Brænderproblem
Fra : DucK

Dato : 04-02-02 21:01

Hej gruppe

Jeg har lige haft en underlig oplevelse ned os x:'

Købte en brænder i netto(ja ved det godt, men den var billig), monterede den
i min B/W G3 og brændte en cd med toast. Fint nok..

Lukker ned og stiller brænderen til DMA (skulle lige prøve....)

Genstarter maskinen og brænderen kan ikke findes og maskinen er hylelangsom.

Hmmm.

Lukker ned og stiller brænderen tilbage....

Genstarter maskinen og brænderen kan stadig ikke findes og maskinen er
stadig hylelangsom.

Sætter min gamle brænder i og den virker fint(for at teste IDE porten).
Maskinen er "hurtig" igen (som den plejer at være).

Sort ikke?

Jeg tror selv at der er en preffil eller noget andet der er blevet smadret i
osx da jeg stillede brænderen om så den ikke vil genkende den igen.

Er der nogen der ved hvor fejlen måske ligger?

Ting der er tjekket:

IDE porten
Slave/master indstilling
Brænderen (virker på min kærestes pc købte faktisk 2 for at teste og
leverede den ene tilbage i flinke netto efter testen)

Jeg kører scsi på disken, så brænderen var det eneste der brugte IDE'en

Mvh

Andy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-02 21:13

DucK <duckNOSPAM@itiot.dk> wrote:

> Er der nogen der ved hvor fejlen måske ligger?

for det første: ATA bussen til din CD-rom har ikke U-DMA understøttelse,
kun ATA bussen til HD'en har U-DMA. Stil drevet tilbage til almindelig
ATAPI hvis du ikke allerede har gjort det.

løsning, nulstil ATA busserne:

sluk Mac'en
Pil alle ATA enheder fra
zap NVRAM (æble+alt+shift+P+R mens den starter, hold tasterne nede til
du har hørt startlyden 4 gange)
sluk Mac'en
Tilslut alle ATA enheder igen

Virker det ikke: prøv da også at pille dine SCSI diske og SCSI kortet
fra mens du zapper NVRAM.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-02 21:21

> Virker det ikke: prøv da også at pille dine SCSI diske og SCSI kortet
> fra mens du zapper NVRAM.

virker det heller ikke fjern da alle ATA og SCSI enheder minus din nye
brænder og zap NVRAM

<icq:131382336>

Fra : DucK

Dato : 04-02-02 22:58

On 04/02/02 21:13, in article 1f73mkc.c65y931tt2qmfN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> for det første: ATA bussen til din CD-rom har ikke U-DMA understøttelse,
> kun ATA bussen til HD'en har U-DMA.
Det vidste jeg ikke.
>Stil drevet tilbage til almindelig
>ATAPI hvis du ikke allerede har gjort det.
Er gjort.

> [...]
> sluk Mac'en
> Tilslut alle ATA enheder igen
>
> Virker det ikke: prøv da også at pille dine SCSI diske og SCSI kortet

Kan du give en mere teknisk forklaring(ikke for sjov)

Og et men,
hvorfor virker min gamle brænder hvis det er nvrammen der er
forvirret? (ser nvrammen sig bare sådan sur på et bestemt drev?)

PS: har ikke drevet lige her da det sidder i min kærestes pc for tiden (4 km
væk)

Mvh

andy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-02-02 23:35

DucK <duckNOSPAM@itiot.dk> wrote:

> Kan du give en mere teknisk forklaring(ikke for sjov)

nej

> Og et men, hvorfor virker min gamle brænder hvis det er nvrammen der er
> forvirret? (ser nvrammen sig bare sådan sur på et bestemt drev?)

Mit forslag er udelukkende basseret på erfaring, men jeg kan godt
garanterer dig, at det ikke blot skyldes en indstillingsfil
- Jeg har oplevet lignende problemer med ATA busserne på min g4.
Løsningen var at resette OF parametrene (gemmes i NVRAM), uden de
drev/busser jeg havde problemer med var aktive.

Prøv at gøre som jeg beskrev, jeg er 99% sikker på at det hjælper.

NB. hvorfor fik du lyst til at ændre DMA instillingerne på et simpelt
optisk drev?

<icq:131382336>

Fra : DucK

Dato : 05-02-02 22:54

On 04/02/02 23:34, in article 1f73sy5.y6vc7qnhlqw1N%spam@reippuert.dk,

> [...]
> Løsningen var at resette OF parametrene (gemmes i NVRAM), uden de
> drev/busser jeg havde problemer med var aktive.
ok

> Prøv at gøre som jeg beskrev, jeg er 99% sikker på at det hjælper.
ok

> NB. hvorfor fik du lyst til at ændre DMA instillingerne på et simpelt
> optisk drev?

Jeg er et legebarn og meget nysgerrig

Tak for hjælpen jeg prøver en dag når brændren er indenfor rækkevidde.

Mvh

andy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-02 23:07

DucK <duckNOSPAM@itiot.dk> wrote:

> Jeg er et legebarn og meget nysgerrig

styr din nysgerighed ved at læse her:

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_
CPUs-G3/PowerMacintosh_G3/frameset.html>

<icq:131382336>