Mac og PC i netværk
Fra : Eliasen

Dato : 30-01-02 08:18

Jeg er nødt til at starte en ny tråd om noget der _garanteret_ er hørt før
herinde. Jeg kan desværre ikke finde det svar jeg leder efter andetsteds.

Jeg har en iMac DV SE (OS X 10.1.2) stående som gateway til min ISP. Den
anden maskine der benytter adgangen er en PC med Windows XP. Det fungerer
for såvidt fint nok. Jeg kan altså komme på nettet fra begge maskiner
simultant når det er nødvendigt.

Problemet er, at jeg ikke "gider" bruge ftp-klienter til at koble mig op når
jeg skal filoverføre fra den ene maskine til den anden. Før i tiden (da der
var 9.2.1 og Win98) på de to maskiner kunne jeg anvende PCMacLan, men det
fungerer tilsyneladende ikke længere. Dave 3.1 er også forsøgt på Mac'en,
men med samme resultat.

Er jeg tilbage ved at mit "gider ikke" skal smides i skraldespanden, og i
givet fald, hvad gør jeg når PC'en har et internt IP-nr.? Så kan jeg vel
ikke koble op til den via ftp eller hyr?

--
/ Eliasen - Ta' til genmaile på eliasen_remove@mail1.stofanet.dk

Fra : MadMacMan

Dato : 30-01-02 09:50

"Eliasen" <eliasen_remove@muuuuh.dk> wrote in message
> [...]
> givet fald, hvad gør jeg når PC'en har et internt IP-nr.? Så kan jeg vel
> ikke koble op til den via ftp eller hyr?

Maclan virker skam endnu. Mirarmar, udgiver bare ikke opdateringer.
Dvs, du kan ikke finde en patch der gør at din eks. vers. 8.1 til Win2000
kan benyttes på et Xp system. Du er nød til at købe versionen til Xp.

mvh

Nicolai

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 30-01-02 13:22

> [...]

> givet fald, hvad gør jeg når PC'en har et internt IP-nr.? Så kan jeg vel
> ikke koble op til den via ftp eller hyr?

MacOS X kommer med Samba. Installerer Samba, og så fungerer MacOS X som
en NT-server over for PCen.

Et yderligere spørgsmål: Hvordan forbinder jeg til en ældre Mac, der
bruger MacOS ældre end 9.x?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 16:18

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> MacOS X kommer med Samba. Installerer Samba, og så fungerer MacOS X som
> en NT-server over for PCen.

X kommer kun med en Samba klient, serveren skal man selv installere

> Et yderligere spørgsmål: Hvordan forbinder jeg til en ældre Mac, der
> bruger MacOS ældre end 9.x?

Med gammeldags Appletalk

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-02 16:45

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> [...]

Har du faaet det til at virke den anden vej, altsaa OS X via SMB til Windows NT?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-02 21:52

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Har du faaet det til at virke den anden vej, altsaa OS X via SMB til
> Windows NT?

nej - jeg har heller ikke prøvet

smb klienetens syntaks er såvidt jeg har læst lidt hysterisk.

<icq:131382336>

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 31-01-02 00:07

> nej - jeg har heller ikke prøvet
>
> smb klienetens syntaks er såvidt jeg har læst lidt hysterisk.

Det har jeg prøvet, og det virker fint. Både imod NT og imod Linux, som
kører Samba. Syntaksen er bare smb: efterfulgt af stien. (Men den smider
nogle arkiver/mapper på de besøgte shares - .Trash og lign.)

Jeg kører også fint Appleshare over Appletalk mellem min nye iBook 600
combo med 10.1.2 og min gamle PB Duo 2300c med 8.1. Begge veje. Jeg kan
også køre Appleshare over IP, men naturligvis kun fra Duo'en til
iBook'en. (Jeg opgraderede Appleshare-klienten i min Duo den gang jeg
skulle have den på iDisk.)

Der er altså ikke noget problem med Appletalk mellem Mac OS X og ældre
systemer før Mac OS 9.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-02 00:32

thorkil.spam-block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> Det har jeg prøvet, og det virker fint. Både imod NT og imod Linux, som
> kører Samba. Syntaksen er bare smb: efterfulgt af stien. (Men den smider
> nogle arkiver/mapper på de besøgte shares - .Trash og lign.)

Med frygt for at være pinlig. Kunne du komme med nogen helt konkrete
virkende eksempler? Gerne på IP-nummerniveau. Af uransaglige årsager
mangler en stor del af min ehjælpehtmlfiler, så jeg er lidt på herrens
mark.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 31-01-02 21:32

> [...]

> virkende eksempler? Gerne på IP-nummerniveau. Af uransaglige årsager
> mangler en stor del af min ehjælpehtmlfiler, så jeg er lidt på herrens

Nu har jeg jo ikke den slags maskiner herhjemme, så det er ikke noget
jeg gør hver dag. Men jeg har et par gange slæbt min iBook 600 med på
arbejde. (Man har jo en blærbar for at kunne vise den^H^H^H^H^H^H^H tage
den med sig.) Dér har vi både NT Workstations, Linux og en gammel
Novell-boks. (Den sidste har jeg dog ikke gjort forsøg med.)

