Salgslister misvisende
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-02 19:37

SALGSLISTER VISER IKKE HVAD DER ER POPULÆRT

Prøv at gå ind på indlæget om Heidi Hauges ny cd

Der står lidt om problemet med at salgslister ikke viser hvad der er
populært

Fra : Urban Skurk

Dato : 25-01-02 20:46

> [...]
>
> Prøv at gå ind på indlæget om Heidi Hauges ny cd
>
> Der står lidt om problemet med at salgslister ikke viser hvad der er

Salgslister viser bare hvilke stereotyper,der er flest af
> Men hvordan skulle en hitliste ellers udregnes.
Måske kunne man have en redaktion,bestående af forskellige
folk med forskellig musiksmag.
Man kunne måske forestille sig at man havde en,som kunne lide
pop,en der kan lide poprock,rock,soul,dansktop,
metal,hiphop,indie,metalrock,jazz,house,blues,folk bare som eks.
Så kunne de en gang om ugen aflevere deres bud på ugens plade
og så ville hitlisten også være mere afvekslende.

Men når det er sagt,vil jeg sige at hitlistehalløj,
efter min mening er så ligegyldigt.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-01-02 14:50

"Urban Skurk" <tulREMOVEMEE@tdc.adsl.dk>

> Enig.
> Salgslister viser bare hvilke stereotyper,der er flest af

> Men når det er sagt,vil jeg sige at hitlistehalløj,
> efter min mening er så ligegyldigt.

Jeg synes ikke, det er helt ligegyldigt - jeg kan godt lide
hitlister, og jo, de viser en hel del om, hvad der er populært.

Jeg synes, der er nogle grundlæggende misforståelser om
(salgs)hitlister. Åges udgangspunkt er, at dansktop og country
er godt, og at det derfor er noget svineri, at det ikke er på
hitlisten. Hr. Skurk mener, at hitlister er ligegyldige, fordi ikke
al den gode musik er med på dem.

Jeg siger: Hitlisterne byder på mainstream-musik. Så enkelt
er det. Dansktop er ikke mainstream, selvom den var det
engang. Eksperimenterende rock og hvad man ellers måtte
finde på at lytte til, er kun i begrænset grad mainstream og
kun i begrænset grad på hitlisterne. Hitlisterne skal kunne
fortælle, hvad der er populært, og hvad der er bedst inden
for den populære musik. Det må genrerne uden for main-
streamen finde sig til rette med.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-01-02 15:52

Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2ucps$eij$1@sunsite.dk...
> "Urban Skurk" <tulREMOVEMEE@tdc.adsl.dk>

> Jeg synes ikke, det er helt ligegyldigt - jeg kan godt lide
> hitlister, og jo, de viser en hel del om, hvad der er populært.

SV: Nå, ??? - Lad os lige gentage denne kommentar

> Jeg synes ikke, det er helt ligegyldigt - jeg kan godt lide
> hitlister, og jo, de viser en hel del om, hvad der er populært.

SV: Når jeg en sjælden gang er inde i en pladebutik er det altså mest meget
unge som er derinde og som køber cd-er - Det er lige før at kunderne bliver
kørt rundt i barnevogne - Og ekspedienterne kan ikke vejlede ordenligt om
det som man spørger efter - de kan jo ikke tale mens de har sut i munden. Så
øhhh... populært blandt hvem, Peter ???? - Blandt hvem ?

Fra : Ole Damgaard

Dato : 28-01-02 20:23

> [...]
> det som man spørger efter - de kan jo ikke tale mens de har sut i munden.

> øhhh... populært blandt hvem, Peter ???? - Blandt hvem ?

Kære Åge.
Hvis du ikke kan lide salgslisterne, så lad dog være med at lade dig anfægte
af dem - men det er da mærkværdigt, at hver gang du kan bruge dem til dit
formål, så betvivler du dem ikke - eks tidligere streng kan du argumentere
med at Heidi er en god sangerinde, der allerede har solgt 20.000 plader i
Norge - ja og hvad så - Saybia solgte 10.000 plader de første fire dage, de
var på markedet.
Vi kan ikke bruge det til meget andet end lidt nysgerrighed omkring hvad
andre musikinteresserede bruger deres penge til. Men på ét område tager du
fejl - og det er omkring din opfattelse af at det pladekøbende publikum
overvejende er unge mennesker - det er faktisk ikke rigtigt. Og det skinner
da osse tydeligt igennem hos IFPI´s salgsliste. Det er altså ikke dem i
barnevognen, der køber Kim Larsen, Rod Stewart, Robbie Williams, Bee Gees,
Savage Rose, Heidi Hauge, Enrique Iglesias, Moulin Rouge soundtracket, Elton
John, Smokie, Jodle Birge, Kylie Minoque - for blot at nævne nogle af de 40
bedst placerede på den seneste liste.
mvh ole

