Ris til 80 mennesker
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 04-02-02 21:55

På grund af rådene omkring pasta til 80 mennesker tidligere i gruppen er det
endt med, at jeg nu koger ris istedet.

Tror I det kan lade sig gøre i en stor gryde eller er det bedre med to lidt
mindre gryder?

Er der nogen der har erfaringer. Skal vandet koge, eller skal jeg gøre lige
som jeg plejer. ....?

Kåre

Fra : sune vuorela

Dato : 05-02-02 01:07

On Mon, 4 Feb 2002 21:54:59 +0100, "Kåre Weng Madsen"
<kwma00@hum.auc.dk> wrote:

>Tror I det kan lade sig gøre i en stor gryde eller er det bedre med to lidt
>mindre gryder?

kommer an på køkkenet, gryden og tiden til rådighed! Hvis køkkenet er
dimensioneret til det og der er tid til at bringe en stor gryde i kog
- så er der ingen problemer i en stor gryde - men den skal være STOR!
Og der er kun en gryde at gøre rent bagefter

>Er der nogen der har erfaringer. Skal vandet koge, eller skal jeg gøre lige
>som jeg plejer. ....?

Gør som du plejer - hvis du plejer at koge gode ris!

--
Sune

Fra : Annelise Ebbesen

Dato : 05-02-02 20:54

Vedr. en store gryde: Det er i alt fald vigtigt at kogepladen er stor
nok til at hele grydens bundareal kan varmes jævnt.

Jeg plejer at koge ris efter målene 3,5 del ris til 5,5 dl vand, 15
minutter på laveste kogeblus og derefter 15 minutter, hvor pladen er
slukket - men jeg ville være usikker på vandmængden, hvis det er så stor
en portion.

Jeg ville helt sikkert foretrække at fordele portionen i 2 eller 4
gryder efter devisen: Hellere 4 gryder i opvasken end 1 kæmpegryde med
ujævnt kogte ris.

Annelise