Hvad er MSG ?
Fra : Kim Juul

Dato : 14-01-02 10:08

I nogle opskrifter, især japanske, har jeg set, at der står MSG.
Hvad er det for noget ?

Det jeg har set nogle steder, at MSG er MonoSodiumGlutamat, det er et slags
salt som
smager godt. Det findes i de fleste færdig lavet mad og snacks.

Og en mulighed er:
Det er et "antiklumpemiddel".

Er der nogle der kan hjælpe ?

--
Kim Juul
----------------

Fra : Lars

Dato : 14-01-02 10:23

"Kim Juul" skrev:
> I nogle opskrifter, især japanske, har jeg set,
> at der står MSG. Hvad er det for noget ?

På dansk kaldes det for "det tredie kryderi" og virker som smagsforstærker.
Dvs. forstærker eksisterende smage næsten uden at tilføje nye.

Du finder det sammen med kryderierne i butikkerne.

Mvh, Lars

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 14-01-02 10:50

"Lars" skrev i en meddelelse

> På dansk kaldes det for "det tredie kryderi" og virker som
smagsforstærker.
> Dvs. forstærker eksisterende smage næsten uden at tilføje nye.
>
> Du finder det sammen med kryderierne i butikkerne.

Så vidt jeg er informeret er det rigtigt nok, at man kalder det "det tredje
krydderi".

Der er dog ikke tale om et krydderi, men et kemisk tilsætningsstof, der kan
være problematisk for allergigere.

Det er desuden kræftfremkaldende i stor stil, og så vidt jeg ved har mange
forbrugerorganisationer længe forsøgt at fjerne "det tredje krydderi" fra
fødevarer generelt.

Kåre

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-01-02 16:11

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> writes:

> Der er dog ikke tale om et krydderi, men et kemisk tilsætningsstof,

Ganske ligesom salt, der heller ikke er et kryderi, men alligevel
altid omtales sammen med de egentlige kryderier.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 14-01-02 19:13

"Peter Makholm" skrev i en meddelelse

> Ganske ligesom salt, der heller ikke er et kryderi, men alligevel
> altid omtales sammen med de egentlige kryderier.

Men til forskel fra salt er "det tredje krydderi" et kunstigt fremstillet
kemisk stof, der ikke som salt findes i naturen - det er i hvert fald det
jeg har fået fortalt.....?

Kåre

Fra : Lars

Dato : 14-01-02 20:26

"Kåre Weng Madsen" skrev:

> kemisk stof, der ikke som salt findes i naturen
> - det er i hvert fald det jeg har fået fortalt.....?

Søgte lidt på det...

http://www.msgmyth.com/ står der at stoffet har været anvendt i Øst-asien
i tusindvis af år, i form af tørret søgræs som de kalder Kombu. Det kan
fremstilles ud fra forskellige kilder, men i dag er det hovedsalig korn
udsat for forskellige kemiske processer der giver MSG.

MSG, monosodium glutamate, er 78.2% glutamate, 12.2% sodium, og 9.6% vand.
Sodium er salt.

Der står envidere at glutamin syren tilhører familien af amino syrer,
proteinernes byggesten. Den findes naturligt i mange fødevarer som tomater,
mælk og champignon. Den findes i vore egne celler, incl. i modermælken. Det
naturlige glutamate i planter er kendt som L-glutamin syre.

Det lyder jo ikke umiddelbart som noget farligt.

Ikke desto mindre slås man til stadighed om hvorvidt MSG er farligt, som
kilde for flere ting fra hovedpine/migræne, over allergifremkaldende, til
måske ligefrem at være kræftfremkaldende.

http://www.nomsg.com/
http://www.holisticmed.com/msg/
http://www.truthinlabeling.com/

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er sandt og falsk. Kemisk fremstillede
produkter kan påvirke kroppen på forskellige uheldige måder, og allergi er
et meget stort område som jeg tror vi kun er ved at se begyndelsen af.
Hvorvidt "det tredie kryderi" - MSG - tilhører gruppen af uheldige stoffer,
ved jeg ikke.

- Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-01-02 21:20

> [...]
Det
> naturlige glutamate i planter er kendt som L-glutamin syre.

Hvis det er en aminosyre, så tror jeg at du får svært ved at finde noget mad
der ikke indeholder det.

> Det lyder jo ikke umiddelbart som noget farligt.

Det er det nok heller ikke, men man kan aldrig vide sig sikker.
Der er folk der er blevet syge af sødemidlet Aspertam, men det er i bund og
grund en peptidforbindelse mellem to aminosyrer (hvis jeg husker min
kemiundervisning korrekt). Den sygdom skyldtes vistnok en gen-defekt, men
det samme kunne jo i teorien ske med MSG.

> Ikke desto mindre slås man til stadighed om hvorvidt MSG er farligt, som
> kilde for flere ting fra hovedpine/migræne, over allergifremkaldende, til
> måske ligefrem at være kræftfremkaldende.

Alt er ufarligt og alt er giftigt. Det kommer kun an på mængden...

> [...]
> et meget stort område som jeg tror vi kun er ved at se begyndelsen af.
> Hvorvidt "det tredie kryderi" - MSG - tilhører gruppen af uheldige

Jeg vil nu ikke mene at det gør nogen forskel om et stof er kunstigt
fremstillet, eller naturligt. Bare det kemisk set er ens. Desuden virker
fremstillingsmetoden ikke særligt kunstig. Så skal man bare se hvordan man
laver "modificeret stivelse" eller fructose (den der bruges til sodavand i
USA).

--
PeKaJe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 21:49

Lars skrev:

> Sodium er salt.

Nej, sodium er natrium - det er "sodium chloride", natriumklorid, som
er salt.

// Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-01-02 21:46

"Lars" <ab@cd.ef> writes:

> Ikke desto mindre slås man til stadighed om hvorvidt MSG er farligt, som

Alt er farligt i passende mængder og former. Ved du hvor mange der dør
af dihydrogenmonoxid-forgiftning om året?

<http://www.dhmo.org/>

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-01-02 22:13

Peter Makholm skrev:

> <http://www.dhmo.org/>

LOL!

// Klaus

Fra : Mads Tilst

Dato : 15-01-02 14:30

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:slrn+f26ea15d-5ef1-417b-9141-6153eeb2d352@hq.szn.dk...

> LOL!

Ja, det må du nok sige. Fantastisk! Flot gennemført.
Forbyd H2O! Nu!