Absolut OT - hold snitterne væk - piller
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-02 00:33

Det her er ikke for sarte sjæle, det er ikke for meget seriøse NG
læsere. Det er helt og aldeles OT - og alligevel ikke.

Og Gud-fyren skrev:
> Jeg må have glemt at tage de piller....

Læg vel mærke til min totale disrespekt i tiltalen af Downstairs and
Upstairs

Jeg forstår udemærket (det må men heller ikke mere, det skal være
udmærket) godt Behcd's udgydelser. Der er også alt for mange pillere i
mine maskiner. Der er sgu altid noget, der går galt, fordi der har været
en piller forbi. Det er som regel mig selv.

Men Vor Herre og Magister misforstår det vist? Her er da ikke tale om
psykofarmaca, vel? Eller: har han forstået det ret? Så æder han jo
pillerne (i ovennævnte forstand), så er det vist et ærinde for
Downstairs .... nej, nu bliver det for indviklet.

Se, nu kommer så det semi-alvorlige: Hvordan kan man holde op med at
være en piller, når man Mac-bruger? Havde lovet mig selv, at når jeg fik
den nye maskine, skulle jeg lade være med at downlaode alt muligt for at
prøve det af. Det løfte har jeg givet mig selv med de seneste tre
maskiner, men det holdt ikke !

Under MacOS >>8.6 var det ikke det store problem, for jeg vidste
nogenlunde, hvor jeg skulle gå ind og fjerne filer igen (når du det
downloadede ikke levede op til forventningerne). Det gav en vis tryghed
og gjorde det skægt at være Mac-bruger.

Men hvad sker der under MacOS X?

Har lidt på fornemmelsen, at programmer/shareware og andet godt kommer i
hele pakker, der ikke lægger 'smuds' ned i prefs/control etc. Tager jeg
fejl?

Tak, læser, fordi du tog dig tid til at være med til slutningen af denne
laaaange ting

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 01:31

In article <1f7o7yg.mwi82m1ry7an0N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Men hvad sker der under MacOS X?

Ikke noget, ud over din HD fyldes med mere end godt er og din
telefonregning bliver tilsvarende større.

> Har lidt på fornemmelsen, at programmer/shareware og andet godt kommer i
> hele pakker, der ikke lægger 'smuds' ned i prefs/control etc. Tager jeg
> fejl?

Nej - og hvis de lægger noget kan det ikke gøre skade med mindre de
lægger noget i /Sytem/Library eller i det usynlige BSD lag. I begge
tilfælde skal du angive adm passeword for at kunne genneføre
installationen (Du logger vel ikke ind som root!?)

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-02-02 13:39

On 16/02/02 1:30, in article spam-DE49FE.01305416022002@localhost, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> tilfælde skal du angive adm passeword for at kunne genneføre
> installationen (Du logger vel ikke ind som root!?)

Men det råd eller snarere forbehold kan ikke vel meget? Jeg mener, der er
rigtig mange programmer, der vil have adm-autorisation - og jeg giver det
uvidende idet jeg gerne vil have de funktioner, som programmerne lover. Så
nu efter 3 dage på min nye iBook har jeg givet tilladelse til mangt og
meget, og jeg skal snart igang med den uhyggelige
mySQL/phpMyAdmin-installation. Uha uha. Min maskine ser bestemt ikke ud som
da den bootede første gang.

Mvh. Poul

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-02 16:34

> (Du logger vel ikke ind som root!?)

Root? Er det ikke i terminalen? I så fald: Nej, jeg logger ikke ind som
root, men ofte som administrator (for at have tilladelserne)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 17:24

In article <1f7pgzo.nc87c91ihpb16N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Root? Er det ikke i terminalen? I så fald: Nej, jeg logger ikke ind som
> root, men ofte som administrator (for at have tilladelserne)

Nu bliver jeg bange... administrator, er det den konto som Mac OS X
installationen oprettede, eller logger du ind i GUI som enten "root"
eller "administartor"?

I så fald : PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK,
PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK,

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-02-02 20:12

On 16/02/02 17:24, in article spam-3795DD.17240616022002@localhost, "Morten
> [...]

> PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK,
> PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK, PISK...

Åh, nej. Morten? Den konto, som OSX opretter automatisk har admin-beføjelser
I min opsætning - det har den vel hver gang (den første konto)?! Er den gal?
Må man ikke bruge den? Åh, jeg idiot - jeg spørger altid så dumt i tråde,
som jeg ikke burde blande mig i.
Jeg har set en bog, en sort en, Special Edition om OSX. Jeg må til at komme
ind under systemet. Er der nogen, som kan anbefale bøger, der bare når halvt
op til f.eks. dette forum? O'Reilly har vist også en.
Det skal helst være sådan en bog, hvor man lærer unix til husbehov og knap
så meget "dette er dit skrivebord, det kommer du til at bruge rigtig
meget"...
Jeg er måske lidt overnervøs fordi jeg lige har fået mig en iBook. IMac'en
har jeg rodet for meget med til at den er "ren", og så havde jeg en flirt
med en Dell (jeg lod fornuften råde troede jeg...!), men jeg måtte væk fra
det tvangsægteskab og tilbage til forelskelsen. Men jeg vil meget nødig lave
for mange finurligheder i min iBook.

