MX2 flashing?
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-01-02 23:35

Hvem har her i gruppen har prøvet/bruger gemene PC MX2 kort i deres
G4'ere?

erfaringer, pleeeeeze....

<icq:131382336>

Fra : tom dissing

Dato : 15-01-02 10:54

Prøvet.. Og flashet Det burde have virket, men vi fik ikke tingene til at
fungere.
Købte et WINFAST mx2 kort i tyskland, ( til under 1k) der allerede fungerer,
ved indkøbet.
Tom

PS
Det er - formodentligt - kun 32 MB mx2 kort du kan flashes... Mener
forøvrigt at der står meget mere - og helt præcist hvordan, på xcelerate
your mac.com

PPS
Du kan montere et alm. mx2 kort i mac, og vil efter et par genstarter måske
opleve at du "kan se" skærmen, men du får altså ikke noget billede før
flash.. VI har dog ikke prøvet i OSX.. (kan være at det hele virker der !?)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 12:30

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Prøvet.. Og flashet Det burde have virket, men vi fik ikke tingene til at
> fungere.

Har du stadig kortet? I så fald vil jeg da gerne overtage det

Jeg kan se, at du formegenlig skal låse kortets flash rom op fra en PC.
fremgangsmåden er beskrevet her på denne website:

<http://www.cybercoment.com/macgeforce.htm>

Nå du én gang har flashet det korrekt på en PC, burde du fremover kunne
bruge Apples flashprogram og rom.

> Købte et WINFAST mx2 kort i tyskland, ( til under 1k) der allerede fungerer,
> ved indkøbet.

I know, det var mig der fandt det til dig Sagen er bare den at jeg
som sædvanlig vil have mest muligt for færrest penge, og 1000kr falder
ikke just i min smag.

> PS Det er - formodentligt - kun 32 MB mx2 kort du kan flashes... Mener
> forøvrigt at der står meget mere - og helt præcist hvordan, på xcelerate
> your mac.com

jeg har læst det meste igennem samt en del andre kilder.

Jeg kan se at både MX 400 og MX AGP-kort kan bruges, sålænge de har
64bit DDR eller 128bit SDR RAM - uanset om de har 64MB eller 32MB RAM
(Kortet skal dog svare til Nvidia's reference design)

(NB. De fleste GF3 kort kan også bruges, en del nyere kort endda
out-of-the-box)

Det eneste jeg er i tvivl om er Apples GF2 MX korts specs, hvor der er
divergerende oplysninger

Nogen steder skrives det at Apples OEM kort har en clokfrekvens på
200MHz (MX 400), andre steder 183MHz (overclocket MX) og 175MHz
(standart MX).

RAM hastigheden er der også uenighed om, både 4.5, 5.5 og 6ns nævnes.
(Det er i øvrigt RAM hastigheden der afgør MX kortenes fill rate, ikke
clock hastigheden)

Det eneste jeg med sikkerhed kan konkludere, er at Apple hidtil
udelukkende har brugt 128bit SDR, men at der i den ny iMac bruges 64bit
DDR (samme båndbrede, samme fill-rate).

Da Apple bruger den samme ROM til _alle_ kort (SDR, DDR, twinview 32mB
og 64MB), har det en vis betydning. Når jeg fokuserer på dette skyldes
det, at et flashet MX kort selvfølgelig kommer til at køre med den
hastighed på clockchip & RAM som Apple har valgt (hvis man bruger Apples
ROM) - Og her skulle kortets hardware gerne kunne følge med.

DVI, twinview og video-out (den ny iMac!) burde iøvrigt også kunne
bringes til at virker med Aples drivere, såfrem man har lagt den rette
ROM på kortet.
På en PC kan både TV-out, ekstra VGA (twinview) og DVI porte bruges som
både dual-skærm og spejling, uafhængig af driver og ROM version.
Har nogen prøvet om det samme gør sig gældende med deres standart Apple
OEM kort? Dvs. om standart kortet kan drive en ekstra skærm som både
spejl og dualskærm... når jeg er interesseret skyldes det, at de fleste
kort har en eller anden twinview implementering (VGA+VGA, VGA+DVI og
VGA+TV-out).

> [...]
> flash.. VI har dog ikke prøvet i OSX.. (kan være at det hele virker der !?)

