Højskole
Fra : Helle Nielsen

Dato : 08-02-02 11:50

Hejsa.

Jeg er en pige på 19 år som bor sammen med min kæreste. Vi har kommet sammen
i 20 mdr og har det da sådan nogenlunde sammen. Problemet er at jeg keder
mig i vores forhold og ligesom føler at jeg ikke rigtig kommer nogen vejne
med mit liv. Allerhelst vil jeg bare være sammen med ham men det kræver at
jeg får det bedre med mig selv.
Jeg har det meget svært med mig selv og det gør det ikke bedre at jeg vejer
for meget.
Grunden til min selvtillid og selvværd er så dårligt skyldes at jeg i min
barndom og ungdom har været udsat for seksuelle overgreb og voldtægt af to
forskellige fyre.
Min læge har nu henvist mig til psyk. ambulatiorium hvor jeg afventer svar
fra. Håber de kan og vil hjælpe mig.
Men jeg synes stadig der mangler noget - pludselig en aften fik jeg den ide
at jeg sq vil på højskole - har hørt så meget godt om det og mit efterskole
ophold på Nr. Broby efterskole gav mig meget.

Der starter et hold til marts på Ryslinge højskole og jeg synes det lyder
godt. Er der nogen her inde der kender den skole og hvordan er den? eller
hvad kan det give en at komme på højskole?
Vil det kunne hjælpe mig?

Opholdet slutter i maj og så vil det passe med at jeg kan vende tilbage til
denne normale hverdag som jeg kører nu og så starte på en HF.
Jeg er nemlig kørt surt i skolen - Vuc i Svendborg.

Det jeg egentlig vil spørge om er, hvordan er det at gå på højskole? hvad nu
hvis man fortryder? får hjemve osv for det får jeg meget nemt og ER det
overhovedet det rigtige for mig at tage væk et stykke tid? vil jeg lærer mig
selv bedre at kende?

Hilsen Helle

Ps. Kommunen har jeg næsten fået overtalt til at betale.

Fra : Stefi Knold

Dato : 13-02-02 19:07

Hej Helle
Det er svært at sige om, du får det bedre med dig selv, det kan du faktisk
bedst selv svare på. Jeg vil meget opfodrer dig til at tage imod tilbudet
fra din læge. Psykiatrisk ambulatorie kan hjælpe dig på vej i forhold til
din selvtillid, selvværd og dit valg om højskolen. Ang. højskole kan du
altid tage hjem, hvis du ikke synes om det. Højskole giver mulighed for
social samvær med andre unge og samtidig lærer du noget. Nu ved jeg ikke
noget om Ryslinge Højskole, men har selv været på Idræts Højskole, da jeg
var 18 år. Dette var jeg ikke klar til, men jeg klarede det, hvilket i sig
selv er en sejr og et spark videre i livet.
Et godt råd er at være ærlig overfor sig selv og mærke efter indeni om
tingene føles som de skal - dette tage dog tid og øvelse!!!!!
Mvh
Stefi