For høje nitritværdier
Fra : Jesper Knudsen

Dato : 05-02-02 12:10

Hjælp, nitriten i mit akvarie er for høj.

Jeg har skiftet noget af vandet og renset filteret uden at det hjælper ret
meget.

Det er et 325 L med en meget gammel Eheim-pumpe (2015). Jeg fik af vide da
jeg købte det at i pumpen skulle jeg bare putte keramikrør, men jeg synes
bare ikke at det virker. Skal jeg eventuelt kombinere det med et andet
filtermateriale? Hvad med filtervat?

Den høje værdi skyldes ikke at akvariet er overbefolket eller at jeg fodrer
for meget. Hvad kan det så være? Ville det hjælpe at rense bundenmaterialet?
Og hvordan gøres det lettest?

MVH

Louise

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 05-02-02 20:14

Hej Louise.
Du har selv mistanke om dit bundmateriale.
Hvis det er groft, og evt. lagt ud i et for tykt lag, kan det have tendens
til at holde på skidtet, så der ligefrem danner sig en hel suppe i bunden.
Hvis det er tilfældet, så skift bundlaget ud - det er sku ikke smart
jævnligt at skulle rode med det bundlag.
mvh
Jørgen

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-02-02 21:30

Hej Louise,

Hvis du har for høj Nitrit-værdi er det sidste du ønsker at gøre at rense
dit filter. Det indeholder nemlig mange gavnlige bakterier, der er med til
at holde Nitrit-værdien nede (efter det har kørt nogle uger uforstyrret).

Hvad angår indholdet i filteret, er det altid en god ide at supplere
keramikrørene (der indeholder den biologiske filtermasse) med noget, der kan
fjerne de grovere paratikler. Det kan f.eks. være filtervat. Karamikrørene
bør aldrig eller sjældent renses, men du forsigtigt kan skylle filtervatten
i lunkent akvarievang når den bliver alt for grumset.

Prøv de kommende dage at skifte 20-25% vand dagligt - og lad for guds skyld
filteret være...Held og lykke!

Mvh. Kim Jensen

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 06-02-02 11:11

> [...]
> jeg købte det at i pumpen skulle jeg bare putte keramikrør, men jeg synes
> bare ikke at det virker. Skal jeg eventuelt kombinere det med et andet

Keramikkrør gir bare mekanisk filtrering av vannet i tillegg til å "spre"
vannet i filteret. Biologisk filtrering oppnår du bare hvis du bruker egnede
filtersubstrater i tillegg til keramikkrør, f.eks. substratsteiner og/eller
filtervatt.

Mvh,
Elisabeth

Fra : ole larsen

Dato : 06-02-02 20:51

Elisabeth Bull skrev i meddelelsen ...
> [...]
egnede
>filtersubstrater i tillegg til keramikkrør, f.eks. substratsteiner og/eller

Mekanisk filtrering er et udtryk, der skulle dække at man filtrerer "
mekanisk ". Udtrykket er
et paradoks, der forudsætter at man filtrerer kun synlige "ting", eks. med
et fintmasket filter
og kun i kort tid ( efter nogen tid bliver det også "biologisk" ).
Biologisk filtrering opstår når filtermassen bliver begunstiget med den
rettte bakterieblanding,
der omdanner ammoniak/ammonium via nitrit til nitrat. Hvad filtermediet
hedder er bedøvende
ligegyldigt. Det kunne hedde Paul, Hans, Peter sand, grus eller rør eller
balls
eller........ det er ligegyldigt.
Kører et filter 4-5 uger uden gift, bliver det automatisk biologisk også og
det uanset om det hedder
Paul eller Peter, Mads eller Irene. Det er utroligt hvad reklamen kan få
folk til at tro på.

Ole

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 06-02-02 22:36

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i melding

> [...]
og
> det uanset om det hedder
> Paul eller Peter, Mads eller Irene. Det er utroligt hvad reklamen kan få

Da jeg fikk høre i en norsk akvarieforretning at keramikkrør gav
tilstrekkelig filtrering, spurte jeg i no.fritid.akvarium om dette kunne
stemme. Jeg fikk flere svar som gikk ut på at dette slett ikke stemte, man
måtte bruke andre medier i tillegg. Selvfølgelig kan de alle ha vært idioter
som har latt seg villede av reklamen, but then again, kanskje ikke.
Vedkommende som startet denne tråden slet med høye nitritverdier. Jeg regnet
med at disse kan skyldes feil filtersubstrat og gav uttrykk for det.
Jeg skjønner at Ole larsen ikke er enig i min teori, og det har han
selvfølgelig all rett til. En smule ydmykhet og vennlighet er imidlertid
ikke av veien. Er det noe jeg har lært den korte tiden jeg har holdt på med
akvarier, er det at det finnes mange veier til rom, enten man sliter med
alger eller dårlig vannkvalitet.

Vennlig hilsen Elisabeth

Fra : René Krogh

Dato : 06-02-02 23:09

Elisabeth Bull wrote in message ...

> [...]
>stemme. Jeg fikk flere svar som gikk ut på at dette slett ikke stemte, man

Jeg tror i taler lidt forbi hinanden. Du kan sikker have ret i at de ikke
giver tilstrækkelig filtrering, specielt hvis der ikke er nok af dem. Men
din påstand i første omgang, var at de kun havde makanisk virkning. Der kan
jeg kun give Ole ret i at de efter kort tid også virker biologisk.

Omkring de dyre "ønske sten" man kan købe til filteret, ser jeg kun dem som
et markedsførings trick, for at få flest mulig penge ud af lommen på
akvaristen. Ganske alm små sten har IMHO samme virkning.

mvh
Rene Krogh

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-02-02 23:07

"Elisabeth Bull" <ebul@online.no> wrote in message

> [...]
med
> akvarier, er det at det finnes mange veier til rom, enten man sliter med

Det er muligt at der er mange veje til ROM - ja nogle vil faktisk påstå, at
alle veje fører til den evige stad, men det gør alligevel ikke forkerte
påstande rigtige.
Du er simpelthen galt på den i din beskrivelse af keramikrørenes virkning.
Og derfor handler det ikke om at du og Ole kan have to ligeværdige men
forskellige opfattelser.
Ole har ret og du tager fejl - så enkelt er det.
Men en anden ting er, at der ER skrevet uendeligt meget vrøvl om filtre - så
at du har fået dette galt i halsen er såmænd ikke så svært at forstå.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 07-02-02 02:23

> [...]
>akvarier, er det at det finnes mange veier til rom, enten man sliter med

Jeg har overhovedet ikke udtrykt noget som helst om en evt. årsag til de
forhøjede nitritværdier, som du påstår jeg har.
Kun om din "forklaring" om mekanisk vs. biologisk filtrering.
Og måske er jeg lidt for kort for hovedet overfor fejlinformation - det
beklager jeg - årsagen er måske års irritation over branchens
uvederhæftige påstande, der livligt kolporteres ufiltreret (sorry) videre
som
råd til andre.
But then again : Ydmyghed for vrøvl, aldrig

Ole