Jeg har tænkt mig at flashe kortet én gang fra en PC, så det fremover
kan bruges med Apples ROM opdateringer.

NB. på rygte børsen hviskes der, at Nvidia/Apple har GF3 200ti
kompatible drivere og ROM klar, men at Apple forhindrer Nvidia i at
frigive GF3 og 2MX reference drivere/rom, da det vil kanibalisere Apples
nuværende salg af GF3.
Nvidia skulle efter sigende have fået lov til at frigive driver/ROM, når
næste generation af PowerMac kommer på markedet - en generation som
iflg. samme kilder vil have GF200ti som standart grafikkort og ti500 som
BTO (indikerer også det forventede skift fra PC133 til DDR).

Kilderne er en unavngiven Nvidia ansat, som angiveligt har lækket
oplysningerne på macnn's BBS, samt en person på Nvidia's stand ved den
netop afviklede Macworld messe.
Det interresante ved historien er, at hvis kilderne taler sandt betyder
det at vi i vores G4'ere og Cube'er, kan få et et top AGP-kort for ca
1500kr og et anstændigt AGP-kort for 6-800kr med udsigt til yderligere
prisfald i løbet af de næste par måneder. I dag hedder det 2000kr for et
for et ATI PCI kort, og 3000kr for et ATI AGP-kort

De nye Radeon kort er også interessante, men 8500'eren er desværre
hundedyr (GF 500ti hastighed) og 7500'eren har ATI desværre kun valgt at
sælge som PCI kort til mac'en Desuden har ATi ikke for vane at lade
priserne på mac kort falde med samme hast som deres PC kort.

<icq:131382336>

Fra : tom dissing

Dato : 15-01-02 12:37

Kortet blev flashet tilbage, og sidder nu og hygger sig - hurtigt - i en PC!
Tom

PS
Som nævnt vi fik det altså ikke til at virke.
PSS
Jeg mener at jeg læste at specielt ASUS kortene ( som du kan få ned til 400
..- !?) efter sigende skulle kunne flashes !
Køb sådan et!

On 15/01/02 12:30, in article 1f61tn5.1j1kl2xwb9ouhN%spam@reippuert.dk,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 12:56

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg mener at jeg læste at specielt ASUS kortene efter sigende skulle kunne
> flashes !

Ikke alle serierne. Nogen serier virker out-of-the-box, andre serier
skal flashes på PC og på få serier er ROM en ikke bare låst, den er også
password beskyttet.

> ( som du kan få ned til 400 .- !?)

Jeg har fået tilbudt et billigt let brugt MSI/microstar Starforce 2MX
kort - jeg ved dog ikke om det er et 2MX eller er 2MX 400 kort, om det
har 64MB eller 32MB, og om ROM'en er password beskyttet.
Jeg ved dog at kortet _er_ basseret på reference design og at det skulle
have ganske god billedkvalitet i 2D samt markedets bedste billedkvalitet
på TV-out porten.

> Køb sådan et!

NB. 400kr er for 2MX 200, 2MX 64bit SDR eller PCI kort som ikke kan
bruges. De mest interesaante ASUS kort er deres Retail MX400 64MB som
har 4.5ns RAM, Bulk udgaven har 6ns RAM.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-02 20:43

> NB. 400kr er for 2MX 200, 2MX 64bit SDR eller PCI kort som ikke kan
> bruges. De mest interesaante ASUS kort er deres Retail MX400 64MB som
> har 4.5ns RAM, Bulk udgaven har 6ns RAM.

Kan sådan et bruges?

http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=2013310

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 23:17

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Kan sådan et bruges?
>
> http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=2013310

Nej det er en MX 200 (har tjekket med nem og fået dem til at skrive MX
200 på websiden)

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-02 07:22

> Nej det er en MX 200 (har tjekket med nem og fået dem til at skrive MX
> 200 på websiden)

Det anede mig... irriterende, at de ikke skriver det, for der er dælme
forskel på MX2 og MX200!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Sascha

Dato : 15-01-02 22:08

Det kort der snakkes om har et "brandt firma ID", så for at overskrive bios
skal man først hexe bios filen med den rigtige ID.
Password beskytte en Flashbios ???
Greative skulle ifølge rygter have Mac bios (include samme ID)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 23:17

Sascha <sascha@mir.dk> wrote:

> Det kort der snakkes om har et "brandt firma ID", så for at overskrive bios
> skal man først hexe bios filen med den rigtige ID.

ok

> Password beskytte en Flashbios ???

