Hvor er dansk rock på vej hen?
Fra : Niels Overgård

Dato : 02-02-02 10:14

Hej

Jeg har igennem et stykke tid funderet lidt over tendenserne på den danske
rockscene.
I den første halvdel af halvfemserne kom der flere bands frem via den
klassiske rockfødekæde, der går via de små spillesteder, for siden at blive
til festivaller og derefter haller. Big Fat Snake og Dizzy Mizz Lizzy er et
par eksempler, som har taget den hårde vej, de sidste gik det lidt hurtigere
for end de første.
Men siden den gang, er der ikke rigtigt kommet nogle danske bands helt op i
halklassen. Selv et band som Sort Sol, som brugte 24 år på at blive store
nok til en hal, floppede på deres seneste DKturné, med aflyste koncerter i
bl.a. Viborg og Herning (under 50 billetter blev der solgt til sidstnævnte
koncert).
Der kommer en masse ny dansk musik, og lige nu er der et nyt spændende dansk
navn på tapetet hver uge. Det er jo dejligt at følge den udvikling, og flere
af disse bands får både airplay, gode anmeldelser og masser af omtale, og
måske sælger de osse en smule. Men er der nogen der gider at se dem live??
Jeg er ærligt talt noget bekymret for fremtiden på spillestederne, som
førhen har været en vigtig faktor i at får et band frem. Det er de vel næppe
længere, når der ikke er kommet band ud fra spillestedernes mørke, og over i
den store hal, de seneste 10 år.
Et eller andet sted kan jeg være ligeglad, for de fleste bands er jo også
sjovere at opleve på de små scener. Men jeg er ikke ligeglad, for jeg ville
nu gerne at spillestederne udgjorde den samme magtfaktor, de gjorde for
nogle år siden. Det har de sgu' fortjent.

Mvh.
Niels O`-_-´O

Ps: og til dig, Åge, så er det her en diskussion for folk med
ring-i-næsen-holdninger, hvis du skulle være i tvivl. Ikke et ord om
countryHans eller Kim og goddag, Tak!

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 02-02-02 10:40

"Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ps: og til dig, Åge, så er det her en diskussion for folk med
> ring-i-næsen-holdninger, hvis du skulle være i tvivl. Ikke et ord om

Jeg vil bare nævne, at bands som Saybia og Jupiter Day, der er på vej frem,
og IMO kan gå hen og blive lige så store som f.eks. Dizzy Mizz Lizzy, har da
gjort deres på de små spillesteder... Saybia startede for 10-15 år siden som
et børnerock-band, og har spillet på f.eks. Rytmeposten utallige gange... Og
uden den træning, ville de nok ikke være kommet så langt, som de er.
Selvfølgelig hjalp det også, at de flyttede fra Nyborg til København...

MVH Claus Ellegaard Skytte

Fra : Niels Overgård

Dato : 02-02-02 10:53

"Betina og Claus Ellegaard Skytte" <bces@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uden den træning, ville de nok ikke være kommet så langt, som de er.
> Selvfølgelig hjalp det også, at de flyttede fra Nyborg til København...

Hej Claus

Det er lige præcis bands som Saybia og Jupiter Day, jeg tænker på, når jeg
nævner de "nye" spændende bands, og det vil da kun glæde mig hvis det skulle
gå dem ligeså godt, som Dizzy Mizz Lizzy. Men....jeg er en gammel pessimist,
og synes efterhånden at der har været mange bands, som har været "lovende" i
løbet af de seneste 5-6 år, og røget ligeså hurtigt ud i mørket, som de kom
frem. Meen måske er det ved at ændre sig....(det har jeg sagt til mig selv
mange gange)..

Mvh. Niels O`-_-´O

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-02-02 13:19

Betina og Claus Ellegaard Skytte <bces@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5bb3da$0$99635$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> MVH Claus Ellegaard Skytte
_________

Jaja, det er godt med dig Claus. Men jeg kan også godt lide det populære
rock. I den forbindelse kan jeg da fortælle at Walkers (Dansmarks
populæreste rockgruppe i 70-erne) er startet op igen.

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 02-02-02 15:35

> Jaja, det er godt med dig Claus. Men jeg kan også godt lide det populære
> rock. I den forbindelse kan jeg da fortælle at Walkers (Dansmarks
> populæreste rockgruppe i 70-erne) er startet op igen.

1: Det var ikke mig, der skrev det der med ring-i-næsen.

2: Det er da en gammel nyhed: Det var var lige efter Venga Boys havde
indspillet et af deres numre i en "tæppe-banker-version", så det må være ca.
1999 (Det kommer desværre ikke lige til mig hvilket nummer, men det var ikke
Striptease.)

