002@dtext.news.tele.dk>,
> [...]

> "locate: locate database too small: /var/db/locate.database"
>
> Jeg skal nok opbygge databasen, men det er ikke lykkede mig endnu!

/usr/libexec/locate.updatedb

du kan også fyre op for mc og manuelt browse efter webmin

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 16:02

In article <spam-398900.15471217022002@localhost>,

> /usr/libexec/locate.updatedb

Takker!

> du kan også fyre op for mc og manuelt browse efter webmin

Jeg skal lige finde ud af, hvor jeg hitter det der program, hvor man kan
browse i pakkerne. Det hedder ports på FreeBSD og der var et smart
program under installeringen, men jeg kan ikke hitte det nu.

Det er det jeg hader mest: Jeg kan ikke finde en sk.. i Unix!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 16:13

In article <rfn-A618DE.16022517022002@dtext.news.tele.dk>,

> Takker!

så fik jeg konstateret at den sti er identisk i Darwin og FreeBSD (shy)

> Jeg skal lige finde ud af, hvor jeg hitter det der program, hvor man kan
> browse i pakkerne. Det hedder ports på FreeBSD og der var et smart
> program under installeringen, men jeg kan ikke hitte det nu.

Er mc ikke en del af standart installationen?

> Det er det jeg hader mest: Jeg kan ikke finde en sk.. i Unix!

Det går da fremad og du er ikke langt efter mig)

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 16:20

In article <spam-1DECE8.16125317022002@localhost>,

> så fik jeg konstateret at den sti er identisk i Darwin og FreeBSD (shy)

Jeg håber, at Apple ikke har flyttet for meget rundt på tingene. Dette
projekt skulle også gerne forbedre min evner på OS X maskinen.

> Er mc ikke en del af standart installationen?

Åbenbart ikke.

> Det går da fremad og du er ikke langt efter mig)

I'm waaaaaaaayy behind!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 16:21

In article <rfn-69FFDC.16194117022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> I'm waaaaaaaayy behind!

Det er en helt naturlig fornemmelse på et *nix-system.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 16:27

In article <newsspam3-D755D2.16210017022002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er en helt naturlig fornemmelse på et *nix-system.

Det er rart at høre, for er fuldstændigt lost!

Næste projekt er at få maskinen til at agere router, for det virker
ikke, selvom den er sat op til det under installationen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 20:43

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Det er en helt naturlig fornemmelse på et *nix-system.

"Unix er skam brugervenligt. Det er bare meget kraesent med hvem det
vil vaere venner med".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 21:03

In article <kkofinao8c.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> "Unix er skam brugervenligt. Det er bare meget kraesent med hvem det
> vil vaere venner med".

Jeg følte mig temmeligt meget på skideren da jeg kom til at skrive at
4-tal i stedet for et 5-tal i fstab. Der var jeg glad for at der var
noget der hed mcedit.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 16:25

> Jeg håber, at Apple ikke har flyttet for meget rundt på tingene. Dette
> projekt skulle også gerne forbedre min evner på OS X maskinen.

just my point

> Åbenbart ikke.

Jeg vil ubetinget anbefale dig at få den langt ind

> I'm waaaaaaaayy behind!

not for long... når man først fatter det mest almindelige, kender
filstrukuren går det hele en del nemmere

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 16:42

In article <spam-F9EA5F.16252617022002@localhost>,

> Jeg vil ubetinget anbefale dig at få den langt ind

Jeg prøver... det bliver dog ikke til meget i dag, da der skal spilles
over LAN.

> not for long... når man først fatter det mest almindelige, kender
> filstrukuren går det hele en del nemmere

Jeg håber...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-02-02 00:25

in article spam-F9EA5F.16252617022002@localhost, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 17/02/02 16:25:

> Jeg vil ubetinget anbefale dig at få den langt ind

Så stopper du.

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 00:36