Ja.

> Greative skulle ifølge rygter have Mac bios (include samme ID)

Ja, på nogen af kortene, bla på PCI udgaverne (som dog ikke kan bruges
af den grund) At de har OF på visse kort, skyldes sikkert at kortene
stammer fra samme OEM producent og produktionsserie som Apple har brugt.

NB. Er det dig der forsøgte dig med tom's kort?

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-02 20:43

[snip]

> [...]
> prisfald i løbet af de næste par måneder. I dag hedder det 2000kr for et
> for et ATI PCI kort, og 3000kr for et ATI AGP-kort

Hovsa! Du skrev Cube... er det rigtigt? Er Cuben's grafikkort ikke
specielt lavet til den, så det kan være i den og passer med pladen i
bunden?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-01-02 23:17

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hovsa! Du skrev Cube... er det rigtigt? Er Cuben's grafikkort ikke
> specielt lavet til den, så det kan være i den og passer med pladen i
> bunden?

Jo, jeg har dog aldrig set AGP kortet i en Cube så jeg ved ikke præcis
hvor i forskkellen ligger - Er det længden? Er det selve pladens
størrelse?

Der er i al fald en på xlr8y..., der påstår at have sat et PC GF2 MX
kort i sin Cube, om han har fundet et der passer, om alle passer eller
om han har haft gang i filen aner jeg ikke.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-02 07:22

> [...]
> kort i sin Cube, om han har fundet et der passer, om alle passer eller
> om han har haft gang i filen aner jeg ikke.

Hmm... det har jeg ikke set... Det må jeg lige finde, for hvis der ikke
bliver råd til en ny maskine i år, så kunne et 2MX kort være en
mulighed.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : tom dissing

Dato : 16-01-02 11:24

NU ved jeg godt at det er meget sjovere at gøre det hele selv.. Lidt lige
som ham det leth ( han brækkede vist nok benet...)
Men hos gravis.de kan i altså hente et kort (AGP og PCI) der kører relativt
meget hurtigere end ex de medfødte ATI.
I min G4 gik jeg fra.. Sløv skærm i både 9.x og 10.x til ..hæderlig
afvikling i 10.x og racerbil (?!) i 9.x
Eneste ulempe ved mit nye Winfast MX2 kort er at hardwaren ikke understøttes
af Apple.. Altså screensaver, CVGS (virtuel Gamestation kræver ATI hardware)
og en række andre ulemper.. Men ellers så kører det altså virkeligt stærkt..
Og da vi kun taler 1k, er vi nede på et beløb der næsten gør denne debat
overflødeig (!?)

PS
Jeg har morsomt nok oplevet at en række programmer - heriblandt - et
særdeles krævende lydprogram afvikler væsentligt bedre. Måske på grund af
den hurtigere afviklede grafik !
Tom

On 16/01/02 7:22, in article 1f63dr5.anu6n91a7820yN%rfn@altavista.net, "René

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-02 17:00

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> Og da vi kun taler 1k, er vi nede på et beløb der næsten gør denne debat

Det er billigt ja, men hvad er det for en screensaver der ikke virker?
Hvis et "Apple" G2MX kort er understøttet af Apple OpenGL, så må et PC
kort flashet med Apple's ROM da også være det, elle hur?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : tom dissing

Dato : 16-01-02 17:14

Jeg har ikke flashet mit MX2 kort.. Jeg har købt et OEM mac/Winfast MX2 kort
i tyskland.
Og efter jeg har installeret dette er der to problemer.. Jeg kan ikke
flashe/upgradere kortet med den nyeste Nvidia driver.. Og min skærm kan ikke
gå i sort..
Den flimrer i stedet og roder rundt i et utal af mærkværdige
skærmopløsninger..
Tom

On 16/01/02 16:59, in article 1f644bl.1t0slgb1rz0vyeN%rfn@altavista.net,

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-02 19:03

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg har ikke flashet mit MX2 kort.. Jeg har købt et OEM mac/Winfast MX2 kort
> i tyskland.

Er det så et standard PC kort eller et der allerede er gjort
"Mac-klart"?

