hjemmelavet pasta?
Fra : Gitte J

Dato : 14-01-02 12:33

Jeg kunne godt tænke mig at lave pasta selv (båndpasta), men i den opskrift
jeg har laves pastamassen med æg, og jeg kan altså ikke fordrage æg. Kan man
lave det uden æg ... fx bare med vand? Er der iøvrigt bøger, der kan
anbefales for pastaelskere som endvidere er nødt til at spise fedt- og
kødfattigt?
På forhånd tak,
-Gitte

Fra : rcn

Dato : 14-01-02 12:55

Du siger, du ikke kan fordrage æg. Spiser du så heller ikke kager,
hjemmelavet is, desserter eller mange af de andre ting, hvor der indgår
æg. Og har du smagt pasta lavet med æg?

Jeg er ret sikker på, at du ikke kan smage ægget. Ellers må jeg tage
hatten af for din smagssans.

Ægget i pastaen (samt olien) gør den lidt mere smidig at arbejde med og
det er rart når det skal rulles ud i lange baner.
Hvis du absolut ikke vil ha' æg i, tager du det bare ud af opskriften og
erstatter med lidt mere vand.

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte J

Dato : 14-01-02 12:54

Jeg fik hjemmelavet pasta hos en bekendt for et års tid siden, og det smagte
bare enormt meget af æg...så det gik jeg bare udfra at det altid gør,
eftersom fyren var italiener (de må jo kunne lave pasta?!). Men nej, i kager
og den slags kan jeg ikke smage det ... hm... jeg prøver sgi med æg i
alligevel.
Tak for svaret
-Gitte

Fra : rcn

Dato : 14-01-02 15:13

Tja...
Det er vel heller ikke alle danskere, der kan lave gode frikadeller?

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 15-01-02 16:00

"Gitte J" <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message
> eftersom fyren var italiener (de må jo kunne lave pasta?!).

Er du også blandt dem der tror at de sorte kan danse fordi de har rytmen i
DNA?

Der er - som "basic" - to måder at lave pasta: med eller uden æg.
Hvis der er "med" er der nogen der bruger hovedsagligt æggeblommer + hele
æg, og andre (som mig) der bruger hele ægget. Dvs i din tilfælde skal du
droppe opskriften 4 blommer+2 æg!
Denne pasta er typisk af Emilia / norditalien; og kan bruges til alle form
for ravioli, tortellini etc.
Man blander æg og "almindelig" mel (grano tenero, eller farina 00) + lidt
salt sammen indtil den kan æltes med hænderne på bordet. Pasta æltes indtil
den ikke klistrer på bordet, og den skal stadig være elastisk. Men der er
grænser for hvor lang tid man skal ælte, ellers bliver den ved - med
opvarmning - med at suge mel fordi den klistrer, og til sidst er det en hård
klump.
Skær en klump på størrelse af en god håndfuld. Man ruller den ud på bordet
ved at drysse mel på den, på begge sider, til en millimeter tynd plade. Prøv
at give den en rektangulær form.
Drys mere mel på; rul den sammen som en pølse, og skær båndene ud med en
skarp kniv.

Pasta uden æg er meget mere populær i syditalien hvor durumhvedemel er mere
dominerende.
Man laver en dej af mel (durum/normal/begge), salt og vand. FX er man 4,
tager man ca 400g mel og kommer vand i indtil det er nødvendigt... Men her
kommer det vanskelige - de laver mange små, kort form for pasta, som kræver
virtuositet og års erfaring. Her står jeg af...
Man kan fx rulle en strimmel pasta på en strikkepind og lave en "maccherone"
eller "perciatello".
Kan kan stryge en lille klat på størrelse af en pebernød med tommefinger og
lave en "orecchietta".
Man kan skære pladene i romber (?) og kalder dem "stracci".

Der er også hybrider - nogen der bruger vand+æg - som jeg synes at det ikke
værd at bruge tid på...

Jeg har for nyligt lavet tagliolini (tynde tagliatelle) og da jeg var ud på
landet i Jylland uden pastamaskine var jeg nødt at bruge sved på panden og
kagerulle. Jeg var forbavset over resultat, efter min mening bedre end
pastamaskine. Måske fordi dejen varmes ikke op i valsningen, who knows and
who cares. Måske fordi æggene på landet er bedre!!! Jeg har lavet en "sauce"
af fløde jævnet med æggeblomme (!!!) og revet parmesan ost - tagliolini
alfredo!? (hvis du har været hos Alfredo i Rom you know what I mean) Derud
på landet har de ikke tomater på dåse og andre eksotiske ting i
pulterkammer... heldigvis havde jeg osten med (det var den 25.12.).
Jeg ville have brugt en hjemmelavet pesto, eller en sauce af tomat og svampe
(porcini).

Sandra

Fra : Heidi

Dato : 15-01-02 16:13

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:GyX08.86$On.4131@news.get2net.dk...

[...]
> Jeg har for nyligt lavet tagliolini (tynde tagliatelle) og da jeg var ud på
> landet i Jylland uden pastamaskine var jeg nødt at bruge sved på panden og
> kagerulle.
[...]

Forhåbentlig ikke sved på _stege_-panden? Sorry, kunne ikke lade
være

--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-01-02 16:23

Mrs Krabappel skrev:

> Er du også blandt dem der tror at de sorte kan danse fordi de har
> rytmen i DNA?

Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om - og det ville du heller ikke
være hvis du var mig.

// Klaus

Fra : Gitte J

Dato : 15-01-02 16:45

> Er du også blandt dem der tror at de sorte kan danse fordi de har rytmen i
> DNA?

Nope Kald mig kulturelt mindrebemidlet, men Italien vækker hos mig
udelukkende associationer i retningen af pasta og pizza.
Tak for indlægget - det er netop printet ud så det kan indgå i de kommende
dages "eksperimentarium".
-Gitte

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 16-01-02 15:19

> Nope Kald mig kulturelt mindrebemidlet, men Italien vækker hos mig
> udelukkende associationer i retningen af pasta og pizza.

Jeg er glad at du ikke tog min perfid bemærkning tungt - i disse gudhjælpmig
politiske korrekte tider...
Når du er kommet over pasta&pizza-fasen skal vi diskutere polenta, stufato,
spezzatino, cassoela, og andre "mindre kendte" egnsretter fra Po-dalen...

> Tak for indlægget - det er netop printet ud så det kan indgå i de kommende
> dages "eksperimentarium".

Vi vil gerne høre hvordan det gik!!!

Jeg glemte at skrive at pasta kan selvfølgelig fryses / tørres men så meget
produktionsoverskud har jeg sjældent haft... vi spiser bare det hele!

Sandra