Virus på balancenerven
Fra : Gitte

Dato : 28-01-02 08:21

Hej

Jeg har en veninde, der ikke selv har netadgang, som har fået en virus
på balancenerven. Derfor vil jeg høre om der er nogen i denne gruppe,
der ved lidt om denne sygdom? Altså hvad er det egentlig for en
sygdom, hvor lang tid tager det at komme over den, behandling, evt
godt links osv.
På forhånd tak for hjælpen.

MVH
Gitte

Fra : Mette Svangren

Dato : 28-01-02 09:15

Gitte skrev

> [...]
> der ved lidt om denne sygdom? Altså hvad er det egentlig for en
> sygdom, hvor lang tid tager det at komme over den, behandling, evt

Jeg havde selv virus på balancenerven for ca. 1½ år siden, og det vil jeg
ikke ønske for min værste fjende (jeg føder hellere 6 børn!). Generelt er
der vist stor uenighed om, hvad det er, og god dansk information havde jeg
svært ved at finde. Ifølge vagtlægen, jeg var ved, burde det være ovre på et
par dage, og det viser desværre blot, hvor lidt de ved om det. Følgende er
noget af det bedste, jeg fandt på daværende tidspunkt
http://www.tchain.com/otoneurology/disorders/unilat/vneurit.html

Betegnelsen bruges om flere fænomener, bl.a. en tilstand, hvor nogle
krystaller i det indre øre er blevet rystet løs (håber, jeg har forstået det
ret, nogle andre kan måske uddybe?). Denne type kan let kureres, men for en
decideret virus er der ingen kur.
Jeg blev symptombehandlet med søsygetabletter og var sengeliggende den
første uges tid. Derefter tog det yderligere tre uger, før jeg ikke mærkede
så meget til det i det daglige. Dog gik der længere tid, før jeg f.eks.
følte mig i stand til at cykle.
I dag bliver jeg fortsat meget let svimmel, men det er ikke noget, der
påvirker min hverdag.

God bedring til din veninde

Mette

Fra : Astrid

Dato : 28-01-02 21:53

Gitte <gitte@beyer.mu> wrote in message
> [...]
> der ved lidt om denne sygdom? Altså hvad er det egentlig for en
> sygdom, hvor lang tid tager det at komme over den, behandling, evt

Jeg kender 5 mennesker der har været/er ramt af denne lidelse. Den kan ikke
behandles ud over at symptomerne kan lindres noget, og det svinger meget
hvor længe den er om at forsvinde; nogen gange forsvinder symptomerne bare
for en periode for siden at dukke op igen. Det er med den virustilstand som
med de fleste: Der findes kun symptombehandling.

/astrid