en historie om jern
Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 13-02-02 13:06

Jeg har tuidligere efterlyst oplysninger om jern her på gruppen, og blev
rådet til at putte et par jern søm i. Jeg havde forinden spurgt min
fiskepusher om det samme. Han er gammel, brovten, bombastisk, snævertsynet
og alvidende (efter eget udsagn). Man han er normalt billig og snakkelysten,
men han havde altså fået mig overbevist om at det lille trick med sømmene
ikke virker. (Det er en lang historie som jeg dårligt husker nu.) Medmindre
men har meget god tid, for jernet skal først ruste og så...... og så......
Jeg tog hans ord for gode vare, lod være med at købe det hundedyre
jernpulver, og smed selv et stykke sort jern i et hjørne af akvariet. Jeg
skulle lige prøve, ikk'?
For to måneder siden (maks.) flyttede jeg lidt om i akvariet, og fik ved den
lejlighed jernklumpen over i umiddelbar nærhed af tre gamle små
Croptocoryner. (tror jeg nok, 6-10 hammerslået rød-brune blade, 4-6cm høje.)
Nu hvor jeg lige har stillet et nyt 300l op, har jeg taget de gamle planter
og flyttet ind i stuen. men de tre planter der er ca. 4-5 år gamle er nu
skudt til 35 små fine nye planter.
God ide med det jern.

Fra : Inga Jensen

Dato : 14-02-02 13:55

Hej
Jeg har haft jernsøm i mit i ca, et år og det virker fortræffeligt, det er
jo jernmangel planterne som regel lider af, derfor ingen grund til de dyre
plantegødninger og fiskene har det fint med det.
Hilsen Inga

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-02-02 15:10

> [...]
dyre
> plantegødninger og fiskene har det fint med det.

Spørgsmålet er bare om det kan have negative langtidseffekter, og om det
er den rigtige type jern og godt nok forhold (der findes to slags), den
ene er brugbar den anden ikke.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet,
og søger leje/eje/andelsbolig et sted i København,
Andelspris max. 200.000
Tlf. 40833010, døgnet rundt.

ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : ole larsen

Dato : 14-02-02 16:44

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...

>Spørgsmålet er bare om det kan have negative langtidseffekter, og om det
>er den rigtige type jern og godt nok forhold (der findes to slags), den
> [...]

Går ud fra at Tom tænker på ferro og ferri, der er samme stof men i
forskellig
iltningstrin. Ferro iltes hurtigt til ferri og ferro er det lettest
optagelige. Men i
bundlaget sker tingene lidt anderledes end i det frie vand og ferri omdannes
igen til
ferro så planterne kan optage det. Om dettte sker som en aktiv
plante(rods)proces, der
koster planterne energi, aner jeg ikke - men måske ved Claus fra Tropica ? -
Begge er altså anvendelige, så min eneste overvejelse går på om jernet er
rent jern.

Med til Jens Jacobs glædeshistorie hører vel også, at havde akvariet ikke
været
i jernunderskud; kunne forøget algevækst have været resultatet;

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 14-02-02 17:04

"Inga Jensen" <gina@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> jo jernmangel planterne som regel lider af, derfor ingen grund til de dyre
> plantegødninger og fiskene har det fint med det.

Har du nogen sinde målt om jern mængden er optimal ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Inga Jensen

Dato : 15-02-02 14:23

Hej
Nej det har jeg ikke, hvad skal den være og hvordan måler man det ?- hvis
den ikke er, hvad ville der så ske?
mvh Inga

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-02-02 19:59

> Hej
> Nej det har jeg ikke, hvad skal den være og hvordan måler man det ?- hvis
> den ikke er, hvad ville der så ske?

At planterne måske ikke gror fortræffeligt, men kun nogenlunde.

Fra : Brian Søgaard

Dato : 15-02-02 20:09

Så det i siger er at man skal tage et søm af nogenlunde størrelse og smide
ned i akvariet lidt gemt så det ikke skæmmer udsigten?
Brian

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-02-02 22:29

"Brian Søgaard" <brian@gronaerten.dk> wrote in message
> Så det i siger er at man skal tage et søm af nogenlunde størrelse og smide
> ned i akvariet lidt gemt så det ikke skæmmer udsigten?
> Brian

Hej Brian.
Ja, og husk at du ikke skal bruge de der er galvaniserede, for de er
behandlet med alt mulig lort, som ikke er godt at få i akvariet.
God week end
Ditte

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 15-02-02 12:11

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> >wrote Har du nogen
sinde målt om jern mængden er >optimal ?

NEj det har jeg ikke, o jeg ved ikke hvad man bruger til formålet.

Ja jeg har så sandelig haft alger, men her på det sidste, hvor planterne
begyndte at gro, er det blevet mindre.

Jeg har fravalgt søm, man kan ikke være sikker på at det KUN er jern der er
i.
Istedet bruger jeg alm. sort jern som jeg lige pudser ned til jernet inden
jeg smider det i. Den slags jern er der tekniske specifikationer på, og fra
producenternes side er her tale om noget jern der kan indgå i f.eks ISO9000
standadiseringer. Det betyder at det SKAL være det samme slags jern,
indeholende de sammme mængder dit og dat.

Det med at kun den ene slags jern virker var hvad min fiske pusher sagde.
Men jeg kan blot se at 3 planter der har stået fuldstændig stille i 4-5år
pludselig satte skud som bare ....
Den eneste rigtige ændring jeg kan komme på er jernet.