På linux-boksen findes et share "download". Stien ligger stadig under
"Seneste servere", så her er præcis den tekst jeg skrev i Finder -> Flyt
-> Opret forbindelse til server... -> feltet Adresse:

smb://linux/download

Navnet "linux" er et NetBIOS-navn. Der kører ikke nogen DNS på
netværket, og IP-numre har jeg slet ikke jongleret med, men de skal
selvfølgelig være i samme subnet.

Ikke noget problem. Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke virker for dig.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-02 07:59

> [...]

> selvfølgelig være i samme subnet.
>
> Ikke noget problem. Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke virker for dig.

Nok især fordi jeg ikke har kunnet lure den præcise syntaks - jeg
fatter ikke hvor de HTML-filer blev af? Måske ud med badevandet da
der blev opgraderet til 10.1.2.

Herudover har jeg det problem at min private opkobling får IP-numre
fra TEle Danmark som er ret ligeglad med at deres opsætning ikke
tillader maskinerne på det lokale net at se hinanden (Det er
Windowsbrugere alle sammen, så IPX-protokollen til), så jg kan ikke
opdage dem via broadcasts.

Tak for svar. Nu er endnu en undskyldning fjernet for ikke at få løst
det her.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 31-01-02 02:44

Thorkil Olesen <thorkil.spam-block@pip.dknet.dk> wrote:

> Der er altså ikke noget problem med Appletalk mellem Mac OS X og ældre
> systemer før Mac OS 9.

Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at min PowerBook 5300ce sad lidt
løst på switchen - og at det var det der var problemet.

PB5300ce med 8.1. Der er kun 48M i maskinen.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 30-01-02 19:27

> X kommer kun med en Samba klient, serveren skal man selv installere

Ikke i følge Todd Stauffers »Mastering Mac OS X«. Han bruger endda side
747-754 til at beskrive, hvordan man sætter den /op/.

> Med gammeldags Appletalk

På den ældre Mac kan jeg få brugernes /postboks/ på MacOS X maskinen.

Jeg kan slet ikke se maskiner, der bruger OSer ældre end MacOS 9.x fra
UNIX-maskinen. Og på side 23 i det hæfte, som følger med maskinen, kan
man læse en liste over hvilke servere der kan oprettes forbindelse med:

- Offentlige mapper (Public) i Mac OS X.
- iDisk (skriv "iDisk.mac.com").
- Webbaserede servere med Arkivdeling (WebDAV).
- Alle arkivservere, der arbejder med AFP via AppleTalk og TCP/IP.
- Alle arkivservere, der arbejder med
Windows-arkiver og Unix-Samba servere.
- MacOS 9-computere med Webdeling.
- MacOS 9-arkivservere via AppleTalk og TCP/IP.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-01-02 08:00

In article <1f6u0sv.gq00r717mhacmN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Jeg kan slet ikke se maskiner, der bruger OSer ældre end MacOS 9.x fra
> UNIX-maskinen.

Så har du vel ikke Appletalk til. OS 9 har ShareWay IP Personal Bgnd som
standard.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 31-01-02 08:20

> Så har du vel ikke Appletalk til. OS 9 har ShareWay IP Personal Bgnd som
> standard.

Som nævnt i et af mine indlæg i denne tråd er problemet afklaret.

Ethernetstikket fra 5300ce'en er på et tidspunkt blevet »løst« på
switchen. Kombineret med at der oprindeligt har været flere problemer,
og fejloplysningen i det medfølgende hæfte, har jeg troet at man
/skulle/ bruge 9.x for at kunne få adgang til Apples UNIX-maskiner.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 31-01-02 21:34

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> og fejloplysningen i det medfølgende hæfte, har jeg troet at man
> /skulle/ bruge 9.x for at kunne få adgang til Apples UNIX-maskiner.

Hvornår har du fået en ANS?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 31-01-02 22:04

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Hvornår har du fået en ANS?

Jeg kender ikke umiddelbart akronymet.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 31-01-02 22:52

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Jeg kender ikke umiddelbart akronymet.

Apple Network Server. De to eneste ægte UNIX servere Apple har lavet.
De kørte AIX. Man kan selvfølgeligt også mene at A/UX installationer
var UNIX maskiner, men de er så absolut fortid på nuværende tidspunkt.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 05:16

> [...]

> De kørte AIX. Man kan selvfølgeligt også mene at A/UX installationer
> var UNIX maskiner, men de er så absolut fortid på nuværende tidspunkt.

Den eneste UNIX-maskine jeg i øjeblikket har kørende er min G4 med MacOS
X 10.1.2. Men jeg /har/ fået installeret Samba. Men hjælpeværktøjet
»Samba Sharing Package«.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-02 23:48

> Jeg kender ikke umiddelbart akronymet.

"Apple Network Server" med AIX - de eneste unix maskiner som Apple har
lavet

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 05:16

> "Apple Network Server" med AIX - de eneste unix maskiner som Apple har
> lavet

Forkert.

