guitar køb
Fra : Christian Ravnsborg

Dato : 31-01-02 18:46

Jeg står på nibbet til at købe en ny guitar, men ved ikke sindsyg meget om
det. Jeg spiller i et band, så kravene til guitaren er at den skal bruges
til rock musik og lidt solo. Det er ikke heavy metal, bare hård rock. Jeg
har fået tilbudt en epiphone (kender desværre ikke modellen endnu), er dette
et ok mærke, kan det anbefales?

på forhånd tak

mvh Christian Ravnsborg

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 31-01-02 18:59

"Christian Ravnsborg" <chrravn@odense.kollegienet.dk> wrote in message
> [...]
> til rock musik og lidt solo. Det er ikke heavy metal, bare hård rock. Jeg
> har fået tilbudt en epiphone (kender desværre ikke modellen endnu), er

Epiphone er en 'discount'-udgave, men derfor lyder den stadigvæk rigtigt
lækkert. Jeg har selv en 12-strenget akustisk, og min far har en 6-strenget
halvakustisk. Min fars guitar har den lækreste lyd jeg længe har hørt! Med
indbygget equalizer, og pickup'en er også kræs.
Well, mit svar er at man da altid skal prøve den før man køber. Men efter
min mening kan du ikke gå helt galt i byen med en Epiphone.

Jacob

Fra : nikolaj borg

Dato : 31-01-02 19:20

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote in message

> [...]
> Well, mit svar er at man da altid skal prøve den før man køber. Men efter
> min mening kan du ikke gå helt galt i byen med en Epiphone.

Epiphone har lavet nogle ok lækre sager, men desværre bliver en stor del af
deres elektriske modeller bygget i Korea, og de er alt andet end lækre. Som
udgangspunkt er det vel helt ok at starte med en "klon" guitar, enten en
Gibson-klon (bl.a. Epiphone) eller en Fender-klon (Fender Japan, Yamaha,
m.m.m.). Jeg er lidt i tvivl om, hvor tæt klon-lyden er på originalen, men
som udgangspunkt vil jeg foretrække noget Gibson-agtigt til tung rock.

/Nikolaj

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 08:53

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i

> [...]
> starte med en "klon" guitar, enten en Gibson-klon (bl.a.
> Epiphone) eller en Fender-klon (Fender Japan, Yamaha, m.m.m.).

Yamaha? Deres produkter kan næppe kaldes Fender-kloner, de laver
nogle OK guitarer (hvis man ikke er til ge gamle og gennemprøvede)
og nogle enestående el-basser.

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Per LH

Dato : 31-01-02 19:39

> men ved ikke sindsyg meget om
> det.

Hvis du vil lære selv at bedømme (noget af en) guitars kvalitet kan jeg i al
beskedenhed anbefale dig at kigge ind på www.guitarsiden.dk

--
Per LH xgoto@trashcan.dkx rem/fjern x&x
:::: www.guitarsiden.dk :::: www.bandprobs.dk ::::

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 04:43

"Per LH" <xgoto@trashcan.dkx> skrev i

> Hvis du vil lære selv at bedømme (noget af en) guitars kvalitet
> kan jeg i al beskedenhed anbefale dig at kigge ind på
> www.guitarsiden.dk

En rigtig fed side !!!

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 01-02-02 00:32

> [...]
> til rock musik og lidt solo. Det er ikke heavy metal, bare hård rock. Jeg
> har fået tilbudt en epiphone (kender desværre ikke modellen endnu), er

Find dig en brugt Fender. Jeg ville købe en strat eller en tele og jeg mener
klart, at de begge overstiger kvaliteten hos Epiphone, men prisen stiger
ganske givet også. Med lidt held kan du måske finde en brugt Fender omkring
5.000 kr., og det ville jeg til en hver tid foretrække. Samtidig er Fender
brugt i samtlige stilarter og dermed en glimrende allround-guitar, hvor
Gibson og kloner af og til kan virke lige rigelig anmasende i "mixet"
(herunder også livelyd). Alt afhænger naturligvis af budget. Min
tommelfingerregel: Find så gammel en guitar som muligt og en guitar med så
lidt metal på som muligt - altså en helstøbt guitar uden alt mulig bropjat a
la Floyd Rose.

