Automatisk opkald?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-02-02 23:30

Som nogen måske vil erindre har jeg købt en ISDN Router (nej, jeg gider
ikke høre en masse om at DSL og andet er meget bedre).
Nu er det vist lykkedes at få den konfigureret. Jeg kan da i hvert fald
komme på nettet, og (nu) kan man osgå ringe ind til os på vores to
telefoner.
Men jeg savner at få lidt mere styr på dyret. Det ser ud som om den står
og kalder op med jævne mellemrum (det er jo da ikke meningen, det koster
jo hver gang).

Så er der ikke en eller anden opkaldsdimmer, hvor jeg kan styre det
(kalde manuelt f.eks.)? Sådan lidt som Apple Remote Access (den er her
javel, men virker ikke under Classic, og jeg vil jo helst være på X'eren
og så bare bruge Classic til det mest nødvendige - Suppen, f.eks.)

Så vidt jeg kan læse mig til (uha!) er default noget med, at den bare
ringer op, når jeg har aktiveret en browser. Der er ingen af mine
browsere der er stillet til _selv_ at åbne en forbindelse.
I hvert fald lyse lamperne/dioderne: ISDN OK + B1 (telefon nr. 1)
pludselig, og dioden TX buldrer afsted i et lysorgie.
Har prøvet få styr på den i Internetopkald (men den angiver kun det
interne modem som mulighed)

Glæder mig meget til at bruge roiuteren som en sammenkobling af vores
lille lokale netværk ... sammen med LaserWriteren

- sidder lige her og overvejer, hvordan jeg får sendt denne her medd.

NB: hjælp mig med et standardspørgsmål. De fleste af mini ikoner i 92.1.
er ændret til en fælles standard. Så er det jo vist noget med at
genopbygge krivebordet. Men gode gamle
alt/skiftespor+komm.+strømknappen, virker ikke. Mac Hjælp giver heller
ikke noget svar.
Opskriften, please.
--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : screensaver

Dato : 12-02-02 00:55

Hej M. Ottosen.

Først og fremmest håber jeg ikke at du har en Classic Mac?
Har selv haft en Power Mac og ISDN og det var noget værre hø - sorry.
Det var simpelthen for langsomt!
For at gå lidt langsomt til værks mht. at genopbygge skrivebordet -
virker disse taster ikke, så prøv at åbn tastaturet og se om der er en
fejl. It works sometimes. Hvis du kan bruge tasterne til daglig, er der
en lille fejl i systemet. Send mig en mail herom, hvis det er tilfældet.

Mht til ISDN - burde den virke under Apple Remote Access - medmindre at
du ikke har en Cisco router?

Det med at den "kalder op ved jævne mellemrum" lyder ikke som et godt
tegn....

Da jeg ikke helt ved hvilken Mac du har, kan du søge på nettet herom.
Hvis du har "lejet" dit ISDN gennem TeleDK, så har de en udmærket
hjemmeside på www.opasia.dk

Mvh, Screensaver

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 01:11

In article <EIY98.6031$5L3.367072@news010.worldonline.dk>,
"screensaver" <screensaver.news@kandu.dk> wrote:

> Mht til ISDN - burde den virke under Apple Remote Access - medmindre at
> du ikke har en Cisco router?

Det er fuldstændigt ligemeget om routeren hedder Cisco eller Alfred -
det afgørender er at det er en router.

> Det med at den "kalder op ved jævne mellemrum" lyder ikke som et godt
> tegn....

Det er helt normalt hvis TCP/IP ikke er sat rigtigt op.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 01:26

> [...]

> en lille fejl i systemet. Send mig en mail herom, hvis det er tilfældet.
>
> Mht til ISDN - burde den virke under Apple Remote Access - medmindre at

Det har intet med sagen at gøre - der er tale om en hardwarerouter og
det er denne der etablerer PPP forbindelsen, ikke mac'en

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 01:03

In article <1f7gqyr.96r0z91fi9zqaN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Men jeg savner at få lidt mere styr på dyret. Det ser ud som om den står
> og kalder op med jævne mellemrum (det er jo da ikke meningen, det koster
> jo hver gang).

Har du hak i TCP/IP indstillinger læs kun ind, hvis nødvendigt?

> Så er der ikke en eller anden opkaldsdimmer, hvor jeg kan styre det
> (kalde manuelt f.eks.)?

Nej, det er en router, ikke et modem.