På de gamle 68K havde Apple også UNIX kørende. AUX, mener jeg det hed.

Og Mac OS X /er/ UNIX.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 05:47

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Forkert.

nej da...

> På de gamle 68K havde Apple også UNIX kørende. AUX, mener jeg det hed.

Delvist korrekt, det var et piosx kompatibelt *nix med en Mac OS
emulator, men det var ikke UNIX certificeret.

> Og Mac OS X /er/ UNIX.

Nej, det er *nix (mach kerne med BSD lag) - Mac OS X er lighed med med
AUX poisx kompatibelt, men det er ikke UNIX cerfificeret.

Networkserverne (ANS) er/var de eneste med et UNIX system (IBM's AIX i
PPC version)

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-02 09:46

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Og Mac OS X /er/ UNIX.

Der er ikke ret meget der _er_ Unix i vore dage. Men der er masser
der ligner godt nok til at folk som os er glade.

De personer der har opfundet de danske tastaturlayout (baade til Mac
og PC) burde ioevrigt skamme sig grundigt. Der er ikke nogen af dem
der er specielt praktiske til programmoerarbejde.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 10:04

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Der er ikke ret meget der _er_ Unix i vore dage. Men der er masser
> der ligner godt nok til at folk som os er glade.

Det kommer da vist an på hvordan man /definerer/ hvad der er UNIX.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-02 10:12

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Det kommer da vist an på hvordan man /definerer/ hvad der er UNIX.

Korrekt. Hvilke definitioner skal vi bruge?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 01-02-02 11:38

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Korrekt. Hvilke definitioner skal vi bruge?

Jeg bruger det til at betegne operativsystemer der er indbyrdes
»beslægtede«. Jeg sidder netop nu med en bog fra O'Reilley af Æleen
Frisch [sikken et fornavn - starter med 'Æ'], »Essential System
Administration«. I forordet, på side xvi, er der en oversigt over
UNIS-definitioner med implementationer.

Her nævnes to hoveddefinitioner, BSD og System V.3. Derudover nævnes to
yderligere, OSF/1 og System V.4, som begge har arvet egenskaber fra de
to forrige.

Af implementationer nævnes SunOS som ren BSD, og SCO UNIX som ren System
V.3. Resten angives som havende arvet fra mere end én af de fire ovenfor
nævnte. Elsempelvis Linux fra BSD og System V.3, AIX fra BSD og System
V.4 og HP-UX10 fra BSD, OSF/1 og System V.4

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-02 12:25

> Jeg bruger det til at betegne operativsystemer der er indbyrdes
> »beslægtede«. Jeg sidder netop nu med en bog fra O'Reilley af Æleen

Jeg regnede med at det var noget i den stil. UNIX er et beskyttet
varemaerke (SVJV, dette er fra hukommelsen) og for at maatte bruge det
til at betegne ens operativsystem, var det et spoergsmaal om gysser og
at visse tests skulle passeres.

Inden da, skal man kalde det noget andet. Af samme grund er der stort
set ingenting der hedder "Sun UNix" eller "Digital Unix" eller andet.

Det er saa leverandoerens defintiion. Man kan ogsaa vaelge den du
bruger, nemlig om det kommer fra en "rigtig" version af kodebasen fra
i sin tid AT&T, eller BSD's afart af samme. Her er *BSD saa meget
finere end Linux og Mac OS X (sidstnaevnte er jo en Mach-kerne med
FreeBSD drivere).

Man kan ogsaa vaere pragmatisk og se om standard unixtingene som awk
og grep koerer paa systemet som forventet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-02 12:39

> Ikke i følge Todd Stauffers »Mastering Mac OS X«. Han bruger endda side
> 747-754 til at beskrive, hvordan man sætter den /op/.

så må enten han eller du have misforstået noget - Mac OS X inkluderer
ikke en smb server (mac OS X server gør)

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 31-01-02 13:41

> så må enten han eller du have misforstået noget - Mac OS X inkluderer
> ikke en smb server (mac OS X server gør)

Jeg citerer [side 747]:

»The nice thing about Samba is that it's available for free, enabling
you to implement Windows sharing without additional cost. The
less-than-nice thing about Samba, though, is that configuring it and
getting to work with Mac OS X is diffucult. If you're not interested in
performing all the installation and configuration steps yourself, you
might opt instead to buy Apple's Mac OS X Server package. Apple has done
its port of Samba, including an Aqua-based interface for making it
easier to serve file to Windows clients. But if you'd like to avoid that
expense, you can dig in an add Samba to MacOS yourself.

Installing Samba isn't much tougher than installing an Apple-provided
server such as QuickTime Streaming Server. Derrick Jan-Hartman has
proted Samba tio Mac OS X, and his version, along with installation
instructions, is available at

http://xamba.sourceforge.net/sambax/index.shtml.

From his Web site, it appears that Jan-Hartman is also working on a GUI
interface for Samba (called Xamba), which may be available by the time
you read this.«

Og jeg har netop downloaded Samba X.2.2.2.

Og erkender, at jeg huskede galt. Man skalt selv downloade de 5.6 M fra
ovennævnte site.