ancistrus malle
Fra : tommy & laila

Dato : 16-02-02 02:09

Jeg har også de berømte maller men jeg kan ikke få dem til at yngle
hvad gør jeg forkert. De går sammen med 2 scalare &10neon i et 460 ltr akva
teraium vand + land
vandet er :
25grader varmt
ph 7.1
gh???mellem blødt
lavasten & træ rødder
farve:.vand lidt gult
lys : 2 grolux +1varm 1rød & 2 hallogen
fugtighed land 90% fugtighed & 27grader
bunden er tæt beplandet og der er mange huler
foder :*malle piller *mygge larver *flage fodder
er der nogen der har en ide
mvh Tommy

---

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 16-02-02 10:54

Hvor store er dine maller og er du sikker på at det er et par? Har du skæg?
har du prøvet med at ændre temp et par grader i et par dage og vende tilbage
til normal temp? eller skifte vand med noget der er vil sænke temp i akv et
par grader? er du sikker på ungerne ikke bare bliver spist af de andre fisk.

Mvh Tina

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 16-02-02 10:58

ups har de skæg

Fra : tommy & laila

Dato : 16-02-02 12:40

jaa lidt har de vel altid. forresten er det ikke serlig tit at piger/damer
har akvarier er det???og vel at mærke intrasere sig for dem !!!
Tommy
"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> ups har de skæg

---

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 18-02-02 19:03

*snip*
> jaa lidt har de vel altid. forresten er det ikke serlig tit at piger/damer
> har akvarier er det???og vel at mærke intrasere sig for dem !!!

Tja. havd kan jeg sigefik mit første akv da jeg var 10 og har stort set
samlet på dem siden dvs 13 års akv hobby og kun pladsmangel og penge
begrænser hobbyen så jeg er vel lige som alle jer andre. jeg kender detsuden
hele 3 hunkøn der er meget glade for akv. så de findes ....

Mvh Tina

Fra : tommy & laila

Dato : 18-02-02 21:44

jeg bøjer mig i støvet
selv har jeg kun 2 akv for tiden et 460 ltr aqvateraium og et 128 ltr i
stuen jeg har ikke plads til flere
desverre
> [...]
detsuden
> hele 3 hunkøn der er meget glade for akv. så de findes ....

---

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 19-02-02 06:31

*G*

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-02-02 12:10

"tommy & laila" <tbn@12mail.dk> wrote in message
> jeg bøjer mig i støvet
> selv har jeg kun 2 akv for tiden et 460 ltr aqvateraium og et 128 ltr i
> stuen jeg har ikke plads til flere
> desverre
> Tommy

Hej Tommy.
Du skulle lige tage en lille tur på skiferie til Norge og så komme omkring
mit arbejdsværelse. Der har jeg på nuværende tidspunkt 5 regulære akvarier,
fra 27 liter op til 120 liter, en masse små plastakvarier, og så lige det på
112 liter i stuen (som jeg svært gerne skulle have byttet til et 375 liters,
eller noget i den retning)
Det store antal med akvarier, er fordi jeg holder kampfisk
Sååh, det er ikke bare I drenge som synes at dette er skide sjovt at bruge
sin tid på
Hilsen Ditte

Fra : tommy & laila

Dato : 19-02-02 21:57

Tak for indbydelsen Ditte.
Men Norge er temlig langt væk,jeg har også haft flere akv men det er ikke
alle piger der er glade for akvarier inklusive min kærste jeg har haft 8 på
et tidspungt +5 100ltr´s tanke til yngel
måske når vi får et hus vil jeg få dem sat op igen
Tommy
"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det store antal med akvarier, er fordi jeg holder kampfisk
> Sååh, det er ikke bare I drenge som synes at dette er skide sjovt at bruge

---

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-02-02 00:47

> [...]

> et tidspungt +5 100ltr´s tanke til yngel
> måske når vi får et hus vil jeg få dem sat op igen

Hej Tommy.
Da kan jeg se at vi er i nogen lunde samme situation. Den eneste fisken min
bedre halvdel har haft sansen for, er min første anskaffelse. Og han sagde
bestemt nej, da jeg foreslog at bytte 112 literen i stuen med noget som var
meget størrer. Og da mit arbejdsrum er fyldt op med akvarier til
kampfiskene, får jeg heller ikke plads til noget stort hernede :( Men, den
dag vi får taget os sammen og køber hus, så tror jeg han kan råbe og skrige
alt det han vil, for så skal jeg have det store akvariet, så jeg rigtig kan
udfolde mig med min undervandshave. Det ser nemlig ud til at det snart er de
eneste planter jeg klarer at holde liv i - af uvisse årsager, visner alt som
står i vindueskarmen (grin). Til gengæld så gror jeg snart ud af akvarierne,
med de planter som står der :)

Jeg er ellers i fiskesorg i aften. Min dejlige lille bitte blå kampfisk som
vækket min lidenskab til live igen, er nu sendt afsted til de evige
rismarker. Han var blevet gammel og syg :(
Hilsen Ditte

Fra : tommy & laila

Dato : 20-02-02 23:13

Det er jeg da ked af at høre.Det er altid sørgeligt at skulle af med et
kæledyr.

