hjælp en newbie
Fra : Konunga

Dato : 16-02-02 12:39

Hey NG...

Nu har jeg langt om længe fået mit 240 liters akvarie op at køre, i bedste
malawi stil. Det har nu kørt i en uge uden indyggere, og derfor er det på
tide at jeg bestemmer mig for hvilke fisk der skal i. Jeg ved godt at
akvariet ikke just er det største af slagsen, så jeg havde forestillet mig
at der f.eks. skulle nogle pseudotropheus saulosi og labidochromis caeruleus
i det. Jeg har valgt disse fisk fordi jeg har læst mig frem til at de er
gode at starte med. Dels fordi de ik bliver så store, men også fordi de ikke
er så aggressive i forhold til andre mbuna'er. Men jeg er lidt i tvivl om
hvilke andre fisk jeg skal anskaffe mig. Jeg håber i kan komme med nogle
gode forslag til nogle mbuna'er, som er gode og starte sit første malawi
akvarie op med.

På forhånd mange tak...
MVH. Sinan

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-02-02 15:15

Konunga <sinan_tamer@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6e4588$0$18445$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> hvilke andre fisk jeg skal anskaffe mig. Jeg håber i kan komme med nogle
> gode forslag til nogle mbuna'er, som er gode og starte sit første malawi

For at få noget variation i farverne, kunne du vælge nogle Mel.
cyanohabdus osse kaldet Maingano,
de er sorte med lyse striber, me ndesværre er det stort set umuligt at se
forskel på hannen og hunnen.
Mel. auratus ligner lidt cyanohabdus, bortset fra at hunnen er gul med
sorte striber.
Cynotilapia afra, er en anden lille Mbuna som findes i mange forskelige
varianter, blandt andet den der hedder
Cobue, hvor hannen hoved er helt gult. et andet udemærket valg kunne være
Pse. elongatus Mpanga, elongatus går for at
være aggressiv, det er den måske også i forhold til en neonfisk, men ikke
mere end andre Mbunaer.

Håber at du kunne bruge det til noget, eller vil jeg anbefale at låne
nogle bøger om emnet, for der er så mange forskellige
fisk, og smag er jo som bekent forskellig.

Carsten