Ulrik

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 01-02-02 07:34

> [...]
Jeg
> har fået tilbudt en epiphone (kender desværre ikke modellen endnu), er

Umiddelbart tror jeg du vil være absolut OK tilfreds med en Epiphone
(går ud fra at der er tale om en Les Paul-model). Har dog ikke selv
erfaring med mærket, men ud fra debatten på nyhedsgruppen alt.guitars
(og Epiphone vs the real thing = Gibson er et af
yndlingsemnerne/yndlingshadeemnerne) lader de til at være
tilfredsstillende, selvom der er meget delte meninger.

Mine råd må lyde: Når du ikke har så meget erfaring og ikke er sikker på
nøjagtigt hvilken guitar du skal have, skal du holde dig i
Epiphone-prisklassen. Hvis du køber brugt (kunne ikke drømme om andet
selv), så sørg for at købe en nyere, ikke for slidt og ikke-modificeret
guitar. Som uerfaren kan man ikke gennemskue de faldgrupper, der kan
ligge i ældre guitarer (og her taler vi af bitter erfaring). Det kan
godt være at en ældre US Fender eller Gibson er et ædlere instrument end
en nyere Korea-Epi, men hvis båndene skal skiftes . . . .
Endeligt vil jeg vægte valg af forstærker mindst lige så højt som
guitaren - denne spiller opftest en vigtigere rolle i din lyd en selve
guitaren; en halvdårlig guitar lyder bedre gennem en god forstærker end
en god guitar lyder gennem en halvdårlig forstærker. Så fyr ikke hele
kassen af på spaden alene.

Mvh
Anders

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 01-02-02 07:34

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 04:34

"Christian Ravnsborg" <chrravn@odense.kollegienet.dk> skrev i

> [...]
> er ikke heavy metal, bare hård rock. Jeg har fået tilbudt en
> epiphone (kender desværre ikke modellen endnu), er dette et ok

Epiphone var en gang et rigtig udmærket mærke (bl.a. brugt af John
Lennon fra Beatles), den gang guitarerne blev fremstillet i USA.
Jeg har selv en fremragende 12-strenget akustisk.

I '80-erne(?) blev mærket opkøbt af Gibson, der nu i
hovedtræk bruger mærket til at markedsføre kopi-modeller af Gibsons
egne guitar-modeller, fremstillet i østen. Skal man have en
"moderne" Epiphone er modellerne fremstillet i Japan at foretrække
frem for modellerne fra Korea m.v.

Generelt er Epiphone en rimelig "billig-guitar", men pas på
båndfalskhed, de er ikke altid lige gode til at fremstille sadlen
præcist. På samme vis fremstiller Fender "kopier" af sine egne
produkter. Her er der tale om enten "rene" kopier (de er blot
fremstillet i Japan (bedst) eller Mexico (knapt så gode), ligesom
Fender også har et mærke som hedder "Squire". Både Gibsons og
Fenders egne "kopier" *kan* være glimrende, problemet er at de ikke
er fremstillet så præcist som de "rigtige". Du *kan* altså være
rigtig heldig med en Epiphone eller Squire, men du kan også være
det modsatte. Få evt. en mere erfaren guitarist til at bedømme
præcis det eksemplar du evt. overvejer at købe.

Generelt om el-guitarer:

Der hersker blandt mange guitarister delte meninger om mikrofonerne
på en el-guitar. Der findes to hovedgrupper, der normalt betegnes
som "humbug" (nej, ikke "snyd" og "single-coil".
Gibson/Epiphone benytter i hovedtræk Humbugs, Fender i hovedtræk
single-coils. Forskellen er (let forenklet):

Humbugs: En lidt forvrænget "beskidt" (negle siger mudret) lyd.
Mikrofonerne er bredere end single-coils og er ofte indkapslet i en
forkromet metalkasse. Piller man denne metalkase af ser man, at en
Humbug nærmest er to sammenbyggede single-coils.

Single-coil: Laver som udgangspunkt en meget ren sprød lyd.
Mikrofonerne er smalle og næsten altid uden metalkassen.

Det er nærmest en religion om man vil bruge det ene eller det
andet. Mit råd til den uøvede guitarist vil være, at man som
udgangspunkt vælger en guitar med single-coils, da man jo oftest
alligevel bruger pedaler og/eller guitarprocessorer, hvis man vil
lave rå/beskidt lyd. På denne måde har man flere lyde at gøre godt
med, da det kan være vanskeligt at få en helt ren/sprød lyd ud af
humbug-mikrofoner.

Der findes dog en del guitarer der har begge typer mikrofoner, og
her vil jeg klart anbefale fx en Fender Telecaster "Custom", som
har en af hver slags.

