Peberkager
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 18-01-02 20:58

Hejsa.

Der skulle vel ikke være nogen, der ligger inde med opskrift på
gammeldags peberkager.

Så vidt jeg kan forstå, så skulle peber i gl dage blot have dækket over
kraftige krydderier (nellike, kardemomme, ingefær etc.) Og moderne
peberkager er vist nærmest honningkager, mens de gamle mere er en slags
småkager.

De skal bruges til en 30-årsgave!

På forhånd tak for hjælpen.

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Emil

Dato : 19-01-02 00:47

On Fri, 18 Jan 2002 20:58:05 +0100, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> [...]
>kraftige krydderier (nellike, kardemomme, ingefær etc.) Og moderne
>peberkager er vist nærmest honningkager, mens de gamle mere er en slags

Det typiske peberkagekrydderi er lige dele stødt kanel, ingefær
og nellike evt. tilsat lidt kardemomme og en anelse muskatnød.
Men altså ingen peber.

De gamle opskrifter er ikke særligt nøjagtige. Her er en fra
Mesterkokken Kogebog (R. Oest-Larsen)

Peberkager:
500 gr mel
250 gr magarine
250 gr sukker
1,25 dl mælk
0,25 tesk hjortetaksalt
lidt stødt kanel, allehånde, nelliker, peber og ingefær.

Dejen æltes godt sammen, trilles til en pølse og skæres ud i små
kager. Bages ved god varme til de er lysebrune.
---oooOooo---

Og nu da bogen alligevel er fremme, kan du her få et indtryk af
mængden af krydderierne i forhold til mængden af mel:

Pebernødder:
250 gr mel
100 gr margarine
175 gr sukker
0,5 dl fløde
0,25 tesk peber
0,50 tesk ingefær
0,50 tesk nellike
0,50 tesk stødt kanel og
50 gr finthakket sukat.

Mel og margarine smuldres, hvorefter krydderierne tilsættes. Det
hele æltes godt sammen og trilles til en lang pølse, der skæres i
små stykker. Trilles til små kugler og sættes på en smurt plade.
Bages til de er lysebrune.
---oooOooo---

Madam Mangors opskrift ligner lidt, men hun tilsætter også
potaske som hævemiddel, så nødderne kan tygges.
Brug frisk kværnet peber; det smager af peber.
Allehånde kaldes også for krydderpeber.

>De skal bruges til en 30-årsgave!

Så udelad bare hævemidlet
Tag nu ikke fejl af peber og chilipeber! Du kunne jo blive
inviteret på kaffe med småkage.

m.v.h. Emil

Fra : zcully

Dato : 19-01-02 02:29

Og husk nu sangen fra Dyrene i hakkebakkeskoven.....
Pas på med peberet.

Når peber kage bager, bager peber bager kager....... Osv..

/Zcully

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 19-01-02 05:56

"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhr@yahoo.com> skrev följande i
> meddelandet...

> Der skulle vel ikke være nogen, der ligger inde med opskrift på
> gammeldags peberkager.

Her er vel én af de rigtige opskrifter på Peberkager fra Mesterkokkens
Bagebog (Richard Oest-Larsen), udgivet 1971 af M. Normanns Forlag
(Odense)..

Peberkager:

2 små æg
125 g sukker
4 tsk vanillesukker
250 g mel
3 tsk bagepulver
30 g mandler eller mandelessens
30 g sukat
2 spsk stødt kanel
1 tsk nelliker
1 knivspids peber
-
Glasur af 1 spsk vand og 10 g flormelis

Æggene røres hvide med sukkeret, alle krydderierne, finthakkede mandler
og sukat, mel + bagepulver tilsættes.
Dejen æltes; er den for lind, tilsættes mere mel.
Dernæst udrulles den til en tykkelse af ½ cm og udstikkes med et glas, 4
cm i diameter.
Kagerne bages lysebrune ved jævn varme (200°) og afkøles.
Sigtet flormelis røres til en tyk glasur, og der smøres et tyndt lag på
kagerne.

NB: Fin glasur (også kaldet kransekageglasur):
1 æggehvide
200 g florsukker
1 tsk eddike eller ¼ tsk citronsaft
evt. få dråber frugtfarve

Alle tre ting røres sammen og og skal være hvid og tilpas fast, evt. må
der tilsættes lidt mere florsukker. Glasuren har den fordel, at den
tørrer, når den har ligget et øjeblik på kagerne.
--
PS: Når vi taler om peberkager, undgår man næppe at nævne den ægte
svenske drik, Gløgg!...

Gløgg från hinsidan (stærk og lidt lumsk):
1 pilsner
300 g sukker
1 flaske rødvin
1 flaske portvin
100 g smuttede mandler
2 håndfulde rosiner
evt. 4 spsk sukat i små firkanter

Det hele varmes igennem, men må ikke koge.
--

PS: Derudover, når vi taler om peberkager, undgår man vel næppe heller
at nævne, at du også kan fremstille et flot peberkagehus hvis du har

> De skal bruges til en 30-årsgave!

Pebersvend- mø?

Enegang og ensomhed;
Jeg ventede på en bedre, -
men så blev jeg gammel og uden,
sa´ pigen, da de spurgte hende
hvorfor hun var ugift.

Adjö - og god fornøjelse med dine pepparkakor!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Flere og flere får bleget tænderne hos tandlægen.
For omkring 3.000 til 4.000 kroner tilbyder flere tandlæger
kunderne at få bleget tænderne, så smilet igen kan blive fint og hvidt.
www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2002&m=1&d=18#id71352