Design
Fra : Henning Poulsen

Dato : 21-01-02 01:15

Prøv se http://developer.intel.com/technology/easeofuse/conceptpc.htm
- det er det ypperste af wintel-designs...

Hvordan kan det være, at Apples computere bliver ved med at være så pæne
lige meget hvilken model de smider på markedet? PC-fabrikanter har vel
også designere der sidder og tegner nye designs af kabinetter og skærme
etc...
Jeg synes faktisk det er underligt, at kun Apple laver computere der er
virkelig pæne. Er det mon fordi man er vant macbruger at man synes at
Apple er meget flottere, eller tør Apple skille sig ud, fordi de ikke
har nogen konkurrenter på macmarkedet?

Ser vi fx på bilbranchen kan alle bilfabrikanterne spytte en pæn bil ud,
hvis man betaler nok for det. Men ikke i computerbranchen.

Fra : walther

Dato : 21-01-02 11:50

In article <3C4B5D8E.5A634E67@imtoosexy.com>, Henning Poulsen
<henning@imtoosexy.com> wrote:

> [...]
> virkelig pæne. Er det mon fordi man er vant macbruger at man synes at
> Apple er meget flottere, eller tør Apple skille sig ud, fordi de ikke

Nu er vi mac brugere jo ret nemme at begejstre med en nyt design. Jeg
synes faktisk at nogle af deres designs var ok, selvom 2 af dem ikke
faldt lang fra stammen (den synes jeg selv var ret sjov :)

mvh,
walther

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-01-02 16:02

Hvorfor bruge tid og energi på at lave et smart design til en kasse der bare
står gemt væk under et skrivebord?

De fleste mac ejere er vel lidt stolte af deres maskiner, hvorfor de også
viser dem stolt frem. Så er det ok at have et "blære" kabinet, men ellers er
det da spild af tid.

Dog er det ret smart at kabinettet på min G4 kan åbnes i siden, uden brug af
skruer og der er heller ingen kabelhelvede.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 21-01-02 17:50

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Dog er det ret smart at kabinettet på min G4 kan åbnes i siden, uden brug af
> skruer og der er heller ingen kabelhelvede.

Præcist - det der kendetegner et godt design er nemlig efter min mening
i første omgang funktionaliteten og først derefter udseendet.

Og dér er de nye Mac'er allesammen foran PC'ere - incl. den nye iMac,
hvor skærmen er ergonomisk korrekt frit bevægelig og tilslutningen på
abgen af halvmonen kan nås bate ved at dreje en halv omgang. Du akn
endda lade den stå sådan og så blot sætte skærmen i den rette position.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-02 19:36

> [...]

> Ser vi fx på bilbranchen kan alle bilfabrikanterne spytte en pæn bil ud,
> hvis man betaler nok for det. Men ikke i computerbranchen.

Jamen, det er jo nok fordi Apple bruger pengene på det. Det gør de andre
ikke. Resultatet er jo også, at Apples computere ikke hører til de
billigste. Men det er vigtigt at bruge penge på design. Som Karl Antz så
rigtigt siger i et andet svar, så er godt design først og fremmest
funktion. Dernæst kommer udseendet. Det er der mange, der ikke forstår.
Se på iMac (både ny og gammel). Først og fremmest er det en
alt-i-ét computer, hvor der kun skal én ledning til stikkontakten. Den
har kun de nødvendigste porte og udvidelsesmuligheder, men for næsten
alle i målgruppen er det rigeligt. Først derefter kommer udseendet, der
i den nye er blevet suppleret med den funktion, at skærmen kan
indstilles, så den er det helti rigtige sted. Det er vist temmeligt
unikt indenfor computere.
Mange af de konceptcomputere fra Intel, som du refererer til, er
jo bare en almindelig computer i en anden facon. Der er ikke nogen idé
bag, og så falder designet til jorden.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-01-02 19:28

muenster@mac.com (Henrik Münster) writes:

> Mange af de konceptcomputere fra Intel, som du refererer til, er
> jo bare en almindelig computer i en anden facon. Der er ikke nogen idé
> bag, og så falder designet til jorden.

Det eneste nyskabende var maskinen med PCI kort i eksterne kasser (jo,
der findes faktisk hot-swapable PCI busser). Resten var bare
almindelige PC'ere i farvede kabinetter. Derfor undrede det mig ikke,
at man ofte så specifikationen "Powered by a revolutionary 500 MHz
Intel Pentium III.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : VJJ

Dato : 22-01-02 22:10

Indenfor design kan man tale om to væsensforskellige måder at angribe
ideudvikling/produktion/forretningstænkning på;

1
design for manufacturing - mainstream = udnyttelse af etablererede
standarder og konventioner, herunder bruge produktionsudstyr,
teknologier, som allerede findes

2
manufacturing for design - niche = få en ide, tag konsekvensen, og
opfind/udvikl et produktionsapparat, som kan håndtere den (svært, men
ikke så svært, som at tjene penge på tilgangen... men det lykkedes jo
for fx apple)

mvh johannes