Kattefoder til fisk ?
Fra : Kelloggs

Dato : 05-02-02 23:30

Hejsa

Jeg har lige set i fjernsynet at Lån & Spar Bank har nogle "sparetips" og
det ene går ud på at fodre ens guldfisk med kattefoder istedet

Er det kun guldfisk som, åbenbart, spiser kattemad ?

http://www.lsb.dk/raad/gode_raad01.html <- her er linket

Mvh
Henrik

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 06-02-02 10:40

Kelloggs <hip1234@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det ene går ud på at fodre ens guldfisk med kattefoder istedet
>
> Er det kun guldfisk som, åbenbart, spiser kattemad ?
Nej - se lige her
http://www.akva-net.subnet.dk/catfood.htm

> http://www.lsb.dk/raad/gode_raad01.html <- her er linket
>
> Mvh
> Henrik

Jeg har ikke selv prøvet på mine cichlider, men det kunne da være
spændende og høre om der er nogen der har erfaringer med katteforder..

Venlig hilsen
Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-02-02 19:02

"Per Boll Jørgensen" <boll@image.dk> wrote in message

> Jeg har ikke selv prøvet på mine cichlider, men det kunne da være
> spændende og høre om der er nogen der har erfaringer med katteforder..

Jeg har en gang for mange år siden eksperimenteret med kaninpiller til
Malawicichlider. Fiskene kunne godt lide dem, men det svinede ret voldsomt.

mvh
Jan

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 06-02-02 12:18

Jeg har brugt katte piller (med fisk og skaldyr) til at fodre mine maller
med. De blev først blended til et groft pulver hvilket fik dem til at synke.
Har blandt andet opfodret mange opdræt af den almindelige ancistrus maller
på disse piller. Jeg er dog gået bort fra dem igen da jeg syntes de sviner
meget.

mvh

Carsten

Fra : Brian Larsen

Dato : 06-02-02 19:17

Jeg har fodret ancistrusunger med frolic, den eneste ulempe er at de sviner
meget. jeg smed en halv pille ned hver anden dag. jeg kunne forestille mig
at nogle af de mere seriøse opdrættere vil frarode brugen af hunde- eller
katte- piller, ikke mindst fordi de jo er lavet til hunde og katte og ikke
fisk. det er et godt alternativ, hvis man har en fisk der er mager eller
bare skal have lidt sul på kroppen.

--
Kind Regards

Brian Larsen
6400 Sønderborg
Denmark

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 06-02-02 23:58

"Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> wrote in

> Jeg har lige set i fjernsynet at Lån & Spar Bank har nogle "sparetips" og
> det ene går ud på at fodre ens guldfisk med kattefoder istedet

Det kunne jo være, at der var en ide, i at sammenligne sammensætningen af
vitaminer, mineraler og proteiner....

MVH

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 07-02-02 19:39

Hej Henrik
Fiskene får såmænd hvad de skal bruge af dit og dat.
Spørgsmålet er blot om du gider have besværet med det svineri, det bærer med
sig.
Du kan roligt regne med at skulle rense filteret ca. 4 gange oftere end du
skal med flagefoder. Det sviner mere end dobbelt så meget som f.eks tubifix.
Jørgen

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 09-02-02 01:49

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in

> Hej Henrik
> Fiskene får såmænd hvad de skal bruge af dit og dat.
> Spørgsmålet er blot om du gider have besværet med det svineri, det
> bærer med sig.

Jeg har kigget ligt på min dåse

Det er f.eks mere råpropein i fiskefoder end i kattemad, og der er
betydelige forskelle i sammensætningen af vitaminer, og for mig at se, er
det ikke til fiskens fordel, at der fodres med kattemad.....

Den tidligere bemærkning, om at give kattemad til fisk der skulle have
"sul" på kroppen, den holder ihvertfald ikke, hvis man ser på indholdet af
både proteiner og andre fedende stoffer....

Det skal lige anføres, at jeg har sammenlignet med et kvalitetsfodder, og
ikke det bres man køber i supermarkedet....

og så kan jeg da lige slutte af med, at hundemad f.eks indeholder langt
mindre protein end kattemad....

Fiskene kan da sikkert overleve på både hunde og kattemad, hunde og katte
kan jo også overleve på menneskemad, høns på korn og køkkenrester o.s.v.
men lever de erneringsrigtigt? det er noget andet...

MVH

Fra : Mudj@

Dato : 09-02-02 10:15

Du må IKKE bruge kattemad til dine fisk. Det indeholder blandt ret meget
sukker, hvilket ikke er godt for fiskene.

Jeg vil opfordre alle til at holde øje med programmet "Rene ord for
Pengene". Der kommer snart et indslag netop om dette. Man har blandt andet
interviewet akvarieforretninger.