3: For ikke at generalisere, vil jeg lige nævne, at din bankmand, din lokale
politimand og muligvis din borgmester også kan være lytter af
"ring-i-næsen"-musik, selv om de er helt almindelige mennesker.

MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Troels

Dato : 03-02-02 16:20

> [...]
ca.
> 1999 (Det kommer desværre ikke lige til mig hvilket nummer, men det var

Vengaboys indspillede Shalalala ..... så fik vi lige det med

/Troels

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-02-02 12:37

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> [...]
> populære rock. I den forbindelse kan jeg da fortælle at Walkers
> (Dansmarks populæreste rockgruppe i 70-erne) er startet op

Åge, det er vist snart på tide alvorligt at overveje selvmord:
Walkers har *aldrig* nogensinde været eller blot perifært minde om
en rockgruppe, ligeså lidt som deres kvalmende sukkerpop har mindet
om rockmusik!

Hold dig til det du ved bare en anelse om, og lad være med at
tvangsfodre os med din musiksmag alle steder hvor det er
fundstændig "Goddag mand - økseskaft". TAK!!!

Jeg begynder tro ligesom ham der skrev at du måske bare var en
trold....

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Christian Muus

Dato : 02-02-02 12:20

> [...]
>
> Ps: og til dig, Åge, så er det her en diskussion for folk med
> ring-i-næsen-holdninger, hvis du skulle være i tvivl. Ikke et ord om

"ring-i-næsen-holdninger"???

--
Christian Muus

Fra : Niels Overgård

Dato : 02-02-02 12:41

"Christian Muus" <gergen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "ring-i-næsen-holdninger"???
-alle dem som ikke kan lide dansk top musik....næsten.
mvh. Niels O`-_-´O

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-02-02 13:21

Christian Muus <gergen@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5bca96$0$203$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "ring-i-næsen-holdninger"???

> Christian Muus
________

Nej, ring-i-næsen-MUSIK. Det er et nyt modeord for al P3-musik.

Fra : Niels Overgård

Dato : 02-02-02 14:14

> Christian Muus <gergen@post.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3c5bca96$0$203$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> ________
>
> Nej, ring-i-næsen-MUSIK. Det er et nyt modeord for al P3-musik.

-og det bliver det ikke ring'ere af
mvh. Niels O`-_-´O

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 02-02-02 12:46

Niels Overgård <ouiou@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
et
> par eksempler, som har taget den hårde vej, de sidste gik det lidt

Jeg ved nu ikke helt med den klassiske rockfødekæde: Big Fat Snake udsprang
af Malurt og havde i forvejen et pladeselskab og et publikum (til et vist
omfang), hvor Dizzy M L vandt DM i rock...

> [...]
næppe
> længere, når der ikke er kommet band ud fra spillestedernes mørke, og over

Ja, jeg tror nok bare, at standarden er blevet for lav i disse tider, hvor
alle har en stor adgang til al verdens musik vha. medier af alskens
karakter. I DK satser pladeselskaberne ofte på sangere som i forvejen er
kendte fra andre sammenhænge - f.eks. Sascha Dupont - og det højner ikke
nødvendigvis kvaliteten (f.eks. som hos Dupont). De unge som går til
"koncert", går jo ofte til dance festivaller, fordi det nu engang er den
genre, de er vokset op med. Vi kan jo ikke tvinge dem til at høre
rockmusik... Jeg kan godt forstå at ingen gider se hverken Dupont eller
Marie Franck, for deres musik er noget af det mest ufarlige, jeg længe har
hørt. Der sker jo intet... Arrangementer og produktion er til at falde i
søvn over. Marie Franck fik kæmpe hug for en koncert på Roskilde
Festivallen, hvor anmelderen skrev noget i retningen af, at hendes
scenefremtræden desværre var nogenlunde lige så kedelig som hendes musik...
Men lad os håbe, at Saybia og Jupiter Day kan ændre på det.

/Ulrik

Fra : Niels Overgård

Dato : 02-02-02 14:12

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af Malurt og havde i forvejen et pladeselskab og et publikum (til et vist
> omfang), hvor Dizzy M L vandt DM i rock...

Jamen det er da osse et fortolkningsspørgsmål, men når jeg tænker klassisk,
så tænker jeg på, at bandet har prøvet at spille for 35 ludere og 12
lommetyve, for siden at vokse sig større og større, og til sidst spille for
udsolgte huse, hvor der så må blive hallerne efterfølgende, og det er Big
Fat Snake et godt eksempel på, og linket til Malurt er vel kun Peter
Viskinde og Pete Repete, og de har vel næppe gjort det nemmere for BFS, at
sælge billetter Iøvrigt mener jeg at den første BFS plade var en
halvvejs selvfinancieret udgivelse.
mvh. Niels O`-_-´O

Fra : Martin Helbo

Dato : 02-02-02 16:54

> [...]
for
> udsolgte huse, hvor der så må blive hallerne efterfølgende.

