Savner flg. OS X
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-01-02 22:47

Savner nogle ting (funktioner) i MacOS X, men der er sikkert nogen her,
der kan afhjælpe savnet :)

- efter mange år som bruger af de ældre OS'er er jeg vænnet meget til
deres struktur. Savner et overblik over strukturen i den nye X'er. Ikke
for at være kættersk, men det ligner sgu' da noget WIN struktur med
'stier' og hvad det nu hedder. Jeg har ofte (nødvendig) nærkontakt med
WINmaskiner, men det huer mig ikke. Findes der en _kort_ og _klar_
oversigt over strukturen i Mac OS X .... f.eks. en grafisk fremstilling
af hierarkiet?

- et (æble)menupunkt i X'eren, der viser hvordan jeg aktuelt er logget
ind .... det er irriterende at være logget ind som bruger (uden mange
rettigheder) og så pludselig få at vide, at man ikke kan flytte en fil
(f.eks. downloadet program) til en bestemt mappe. Jo, jeg tænker
stadigvæk i mapper. Eller som administrator: Jeg kan ikke få adgang til
de downloadede ting (fra almindelig brugeradgang). Jeg har osse svært
ved at finde ud af det med, at i 'en bestemt retning' (log ind) kan jeg
se filer på skrivebordet, i en anden kan jeg ikke. Så jeg logger frem
og tilbage. Det virker lidt dumt på mig - men er måske min egen skyld?

- en stadig fremvisning af pladsforbrug. Jeg mener: når man i PB'ens
overbjælke er vant til i OS pre X altid at have en angivelse af den
resterende plads på HD'en. Det er selvfølgelig noget pjat med de store
HD'er vi har nu om dage, men alligevel. Det er jo det med, at det sidder
i rygmarven

Klap-sammen vinduer savner jeg osse. Men jeg kan da godt se, at det kan
foldes ned i dokken (og det er lige så kvikt). Pointen er at i de
sammenklappede vinduer stod 'lagets' navn på skærmen. Det var noget
nemmere at orintere sig end med dokkens små ikoner (billeder af det
sammenklappede). Jo, jeg ser jo godt nok, at man bare skal føre musen
henover for at få et navn, men alligevel .... petitesser? Tjah.

Om et halvt års tid eller så, skal I nok slippe for den her slags
nostalgi. Jeg _er_ ved at vænne mig til X'eren og synes, at den er
herlig. Mangler bare den grundlæggende fortrolighed. Learning by doing
er åbenbart ikke mere noget Apple parameter ;-(

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 00:17

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> WINmaskiner, men det huer mig ikke. Findes der en _kort_ og _klar_
> oversigt over strukturen i Mac OS X .... f.eks. en grafisk fremstilling

/System
De essentielle systemfiler, (root)

/Applications
Programmer, (root og administrator)

/Library
Ikke esentielle System og programfiler, (root og administrator)

/Users/dit_login
Din mappe - du skal ikke gemme filer andre steder. (bruger og root)

> [...]
> se filer på skrivebordet, i en anden kan jeg ikke. Så jeg logger frem
> og tilbage. Det virker lidt dumt på mig - men er måske min egen skyld?

Hvorfor gemmer du filer andre steder end i /Users/dit_login ? Så behøver
du aldrig at logge ind som root... Du har fuld råderet til alt i din
egen mappe.

> [...]
> resterende plads på HD'en. Det er selvfølgelig noget pjat med de store
> HD'er vi har nu om dage, men alligevel. Det er jo det med, at det sidder

I et hvert findervindue er der en stauslinie der oplyser dig om ledig
diskplads lige under værktøjslinien. Hvis den er skjult får du den frem
ved: Vis -> Vis statuslinien.

NB. tror du ikke, at du havde den funktion via et 3. parts program?

windowshade X

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-02-02 01:14

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Savner nogle ting (funktioner) i MacOS X, men der er sikkert nogen her,
> der kan afhjælpe savnet :)

Jeg skal prøve at hjælpe så meget jeg kan...

> [...]
> WINmaskiner, men det huer mig ikke. Findes der en _kort_ og _klar_
> oversigt over strukturen i Mac OS X .... f.eks. en grafisk fremstilling

Her er jeg ikke helt klar over, hvad du mener? Mac OS X har en System,
Library, Applications og Users mappe i roden af harddisken. Den første
kan man slet ikke pille i og den anden er også ret meget nix-pille
område.

Applications og Users er brugernes domæner, hvor Applications som
standard rummer alle de programmer, som er tilgængelige for alle
brugere.

Users indeholder alle brugernes home-mapper, hvor du automatisk hopper
til den home-mappe, som hører til dit aktuelle log-in, når du klikker på
Hjem i værktøjslinien. I din home-mappe finder du også en Library, hvor
alle dine indstillinger til programmerne og evt. udvidelser installeres.
Dvs. at hvis du opretter en ny bruger og log'er ind, så vil maskinen
optræde næsten helt jomfruelig, da alt er nulstillet.

Der er faktisk fire Library-mapper i Mac OS X.

Network->Library (bruges kun i netværk med en OS X Server (svjh)

/System->Library (nix-pille og kun for Apple ting)

/Library (her kan alle programmer installere ting, hvis man ellers har
administrator rettigheder)

~/Library (her er alle brugernes personlige indstilligner, fonte,
udvidelser osv.)

Når du er log'et ind, så har du _kun_ adgang til din egen home-mappe,
selvom du har administrator-rettigheder. Du kan slet ikke åbne andre
brugeres mapper, medmindre du går ind og ændrer på rettighederne; noget
der kræver et administrator password.

Tjaa... alt dette ved du nok i forvejen og det er jo også ganske
simpelt, så hvad du er i tvivl om er jeg ikke helt sikker på!

> [...]
> se filer på skrivebordet, i en anden kan jeg ikke. Så jeg logger frem
> og tilbage. Det virker lidt dumt på mig - men er måske min egen skyld?

Hvor log'er du ind og ud hele tiden? Du skal bare oprette dig med én
bruger. That's it! Root er ikke nødvendig, så bare lav én normal bruger
med administrator-rettigheder og lad maskinen log'e ind automatisk ved
opstart.

Hvis du har problemer med rettigheder, så har du måske pillet for meget,
eller også har du opgraderet fra en tidligere OS X version. I
versionerne før 10.1 var der en del problemer med rettighederne, hvor
man pludselig ikke kunne slette en mappe, som man lige havde oprettet.

Du skal bare huske, at du kun skal oprette mapper og filer inden for din
egen home-mappe eller i Applications. Hvis du opretter noget i roden af
disken, kan du godt få problemer med at slette det igen.

> [...]
> resterende plads på HD'en. Det er selvfølgelig noget pjat med de store
> HD'er vi har nu om dage, men alligevel. Det er jo det med, at det sidder

Hvis du åbner et Finder vindue og går op i Vis-menuen, så er der et
menupunkt der hedder Vis statuslinien... Det er vist den du søger

> [...]
> sammenklappede). Jo, jeg ser jo godt nok, at man bare skal føre musen
> henover for at få et navn, men alligevel .... petitesser? Tjah.

Installer WindowShade X:
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12243&db=mac>

> [...]
> herlig. Mangler bare den grundlæggende fortrolighed. Learning by doing
> er åbenbart ikke mere noget Apple parameter ;-(

Det tager tid at lære et helt nyt OS, men bare rolig: Du vil aldrig
vende tilbage!

--
Mvh.
René Frej Nielsen