Godt raad til USB mus?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-02 16:43

Jeg har efterhaanden konstateret at OS X kraever for meget mus til at
pegepladen paa PowerBook'en er ubetinget sjov en hel arbejdsdag
igennem.

Jeg vil derfor gerne have en god mus med 2 eller 3 taster (wheel er
ligemeget) til USB, men jeg kan forstaa at det ikke er alle der duer.
Hvad kan anbefales, og hvor koeber man det i Aarhus? (Gerne hvor man
ogsaa kan faa en eksra stroemforsyning)

En USB udgave af en gammel tre-knaps Pilotmus vil vaere helt ok.

Tak paa forhaand,
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 15-01-02 17:08

thunderbear@bigfoot.com writes:
> [...]
>ligemeget) til USB, men jeg kan forstaa at det ikke er alle der duer.
>Hvad kan anbefales, og hvor koeber man det i Aarhus? (Gerne hvor man

Intellimouse Explorer fra Microsoft, kan købes i enhver EDB-shop. Optisk,
så den skal aldrig renses. Programmérbare knapper og scrollhjul, samt en
god driver til mac. Jeg har dog ikke prøvet den under OSX.

Mvh Ben

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-01-02 03:13

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Intellimouse Explorer fra Microsoft, kan købes i enhver EDB-shop. Optisk,
> så den skal aldrig renses. Programmérbare knapper og scrollhjul, samt en
> god driver til mac. Jeg har dog ikke prøvet den under OSX.

Dejlig mus, men kan ikke anbefales til X før der kommer drivere sidst i
februar. Tracking er alt for langsom og diverse haxies virker ikke godt
nok.

Så vent hvis du kan, Intellimouse Explorer er fantastisk - bare ikke i X
endnu :)

Mojn, Thomas

--
"There might be less software on the Mac side of the isle, but a lot of
what's produced for Windows isn't all that good. Crap does not survive

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 18:00

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg vil derfor gerne have en god mus med 2 eller 3 taster (wheel er
> ligemeget) til USB, men jeg kan forstaa at det ikke er alle der duer.
> Hvad kan anbefales, og hvor koeber man det i Aarhus?

Den lokale kontorhandel eller PC pusher har med garanti logitec og
logitec producerede kloner.

> (Gerne hvor man ogsaa kan faa en eksra stroemforsyning)

Her kan du formegenlig spare et par hundrede kroner ved at ringe rundt.
her er en liste over forhandlerne <http://www.apple.com/dk/sales/>, den
eneste der mangler på listen er good guys graphics i silkeborg
<http://www.3g.dk>.

Typisk er de billigste foretninger nemdirect, macxpress, ecomit og good
guys... Fredgaard og Officeline er typisk de dyrest.

> En USB udgave af en gammel tre-knaps Pilotmus vil vaere helt ok.

Så køb sådan en - det er en glimrende mekanisk mus, og den fungerer 100%
i Mac OS X (2 knapper og rullehjul, den tredie knap virker bla i X og
visse spil).
Den burde kunne støves op hos den lokale PC-pusher, eller i en
kontorforsyning. Officeline har den helt sikkert, endda i en afskyellig
trasculent farve.

En del mus, herunder også visse logitech mus, har problemer med
acceleration af bevægelsen, men der er vist en par freeware programmer
der kan rette problemet. Hvis du vil have en optisk mus der med garanti
virker perfekt (inkl alle knapper og bevægelse) er det sikre valg en
Kensington, som pt. er de eneste med egne Mac OS X drivere.

<icq:131382336>

Fra : Zorilla

Dato : 15-01-02 19:42

Logitech PilotWheel+ fungerer glimrende under OS X. Ingen ekstra drivere
behøves.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-02 23:11

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> [...]
> her er en liste over forhandlerne <http://www.apple.com/dk/sales/>, den
> eneste der mangler på listen er good guys graphics i silkeborg

Tak til alle for svar.

Ovenstaaende liste inkluderer Electric City (det tidligere Super
Radio) som saa vidt jeg kan lure, har afviklet deres Apple afdeling
(de havde ihvertfald ikke noget forleden).

> Så køb sådan en - det er en glimrende mekanisk mus, og den fungerer 100%
> i Mac OS X (2 knapper og rullehjul, den tredie knap virker bla i X og
> visse spil).

Du har selv en saadan? Jeg proever at se hvad der kan goeres. De maa
findes (verdens bedste Quakemus, men det er jo ikke det jeg skal :)

I mellemtiden har jeg hittet ud af at iTunes spiser 25% CPU-tid naar
man lytter til musik. Det overraskede mig en del (eftersom et
tilsvarende program spiser 1-2% under Windows og Linux). Er der nogen
fornuftige alternativer? CPU-kraft er vigtigt fordi jeg kan maerke
det med det samme hvis CPU'en bliver sloev, naar man sidder i et Java
IDE.

(Og nu foeler jeg mig som en rigtig newbie - det er godt nok laenge
siden sidst
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-01-02 00:39

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Du har selv en saadan?

Ja.

> Er der nogen fornuftige alternativer? CPU-kraft er vigtigt fordi jeg kan
> maerke det med det samme hvis CPU'en bliver sloev, naar man sidder i et
> Java IDE.

Prøv at kigge på <http://www.versiontracker.com>, der er vist et utal af
MP3 playere

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-02 18:16

> Prøv at kigge på <http://www.versiontracker.com>, der er vist et utal af
> MP3 playere

Den version af iTunes der dukkede op ved seneste softwareopdatering
holder sig paa 15%. Det er til at leve med.

Til gengaeld virker systemet mere skroebeligt med 10.1.2 opdateringen.
Oh well, noget for noget.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-02 22:59

> [...]

> Radio) som saa vidt jeg kan lure, har afviklet deres Apple afdeling
> (de havde ihvertfald ikke noget forleden).

SuperRadio er blevet solgt af Fredgaard til ElGiganten og de butikker er
lagt sammen. Electric City er de gamle MegaFona, som faktisk hed
Electric City før. Sådan har jeg ihvertfald opfattet det.

> [...]
> fornuftige alternativer? CPU-kraft er vigtigt fordi jeg kan maerke
> det med det samme hvis CPU'en bliver sloev, naar man sidder i et Java

Hos mig æder iTunes 15%, men det afhænger jo af ens CPU hastighed. Det
vile dog være rart med en lidt mindre krævende player, men iTunes er
altså bare en af de bedste mht. interface.

--
Mvh.
René Frej Nielsen