Mvh. Poul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 20:20

In article <B8946D74.602%skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> Det skal helst være sådan en bog, hvor man lærer unix til husbehov og knap
> så meget "dette er dit skrivebord, det kommer du til at bruge rigtig

Jeg er ved at gnave mig igennem Mac OS X Unleashed på 1500 sider. Den er
baseret på 10.1 og lader til at være rigtig god.

Den gennemgår _alt_, lige fra installation og gennemgang af hele
systemet samt de medfølgende utilities og der er også en del med
terminalen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-02-02 20:29

On 16/02/02 20:20, in article rfn-4AEF01.20201516022002@dtext.news.tele.dk,
"René Frej Nielsen" <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Den gennemgår _alt_, lige fra installation og gennemgang af hele
> systemet samt de medfølgende utilities og der er også en del med

Ok, det er skrevet bag øret. Det lyder som mere end en gennemgang af
TextEdits muligheder
Jeg er netop ude efter noget terminal-noget og f.eks. at styre apachen til
min lokale sites-folder og sådan.

Poul

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-02-02 20:45

In article <B8947178.741%skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Jeg er netop ude efter noget terminal-noget og f.eks. at styre apachen til
> min lokale sites-folder og sådan.

Det er også beskrevet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 21:10

In article <B8947178.741%skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Jeg er netop ude efter noget terminal-noget og f.eks. at styre apachen til
> min lokale sites-folder og sådan.

så skal du have fat i en Apache bog.

(warning der er ofte laaang ventetdi på de københavnske biblioteker når
det gælder bøger om PHP og Apache)

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-02-02 21:23

On 16/02/02 21:10, in article spam-51ACC6.21100416022002@localhost, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> så skal du have fat i en Apache bog.
>
> (warning der er ofte laaang ventetdi på de københavnske biblioteker når
> det gælder bøger om PHP og Apache)

Jeg er fra Århus og har lånemulighed på studiets bibliotek (datamatiker og
multimediedesignere). Men jeg har en vis frygt for at gribe an med en 700
siders manual til apachen...

Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 21:29

> [...]

> Må man ikke bruge den? Åh, jeg idiot - jeg spørger altid så dumt i tråde,

Nej jeg er har på forbemmelse at michael logger ind med navnet
"administrator", hvilket er identisk med root.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-02-02 22:58

> Nej jeg er har på forbemmelse at michael logger ind med navnet
> "administrator", hvilket er identisk med root.

Rolig nu, rolig nu. Jeg logger bare ind som mig selv med det
(bruger)navn som puteren (rettere X) tildelte mig i GUI (tror jeg nok)
ved første åbning af X'eren "michotto" (DOS'k navn synes jeg, men det er
nu det, jeg blev udstyret med).

Der har jeg så de rettigheder som vel hedder administrator? Da jeg
bruger en kode, kan jeg i hvert fald ændre en masse ting uden (de store)
problemer.

Hvis jeg nu ændrer det brugernavn til 'administrator', så kan jeg vel
bare komme til at lave frygtelige ulykker?

Re multiple PISK: lige så mange gange av, da. Men hvorfor skal jeg have
PISK, søde Morten?

PS: det hedder altså ikke administartor (selv det jo lyder logisk nok
for en begynder som mig Nu gjorde jeg vel lidt nytte for den høje
løn ;.-)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 00:22

In article <1f7rt9z.qx8qvkf6dzxhN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,

> [...]
>
> Der har jeg så de rettigheder som vel hedder administrator? Da jeg
> bruger en kode, kan jeg i hvert fald ændre en masse ting uden (de store)

Jeg er rolig igen

> Hvis jeg nu ændrer det brugernavn til 'administrator', så kan jeg vel
> bare komme til at lave frygtelige ulykker?

nej, du kan nemlig ikke oprette det brugernavn, da det er på mere end 8
tegn.

> Re multiple PISK: lige så mange gange av, da. Men hvorfor skal jeg have
> PISK, søde Morten?

fordi!

> PS: det hedder altså ikke administartor (selv det jo lyder logisk nok
> for en begynder som mig Nu gjorde jeg vel lidt nytte for den høje
> løn ;.-)

Ja lidt, men latenciteten er stadig for høj - Den slags fejl skulle
gerne fanges _inden_ de nåede alverdens newsservere.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 03:05

In article <1f7o7yg.mwi82m1ry7an0N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Der er sgu altid noget, der går galt, fordi der har været
> en piller forbi. Det er som regel mig selv.

Må man anbefale en kvinde til den slags?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-02 16:34

> Må man anbefale en kvinde til den slags?

Ikke på _min_ PB. :) - men ellers ... jo.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 17:08

In article <1f7pgv6.1xlc0s5kgvfwgN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Ikke på _min_ PB. :) - men ellers ... jo.

Nåeh, det var din PB du pillede ved.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-02 17:19

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Nåeh, det var din PB du pillede ved.

Det gik jo i stykker... Det andet havde jo vaeret synd.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 17:53

In article <kksn81qu17.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det gik jo i stykker... Det andet havde jo vaeret synd.

Synd eller en synd?