> [...]
> gå i sort..
> Den flimrer i stedet og roder rundt i et utal af mærkværdige

Hmm... duer ikke rigtigt så, for jeg lader min skærm gå i sort efter få
minutter og sådan står den i lang tid.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-01-02 19:59

> Er det så et standard PC kort eller et der allerede er gjort
> "Mac-klart"?

ja - men det er er ikke et kort med Apples rom på.

> Hmm... duer ikke rigtigt så, for jeg lader min skærm gå i sort efter få
> minutter og sådan står den i lang tid.

wait, wait - jeg skal nok få det til at lykkes, når jeg har fået fat i
et kort Vil du lægge PC til? (der skal bare bootes på fra en floppy)

Kortet skal først flashes på en PC (AGP) med Apple's ROM, derefter vil
det opføre sig præcist som om det var et Apple OEM kort.

NB. Kortet der skal bruges skal selvfølgelig følge Nvidia's reference
design, og have ram der kan køre ved samme hastighed som Apple har
valgt.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-02 23:04

> ja - men det er er ikke et kort med Apples rom på.

Dvs. at nogen laver MX2 kort med OpenFirmware på?

> wait, wait - jeg skal nok få det til at lykkes, når jeg har fået fat i et
> kort Vil du lægge PC til? (der skal bare bootes på fra en floppy)

Ja, PC kan jeg godt lægge til, men jeg har ikke et MX2 kort ved hånden.
Mit gamle Geforce 256 DDR duer nok ikke, selvom det faktisk er
hurtigere.

> [...]
>
> NB. Kortet der skal bruges skal selvfølgelig følge Nvidia's reference
> design, og have ram der kan køre ved samme hastighed som Apple har valgt.

Hvilke kort virker "med garanti"? Hvis vi får nogle navne, kan vi jo
begynde at lede.

Tror du man vil kunne mærke noget til et hurtigere kort ved alm. brug af
OS X?

--
Mvh. René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-01-02 23:37

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Dvs. at nogen laver MX2 kort med OpenFirmware på?

ja, et kort med både BIOS og OF i ROM.

GF2 MX, GF2 GO og GF3 er alle bi-endian og _kan_ alle rumme både BIOS og
OF samtidig. De fleste GF3 kort kan poppes i en AGP Mac, uden de skal
flashes.

> Ja, PC kan jeg godt lægge til, men jeg har ikke et MX2 kort ved hånden.
> Mit gamle Geforce 256 DDR duer nok ikke, selvom det faktisk er
> hurtigere.

Jeg regner med snart at have et MX kort i hænde.

> Hvilke kort virker "med garanti"? Hvis vi får nogle navne, kan vi jo
> begynde at lede.

Der er vist ingen der med garanti virker, idet specs og ROM versioner
ofte varierer fra produktions serie til produktions serie. retail kort
har ofte hurtigere ram end bulk versionerne

Alle MX 128bit/SDR og MX 400 128bit/SDR, der er har AGP, er identiske
med Nvidias reference design og har minimum 5.5ns RAM burde kunne
bringes til at virke på lige fod med Apples MX kort. - Hvis de envidere
har en Mac kombatibel ROM (med OF) kan de bruges uden at skulle flashes.

MX 200 er altid 64bit/SDR og kan i lighed med MX 64bit/SDR ikke bruges,
heller ikke selvom de skull have en Mac kompatibel ROM
Det samme gælder PCI kort, som vist kan bringes til at virke i en AGP
mac hvis man piller AGP kortet ud

> Tror du man vil kunne mærke noget til et hurtigere kort ved alm. brug af
> OS X?

Det håber jeg - hvis man kan mærke forskel på et Rage128 og et Radeon
kan man også mærke forskel på et Rage128 og et MX. Der må vel være nogen
Apple OEM MX ejere der kan udtale sig om det.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-02 23:53

> ja, et kort med både BIOS og OF i ROM.
>
> GF2 MX, GF2 GO og GF3 er alle bi-endian og _kan_ alle rumme både BIOS og
> OF samtidig. De fleste GF3 kort kan poppes i en AGP Mac, uden de skal
> flashes.

Også de de nye Ti200 og Ti500?

> Jeg regner med snart at have et MX kort i hænde.