Fra : AJC

Dato : 28-01-02 22:14

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> wrote in message

> [...]
Elton
> John, Smokie, Jodle Birge, Kylie Minoque - for blot at nævne nogle af de

LOL, jo det er da netop unge mennesker, som køber Robbie Williams, Enrique
Iglesias og Kylie Minoque. Modne mennesker kunne da aldrig finde på at købe
musik med de nævnte "sangere".

Mvh
AJC.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-01-02 22:33

AJC <benny@abba.se> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c55bf19$0$14028$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

jo det er da netop unge mennesker, som køber Robbie Williams, Enrique
> Iglesias og Kylie Minoque. Modne mennesker kunne da aldrig finde på at

___________

Kender ikke disse sangere: Men det er jo nok fordi jeg ikke er gammel nok.
Hihi -
Det er helt sikkert sådan noget de sidder henne på det lokale plejehjem og
flipper ud til.

Fra : John K

Dato : 28-01-02 22:39

> LOL, jo det er da netop unge mennesker, som køber Robbie Williams, Enrique
> Iglesias og Kylie Minoque. Modne mennesker kunne da aldrig finde på at
købe
> musik med de nævnte "sangere".

Nå, jeg kender da mange mennesker "oppe i alderen" der både kan lide Enrique
Iglisias samt Robbie Williams nye album.
- og her på radioen hvor jeg arbejder er det ikke kun unge der ønsker den
slags musik.

Mvh

John K

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 26-01-02 16:18

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Hitlisterne skal kunne fortælle, hvad der er populært,
Men gør de så det?

1. Hitlister baseret på salgstal (og radioafspilning) er langtfra
pålidelige.

2. Der fokuseres på musik, der sælger meget over en kort periode, mens
musik, der sælger tilsvarende over en længere periode ikke opnår samme
placeringer. Gary Lewis and the Playboys opnåede for eksempel stor
succes med sangen "This Diamond Ring", der lå 9 uger på den amerikanske
pophitliste - med førstepladsen i februar 1965 som et højdepunkt - mens
en anden sang fra samme år, Wilson Picketts "In The Midnight Hour", ikke
opnåede hitlistesucces i nær samme grad - faktisk opnåede den end ikke
en placering på den amerikanske top 20-liste. Over en længere periode må
man dog antage, at "In The Midnight Hour" har solgt langt mere, end
listerne lader ane.

3. Der fokuseres på plader - den vare, der sælges - og ikke på numre.
Visse numre er således indspillet af mange forskellige kunstnere,
hvorved de har fået større udbredelse, ligseom visse indspilninger kan
findes på flere forskellige plader. For eksempel findes der ifølge All
Music Guide <http://www.allmusic.com/> kun fire indspilninger af "This
Diamond Ring", mens "In The Midnight Hour" findes i hele 59
indspilninger! Et andet problem i denne forbindelse er forholdet mellem
singles, hvor der som regel er et "hovednummer" (A-siden), og albums,
hvor der jo findes flere numre.

4. Hele musikkulturen anskues under et. For eksempel har soundtracket
til "South Pacific" rekorden som det album, der har ligget flest uger på
førstepladsen af den britiske album-hitliste med imponerende 115 uger,
efterfulgt af soundtracket til "The Sound of Music" med 70 uger. Først
på de følgende pladser findes kunstnere som Simon & Garfunkel (nr. 3),
The Beatles (nr. 4, 5, 7 og 8) og Elvis Presley (nr. 6 og 9). Et meget
heterogent område betragtes således som en helhed, hvorved man blandt
andet risikerer at overse musik, der har haft relativ stor udbredelse i
visse, betydelige delområder, men som ikke fremgår af de overordnede
salgstal.

5. Der fokuseres på salget af musikken frem for på brugen - for eksempel
radiolytning, brug af musikken i film, lytning til musikken i private
hjem, privat kassettekopiering (og for den seneste tid også cd-brænding
og digital kopiering via for eksempel Napster og Gnutella) og
live-opførelser. Der er således en lang række numre, der opføres af alt
fra amatørbands til halv- og helprofessionelle orkestre på pubber og små
spillesteder, til byfester, til private fester ved brylupper,
fødselsdage osv., men som ikke figurerer på hitlister.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-01-02 18:23

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk>

> [...]

