Jordskokker
Fra : zcully

Dato : 24-01-02 18:40

Jeg har lige fået min levering fra Aarstiderne og der var jordskokker med!!!
Hvad er det? Er det en slags kartofler? Og hvordan tilbereder man dem?

/Zcully

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-01-02 19:03

Zcully skrev:

> Jeg har lige fået min levering fra Aarstiderne og der var jord-
> skokker med!

Uhm!

> Hvad er det?

Rodknoldene af en solsikkeart.

> Og hvordan tilbereder man dem?

Man kan vist koge dem lissom man koger kartofler, men det har jeg
aldrig prøvet og skal derfor afholde mig fra at vejlede dig i dén
kunst. Til gengæld har jeg adskillige gange lavet en salat af rå
jordskokker som smager aldeles himmelsk.

Vask jordskokkerne grundigt - skræl dem evt. hvis du er sart - og
snit dem i papirtynde skiver (det går hurtigt og let på et råkost-
jern) direkte ned i en skål med kold vand tilsat et skvær citron-
saft (jorskokker ilter *meget* hurtigt og antager en grim rødlig-
brunlig farve - det kan man undgå på denne måde).

Vandet hælds fra, jordskokkerne slynges eller duppes tørre og over-
hældes med en dressing lavet af valnøddeolie, citronsaft, salt og
peber. Serveres på en bund af fx frisk rucola, og overdrysses med
ristede valnødder eller pinjekerner.

Mums!

// Klaus

Fra : Peter M.

Dato : 24-01-02 23:19

Hej!
Check Politikken ud fra i lørdags. Lørdagsliv havde en hel side omhandlende
jordskokker.
Mvh Peter

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-01-02 00:07

> [...]
med!!!
> Hvad er det? Er det en slags kartofler? Og hvordan tilbereder man dem?

Hvis du koger dem, går der kun et nanosekund fra de ikke er møre, til de
blir det...kan så evt. spises med en klat smør til...

Prøv også ristet sesamolie over skivede, rå jordskogger...

De er i øvrigt knap så "sunde" som kartofler...

Hvis man har en have, kan de tåle at ligge i jorden året rundt...

Prøv også ristet sesamolie over skivede, rå jordskogger...

Hans

Fra : Rømer

Dato : 25-01-02 12:55

Hans Paulin <iluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev
> Hvis man har en have, kan de tåle at ligge i jorden året rundt...

Men det er min erfaring, at de gror og breder sig temmeligt ukontrolleret -
nærmest som ukrudt...

De er rige på inulin (uden s)- og skulle ud fra et diabetes-synspunkt være
"sukkerneutrale", så vidt jeg lige husker....

Leo

Fra : Emil

Dato : 26-01-02 23:47

On Fri, 25 Jan 2002 12:54:49 +0100, Rømer wrote:

>Hans Paulin <iluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev

Det er ikke noget problem at grave dem op i disse 'grønne vintre'

>Men det er min erfaring, at de gror og breder sig temmeligt ukontrolleret -
>nærmest som ukrudt...

Jeg graver dem op hvert efterår. Knolde på ca 50 gram og derover
kommer i køleskabet (bedst ved 1-2 grader - de små plantes med
det samme igen, da det er et værre pillearbejde at gøre dem i
stand).

Så kan man bruge af dem i vinterens løb, og dem på 50 gram er
gode til at sætte igen om foråret (hvis de da ikke er blevet
spist) da de giver tidlig og god høst.

>De er rige på inulin (uden s)- og skulle ud fra et diabetes-synspunkt være
>"sukkerneutrale", så vidt jeg lige husker....

Det har været den gængse opfattelse. Men nærmere undersøgelser
viser at de ikke er specielt egnet for diabetikere (Politikken).

Jeg bruger dem ofte i "franske ærter". Min egen variant er små
løg (evt frosne) og små tern af jordskokker ristes let i en smule
smør eller jordnøddeolie. Tilsæt et lille drys sukker og mindst
dobbelt så mange ærter som de øvrige grøntsager. Det varmes
igennem og tilsættes et strimlet salathoved kort før servering.
Det er lækkert og nemt tilbehør til mange retter.