> Har prøvet få styr på den i Internetopkald (men den angiver kun det
> interne modem som mulighed)

Du kan ikke bruge opkaldsprogrammer til en router.

> [...]
> genopbygge krivebordet. Men gode gamle
> alt/skiftespor+komm.+strømknappen, virker ikke. Mac Hjælp giver heller

Helt ærligt? Du holder bare æble+skiftespor nede under opstarten.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 01:54

> Har du hak i TCP/IP indstillinger læs kun ind, hvis nødvendigt?

Skal nok tjekke det :)

> Nej, det er en router, ikke et modem.

Jo, men der er da vist også en modem del (-funktion) i den, ik'?

> Du kan ikke bruge opkaldsprogrammer til en router.

Er der så kun de små lysdioder tilbage - til en almindelig orientering?
(kontrol)? Slet ikke sådan en lille dimmer med grønne og blå (røde)
lamper der kan vise trafikken? Det holder jeg ellers meget af, selvom
det naturligvis er noget Tivoli-agtigt. For routeren skal vist ind og
hænge under bordet, og så kan jeg jo ikke se den .....

> Helt ærligt? Du holder bare æble+skiftespor nede under opstarten.

Ja, undskyld. Meget ærligt. Det er jo gammel vane fra MacOS 8.x, den med
at tvangs(gen)starte.

Mener du, at jeg skal boote fra 9.2.1 eller kan det også lade sig gøre
ved opstart i X'eren (min foretrukne)?

Det er lidt mærkeligt med denne tråd. Jeg kan ikke se mit eget
oprindelige indlæg, tråden starter først ved "screensaver"s indlæg. Og
det kom først frem efter ca. to timer i min Suppe?! Mærkeligt. Hvad gør
jeg galt?
Eller er det TDC's newsservere der er lidt ustabile? Det har været galt
i o. 10 dage nu (at mine indlæg ikke kommer igennem til denne gruppe og
andre NG'er)

Men tak for'et, Mr. Mundi

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 02:10

In article <1f7gxyn.195q5a51oj4xg2N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Skal nok tjekke det :)

Fino.

> Jo, men der er da vist også en modem del (-funktion) i den, ik'?

Jo, men det styres af routeren.

> Er der så kun de små lysdioder tilbage - til en almindelig orientering?

Ja. Du kan selvfølgelig også bare hive ISDN-kablet ud hvis du vil være
helt sikker.

> Ja, undskyld. Meget ærligt. Det er jo gammel vane fra MacOS 8.x, den med
> at tvangs(gen)starte.

Tjoe, men det har jo ikke noget med genopbygningen at gøre.

> Mener du, at jeg skal boote fra 9.2.1 eller kan det også lade sig gøre
> ved opstart i X'eren (min foretrukne)?

Aner ikke hvordan det fungerer under OS X.

> [...]
> Eller er det TDC's newsservere der er lidt ustabile? Det har været galt
> i o. 10 dage nu (at mine indlæg ikke kommer igennem til denne gruppe og

Brug dtext.news.tele.dk hvis du ikke skal hente pr0n.

> Men tak for'et, Mr. Mundi

Sært at der ikke er nogen der har ulejliget sig med at undersøge hvad
det betyder.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 02:28

In article <newsspam3-1877F9.02102512022002@dtext.news.tele.dk>,

> Aner ikke hvordan det fungerer under OS X.

System Preferences -> Classic, fanebladet "Advanced".

Det har ingen betydning på OS nivau, eller for native Mac OS X programmer

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 02:37

> Ja. Du kan selvfølgelig også bare hive ISDN-kablet ud hvis du vil være
> helt sikker.

Ja, men så virker lortet jo ikke? Eller mener du, at jeg skal putte
ISDN-kabler over i det andt næsebor? :)

> Tjoe, men det har jo ikke noget med genopbygningen at gøre.
Jo, da. Det var en automatisk (indstilling) når man tvangslukkede med
nævnte taste kombination. Sådan så det ude for mig.

> Aner ikke hvordan det fungerer under OS X.

Martin, prøv at gå på den. Det er faktisk ret godt ((men med
småbogstaver: jeg kan ikke helt finde ud af det endnu))

> Brug dtext.news.tele.dk hvis du ikke skal hente pr0n.

1) jeg skal ikke hente prôn. 2) jeg skal bare hente dk.edb.amc (og nogle
få andre interessante NG'er fra dk.hierarkiet. Så hvorfor dtext.xxx ?
Det andet har jo virket fint i meget, meget lang tid.

