Beskøjter
Fra : MSB

Dato : 02-02-02 00:07

Er der en (eller flere) der kan hjælpe mig med en opskrift på beskøjter,
altså den slags man altid høre om man spiste ombord på skibe i gamle dage
(måske gør man det stadigvæk.

På forhånd tak for hjælpen.

Martin

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 02-02-02 09:05

"MSB" <martin4@sol.dk> skrev följande i meddelandet...
> Er der en (eller flere) der kan hjælpe mig med en opskrift på
> beskøjter, altså den slags man altid høre om man spiste ombord
> på skibe i gamle dage
> (måske gør man det stadigvæk.

Fra lexikonet...

Be'skøjt (hollandsk): hård, holdbar skibstvebak. Udgjorde især i
sejlskibenes tid en væsentlig del af søfolks tørkost.

Beskøjt (af fransk "biscuit") [bagt to gange]; hårdt skibsbrød bagt som
tvebakker eller kiks uden salt; anv. i sejlskibenes tid som proviant.

-oo-

Hjemmebag ombord..
Her er en moderne opskrift på et velsmagende grovbrød, også kaldet..

Skipper Jacobs brød:
(Bages i en gasbageform)

100 g hvedemel (25 g tages tilside)
125 g rugmel
1 tsk salt
15 g puddersukker
35 g smør/margarine
15 g gær
ca. 1½ dl lunkent vand

Alle ingredienser blandes hurtigt sammen - gæren smuldres i, hvorefter
det hele samles med det lune vand og æltes godt igennen.
Stilles lunt, og hæver til dobbelt størrelse. Slå derefter dejen ned, og
form brødet og drys mel ovenpå. Brødet lægges i den smurte og melede
gasbageform og bages derefter i ca. 35 minutter.

Ship ohøj!
--
Mvh.
Skipper Peter W. Bosse

»Hvor er dog Kjedsommelighed rædsom - rædsom kjedsommelig; Jeg
ligger henstrakt, uvirksom; det Eneste, jeg seer, er Tomhed, det Eneste,
jeg lever af, er Tomhed, det Eneste, jeg bevæger mig i, er Tomhed. Min
Sjæls giftige Tvivl fortærer Alt. End ikke Smerte lider jeg. Om man bød
mig al Verdens Herligheder eller al Verdens Qvaler, de røre mig lige
meget. Min Sjæl er som det døde Hav, over hvilket ingen Fugl kan flyve;
naar den er kommen midtveis, synker den mat ned i Død og Undergang.«
-Søren Kierkegaard