Superbrugsen havde for kort tid siden tre opskrifter med
jordskokker:
Torsk på jordskokkebund med karrysauce
Pasta med jordskokker og kalkunschnitzler og
Pizza med jordskokker og svampe.

Jeg har kun prøvet den første (bund af jordskokker og tynde
æblebåde, skiver af torsk og mild karrysovs over - stilles i en
200 grader varm ovn i ca 25 min) og den blev ganske udmærket. Jeg
har gemt opskrifterne, og de to sidste skal også prøves.

Jeg har ikke søgt efter Politikken opskrifter i "lørdagsliv",
måske kan jeg finde dem på nettet?

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-01-02 09:35

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev följande i meddelandet...
> Jeg har lige fået min levering fra Aarstiderne og der var jordskokker
> med!!!
> Hvad er det? Er det en slags kartofler? Og hvordan tilbereder man dem?

Jordskokker er de knoldede rødder, som er en lille smule besværlige at
gøre i stand, og tilmed så har de den evne med at koge ud,
bogstaveligt talt fra det ene øjeblik til det andet, -så pas nøje på!

Men det er jo problemer, der er til at overkomme. Og det er det værd.
For jordskok er meget lækker, med smag og konsistens, som ligger mellem
en god ny kartoffel og asparges.

Prøv dem her a la creme:

1 kg jordskokker
1 spsk smør
lidt salt (helst fra det Døde Hav)
friskværnet hvidt peber
1½ dl fløde
lidt revet muskatnød
persille til drys

Vælg de mindst "knudede" skokker, du kan finde. Rens og skrub dem, de
behøver ikke blive skrællet, og skær dem i ensartede stykker på 3-4 cm.
Smelt smørret i en tykbundet gryde og kom jorskokkerne i. Vend dem et
par gange i smørret. Drys salt og peber og hæld vand ved, så det lige
dækker. Kog uden låg, men ikke for voldsomt, til vandet er væk, ca. 15
min. Hold øje med dem, så de ikke koger ud. Hæld fløden ved, lad det
koge op, kom lidt revet muskatnød i, smag til og server, drysset med
persille
Nok til 6 personer.

Jordskokker kan selvfølgelig også koges almindeligt, som kartofler.
Kogetid ca. 20 min. Men pas på dem!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Nedfrysning.
Grøntsager skal blanceres, når de skal fryses.
Altså dyppes et par minutter i spilkogende vand
og afkøles hurtigt. - Det er på grund af et enzym i
grøntsagerne, der ikke stopper deres virksomhed
ved lave kuldegrader og derved kan forringe
kvaliteten. Det tåler derimod ikke kogning.

Fra : N.D.R.

Dato : 25-01-02 10:54

Du kan også tilberede dem lidt ligesom 'fløde kartofler' og bruge dem som
tilbehør til kød.
Skrub dem grundigt og skær dem i tynde skiver.
Put i ildfast fad - smid citron, salt og peber over, og dæk med fløde. Bages
i ovn ca. 200 grader - 20-30 min..
De må gerne være lidt 'sprøde på toppen'

Det smager FANTASTISK...
Mange hilsner
Nanna

Fra : Fru Hof

Dato : 25-01-02 13:37

> [...]
med!!!
> Hvad er det? Er det en slags kartofler? Og hvordan tilbereder man dem?

Hej!

Her er en opskrift fra Elizabeth Davids franske landkøkken, som jeg tit
bruger:

Kog jordskokkerne i saltet vand og hæld vandet fra dem, inden de er helt
møre. Skær dem midt over og sauter dem forsigtigt i lidt olivenolie sammen
med 2 eller 3 ituskårne tomater, et hakket fed hvidløg og lidt purløg og
persille (plejer kun at bruge persille)

Jeg synes, at jordskokkerne er lækrest, hvis man gør sig ulejlighed med at
skrælle dem så godt som muligt.

mvh
Tove

Fra : Mae

Dato : 04-02-02 10:34

> Jeg har lige fået min levering fra Aarstiderne og der var jordskokker
med!!!
> Hvad er det? Er det en slags kartofler? Og hvordan tilbereder man dem?

prøv at klikke dig ind på www.fedtfattig.dk og søg efter deres
jordskokkesuppe. den er hamrende god...
mange hilsner mae