> Sært at der ikke er nogen der har ulejliget sig med at undersøge hvad
> det betyder.

Det er nok fordi, der ikke er så mange latinere herinde? Men jeg har nu
sendt dig nogle hentydninger tidligere

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 02:46

In article <1f7h00e.1jiivcm12ryfw9N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Ja, men så virker lortet jo ikke?

Det har du ret i, men det er nok meget smart når du tager på ferie og
så'n, så der ikke ligger en telefonregning på en million milliard når du
kommer hjem.

> Jo, da. Det var en automatisk (indstilling) når man tvangslukkede med
> nævnte taste kombination. Sådan så det ude for mig.

Nej, du må huske forkert.

> Martin, prøv at gå på den. Det er faktisk ret godt ((men med
> småbogstaver: jeg kan ikke helt finde ud af det endnu))

Stik mig en computer der kan køre det, så skifter jeg gerne.

> 1) jeg skal ikke hente prôn. 2) jeg skal bare hente dk.edb.amc (og nogle
> få andre interessante NG'er fra dk.hierarkiet. Så hvorfor dtext.xxx ?
> Det andet har jo virket fint i meget, meget lang tid.

dtext indeholder ikke binære filer, så den bliver ikke så nemt
overbelastet.

> Det er nok fordi, der ikke er så mange latinere herinde? Men jeg har nu
> sendt dig nogle hentydninger tidligere

Det må være gået tabt i din til tider noget anarkistiske skrivestil.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-02-02 17:21

> Det har du ret i, men det er nok meget smart når du tager på ferie og
> så'n, så der ikke ligger en telefonregning på en million milliard når du
> kommer hjem.

Han betaler ikke selv ...
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 23:17

> Nej, du må huske forkert.

Det er jeg nu ikke helt sikker på, men måske har jeg udtrykt mig uklart.
Når jeg tvangslukkede ville den efterfølgende genstart starte med en
genopbygning af skrivebordet .... eller var det bare sådan en slags
selvreparation? Ja, det var det vist.

> Stik mig en computer der kan køre det, så skifter jeg gerne.

Spørg hellere Monster, det er jo ham der skal score kassen til vores NG

> Det må være gået tabt i din til tider noget anarkistiske skrivestil.

Ja, men ligger det ikke tæt på, at det at være autonom ?
Men mit bud på titlen "Magister Mundi sum" er, at den stammer fra Ludvig
Holbergs Jean de France !?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-02-02 02:25

In article <1f7iirx.1r5f2rs1uam8txN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Når jeg tvangslukkede ville den efterfølgende genstart starte med en
> genopbygning af skrivebordet .... eller var det bare sådan en slags

Jeps, det var et tjek af disken.

> Spørg hellere Monster, det er jo ham der skal score kassen til vores NG

Jeg tror jeg skal kalde ham noget andet hvis jeg skal opnå noget.

> Ja, men ligger det ikke tæt på, at det at være autonom ?

Jo, jeg sagde da heller ikke noget om at du var inkontinent

> Men mit bud på titlen "Magister Mundi sum" er, at den stammer fra Ludvig
> Holbergs Jean de France !?

Det er muligt, jeg læser ikke den slags frække historier. Denne URL
giver dog et bud: <http://hr.uoregon.edu/davidrl/latin.html>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 23:17

> Brug dtext.news.tele.dk hvis du ikke skal hente pr0n.

Dét var virkelig et godt råd. Det går faktisk meget hurtigere. Nu
indlæser Suppen i 5 - 6000 bytes. Da jeg var på 'ren' news.tele.dk var
det med 2 - 3000 .... og med mange 'klumper' af stilstand.

Tak.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 16:11

> Har du hak i TCP/IP indstillinger læs kun ind, hvis nødvendigt?

Ja, der er kryds i "gør aktiv" og et flueben i ovenn. indstilling. Skal
fluebenet væk igen?
Eller skal TCP/IP gøres passiv (og så aktiveres hver gang jeg vil på
nettet?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 16:23

In article <1f7i20o.1h05vxy1kfhpvuN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Ja, der er kryds i "gør aktiv" og et flueben i ovenn. indstilling. Skal
> fluebenet væk igen?

Ja.

> Eller skal TCP/IP gøres passiv (og så aktiveres hver gang jeg vil på
> nettet?

Prøv først om det andet virker. Det kan også hjælpe at sætte den til
fast IP.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 23:17

> Prøv først om det andet virker. Det kan også hjælpe at sætte den til
> fast IP.

