Billede af stålskorsten ???
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-01-02 20:31

Jeg skal ha' monteret min brændeovn i stuen.

Skorstensrøret skal gå igennem en trævæg (spån+isolering+spån).
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så skal røret igennem denne væk være
isoleret...

Er her nogen der har et billede af hvordan det kommer til at se ud ?
Er her nogen der har prøvet det ??

Svigerfar har jo alle mulige gode ideer om at man kan lave et forkantet hul
i væggen på 50x50cm, og lade et uisoleret gå igennem dér... Og så
naturligvis lukke hullet med et godkendt materiale (kan ikke lige huske hvad
det hedder...).
Men det vil IMO komme til at se tåbeligt ud, idet kan jo ikke kan ramme
samme farve som resten af væggen

Selvom frosten vist er overstået for denne sæson, så glæder vi os nu
alligevel til at få gang i brændeovnen

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-01-02 20:40

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal ha' monteret min brændeovn i stuen.
>
> Skorstensrøret skal gå igennem en trævæg (spån+isolering+spån).

Årsag: brændeovnen står således at vores oliefyr står lige ude på den anden
side af væggen
Og røret fra brændeovnen skal således sluttes til oliefyrets eksisterende
skorsten.

Fra : Finn

Dato : 18-01-02 22:34

Hej Søren

> [...]
> side af væggen
> Og røret fra brændeovnen skal således sluttes til oliefyrets eksisterende

Søren det er ikke bare hamrende ulovligt men også den mest umulige løsning,
hvordan f..... har du fundet på den. Jeg syntes du omgående skal ringe til
din lokale skorstensfejer og få en god og grundig samtale med ham.
Cheers Finn

Fra : Jens S Lønborg.

Dato : 18-01-02 22:56

Mig bekendt er det kun ulovligt hvis manden havde haft et gasfyr!!
--
- -
Jens Lønborg

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-01-02 23:30

> [...]
> hvordan f..... har du fundet på den. Jeg syntes du omgående skal ringe til
> din lokale skorstensfejer og få en god og grundig samtale med ham.

Hvad fabler du om - det er sgu da skorstensfejeren selv der har foreslået
det!
Vi har oliefyr, og da indgang fra brændeovnsrøret ikke er lige ud for
oliefyrets afgang er der INGEN problemer i det. Og skorstenens lysning er
også god-fin til formålet (brændeovn + oliefyr på samme skorsten)

Uddyb venligst hvad du mener med at det skulle være ulovligt (min
skorstensfejer kan jo tage fejl...) !!!

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 19-01-02 00:40

> [...]
> også god-fin til formålet (brændeovn + oliefyr på samme skorsten)
>
> Uddyb venligst hvad du mener med at det skulle være ulovligt (min

Jeg har også haft kig på en brændeovn til hytten.
Og i den forbindelse fik jeg en snak med skorstenfejeren og jeg måtte
tilslutte brændeovnen til samme skorsten som den oliefyret anvender.
Da oliefyret står i kælderen og brændeovnen skal stå i stuen var der
ingen problemer med at havde begge tilsluttet samme skorsten og helt
lovligt ifølge min skorstensfejder.
--
Dan

Fra : em

Dato : 19-01-02 18:20

"D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

Se byggereglementet: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-regl
8 og især 8.3.3:
"8.3.3 Tilsluttes 2 eller flere ildsteder i modstående sider af
skorstenen, skal tilslutningerne være forsat, så der er en højdeforskel
mellem dem på mindst 250 mm."

TEGNING (illustration af tilslutningsprincippet)

em

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-01-02 20:20

"em" <x@xx.dk> skrev i en meddelelse

> "8.3.3 Tilsluttes 2 eller flere ildsteder i modstående sider af
> skorstenen, skal tilslutningerne være forsat, så der er en højdeforskel
> mellem dem på mindst 250 mm."

Den har jeg læst, og det er slet ikke det mit spm gik på.
I mit tilfælde er der mindst 1000 mm mellem de to tilslutninger!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-01-02 23:35

> [...]
> hvordan f..... har du fundet på den. Jeg syntes du omgående skal ringe til
> din lokale skorstensfejer og få en god og grundig samtale med ham.

Øhhh, du blev så tavs...
Kan du ikke uddybe hvad du mener ??????????

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-01-02 15:41

> [...]
> hvordan f..... har du fundet på den. Jeg syntes du omgående skal ringe til
> din lokale skorstensfejer og få en god og grundig samtale med ham.

Og nu kan Finn så få opdateret sin temmeligt fejlagtige viden:
Skorstensfejeren besigtigede i forgårs min brændeovn.
Og det var MEGET fint, at brændeovnen's rør gik durk igennem en trævæg, og
ind i oliefyrets skorsten.
Gennemføringen blev lavet med et isoleret rør, og rockwool omkring dette
rør. Det isolerede stikker så ud på begge sider af væggen.
Tilslutningen til den eksisterende skorsten blev foretaget således: at skære
et hul i den eksisterende skorsten -> at fuldsvejse det rør der kommer fra
brændeovnen i førnævnte hul.
Slut prut finale - 1 styk godkendt placering + opsætning af brændeovn og
dertil hørende skorsten.

Men.... Måske den skorstenfejer som synede det har taget fejl.....?
Finn du må på banen, og forklare hvad det var du mente der var hamrende
ulovligt!!!!!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-01-02 22:21

> Finn du må på banen, og forklare hvad det var du mente der var hamrende
> ulovligt!!!!!

Nåmen, jeg glædes over min godkente ovn som giver en dejlig varme, og lader
Finn være som sunket i jorden