En af grundende til at jeg havde alle de yngletanke var at jeg også havde en
Brille kaiman
og hvad er det nu for en fætter. joo det er en lille krokodille Og sådan
en fætter æder temlig godt
for at sige det pænt.
jeg købte 200 jack demsy ceklider og de holdte ca 2-3 måneder.+ alt det
andet foder ved siden af.
og jeg vil også i den forbindelse sige til andre der kunne tænke sig at købe
sådan en LAD FOR GUDS SKYLD VÆRE der følger et stort ansvar med sådan et
dyr.
den var forresten købt i avifauna kruså og solgt som en ltr mælk for at sige
det pænt
det er også den eneste kedelige oplevelse jeg har haft med dem. den sælger
er da heller ikke der mere.
mvh.Tommy

> [...]
> vækket min lidenskab til live igen, er nu sendt afsted til de evige
> rismarker. Han var blevet gammel og syg :(

---

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-02-02 23:58

> [...]
> det pænt
> det er også den eneste kedelige oplevelse jeg har haft med dem. den sælger

Hej Tommy.
En Brille kaiman, er det ikke en fredet krokodilleart ????. Mener at have
hørt at de oprindelig kommer fra Cayman øerne, men det er sikkert bare en
skrøne.....
Solgt som en liter mælk, det høres ikke lige ud til at have været den bedste
sælger som har været igang....
Hvor stor bliver den ?
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-02-02 11:50

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kSVc8.7639$N77.101577@news.world-online.no...

> [...]
> skrøne.....
> Solgt som en liter mælk, det høres ikke lige ud til at have været den

Alle medlemmer af Crocodylia slægten uanset om det er aligator,
krokodiller, kaimaner eller garivaler
er fredet. Men da man opdrætter en hel del af dem i farme til brug som
mad og læder, kan man meget ofte
købe dem som små unger. Det er såvidt jeg ved blevet forbudt at
importere dem til Damnark nu, da man ikke
rigtigt kunne få noget klart billed af hvorfor der var så stor en import,
for det er jo dyr der bliver ganske store,
og hvor de blev af siden hen.

Kaimaner bliver alt efter arten mellem 2,0 -2,7 meter.
Der findes dog en slægt der hedder Paleosuchus, også kaldet
dværgkaimaner,
som "kun" bliver mellem 1,5 og 2,0 meter.

Er vi ikke ved at være kommet lidt langt væk fra den oprindelige tråd??

Carsten

Fra : tommy & laila

Dato : 22-02-02 22:56

Jo Carsten men det er jo også rart at få svar på tiltale.
og der er ikke sket videre jeg tror at det var en fuser den her gang øv
"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som "kun" bliver mellem 1,5 og 2,0 meter.
>

> Er vi ikke ved at være kommet lidt langt væk fra den oprindelige tråd??

---

Fra : tommy & laila

Dato : 22-02-02 22:58

Jo Carsten.
Hvad går dine maller i og sammen med
mvh Tommy
> [...]
> som "kun" bliver mellem 1,5 og 2,0 meter.
>

> Er vi ikke ved at være kommet lidt langt væk fra den oprindelige tråd??

---

Fra : tommy & laila

Dato : 22-02-02 22:51

undskyld vente tiden Ditte

En brille kaiman bliver ca 2mtr lang og ca20-25 cm over maven.
Og man skal have politi tilladelse for at have sådan en.Men det var der
ikke nogen der fortalte mig
dengang , det kom af afveje.
De er hvist nok blevet fredet i år 2000 men den vi havde var chippet og født
i fangeskab.
De sælges stadigvæk i den blå avis til ca 500 kr
vi solgte vores til en privat der også havde 2 i forvejen og han har vist
nok startet sit eget tarium ude på jursland.
i følge de bøger jeg har kunne finde er deres oprindelige levested i
sydAmerika men men jeg vil da ikke udelukke at de lever der også. det er jo
lige i nabolaget.
Andgående salget rindede jeg til Ole fra Avifauna og beklagede mig og der
har aldeig været problemer siden når vi har handlet i Avifauna
mvh .TOMMY:

