halogen-belysning????
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-02 22:10

I forbindelse med overvejelser omkring nye planter i mit akvarie har jeg
flere steder stødt på at de mest interessante planter er temmelig
lyskrævende.

Er der nogen der har erfaring i brug af halogen-pærer til akvariebelysning,
enten alene eller som supplement til neonrør? Kan de give nok lys?

Det tiltaler mig at kunne lave en uensartet belysning, hvilket jeg tror vil
være med til at give en god effekt...

Jeg overvejer at bruge 12V-typen (med reflektor), da den lave spænding jo er
ufarlig.

/Niels

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 11-02-02 08:16

"NØ" <noe snabel-a nielsoestergaard punktum dk> wrote in

> Er der nogen der har erfaring i brug af halogen-pærer til
> akvariebelysning, enten alene eller som supplement til neonrør? Kan de
> give nok lys?

Jeg bruger det, 3x50w 12v til 325liter

Jeg må tilstå, at der er meget der ikke kan gro, men jeg er til stadighed
leveringsdygtig i diverse cyptocorone og sværdplanter, og i sagens natur,
flydeplanter....

Jeg vil nok supplere med et eller to 40/60w grolux eller ligende, jeg har
haft et 40w i, og der hjalp gevaldigt...

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-02 21:32

"Henirk Vejhe" <vejhe@msn.com> skrev i en meddelelse > Jeg bruger det, 3x50w
> [...]
> leveringsdygtig i diverse cyptocorone og sværdplanter, og i sagens natur,

Er det reflektortypen som kendes fra "wire-spot" du bruger?

Hvordan har du placeret dem? Hænger de højt over akvariet så de spreder
lyset, eller er de tæt på?

Har du topglas på akvariet?

Hvordan med varmen, giver den problemer?

MVH
/NØ

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 12-02-02 21:47

> [...]
> spreder lyset, eller er de tæt på?
> Har du topglas på akvariet?
> Hvordan med varmen, giver den problemer?

Ja, jeg bruger dem med reflektor, og med glas for pæreren (har en ide om at
det beskytter mere)

Jeg har købt en Akvastabil lampe, beregnet til Halogen (den kostede en halv
bondegård, men jeg arbejdede i en dyrehandel dengang)..

Jeg bruger ikke glas over akvariet, og hvad varmen angår, så nyder kattene
at ligge ovenpå, til fiskenes store interesse, for halen der svinger ud
over kanten jagtes ofte af scalarene...

Jeg bruger 38 graders pærer, for at sprede lyset lidt.... Jeg kan godt lide
effekten af at det ikke er hele akvariet der er oplyst, og det virker som
om flere af fiskene "springer" mellem lysstrålerne, og flere af mine
scalare tager direkte solbad, helt oppe under lampen....

Jeg har også et 30 liters hvor der er en af disse kontorhalogener over...
der er topglas på, og lampen er ca. 5 cm over glasset... Der er ingen
problemer med varmen, og her er hele akvariet rigeligt oplyst, men det tror
pokker, med 25w til 30 liter.... Her har jeg sat lampen så den lyser lige
ned over akvariet....

MvH

Fra : John Hilscher

Dato : 12-02-02 14:31

-jo det giver en god effekt, men pas på med varmen, hvis halogenerne kommer
for tæt
på f.eks toppladen, kan den flække, det gjorde den hvertfald hos mig :)

hilsen john