Til Michale Thomsen
Lige et hurtigt svar..
Ifølge den nye købelov (endnu ikke vedtaget, men bliver ssh. vedtaget med
tilbagevirkende kraft fra 01/01-2002) gælder der en generel formodningsregel
de første 6 måneder efter købet. Køber kan i denne periode kræve det defekte
produkt ombytte med et nyt og fejlfrit produkt - medmindre sælger kan
bevise, at fejlen ikke var tilstede ved købet. (Næsten umuligt..)
Hermed undgår du reparation (og forsøg på samme) iht. sælgers
afhjælpningspligt.
De resterende 18 måneder er bevisbyrden iht. ovenstående omvendt - dvs. i
denne periode skal køber bevise, at fejlen var tilstedet ved købet.
V/H
Jacob Gunst
"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> wrote in message
news:a4d2gp$22s9$1@news.cybercity.dk...
> Forstærkeren som blev købt for ca. 3 uger(købt i år) siden var i stykker
da
> jeg fik den. altså en fabriks fejl. Jeg har snakket med andre firmaer som
> forhandler dette produkt og de siger også at det er en kendt fejl for
tiden.
> De andre firmaer har sagt at de bare bytter den, men der hvor jeg har købt
> den skulle den til reperation.
>
> Jeg er jeg ikke så god til love m.m. Kan jeg kræve at få en ny istedet for
> min repereret?
>
> Mvh Michael
>
>
> "Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> wrote in message
> news:3c698b72$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> > news:a4bl1f$aj2$1@news.cybercity.dk...
> > > Hej
> > >
> > > Jeg har fornyligt sendt en forstærker til reperation hos forhandleren
> jeg
> > > købte den af. (Gik i stykker efter 14 dage) Er der nogen lov om hvor
> > langtid
> > > han må have forstærkeren, før jeg kan kræve den tilbage, evt en ny?
> >
> > Reparationen må tage 'rimelig' tid. Det er et rigtigt gummibegreb, og
det
> er
> > nødvendigt at anlægge en konkret burdering fra gang til gang.
> >
> > Det er af betydning hvilken type produkt, og hvilken fejl, der er tale
om,
> > samt for eksempel tilgængeligheden af reservedele.
> >
> > Rimelig tid, betyder vist egentlig i dagligdags termer, at forhandleren
> skal
> > gøre sig rimelige anstrengelser for at få reparationen gennemført
hurtigst
> > muligt, og ikke bare stille forstærkeren på hylden til der ikke er andet
> at
> > lave...
> >
> > (Dette er under forudsætning af, at der er tale om en fejl som
> forhandleren
> > skal dække under reklamationsperioden).
> >
> > Har du købt forstærkeren i år har du iøvrigt muligvis ret til at kræve
en
> > ombytning eller ophævelse af købet.
> > Se:
> >
http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/
> >
> > /Per
> >
> >
>
>