Her må IMO Danmarks bedste rock orkester D-A-D vel passe ind. At de samtidig
har formået at udvikle sig gennem de snart to årtier de har været med er vel
kun et plus.
Ser iøvrigt frem til d. 23. marts hvor D-A-D trykker den af i Forum sammen
med Allan Vegenfeldt, Jupiter Day og Saybia.
De to sidstnævnte har jeg selv store forventninger om.

/Martin Helbo

Fra : Niels Overgård

Dato : 02-02-02 17:38

Martin Helbo <helbo@webhiker.dk> wrote in message
> [...]
> med Allan Vegenfeldt, Jupiter Day og Saybia.
> De to sidstnævnte har jeg selv store forventninger om.

Hej Martin
Det er nemlig rigtigt. Det er da godt at vi har DAD, for det er vel pt. det
eneste rockorkester, som kan fylde en hal, nu til dags, og så er det jo bare
drøngodt at de inviterer nogle ekstra bands med.

Mvh. Niels O`-_-´O

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 03-02-02 15:18

> [...]
bare
> drøngodt at de inviterer nogle ekstra bands med.

Jeg synes også DAD gør det glimrende, men det kneb lidt mere at fylde noget
som helst i USA. Jeg ved ikke om det er en skrøne, men jeg hørte, at de
under deres USA-tour var overraskede over den enorme velkomst de modtog i en
eller anden by. Der hang DAD-skilte over alt i byen... Desværre viste det
sig, at det var på grund af fars dag... Jeg aner ikke om det passer, men
det bliver historien ikke ringere af.

/Ulrik

Fra : Troels

Dato : 03-02-02 18:03

> [...]
> eller anden by. Der hang DAD-skilte over alt i byen... Desværre viste det
> sig, at det var på grund af fars dag... Jeg aner ikke om det passer,

under alle omstændigheder en go' historie

/Troel

Fra : Kong Finland

Dato : 02-02-02 15:21

> [...]
> nu gerne at spillestederne udgjorde den samme magtfaktor, de gjorde for
> nogle år siden. Det har de sgu' fortjent.

Navne som Spiritualized er helt glemt.
De har i mange år været en fremragende
ambassadør for dansk musik,i international klasse.
Eller hvad med en gruppe som Psychopomps?
Laver de plader endu?

Fra : Niels Overgård

Dato : 02-02-02 15:33

"Kong Finland" <tulREMOVEMEE@tdc.adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De har i mange år været en fremragende
> ambassadør for dansk musik,i international klasse.
> Eller hvad med en gruppe som Psychopomps?

-Spiritualized er sgu' da fra England....

Mvh.
Niels O`-_-´O

Fra : Kong Finland

Dato : 02-02-02 16:02

> [...]
> over
> også

> -Spiritualized er sgu' da fra England....

Undskyld,undskyld allesammen.
En fyr fortalte mig engang de var danske bosat i England.
Undskyld igen.

Fra : Morten Jensen

Dato : 03-02-02 21:23

"Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har igennem et stykke tid funderet lidt over tendenserne på den danske
> rockscene.

Dansk rock er godt på vej til at miste al mediebevågenhed, idet selv
Danmarks Radio nu plagierer Danmark mest kvalmende radiostation : The Noise
(læs : The Voice). - Dermed er man tvangsindlagt til "Se & Hør"-musik :
Billige éngangsforestillinger, som ingen alligevel kan husker om et år, -
for slet ikke at nævne de enerverende studieværter, der bestemt må være
påvirket af et eller andet, - for at kunne være SÅ gennemført utålelige i så
lang tid af gangen.

For noget tid siden blev der arrangeret en demonstration foran radiohuset i
København, hvor adskillige rock- og punk-bands spillede, - som forsøg på at
vække DR og minde dem om, at der er en stor del af musikbranchen de
ignorerer mere og mere.
Godt initiativ, men det virkede tilsyneladende ikke.

Jeg hører selv til typen der foretrækker tung guitar-orienteret rock, - og
den slags findes da heldigvis ude på spillestederne, - men man må selv gøre
alt for at finde frem til det. Medierne hjælper så godt som ingenting.

Hvad angår de danske rockbands som var oppe at køre for nogle år siden, så
er det min personlige mening at D:A:D er blevet for voksne og kedelige,
Kashmir ligeså - og Tim Christensen prøver men det er ikke lige så genialt
som det gamle Dizzy var.
Der skal nyt blod til, og det bliver sværere og sværere at trænge igennem al
"brug-og-smid-væk"-musikken.