Mvh,

Morten Laustsen

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 10-02-02 14:45

"Mudj@" <mudja@mail.dk> wrote in

> Du må IKKE bruge kattemad til dine fisk. Det indeholder blandt ret
> meget sukker, hvilket ikke er godt for fiskene.

Tak, så er jeg da ikke alene

> Jeg vil opfordre alle til at holde øje med programmet "Rene ord for
> Pengene". Der kommer snart et indslag netop om dette. Man har blandt
> andet interviewet akvarieforretninger.

Hey.. Jeg kan aldrig se programmet, så hvis vi kan få nærnere info (hvis du
ved hvornår det kommer) ville jeg blive glad..

Tak på forhånd

Fra : Mudj@

Dato : 10-02-02 21:11

Det kommer om mandagen kl. 20.00 på DR1. Det bliver genudsendt om fredagen.
Følg dette link

http://www.dr.dk/reneord/?programmer=true

Mvh,

Morten

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 11-02-02 08:10

"Mudj@" <mudja@mail.dk> wrote in

> Det kommer om mandagen kl. 20.00 på DR1. Det bliver genudsendt om
> fredagen. Følg dette link

Tak.... Jeg kan desvære ikke se det bedre af denne oplysning.....

så jeg gentager lige mig selv:

Jeg kan aldrig se det, så hvis jeg kan få oplyst hvornår det kommer så vil
jeg blive glad.

Måske jeg så kan finde en der vil optage det til mig, eller jeg kan finde
en at besøge, og der se det!!!

MVH

Fra : Jeppe Møller

Dato : 11-02-02 21:46

> [...]
>
> Jeg vil opfordre alle til at holde øje med programmet "Rene ord for
> Pengene". Der kommer snart et indslag netop om dette. Man har blandt andet

.... det lyder ikke så upartisk at interviewe de folk der er interesseret i
at sælge FISKEfoderet-
Men det bliver spændende at høre hvad de siger, mine fisk spiser snart for
mere end jeg selv gør om måenden- pokkers til SU

/Jeppe

Fra : Tom Manczak

Dato : 20-02-02 18:24

> Jeg vil opfordre alle til at holde øje med programmet "Rene ord for
> Pengene". Der kommer snart et indslag netop om dette. Man har blandt
andet
> interviewet akvarieforretninger.

som jeppe skriver, interviewe akvariebutikker som siger kattefoder er
dårligt for fisk, måske fordi de selv skal sælge fiskefodder...øh...hvad
med at "rene ord" spurgte nogen der havde lidt mere forstand på
ernæring, og ikke har økonomiske interesser, fx. fiskeafdelingen på KVL,
eller dyrlæge, eller andre faglige uddannede inden for området. De vil
nok også kunne forklare nøjagtig hvorfor, og ikke bare at fiskene ikke
kan klare det, fordi der er for meget sukker i. Det kan enhver jo komme
og sige. Og desuden er der forskel på fiskearter/typer, evt. også deres
sukkerbehov.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet,
og søger leje/eje/andelsbolig et sted i København,
Andelspris max. 200.000
Tlf. 40833010, døgnet rundt.

ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : kbdut

Dato : 16-02-02 22:25

"Henirk Vejhe" skrev d. 09-02-02 01:49 dette indlæg :
> [...]

og
> ikke det bres man køber i supermarkedet....

Hvad kalder du kvalitetsfodder?
Har selv en kat der nær var død af at spise whiskas killingefoder fordi
det ikke indeholdt nok råproteiner og fedt så den tabte sig der findes
kun 2 killingefoder der opfylder disse krav og det er yams og royal
canin

http://www.kandu.dk/

Fra : Henirk Vejhe

Dato : 17-02-02 15:54

"kbdut" <kbdut.news@kandu.dk> wrote in

> [...]
> det ikke indeholdt nok råproteiner og fedt så den tabte sig der findes
> kun 2 killingefoder der opfylder disse krav og det er yams og royal

Skal vi nu ikke lige klappe hesten......

Jeg vil nok påstå, at jeg kan finde foder der er _BETYDELIGT_ bedre end
Royal Canin....

Bare se på indholdet af f.eks Taurin, der i Royal Canin er alt for lavt....
og indholdet af Magnesium er væsentligt højere end f.eks Hill's...

Bevares RC laver et godt foder, og jeg har det selv i den blanding jeg
giver mine katte, med det er langtfra det bedste...

Dette emne er OffTopic, og ganske uinteressant for gruppen....
Jeg følger ikke med i kattegruppen, så jeg tvil ikke futte

derfor foreslår jeg at denne tråd er EOD.

MVH