Giv mig styrke...
Fra : Ronty

Dato : 10-02-02 21:50

Suk.... Nogen af jer der har set nærmere på den nye iMac på apple.dk???

prøv at kigge på http://www.apple.com/dk/imac/specs.html

ja... de har oversat power knappen til styrke...

mvh

Ronty

"Heeeeeman"

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-02 22:03

"Ronty" <ronty@samfundsnasser.dk> skrev i en meddelelse
> prøv at kigge på http://www.apple.com/dk/imac/specs.html

Og hvad er "Pro-højttalere" - er det ikke en alm. udgang, eller funker den
kun med Apple-højttalere...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-02 23:56

Søren C. Fischer <soren@fischer-streton.dk> wrote:

> Og hvad er "Pro-højttalere" - er det ikke en alm. udgang, eller funker den
> kun med Apple-højttalere...?

Den fungerer ikke med almindelige aktive computerhøjtalere da
effektforstærkeren sidder i selve iMac'en.

Jeg kender ikke impedansen på Apple Pro højtalerne og forstærkerens
specs, men jeg kan forstille mig, at man heller ikke kan koble
almindelige passive højtalere til denne port.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-02-02 22:46

In article <e232035c.0202101249.2c447505@posting.google.com>,
ronty@samfundsnasser.dk (Ronty) wrote:

> Suk.... Nogen af jer der har set nærmere på den nye iMac på apple.dk???
>
> prøv at kigge på http://www.apple.com/dk/imac/specs.html
>
> ja... de har oversat power knappen til styrke...

Ville have skrevet til webmaster@apple.dk men den adresse findes ikke. Hmmm.
Bemærk også at der gives 1 års "garanti" på iMac og 90 dage på iPod...

//Peter

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-02 22:58

"Peter Gersmann" <moof@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ville have skrevet til webmaster@apple.dk men den adresse findes ikke.
Hmmm.
> Bemærk også at der gives 1 års "garanti" på iMac og 90 dage på iPod...

Jeg smed en email afsted til dk_marketing@euro.apple.com med et par "dumme"
spørgsmål...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-02 02:12

Hej Peter, Søren, m.fl.

Problemet er, at Apples danske hjemmeside laves i USA hos Apples hovedsæde, og
det er tvivlsomt, at de er ajourført med alle de nyeste danske love omkring
garanti m.m.

I USA er det ikke unormalt, at der kun gives 3 mdrs. garanti på mindre bærbare
el-artikler, såsom walkmans, CD og mp3 afspillere, mini kameraer osv.osv..

- Og så er det godt, at der som regel står i div. licensbestm. og info, at
hvis det modstrider mod det lands love, hvori produktet befinder sig, ja så er
det det pågældende lands love, der er gældende.

- Men ligefrem at oversætte 'Power' med 'styrke', - når det er elektriske
ting, det drejer sig om, - så ja - suuuuuuuuuuuuk...

mvh. Erik Richard

"Søren C. Fischer" wrote:

> Hmmm.

> [...]

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henry Lerche

Dato : 11-02-02 01:15

> [...]
> Bemærk også at der gives 1 års "garanti" på iMac og 90 dage på iPod...

>"Et års begrænset garanti for materiale- og produktionsfejl."

Den holder bare ikke, der er 24 md Garanti på alle produkter som sælges til
en privat slutbruger og 12 md på resten.
Og så kan jeg fortælle at hvis nogen arbejder på virksomheder hvor f.eks man
under ombygning får leveret Mac PC elle andet med under en samlet entreprise
ja så er der 5 års garanti på det hele, hvis ikke der er taget forbehold.
under tilbudets afgivelse...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-02-02 16:31

"Henry Lerche" <webmaster@sakskobing.net> skrev i en meddelelse

> Hmmm.

> Den holder bare ikke, der er 24 md Garanti på alle produkter som sælges
til
> en privat slutbruger og 12 md på resten.

Sikke noget pladder - der er 24 måneders reklamationsret, og ikke 24
måneders garanti. Der er væsentlig forskel, og der kører iøvrigt en tråd om
ikrafttræden af EU-direktivet i dk.videnskab.jura p.t.
Som jeg forstår den tråd, så er direktivet ikke gældende i DK førend det
formelt er tiltråds af folketinget...
Men læs selv tråden i dk.videnskab.jura

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-02 17:25

Hej Søren

...Pladder eller ikke..., - Jeg har købt flere el-ting nu her siden 1.1.02, og
på samtlige kvitteringer / garantibeviser står der klart og tydeligt - "Der
ydes 2 års garanti på produktet". - Og det går jeg ud fra så er gældende på
samme vis som den hidtidige 1 års garanti, - altså garanti på div. materiale-
og konstruktionsfejl.

Og mht. "reklamationsret" contra "garanti", - så fornemmer jeg det som det
sædvanlige juristeri...

mvh. Erik Richard

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-02-02 18:11

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>og konstruktionsfejl.