Et surt opstød, - I know...

/Morten

Fra : John K

Dato : 04-02-02 13:54

> [...]
> ignorerer mere og mere.
> Godt initiativ, men det virkede tilsyneladende ikke.

Det husker jeg godt. Ret sjovt da de skulle "tigge" strøm hos DR

Men ellers er Saybia vel et godt eksempel på at rocken stadig lever i
Danmark, og mon ikke det kan trække mere med sig...

Mvh

John K

Fra : Troels

Dato : 04-02-02 16:37

> Dansk rock er godt på vej til at miste al mediebevågenhed, idet selv
> Danmarks Radio nu plagierer Danmark mest kvalmende radiostation : The
Noise
Det er jeg nu ikke helt enig i. Eksempelvis gik årets P3-Pris jo til det
fynske rockband Saybia, der sammen med Jupiter Day og Garbo har været ret
hypet på både P3 og på DR (Boogie har spillet JD ret mange gang). Af andre,
lidt ældre, der også har fået en del mediebevågenhed i 2001 kan man jo nævne
Kitty Wu og Swan Lee, der begge var nomineret til P3 talent pris.

Forøvrigt kan det passende nævnes at Saybia netop har skabt dansk
musikhistorie ved at gå direkte ind på den danske albumhitliste med 15000
solgte albums (mere end nummer 2 Anastacia og 3 Kim Larsen tilsammen).

> for slet ikke at nævne de enerverende studieværter, der bestemt må være
> påvirket af et eller andet, - for at kunne være SÅ gennemført utålelige i

> lang tid af gangen.

JEg er enig i at det er gået lidt ned af bakke på studieværtefronten (det må
være et nyt ord), men det er nu mest om eftermiddagen det er slemt. Om
aftenen er det ofte ok (undtagen når det er ham den smarte Kenneth K)

/Troels

Fra : nikolaj borg

Dato : 04-02-02 16:55

"Troels" <tllund[blah_blah]@hotmail.com> wrote in message
> JEg er enig i at det er gået lidt ned af bakke på studieværtefronten (det

> være et nyt ord), men det er nu mest om eftermiddagen det er slemt. Om
> aftenen er det ofte ok (undtagen når det er ham den smarte Kenneth K)

Det er faktisk pudsigt, som hele Gert K's grænsepsykotiske familie får plads
på P3's sendeflade. Der var også en anden K'er (kan ikke lige huske, hvad
han hed til fornavn) der lavede en del vikarprogrammer. Han lød vitterligt
som en Kim Schumacher-klon af værste skuffe. Desværre er jeg bange for, at
det kun var Gert K, der var satire :(

/Nikolaj

Fra : Christian Muus

Dato : 04-02-02 17:32

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse
> "Troels" <tllund[blah_blah]@hotmail.com> wrote in message
> må

I må lige komme med en "briefing" til os der ikke hører P3 om natten. Hvad
er ham Kenneth K da for en snegl?

Christian

Fra : Drake

Dato : 04-02-02 16:54

"Troels" <tllund[blah_blah]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> aftenen er det ofte ok (undtagen når det er ham den smarte Kenneth K)
>

> Jeg hører altid genudsendelser om natten,
og jeg har en opfordring til ham,der er vært
på "Det er dansk".
TAL ALMINDELIGT!

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-02-02 20:12

Drake <tulREMOVEMEE@tdc.adsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5eaf17$0$62873$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> og jeg har en opfordring til ham,der er vært
> på "Det er dansk".
> TAL ALMINDELIGT!
_______

Jeg hører sommetider Karsten Bågø og Søren ebbe i Det Er Dansk. Jeg synes da
at de begge taler ganske almindeligt. Programmet bliver nok sendt fra
Århus-studiet, da den ene taler østjydsk. Jeg ved ikke om det er det, som du
hentyder til. Men sådan er det bare, når P4-programmer sendes fra
forskellige steder i landet. Der er jo forskellige dialekter. Samme dialekt
har du sikkert bemærket hos en vis dame som oplæser vejrudsigt på DR 1,
haha. Godaw do.
Men så skulle du høre den dialekt de taler på den lokalradio som jeg
lytter til. "Godawten, så håer a fundet en guer plåede som a tøgger wi skal
spierl i mi program i awten". Ja, radiostationen ligger i det vestlige
Jylland og jeg tror, helt ærligt, ikke at du ville kunne forstå ret meget af
hvad der bliver sagt i halvdelen af stationens programmer.

Hilsen Åge