Jamen, sig endelig til, hvis du har brug for en PC'er til dette. Jeg er
også ret nysgerrig for at se om det virker. Problemet blive nok at finde
et kort, som passer ind i Cuben.

> [...]
> heller ikke selvom de skull have en Mac kompatibel ROM
> Det samme gælder PCI kort, som vist kan bringes til at virke i en AGP

Det har du vist rimeligt god styr på, så jeg tror bare jeg stoler på dig

> Det håber jeg - hvis man kan mærke forskel på et Rage128 og et Radeon
> kan man også mærke forskel på et Rage128 og et MX. Der må vel være nogen
> Apple OEM MX ejere der kan udtale sig om det.

Tjaa... bare en smule bedre ydelse vil være rart i OS X. Det vil desuden
også blive muligt at afvikle spil i rimelig kvalitet i forhold til det
nuværende Rage 128. Herligt!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-02 00:50

> Også de de nye Ti200 og Ti500?

Det er jeg ikke sikker på, der er godt nok et par producenter i USA der
skriver mac kompatibel på box'en men de virker ikke out-of-the-box.
De bruger under alle omstændigheder et nyt design og en ny chip. Selve
chippen er i lighed med GF2 MX, MX 400, MX200, Go og GF3 mac kompatibel.

> Jamen, sig endelig til, hvis du har brug for en PC'er til dette. Jeg er
> også ret nysgerrig for at se om det virker. Problemet blive nok at finde
> et kort, som passer ind i Cuben.

jeg sender dig en mail så snart jeg har fået fat i et (billigt) kort

> Det har du vist rimeligt god styr på, så jeg tror bare jeg stoler på dig

det er det ikke grund til at gøre, jeg har bare læst lidt og draget mine
konklusioner - jeg kan sagtens have overset et eller andet.

> Tjaa... bare en smule bedre ydelse vil være rart i OS X. Det vil desuden
> også blive muligt at afvikle spil i rimelig kvalitet i forhold til det
> nuværende Rage 128. Herligt!

just my point, kan man opdrive et kort til 500kr, så G4'eren kan spille
alle nuværende spil i 1024*768@32bit/+30fps (640*480@32bit/+20fps med
Rage128Pro), er det det værd.

Desværre har nvidia med vilje handicappet MX chippen så DDR ram kun kan
køre 64bit (SDR kan køre 128bit), selve "motoren" er ellers hurtig nok.

På sigt kunne jeg dog godt finde på at investere 1000kr i et GF3 200
hvis/når apple/nvidia frigiver drivere/rom til det.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-02 08:11

> På sigt kunne jeg dog godt finde på at investere 1000kr i et GF3 200
> hvis/når apple/nvidia frigiver drivere/rom til det.

Det kunne jeg også, hvis det ellers kunne presses ned i Cuben
(tvivlsomt).

De er da ikke kommet så langt ned i pris endnu, var?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-01-02 08:41

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det kunne jeg også, hvis det ellers kunne presses ned i Cuben
> (tvivlsomt).
>
> De er da ikke kommet så langt ned i pris endnu, var?

1400kr på nuværende tidspunkt i dk, 99$ i USA

- alle GF3 kortene vil højst sansynligt falde en del i europa, nu hvor
Radeon 8500 og 7500 efterhånden er nået hertil.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-02 01:13

> 1400kr på nuværende tidspunkt i dk, 99$ i USA
>
> - alle GF3 kortene vil højst sansynligt falde en del i europa, nu hvor
> Radeon 8500 og 7500 efterhånden er nået hertil.

Jamen, så mangler jeg bare en Cube-version... (forget it!)

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : tom dissing

Dato : 18-01-02 01:46

....har ikke lige fulgt med..
Koster Nvidia G3 kortene 1400 kroner !?!?
Tom

Så vil jeg sgu da lige hente sådan et omme i USA

On 18/01/02 1:13, in article 1f66m1n.1t69ntk1te6r2iN%rfn@altavista.net,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-01-02 02:56

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> ...har ikke lige fulgt med..
> Koster Nvidia G3 kortene 1400 kroner !?!?

Nej, ikke GF3

Der er kommer to nye chips: GF3 ti200 og ti500, det er lillebroderen GF3
ti200 der koster ca 1400kr her hjemme, og du kan ikke bruge det i din
mac, endnu

<icq:131382336>