Min harddisk lyder også underlgt
Fra : Martin Larsen

Dato : 02-02-02 19:24

.... men det er mere en lyd, der minder om boremaskine. Det lyder simpelthen
som om, disken "kammer over".

Disken arbejder også ekstremt langsomt, når lyden forekommer -- typisk efter
at disken har arbejdet i omkring 4 timer uden pause.

Nogle gange forsvinder lyden igen af sig selv efter ca. 30 sekunder, men
kommer igen med jævne mellemrum. Andre gange er jeg nødt til at slukke for
computeren i et par minutter for at få harddisken til at "køle lidt af".

Hvad kan det være?

Hilsen Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-02-02 19:41

In article <B881ED42.7B61%mtlsREMOVE@THISmac.com>,
Martin Larsen <mtlsREMOVE@THISmac.com> wrote:

> Hvad kan det være?

Er du sikker på at det er din harddisk? Hvis, så tjek disken for bad
blocks.

Hvilken Mac sidder din HD i?

Fra : N/A

Dato : 02-02-02 20:37

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-02-02 20:37

In article <B881F74A.7B67%mtlsREMOVE@THISmac.com>,
Martin Larsen <mtlsREMOVE@THISmac.com> wrote:

> Ja, det er helt sikkert min harddisk der udsender lyden. Jeg vil prøve at
> tjekke den for bad blocks i aften. Er det bedst at boote fra CD'en og køre
> testen, eller kan jeg udføre det mens disken er skrivebeskyttet? Der står
> noget om, at ens data midlertidigt bliver flyttet fra disken, og at man bør
> tage backup. Det kan jeg ikke, og jeg vil nødigt risikere, at der sker
> noget. Er det sikkert at udføre testen, når jeg har bootet fra CD'en?

Det der er farligt, er hvis strømmen går mens du tjekker HD'en. Jeg har
dog aldrig været udsat for at Norton har været den direkte årsag til
datatab.
Det er altid bedst at tjekke disken mens du er startet op på en anden
disk.

> En B/W G3 300 MHz.

Så er det sikkert lejerne i din HD, der er lidt slidt. Det har ikke den
store betydning på kort sigt, men lyden vil sikkert drive dig til vanvid
før disken dør, så du kan lige så godt kigge efter en anden. De tidlige
B&W G3'ere har dog visse problemer med nyere diske, så kig lige
http://www.xlr8yourmac.com/ igennem inden du river den gamle disk ud.

Grunden til at lyden er så høj, er at HD'en sidder fast i en metalramme,
som sidder fast i et metalkabinet, så lyden bliver forstærket.