> 4. Hele musikkulturen anskues under et.

> 5. Der fokuseres på salget af musikken frem for på brugen

Tak for et interessant indlæg. Jeg er enig, omend mit indlæg måske
gik lidt i en anden retning. Jeg har to ting, jeg gerne vil svare:

1. Ærindet med mit indlæg var at gøre opmærksom på, at hitlister
ikke er kvalitetsmålinger, men popularitetsmålinger, og at de kan
være meget interessante som sådanne. Man kan så diskutere,
om metoderne er dækkende, det er jeg enig i.

2. Jeg vil fastholde, at salgshitlisterne siger en hel del om, hvad
der er populært inden for mainstreammusikkulturen. Det er vel
sådan at yngre mennesker har sat sig temmelig tungt på denne
mainstreamkultur, og det er derfor ikke overraskende, hvis ung
musik (og ikke dansktop) er dominerende på salgshitlisterne.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-02 20:32

Peter Brandt Nielsen skrev:

> 1. Ærindet med mit indlæg var at gøre opmærksom på, at hitlister
> ikke er kvalitetsmålinger, men popularitetsmålinger,
Jeg er sådan set enig i, at hitlister i princippet kan anskues som et
forsøg på at måle popularitet. At komme det meget nærmere og at
sammenligne det med "kvalitet" bliver meget hurtigt en ret "filosofisk"
diskussion - som ikke desto mindre selvfølgelig kan være meget
interessant.

For eksempel består en del af kvaliteten i musik efter min mening netop
i, at den er "populær" - i den forstand, at den også betyder noget for
andre end mig selv. Jeg vil hævde, at selv når man lytter til musik
alene, betyder en fornemmelse af "forbundethed" med andre et eller
andet. Det præcise antal betyder ikke så meget, men bare fornemmelsen af
at "forbindes" med noget uden for en selv (ja faktisk betyder det nok
mere, *hvem* man oplever en "forbundethed" med). Noget af kvaliteten ved
The Beatles' musik er således efter min mening, at den var så populær,
at den havde så stor betydning for en generation. Eller med Mannfred
Manns ord: "The more people buy a record, the succesful it is - not only
commercially but artisticallly". (Her citeret fra Middletons fremragende
"Studying Popular Music", som har mange diskussioner af disse spørgsmål,
og som varmt kan anbefales). Jeg fortsætter lige lidt af Middletons
diskussion (s. 252): "The greater its commercial success, the more the
'mass subject' is able to feel, in however a reified form, its potential
power."

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0335152759/

> og at de kan være meget interessante som sådanne.
Jo, så længe man ikke tager dem for mere, end de er. Jeg synes da, at de
er dødsjove! Og jeg elsker den slags "trivia", som jeg nævnte i forrige
indlæg om f.eks. "South Pacific" i forhold til The Beatles.

> 2. Jeg vil fastholde, at salgshitlisterne siger en hel del om, hvad
> der er populært inden for mainstreammusikkulturen.
For det første er "mainstreammusikkulturen" en underlig størrelse. Jeg
lytter til Robbie Williams, Tammy Wynette, Keith Jarrett, Elvis Costello
mm. Er jeg en del af mainstreammusikkulturen? Ja og nej...

For det andet vil hitlister fremhæve en bestemt form for popularitet,
nemlig den kortvarige, jvnf. mit eksempel med "In the Midnight Hour",
der aldrig opnåede en top 20-placering. Herved er det vel også et
bestemt "segments" musikbrug, der fremhæves.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-01-02 11:22

> [...]
> at "forbindes" med noget uden for en selv (ja faktisk betyder det nok
> mere, *hvem* man oplever en "forbundethed" med).

Det tror jeg er rigtigt. Og det er vel igen derfor, at musikfans
i så høj grad deltager i fanaktiviteter såsom diskussioner i
nyhedsgrupper.

> Jo, så længe man ikke tager dem for mere, end de er. Jeg synes da, at de
> er dødsjove! Og jeg elsker den slags "trivia", som jeg nævnte i forrige
> indlæg om f.eks. "South Pacific" i forhold til The Beatles.

Det samme her. Jeg læser f.eks. gerne Billboards "Chart Beat
Online", hvis skribent Fred Bronson kan gå helt i spin over
et sjovt faktum fra hitlisteverdenen.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk