spareribs
Fra : Lise

Dato : 13-02-02 18:59

Hej Mad+drikke-folk

Jeg skal lave Spare Ribs til 7 personer i morgen. Jeg har aldrig prøvet at
lave det før, så jeg ville høre om der er nogen, der har en god opskrift på
spare ribs (der skal vel noget marinade på dem, inden de skal i ovenen?)

Jeg har tænkt mig at lave bagte kartofler med hvidløgssmør eller noget creme
fraiche-fyld af en art. Er der nogen, der har en god opskrift på fyld til
bagte kartofler?

På forhånd tak

MVH
Lise

Fra : Queenie

Dato : 13-02-02 19:32

"Lise" skrev d. 13-02-02 18:59 dette indlæg :
> [...]
creme
> fraiche-fyld af en art. Er der nogen, der har en god opskrift på fyld

Jeg bruger som regel en færdiglavet BBQ sause fra Heinz, der bare hedder
New York BBQ .. Den er lidt røget i smagen, og så blander jeg den med
lidt honning. Jeg har boet i USA i 3 år og næsten levet af BBQ mad, og
det var hvad vi brugte *G* Du koger benene først i ca 20 min og så
putter sausen over før du sætter dem i ovnen .. de skal ha' ca. 30 min
.. hvis du har en kombineret grill/varmluft ovn er dette ideelt, men en
alm. ovn kan også gøre det. Hvis du vil være kreativ kan denne opskrift
også bruges

4 sp.sk. honning
4 sp.sk. eddike
1½ sp.sk chili sauce
3 t.sk. hoisin sauce
3/4 dl sherry
2 sp.sk. soya sauce
2 fed hvidløg, presset
2½ cm ingefær, fint hakket
Spare ribs koges i en gryde over svag varme i ca. 20 min.; hæld vandet
fra og læg kødet i et ovnfast-fad.
Bland honning, eddike, chili-sauce, hoison-sauce, sherry, soya sauce,
hvidløg og ingefær godt sammen. Hæld blandingen over spare ribs og lad
stå i ca. 15 min.
Sæt i forvarmet ovn på 200 grader i ca. 35 min. - vend kødet ind imellem

Held og lykke Men den fra Heinz kan ikke gå galt og er ganske
praktisk, hvis du ikke vil ha' for meget arbejde Kan købes i Favør
eller Super Brugsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 13-02-02 22:59

"Queenie" skrev i en meddelelse

[SNIP]

> putter sausen over før du sætter dem i ovnen .. de skal ha' ca. 30 min
> . hvis du har en kombineret grill/varmluft ovn er dette ideelt, men en
> alm. ovn kan også gøre det.

[SNIP]

Jeg synes at de bliver bedst, hvis man smører marinaden på undervejs, fordi
sukkeret skal nå at karamelisere. Så smører man noget mere på sov. Det giver
de meget lækre sprøde kanter....mums.

Kåre

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 13-02-02 20:28

Således skrev "Lise" <liseaa@get2net.dk> i dk.kultur.mad+drikke Wed,
13 Feb 2002 18:59:03 +0100:

> [...]
>spare ribs (der skal vel noget marinade på dem, inden de skal i ovenen?)

Et par stykker fra gemmerne. Jeg har ikke dog ikke prøvet nogle af dem
selv:

*****
Subject: Re: Barbecue Ribs
Date: 12 Jan 99 18:05:33 GMT
From: "Lars Spicker Olesen"
<01be3f1f$1fd5e480$cbdc26c0@POP178.pop.k-net.dk>

Man kan også tilberede dem uden kogning.
Lav en marinade de kan 'ligge i blød i' et halvt døgns tid f. eks:

Ketchup (basis i saucen, så en god slat)
Olie
Brun farin
Finthakket løg
Finthakket rød peber
Meget lidt sennep
Hvidløg - presset
Vineddike
Salt
Kværnet peber
Citronsaft
evt. en krydderurt

Steg dem så i ovnen ca. 1½ time ved omkring 180 grader. Pas på de ikke
bliver brankede (sukkeret). Mums.

*****

Subject: Re: Spare Ribs opskrift ??
From: STEEN
Date: Wed, 04 Aug 1999 21:24:59 GMT
<37a991f7.3256571@news.get2net.dk>
Her er en god opskrift taget fra en flaske ahornsirup:

Ingridienser:
1,4 kg Spareribs
175 ml Ahornsirup
1 spsk Chili sauce
1 spsk Worchestershire sauce
1 spsk Rødvinseddike
1 lille løg finhakkket
1 tsk stærk senep
salt, friskkværnet pebber
Læg spareribs'ene på ovnristen og steg ved 200 ºC i ca. 30 minutter.
Rør marinaden sammen i en gryde og kog i ca. 5minutter.
Anbring spareribs'ene i et fad og dæk med marinaden.
Steg retten ved 180 ºC utildækket i ca 45 minutter. Pensles jævnligt.
Severes med en god grøn salat.
*****

Knud
--
Don't take life too seriously.
You'll never get out alive.

Fra : Lise

Dato : 13-02-02 21:38

Tusind tak begge to... men er det mon ikke muligt at købe dem f.eks. røgede,
så de bare skal varmes i ovnen?

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 13-02-02 22:06

"Lise" <liseaa@get2net.dk> wrote in message

> Tusind tak begge to... men er det mon ikke muligt at købe dem f.eks.
røgede,
> så de bare skal varmes i ovnen?

jo det kan man sagtens men de bliver ikke nær så gode som dem amn selv laver
og så svært er det heller ikke, du kan etv spørge din slagter om han har
nogle liggende klar, det har de nemlig nogle gange, ellers i den lokale
brugs kan man købens Jensens spareribs men de er klasser fra slagterens
eller dem man selv laver

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 13-02-02 22:42

Således skrev "Claus Lerbech Jensen" <claus@lerbech.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Wed, 13 Feb 2002 22:05:40 +0100:

>i den lokale
>brugs kan man købens Jensens spareribs men de er klasser fra slagterens
>eller dem man selv laver

Dem var jeg overhovedet ikke imponerede over.

For søde og for røgede efter min smag.

Knud
--
What if there were no hypothetical situations?

Fra : Mirian

Dato : 13-02-02 22:42

"Lise" <liseaa@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Tusind tak begge to... men er det mon ikke muligt at købe dem f.eks.
røgede,
> så de bare skal varmes i ovnen?

Jeg må sige at jeg ynder at købe dem fra slagteren, sådan at de er næsten
færdige og bare mangler at komme lidt i ovnen eller på grillen som er mest
optimalt!
Marinaden køber jeg også færdiglavet, fra jensens barbecue marinade, den er
dejligt krudret og sød.
MVH Mirian