Har fjernet fluebenet og ser tiden an.

Tak for de gode råd
--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 23:17

> Prøv først om det andet virker. Det kan også hjælpe at sætte den til
> fast IP.

Har gjort som du anbefalede. Men har i mellemtiden konstateret, at
routeren stadigvæk ringer op. Har nu fået en mistanke til "Mail" under
X. Der er en aktivitetsoversigt, som jeg har haft slået til i flere
timer nu (men uden at maskinen er forbundet til routeren). Nævnte
aktivitetsoversigt blinker med jævne mellemrum, den søger åbenbart efter
mail. Men det kan den ikke finde (ha!)

Har kigget efter, hvor jeg evt. kunne slå funktionen fra (den hedder vel
noget i retning af tjeck for mail hvert xx minutter), men den kan jeg
ikke finde. Hverken i Mails egne indsitllinger eller i Internet/Netværk
under MacOS X

Er der nogen der kan vejlede?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 12-02-02 23:27

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> noget i retning af tjeck for mail hvert xx minutter), men den kan jeg
> ikke finde. Hverken i Mails egne indsitllinger eller i Internet/Netværk

inde i Mail's Preferencer (indstillinger) under det første emne
(accounts)
kan du indstille hvor tit den skal hente (eller ikke hente = "Manually")

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 23:41

In article <1f7ilqt.17xyojn16onktnN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> noget i retning af tjeck for mail hvert xx minutter), men den kan jeg
> ikke finde. Hverken i Mails egne indsitllinger eller i Internet/Netværk

mail.app: Mail -> Preferences, fanebladet "acounts".

Indstil "check accounts for new mail" til "manually".

Der kan også være andre programmer der kalder op...

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-02-02 02:05

> mail.app: Mail -> Preferences, fanebladet "acounts".
>
> Indstil "check accounts for new mail" til "manually".

Tak til dig og Michael Holm for enslydende svar. Indstillingen er
allerede "Manually" - jeg går ud fra, at den er default, og derfor "så"
jeg ikke indstillingen ... men Mail kommer stadigvæk op med glimt i
Aktivitetsoversigen, og når jeg har haft (_har haft_) postkassen åben,
kommer der langt senere en fejlmelding om, at Mail ikke kan hente ny
post (huskler ikke lige meddelelsens oprdlyd) ... sååå ? Måske er det
Mail - måske er det ikke?

> Der kan også være andre programmer der kalder op...

Det er jeg ikke tvivl om, kære Morten, men hvilke? Jo, det er da dumt at
spørge, for du ved jo ikke hvilke programmer, jeg har på tiBooken. Hvad
for nogen ville være de meste sandsynlige? På en sådan nogenlunde
standardopsat maskine?

Det er lidt ærgerligt i forhold til gode, gamle ARA, der havde vi da
vist meget bedre styr over tingene?! Det kan da godt være, at sådan en
router er ganske smart, men jeg vil jo gerne selv bestemme - hvornår jeg
går på (går på internettet)

Jeg kan ikke lige huske, om det var dig eller Martin Mundi, der sagde,
at jeg ikke kunne (skulle) bruge noget opkaldsprogram med en Router i
X'eren (med Suppen under Classic). Men jeg savner altså meget den
beherskelse ... jeg vil gerne se en lille lodret barometersøjle med
aktivitet og med tiden opkoblet (det er jo ISDN). Læner jeg mig lidt op
imod en lille fætter, der kan ligge i overbjælken eller på skrivebordet?
Er det AppleScript, jeg skal til at rode med?

Det _er_ altså ganske _træls_ at skulle sætte maskinen på sleep og pille
ethernetkablet ud af den ... bare for at undgå disse uønskede opkald.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-02-02 17:21

> [...]

> Men jeg savner at få lidt mere styr på dyret. Det ser ud som om den står
> og kalder op med jævne mellemrum (det er jo da ikke meningen, det koster

Ups. Det problem fik jeg på et tidspunkt også. Men jeg fik først øje på
problemet, da routeren var pillet ned, isdn væk, og jeg kunne vente på
adsl-drengen.

Da måtte jeg tilslutte mig til internettet gennem det indbyggede modem,
og så blev det i hvert fald klart, når maskinen ringede op. Det skete
med uregelmæssige mellemrum, men der gik sjældent mere end en time
imellem.