> [...]
> skrøne.....
> Solgt som en liter mælk, det høres ikke lige ud til at have været den

---

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-02-02 13:34

> [...]
> Andgående salget rindede jeg til Ole fra Avifauna og beklagede mig og der
> har aldeig været problemer siden når vi har handlet i Avifauna

Hej Tommy.
Tak for den lille indføringen. " meter lyder godt nok som noget enormt stort
at få inden for hjemmest fire vægge

Og så lige en lille afstikker til Carsten.
En streng udvikler sig, og da er det naturlig at man følger den, ikke sandt
???
Det ville jo virke helt underligt og meget rodet, hvis vi skulle oprette en
ny streng, når der nu stadig er lidt snak om maller, som jo var det
oprindelige spørgsmål.

Nå, men tilbage til dig Tommy.
Jeg så at du gerne vil vide noget om hvad vores andre maller går sammen med.
Du kan få et lille bitte indblik i min sammensætning her
Jeg har en kæmpe af en gibbiceps (han er nu ca 30 cm, som er stort til mit
112 liters akvarie, og han hygger isg med at skræmme gæsterne når han farer
rundt som en raket), så er der 4 ancistrus i størrelsen 4 - 7 cm (skal nok
af med to af dem, når de andre danner par, for der er en han og tre hunner).
Så har jeg en temmelig dyr flok med corydoras (nogle af dem kostede over 100
pr styk), fordelt på 1 elegans, 2 julii, 9 panda (de var de dyre) og 5
trilineatus.
Jeg har et vildt ønske om at komme til at bygge et eget special akvarie til
corydoraserne, så jeg kan efterligne deres eget biotop. Jeg har en lille ide
om hvordan jeg skal lave det, men udførelsen må nok vente til vi kommer så
langt som til at købe hus. For her i lejligheden er der bare ikke mere
fysisk plads til akvarier . Så er der nogle som ved om "stueplanter" som
har rødder som ikke kan være giftige for fisk, så vil jeg da gerne høre om
dem. For når jeg kommer så langt som til at skulle bygge dette akvariet, så
vil jeg forsøge at efterligne en flodbrink. Og derfor skal jeg så lige finde
planter som passer sammen med fiskene.....
Bundlaget de går på, er noget rundt finkornet grus, ca 2 - 3 mm i størrelse.
De æder mig ud af huset, og klarer fint at fortære en æske med 500
mallepiller på ca 50 dage ( og med tanke på den stive pris for sådan en
æske, så er de omtrendt 7 gange dyrere i drift end mine langt over 100
kampfisk).
JEg supplerer deres fodder med noget hjemmelavet frosenfodder, bestående af
lidt rejer, en masse afskallede ærter, en god portion spinat, lidt
gulerødder og en god portion med vitaminer i pulverform. (for vitaminernes
vedkommende måtte jeg købe en kæmpeboks, som nok varer et langt stykke ind i
dette århundrede )
Og alle fiskene er nok tilbøjelige til at vælge det hjemmelavede fodder,
fram for noget andet, om de ville have haft valgmuligheden i det daglige.
Håber at dette var noget du kunne bruge, Tommy.
Hav en god week end.
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-02-02 14:56

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:h%Ld8.7717$N77.105471@news.world-online.no...

> [...]
en
> ny streng, når der nu stadig er lidt snak om maller, som jo var det

Nej det er det faktisk ikke!
Hvis jeg f.eks ledte efter noget om krokodiller, ville jeg da aldrig lede
efter
oplysningerne under en tråd som hedder noget med maller.
Og her til sidst var der ikke ret meget om maller!!

Carsten

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 23-02-02 15:14

>snip>
så er der 4 ancistrus i størrelsen 4 - 7 cm (skal nok
> af med to af dem, når de andre danner par, for der er en han og tre
hunner).

Hvorfor skille dem fra hinanden? ansictrus danner ikke par en han kan sagten
have 3 damer og betjene dem alle på skift de kan så gar finde på at lægge æg
samtidig og hvor hanen passer dem alle på en gang, dette er meget brug når
man opdrætter maller jeg har selv set det i Ålborg hos credofisk.

Mvh Tina

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-02-02 19:01

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message
> [...]
> samtidig og hvor hanen passer dem alle på en gang, dette er meget brug når
> man opdrætter maller jeg har selv set det i Ålborg hos credofisk.