Generelt vil jeg anbefale dig hellere at købe en god brugt guitar
end en ny til samme pris. Check dog at båndene ikke er for slidte,
ellers kan du komme ud for at skulle ofre en del penge på en
reparation.

Held og lykke!

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 02-02-02 12:20

> [...]
> lave rå/beskidt lyd. På denne måde har man flere lyde at gøre godt
> med, da det kan være vanskeligt at få en helt ren/sprød lyd ud af

Du glemmer bare alt om placering af pick-up'er. En humbugger placeret
bagerst behøves overhovedet ikke lyde hverken mudret eller beskidt. Jeg har
en Seymor Duncan placeret bagerst og den er lige præcis kniv skarp. Min
single coil ved halsen er derimod dybere og mere "beskidt". Det afhænger
meget af hvor de er placeret. Samtidig synes jeg ikke pedaler og processorer
er helt bevendt at blande ind i sagen, for en halspick-up er dyb med mindre
du laver en voldsom EQ på den, ligesom en bropick-up altid bliver en smule
skarpere, igen med mindre du vold EQ'er den. Jeg synes man skal vælge guitar
efter, hvordan den lyder rent igennem en forstærker, som ikke piller alt for
meget ved lyden, f.eks. en bassman elle Peaveys (lidt tynde) udgave af
samme.

/Ulrik

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 15:50

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i

> Du glemmer bare alt om placering af pick-up'er.

Næh

> En humbugger placeret bagerst behøves overhovedet ikke lyde
> hverken mudret eller beskidt.

Jeg vil meget nødig gå ind i eller starte den officielle single-
coil/humbug-krig for Gud ved hvilken gang. Derfor:

Jeg går ud fra at vi kan blive nogenlunde enige om, at en single-
coil og en humbug, placeret nøjagtig samme sted på guitaren og med
tonekontrollerne skruet helt op, ikke giver ens lyd?

Og at forskellen vil være, at single-coil'en stadig vil være lidt
mere sprød/ren i lyden?

> Jeg har en Seymor Duncan placeret bagerst og den
> er lige præcis kniv skarp. Min single coil ved halsen er
> derimod dybere og mere "beskidt". Det afhænger meget af hvor de
> er placeret.

Jeg er som sagt ikke uenig (bortset fra ordet "knivskarp"). Men vi
er da forhåbentlig også enige om, at hvis du byttede om på dine to
mikrofoner, ville din guitar lyde *helt* anderledes?

> [...]
> med mindre du laver en voldsom EQ på den, ligesom en bropick-up
> altid bliver en smule skarpere, igen med mindre du vold EQ'er

Det jeg blot fastslår er, at du med single-coils og effekter kan
komme *meget* tæt på lyden af en humbug - med en humbug og effekter
kan du *ikke* komme meget tæt på lyden af en single-coil.

Dette er de fleste store guitarister da i hvert fald enige om

> Jeg synes man skal vælge guitar efter, hvordan den lyder
> rent igennem en forstærker, som ikke piller alt for meget ved
> lyden, f.eks. en bassman elle Peaveys (lidt tynde) udgave af
> samme.

Dette er netop grunden til at jeg er den lykkelige ejer af en
Fender Bassman 100

Selv vælger jeg nu først og fremmest guitar efter dens
håndværksvæssige kvaliteter og min egen føling med den når jeg
spiller. Elektronikken kan altid ændres...

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 03-02-02 15:27

> Og at forskellen vil være, at single-coil'en stadig vil være lidt
> mere sprød/ren i lyden?

Jo, lad os bare holde fast på det.

> Jeg er som sagt ikke uenig (bortset fra ordet "knivskarp"). Men vi
> er da forhåbentlig også enige om, at hvis du byttede om på dine to
> mikrofoner, ville din guitar lyde *helt* anderledes?

Ja, jeg tror vi er enige. Ordet "knivskarp" synes jeg nu passer meget godt
på min Duncan-pickup, som netop bliver rigtig skarp, især ved højere toner
(tonalt højere altså).

> [...]
> kan du *ikke* komme meget tæt på lyden af en single-coil.
>
> Dette er de fleste store guitarister da i hvert fald enige om

Det har jeg aldrig sagt... Jeg ved nu ikke om jeg synes
pedaldiskussionen er videre interessant i forhold til guitarer, jvf. at
teste med en god, ren forstærker a la Bassman

> Dette er netop grunden til at jeg er den lykkelige ejer af en
> Fender Bassman 100

God investering. Bassman er en dejlig forstærker at arbejde med: Hård, men
retfærdig og "sandfærdig"