>Og mht. "reklamationsret" contra "garanti", - så fornemmer jeg det som det

Nej, det er ikke juristeri - der er betragtelig forskel på "garanti" og
"reklamationsret".
Købeloven siger at du skal ha' 1 års reklamationsret (Eller EU-direktivets 2
år), men nogle butikker vælger så at udvide dette til 1 hhv. 2 års garanti.

Reklamationsret: man kan klage over fejl/mangler ved varen i op til 1 (nu 2)
år efter købsdatoen.
Garanti: giver dig rettigheder ud over købelovens reklamationsret. Den
betyder som regel, at leverandøren inden for garantiperioden vil udbedre
alle fejl og mangler uden beregning.

Som eksempel kan nævnes at Bilka fik pokkers travlt med at pille skilte ned
inden nytår med "Allerede nu giver vi 2 års garanti!" og i stedet reklamere
med "allerede nu giver vi 2 års reklamationsret"

Efter markedsføringsloven må sælgeren udelukkende anvende betegnelse
'garanti', hvis han tilbyder dig en bedre retsstilling end den, du
automatisk får efter lovgivningen.

FUT: dk.videnskab.jura

Fra : Erik Thau-Knudsen

Dato : 13-02-02 02:34

Det undrer mig, at der efter 17 indlæg her i tråden endnu ikke er nogen, der
har lagt mærke til de anbefalede temperaturer:

Driftstemperatur: 10° til 35° C
Opbevaringstemperatur: 40° til 85° C

Jeg ser det i ånden: Så snart, man er færdig med at arbejde med sin nye iMac,
skal man stille den tilbage i bageovnen!

Erik Thau-Knudsen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-02-02 22:56

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:
> ja... de har oversat power knappen til styrke...

May the Force be with them! ;)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-02 23:24

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> Suk.... Nogen af jer der har set nærmere på den nye iMac på apple.dk???
>
> prøv at kigge på http://www.apple.com/dk/imac/specs.html
>
> ja... de har oversat power knappen til styrke...

Nu omtaler de jo lige under billedet "den indbyggede garanti for
morskab, der er helt enestående". Måske _skal_ man grine af det.
Det minder mig om instruktionsbogen til den Peugeot 205, min mor
fik midt i firserne. Motor var stavet "moteur", chokeren hed "starter",
og svære ord som "pausevisker" var helt faldet ud. Der var bare et
tomrum.
Under kørselinstruktioner kunne man se gode råd som: "Kørsel med
tagbagagebærer: Signaler højt læs" og "Økonomisk kørsel: Hold
cirkulationen flydende". Et bare overfladisk kendskab til fransk var
bestemt en fordel.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-02 23:41

"Henrik Münster" <muenster@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fik midt i firserne. Motor var stavet "moteur", chokeren hed "starter",
> og svære ord som "pausevisker" var helt faldet ud. Der var bare et

Til de første Opel Astra stod der at ABS betød "Anti-blokeringsfri bremser"

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-02-02 01:01

In article <1f7ew9l.e4mma71byg8dzN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> tagbagagebærer: Signaler højt læs" og "Økonomisk kørsel: Hold
> cirkulationen flydende". Et bare overfladisk kendskab til fransk var

Så prøv at se denne: <http://www.sicviatical.com/docs/danish/index.htm>

Hvis i ikke kan gætte jer til hvad der står, så er den på engelsk her:
<http://www.sicviatical.com/docs/index.html>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-02-02 00:01

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> Suk.... Nogen af jer der har set nærmere på den nye iMac på apple.dk???
>
> prøv at kigge på http://www.apple.com/dk/imac/specs.html
>
> ja... de har oversat power knappen til styrke...

....og nu vi er ved det:

"32 MB DDR ("Dedicated Double Data Rate) skærmhukommelse"

Apple DK har åbenbart opfundet DDDR RAM'en...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 11-02-02 00:02

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> Suk.... Nogen af jer der har set nærmere på den nye iMac på apple.dk???
>
> prøv at kigge på http://www.apple.com/dk/imac/specs.html
>
> ja... de har oversat power knappen til styrke...

Jamen såmå du hellere nedlaste siden
--
Jesper.
"Africa, the continent where life is spun from a thinner thread

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 11-02-02 00:13

moof@mail.tele.dk writes:

>Ville have skrevet til webmaster@apple.dk men den adresse findes ikke.
>Hmmm.
>Bemærk også at der gives 1 års "garanti" på iMac og 90 dage på iPod...
>
>//Peter

Undskyld min dumhed, men er der fra nytår 2002 ikke 2 år sgaranti?
spørgende hilsen fra
Hanne

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-02-02 01:06

In article <fc.0073fb6b03dc5f513b9aca00393cc4b4.3dc5f57@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Undskyld min dumhed, men er der fra nytår 2002 ikke 2 år sgaranti?

Der gives slet ikke garanti - der gives reklamationsret.