Jeg har ikke observeret problemet før jeg fik min G4/867, med 9.2
installeret. Men jeg kan ikke udelukke, at det er et generelt 9.x
problem. Før jeg fik installeret isdn [slutningen af 2000] brugte jeg
nemlig eksternt modem - og dér ville jeg også have lagt mærke til det.

Jeg rejste problemet her i gruppen, fik en masse gode råd som jeg
imidlerid ikke fik til at virke. Og nu er det fuldstændig ligegyldigt,
når jeg har fået adsl med fast ip-adresse.

Kort sagt: jeg tror at du skal løse problemet i MacOS, /ikke/ i
routerens opsætning.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 23:17

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Kort sagt: jeg tror at du skal løse problemet i MacOS, /ikke/ i
> routerens opsætning.

Det er jeg også kommet frem til (med de andres hjælp her i tråden). Men
den ser nu ud til at blive ved med sine unoder (at kalde op igen og
igen)

Nu ser det ud som om det eneste tilbageværende men minimale problem er,
at den digitale telefons nummerviser ikke virker. Men det er vist noget
i routeren ... kigger på det.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-02-02 04:44

> [...]

> Nu ser det ud som om det eneste tilbageværende men minimale problem er,
> at den digitale telefons nummerviser ikke virker. Men det er vist noget

Den /digitale/ telefons? Isdn-telefonen? Den skal da slet ikke gennem
routeren [det skal kun de analoge telefoner].

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-02-02 00:11

Den automatiske opringning på min Router fortsætter. Men jeg har
isoleret problemet til (vistnok) alene at være i Mail i MacOS X.
Indstillingen i TCP/IP der vil koble op, når man åbner et program _er_
slået fra, men Mail er åbenbart ligeglad.
Og i Mail kan jeg ikke finde nogen indstilling, der ligner denne
funktion?

Kan nogen hjælpe?

Det _er_ måske ikke det store problem, for jeg kvitter da bare Mail, når
jeg set efter post. Men irriterende, det er det sgu'

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 03:32

In article <1f7md64.1woo9da1dldb6gN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Kan nogen hjælpe?

Bruger du IMAP eller POP?

Er følgende krydset af?

Mail.app: Mail -> Preferences, fanebladet "Composing"
"Lookup adresses in network directories"

> Det _er_ måske ikke det store problem, for jeg kvitter da bare Mail, når
> jeg set efter post. Men irriterende, det er det sgu'

Dvs at der ringes kun op når mail.app er åben?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-02-02 16:05

> Bruger du IMAP eller POP?

POP. Aner ikke om det er default, men erindrer, at vejledningen fra
TeleDK talte om POP ...

> Er følgende krydset af?
>
> Mail.app: Mail -> Preferences, fanebladet "Composing"
> "Lookup adresses in network directories"

Hvis du mener: "Søg i konti efter post" (?) var den sat til manuelt. Nu
har jeg ændret den til "ingen"

> Dvs at der ringes kun op når mail.app er åben?

Det troede jeg, men observerer nu, at den også ringer op, når jeg åbner
MS IE (i X'eren)

Nu har jeg været ovre i 9'eren og sat TCP/IP til passiv, så må vi se om
det hjælper på problemet.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-02-02 01:40

> Det troede jeg, men observerer nu, at den også ringer op, når jeg åbner
> MS IE (i X'eren)

Det er nok ikke til megen trøst, men jeg har også en ISDN-router
(ZyXEL), og jeg har overhovedet ikke det problem. Det har altid fungeret
knald godt. Jeg har selvfølgelig sat IE til at åbne med en blank side.

Jeg havde en gang et problem med en af de første udgaver af Eudora 5,
når programmet blev startet op. Jeg tror den ville lede efter reklamer,
selvom jeg havde bedt den om at lade være. Nu bruger jeg Eudora 5.1 til
Mac OS X, og den har ikke de nykker. Jeg bruger ikke Mail, for det kan
slet ikke måle sig med Eudora.

> Nu har jeg været ovre i 9'eren og sat TCP/IP til passiv, så må vi se om
> det hjælper på problemet.

Det var ikke nødvendigt for mig, da jeg kørte Mac OS 8/9. Men i øvrigt
er det jo helt ligemeget hvad du indstiller i Mac OS 9, når du kører Mac
OS X.

Jeg vil gætte på, at det er et navneopslag (DNS), som får din router til
at kalde op. Eller hvad med netværkstidsserver? Eller automatisk
softwareopdatering?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.