Hej Tina.
Tak for tipset. Men jeg har ikke lige kapasitet til at skulle tage mig af
mange malleunger, fordi jeg i forvejen har huset fuldt af omkring 200
kampfiskunger, som nok snart skal til at have hvert sin inkvartering (i
hvert fald hannerne). Og der er flere unger på vej, da jeg har to par sat
sammen for tiden.

Jeg er heller ikke sikker på at jeg vil kunne klare at skille mig af med
ancistrusmallerne, for de er bare skide søde, der de fiser rundt over det
hele. Har lige været vidne til at to af dem absolut ville være på det samme
sted på vinduet. Og det var lidt af en runddans at se på.
Hilsen Ditte

Fra : tommy & laila

Dato : 23-02-02 23:17

jeg siger mange tak Ditte
og for ikke at gøre flere sure vil jeg bede dig om at kikke i dk.fritid.dyr
under
akvarium - teknik og indbyggere af martin heller
endnu en gang tak til jer alle samme
mvh Tommy

> [...]

> fram for noget andet, om de ville have haft valgmuligheden i det daglige.
> Håber at dette var noget du kunne bruge, Tommy.

---

Fra : tommy & laila

Dato : 16-02-02 12:33

Hej Tina
de er ca 8 cm en med skæg og en uden .En gang i mellem forsvinder hannen
ca14 dage det kan jo også være mig der ikke har tålmodighed nok
> [...]
et
> par grader? er du sikker på ungerne ikke bare bliver spist af de andre

---

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-02-02 15:09

tommy & laila <tbn@12mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nprb8.14262$B43.962699@news000.worldonline.dk...
> Hej Tina
> de er ca 8 cm en med skæg og en uden .En gang i mellem forsvinder hannen
> ca14 dage det kan jo også være mig der ikke har tålmodighed nok

Nu er det jo ingen selvfølge, at fordi man har en han og en hun at de så
får unger!
Men når hannen 2forsvinder" i en 14 dages tid, er det et kraftigt signal
om at han passer
på nogle æg og unger.
Når du bemærker at han er forsvundet, så tæl dagene, og efter ca 10 dage
giver
du dem noget foder der falder ned til bunden og i rigelig mængder. De
fleste ancistus unger
sulter faktisk i hjel! Hvad du giver dem er ikke så væsenligt, ud over at
det selvfølgeligt ikke
skal være hverken hunde eller katte mad. Køb evt. nogle ørred eller lakse
piller, der er meget næring i dem
og så koster de ikke alverden.

Carsten

Fra : tommy & laila

Dato : 16-02-02 22:08

Tak Tina & Carsten for de gode råd.
nu får vi at se om der kommer unger. forresten hvad med ærter og salat.
de der lakse piller kan de købes i alm akv.forretninger???

> [...]

at
> det selvfølgeligt ikke
> skal være hverken hunde eller katte mad. Køb evt. nogle ørred eller

---

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-02 13:19

tommy & laila <tbn@12mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ILJb8.17902$B43.999538@news000.worldonline.dk...
> Tak Tina & Carsten for de gode råd.
> nu får vi at se om der kommer unger. forresten hvad med ærter og salat.
> de der lakse piller kan de købes i alm akv.forretninger???

Om du kan få lakse piller i alle butikker ved jeg ikke, men ørredpiller
plejer de fleste akvariebutiker at have.

Med hensyn til ærter og salat, så prøv med et lille stykke, og nogle få
ærter inden i smider en hel håndfuld ned,
jeg har ikke selv brugt ærter i den normale form, mem som det såkaldte
ciklide mix, som for det meste består af ærter og rejer.

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-02 13:19

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 18-02-02 18:58

det helt små unger kan ikke spise hverken ærter eller salat dertil skal de
have lidt størrelse, og skindet på ærteren skal være fjernet prøv at mas en
og se om de voksne vil have dem.

Fra : Per

Dato : 19-02-02 00:39

> det helt små unger kan ikke spise hverken ærter eller salat
> dertil skal de have lidt størrelse, og skindet på ærteren skal
> være fjernet prøv at mas en og se om de voksne vil have dem.

Jo, det kan de. Jeg fodre mine helt små unger med ærter, hvor skindet
er fjernet. De får også salat, som lige har været dybbet i kogende
vand. Desuden bruger jeg ørredpiller, røde myggelarver og alm.
flagefoder. De spiser det hele med største velbehag.

(Klip en hel masse)
--
Hilsen Per.
To reply by e-mail remove "fjernluft"