For lille pumpe/for meget affald
Fra : Mukker

Dato : 08-02-02 09:35

Hej i gruppen

Jeg har et 250 L med en udv. Eheim 2030. I akvariet er ca. 5 maller 10
levendefødende (af ukendt art), 3 scalarer
5 guppier, 6 sort molly, 2 slørhaler. Desuden stenbund ca. 3-7 mm sten.
trærødder og en del planter. Mit problem er at filteret slammer
til/nedsætter udstrømningen efter ca. 1 måned efter rens. I filtreret har
jeg flg. med start forneden: porcelænsrør, sammenkrøllet fiskesnøre (det
ligner det), filtervat (tyndt lag) . Jeg forsøger at lave vandskift ca. 1
gang pr. måned (ca. 1/3 skiftes)
er pumpen for lille eller er den bygget op forkert (forkert indhold) ??

Mvh.

Mukker

Fra : Tom Manczak

Dato : 08-02-02 12:09

> ligner det), filtervat (tyndt lag) . Jeg forsøger at lave vandskift
ca. 1
> gang pr. måned (ca. 1/3 skiftes)

Prøv at skifte vand lidt oftere.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : ole larsen

Dato : 08-02-02 15:39

Mukker skrev i meddelelsen ...
> [...]
>gang pr. måned (ca. 1/3 skiftes)
>er pumpen for lille eller er den bygget op forkert (forkert indhold) ??

Mukker,
Du har ikke for mange fisk, men nok. Og spørgsmålet er vel mere hvordan du
håndterer det.
Nogle kan holde mange fisk, nogle kun få - hvis de skal trives( fiskene).
Stenbunden er nok lidt grovkornet - 1-3 mm. var bedre.
"En del planter" - men hvilke, og gror de, skal du tynde ud. Ellers kan
planter være lige meget.
Så optager de ikke næringsstoffer i betydende mængde.
Og filtret "slammer til" - hvordan giver det sig udtryk - ændres
vandværdierne væsentlig i negativ
retning, eller hvad.
Og så skriver du at du _forsøger_ at lave vandskifte hver md. - betyder det
at det ikke lykkes ?
Jeg foreslår 1/5-1/4 ugentligt.

Ole

Fra : Kalle