Quark Express 4.1 og Arabisk tekst, hvord~
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 09-02-02 22:33

Hejsa.

Jeg har en Quark Express 4.1 (139) (ikke passport-version), som jeg
gerne ville kunne sætte enkelte kortere artikler med arabiske bogstaver
i.

Jeg har installerert arabic language kit 1.0 i mit system 7.5.5 og det
virker da også i andre programmer, så jeg kan skrive fra højre mod
venstre; men jeg kan ikke finde de arabiske fonte i Quark, og prøver jeg
at skifte til arabisk tastaturlaayout (og dermed også skifte
skriveretning) får jeg følgende fejlbesked:
"This script system cannot be used with this version of QuarkXPress
[123]".

Er der nogen, der kender til en Xtension eller anden smart løsning en
opdatering f. eks., eller er jeg nødt til at sætte det op i et simpelt
program, og så indsætte det som et billede i Quark?

På forhånd tak for en hurtig hjælp.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-02 02:28

Hej Sebastian

Problemet er, at QX 4.1 er for 'ny' til System 7.5.5, - så de ikke rigtig
kan snakke sammen. Du er absolut ikke den eneste, der har / har haft det
problem.

Såvidt jeg husker fra vores Nisus grupper, er den eneste måde at komme om
ved problemet på - at gemme det aktuelle dokument i PDF format, og så
importere PDF filen i QX. - Har du ikke Acrobat 3? - så burde Distiller
kunne gøre det for dig.

Og så skal du endda bruge nogle 'ægte' arabiske skrifttyper og ikke dem,
der følger med ALK. For i det øjeblik du bruger et LK + specielle LK
skrifter, vil en konvertering / arkivering i PDF bruge LK skrifterne og
dermed i det øjeblik, de er konverteret igen bruge fx. Ar Arabic, He Arabic
osv.. - Når du så åbner filen i QX, vil skrifterne igen være hhv. Arial og
Helvetica - godt nok højrestillet - men transscriberet arabisk, hvilket
giver det rene volapyk.

En skrifttype som fx. ITC SuperArabic indeholder begge skriftsæt, og den
vil derfor ikke give samme resultat, men derimod vise det arabiske pænt og
ordentlig. - Men den skrifttype er temmelig dyr - ca. 2000kr..

Hvis du mangler nogle 'ægte' arabiske skrifter, så kontakt mig. Jeg har en
hel del af dem liggende, - både i TT og T1 og PS skrifter.

mvh. Erik Richard

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> [...]
> opdatering f. eks., eller er jeg nødt til at sætte det op i et simpelt
> program, og så indsætte det som et billede i Quark?

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World