PCI ethernet kort?
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-01-02 14:38

Hej

Kan man bruge et hvilket som helst PCI netkort, eller skal man ha' en
driver til kortet?

Maskinen det skal passe ind i er en beige G3'er m. system 9.2

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-02 15:20

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Hej
>
> Kan man bruge et hvilket som helst PCI netkort, eller skal man ha' en
> driver til kortet?
>
> Maskinen det skal passe ind i er en beige G3'er m. system 9.2

du skal have en driver til kortet, men fortvivl ej:

<http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1644617891>
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11460&db=mac>

75kr + 30kb download, billigere blir' det nok ikke...

<icq:131382336>

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 17-01-02 18:30

> 75kr + 30kb download, billigere blir' det nok ikke...

Arhhh mon ikke man kunne handle lidt rundt og spare en fem'er eller så.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-01-02 21:40

> [...]
> <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11460&db=mac>
>
> 75kr + 30kb download, billigere blir' det nok ikke...

Næh, det kan næppe blive billigere...

Takker

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 18-01-02 15:47

>Morten Reippuert Knudsen

Det lyder da interessant, og også særdeles prisgunstigt for et 10/100
Mbit kort.

Er der slet ingen "kat i sækken"? Jeg synes bare, at hvis kortene
kører fuldstændigt ens i praksis, hvorfor skulle man så have glæde af
at betale 600-800 kr. for et alm. mac 10/100 ethernet pci kort?

Er forskellen at de dedikerede mac-ethernet kort nærmest kører af sig
selv uden driver?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 16:10

Henrik G. Jacobsen <jacobsen@dsr.kvl.dk> wrote:

> Er der slet ingen "kat i sækken"?

aner det ikke. realtek har både mac os x og mac os 7/8/9 driver til
kortet.

> [...]
> at betale 600-800 kr. for et alm. mac 10/100 ethernet pci kort?
>
> Er forskellen at de dedikerede mac-ethernet kort nærmest kører af sig

Der er intet marked og ingen konkurence på området, derfor er priserne
vanvittig høje.

Siden starten/midten af halvfemserne er alle de dyre mac'er kommet med
10Mbit onboard
Siden 98 har alle modeller haft 10Mbit onboard.
Siden 99 har alle modeller haft 10/100Mbit onboard

I realiteten er det kun P54/55/64/6500 modellerne der udgør markedet for
PCI ethernetkort til mac.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-02 04:27

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Kan man bruge et hvilket som helst PCI netkort, eller skal man ha' en
> driver til kortet?

Nej, langt de fleste PCI kort uanset type kræver en driver, så du skal
bruge et Mac kompatibelt kort.

> Maskinen det skal passe ind i er en beige G3'er m. system 9.2

Men hvorfor i det hele taget sætte et PCI netkort i den? - En Beige G3
har da indbygget Ethernet 10BaseT....

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-02 08:22

Erik Richard =?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Men hvorfor i det hele taget s=E6tte et PCI netkort i den? - En Beige G3
> har da indbygget Ethernet 10BaseT....

Jeg sad lidt og puslede med downloadhastigheden under OS X på 10/100
Mbit kortet i PowerBooken. Hvis man "blot" kører IE eller Mozilla,
kan man hente omkring 1.2 Mb/s.

Hvis man kører en rå kommandolinie-henter (curl -O) kom den op på 8
Mb/s. Det er op mod en Windows maskine med et 3c905C kort over en 100
Mbit switch.

Eftersom at tophastigheden over 10 Mbit er ~1 Mb/s under optimale
omstændigheder (switch og fuld duplex) kunne det være det samme her?
En faktor 8-10 stykker er ikke at foragte.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-02 16:11

Hej Thorbjørn

Selvfølgelig har kortets hastighed meget at sige, men i langt højere grad, er
det liniehastigheden, der er afgørende. En 1Mbits linie vil aldrig kunne komme
op på de hastigheder, du siger. For at opnå det skal du op på min. en 4Mbits
linie + et 100Mbits kort.

Nu fulgte jeg ikke linket til det kort, der blev henvist til, men jeg tvivler
da meget på, at man kan få et 100Mbits kort, der passer til Mac, til 75kr....-)

På min Stofanet forbindelse - 1Mtis - har jeg _én_ gang set den helt oppe på
348kbyte/sek.!! - og det er ekstremt hurtig. Normalt vil max. være
256kbyte/sek.. Og det har også en hel del at sige, hvor hurtig og god selve
websiden er. Forleden hentede jeg en opg. ned på 1,6mb på 8 sek., mens en anden
opg. fra et andet site to 2 min for ca. den samme str.. - Men normalt ligger
jeg på omkring 120-160kbyte/sek.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-02 16:22

Erik Richard =?iso-8859-1?Q?S=F8rensen?= <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Selvf=F8lgelig har kortets hastighed meget at sige, men i langt h=F8jere =
> grad, er
> det liniehastigheden, der er afg=F8rende. En 1Mbits linie vil aldrig kunn=
> e komme
> op p=E5 de hastigheder, du siger. For at opn=E5 det skal du op p=E5 min. =
> en 4Mbits
> linie + et 100Mbits kort.

Naturligvis.

Den information jeg opgav, er selvfoelgelig mest relevant hvis man
laver en masse datatraffik paa et lokalt netvaerk.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Simon T

Dato : 18-01-02 18:27

> På min Stofanet forbindelse - 1Mtis - har jeg _én_ gang set den helt oppe på
^^^^^
Det var dog den _klammeste_ linje at ha'... Hvor meget tis er en
kilobit?

Simon T

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-01-02 19:44

In article <1f67xrs.uoun7q1n697qgN%simonREMOVE@samfundsnasser.dk>,
simonREMOVE@samfundsnasser.dk (Simon T) wrote:

> Hvor meget tis er en kilobit?

Er du sikker på at du vil vide det?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 20-01-02 00:58

> Hej Nicolai

>[klip]

> Men hvorfor i det hele taget sætte et PCI netkort i den? - En Beige G3
> har da indbygget Ethernet 10BaseT....

Ja, jeg bruger det sådan set også ret flittigt

Nej, det var i forbindelse med at de fleste af de andre mac'er i huset
er med 10/100Mbit (En iMac og en iBook) så ville det jo' forøge
hastighederne på vores lille lokale netværk hvis man kunne bruge et
hvilket som helst PCI kort, da de (altså netkortene) jo' ikke koster så
forfærdeligt meget

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-02 08:50

> [...]

> hastighederne på vores lille lokale netværk hvis man kunne bruge et
> hvilket som helst PCI kort, da de (altså netkortene) jo' ikke koster så

for at du kan se forskel er du nød til at at køre fildeling over IP,
gammeldags Appletalk er notorisk langsomt.

<icq:131382336>