Danske Netbank med Performa 475
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-02 22:16

I ved godt, at man siger, at i teorien kan humlebien ikke flyve.
Den ved det bare ikke selv, så derfor flyver den lystigt videre. Min
svigerinde der har overtaget min gamle Performa 475 med et 28.8 modem
fortalte i dag som en bibemærkning, at hun havde Danske Netbank. Da jeg
så sagde, at den da ikke kan køre på en Mac, var hun helt uforstående.
Det var der da aldrig nogen der havde fortalt hende. Hun siger, at hun
sagtens kan se, hvor mange penge der står på hendes konto, men hun har
endnu aldrig prøvet at overføre penge til andre konti. Kan det virkeligt
være rigtigt, at hun kan gå ind på Danske Netbank med sådan en gammel
Mac?
Hardware: Mac OS 7.6.1, 20 MB RAM og en gammel Netscape omkring
4.08 eller også var det iCab, jeg installerede. Hun bor i København, så
jeg kan ikke lige se efter. Hendes nye, brugte iMac 233 med SuperDisk
står til gengæld nede i vores kælder lige nu.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-01-02 23:30

> [...]
> jeg kan ikke lige se efter. Hendes nye, brugte iMac 233 med SuperDisk
> står til gengæld nede i vores kælder lige nu.

Det lyder lidt underligt. Kan det tænkes, at hun ikke bruger deres
Netbank, men et eller andet opkaldsprogram?

Jeg har lige tjekke med IE5.1.3, Netscape 6.2 OSX, Opera til OSX, ICab
2.6 til OSX Netscape Communicator 4.78 (Classic) og OmniWeb. Ingen af
dem kan logge på BG Netbank, som er det samme som Danske Netbank.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 13-01-02 23:41

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> ICab 2.6

Der er noget med at iCab kan indstilles til at give »falsk besked« til
nettet, så nettet opfatter den som eksempelvis en Windows IE.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-01-02 01:27

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Der er noget med at iCab kan indstilles til at give »falsk besked« til
> nettet, så nettet opfatter den som eksempelvis en Windows IE.

Den står til IE5, så det er vist ikke det. Jeg har også prøvet samme
trick i OmniWeb.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-01-02 10:46

> [...]
> svigerinde der har overtaget min gamle Performa 475 med et 28.8 modem
> fortalte i dag som en bibemærkning, at hun havde Danske Netbank....

øhh...lige en vild indskydelse!:
Det _kunne_ vel ikke være *Jyske* Netbank?? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-02 11:03

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> øhh...lige en vild indskydelse!:
> Det _kunne_ vel ikke være *Jyske* Netbank?? :)

Du mener, at Danmark = Jylland? Min søn på syv år siger også, at
vi skal hjem til Danmark, når vi har været en tur i København. Men nej,
hun bruger Danske Bank, det er jeg sikker på. Hendes Dankort er blåt,
mens vores fra Jyske Bank er grønt med fugle på.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-01-02 11:51

> [...]
> hun bruger Danske Bank, det er jeg sikker på. Hendes Dankort er blåt,
> mens vores fra Jyske Bank er grønt med fugle på.

OK - i så fald må du grave dybere ned i mysteriet (brug evt. X-rays -
hø, hø!) og informere os om detaljerne. ;)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-02 17:44

Hej Henrik & Hans

Den er skam go' nok!! - Jeg prøvede lige, om det var muligt efter at
have læst
de her indlæg.

Jeg brugte iCab 2.6US til 'forsøget'. Den fandt fint DN og da jeg klikke på
'Log On', fik jeg en meddelelse om, at jeg nu var ved at gå ind på en 'Secure
Site', og at jeg skulle være opmærksom på, at alle data ville blive
krypteret... - ...OK! - Og jeg var 'inde', men selvfølgelig var felterne til
indtastning af koder m.v. dimmed, da jeg har opsagt min netbank, efter
at den
bare har ligget 'død' siden jeg oprettede den, så min emailadresse blev
jo ikke
registreret som første trin i sikkerhedsproceduren. - Til gengæld fik
jeg en
masse oplysninger om de fordele, jeg ville få, hvis jeg oprettede mig som
kunde...-)) - billige lån, sikker overførsel, rabatter ved køb af andre
ydelser, rabatter ved køb gennem visse e-shops osv.osv.....

Så der er tilsyneladende en mulighed for at bruge iCab 2.6 som browser
til DN.
I prefs har jeg aktiveret alt, hvad der har med Java og JavaScript, samt
InScript at gøre, og det er muligvis det, der er årsagen til, at det kan lade
sig gøre. Den står også til at tolke som IE 5 og ikke til iCab selv.

Jeg har nu tænkt mig at tage kontakt til Danske Banks teknikere for deres
netbankafdeling og få en snak med dem omkring det her. Da det også ser
ud til,
at iCab har alle de nyeste både SSL og VeriSign certifikater, så tror jeg
faktisk, at der er en reel mulighed for, at det kan laves meget let uden de
store omkostninger for hverken kunder eller for Danske Bank.

mvh. Erik Richard

Henrik Münster wrote:

> [...]
> hun bruger Danske Bank, det er jeg sikker på. Hendes Dankort er blåt,
> mens vores fra Jyske Bank er grønt med fugle på.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-01-02 18:40

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> mulighed for, at det kan laves meget let uden de store omkostninger
> for hverken kunder eller for Danske Bank.

Er der nogen særlig grund til, at du ikke bare installere de samme
certifikater på noget bedre end Netscape Communicator 4?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : MacMan

Dato : 14-01-02 19:46

Det er tidligere blevet nævnt at ActiveX skulle hindre brugen af Danske
Netbank udover problemer med Java. På DDB's står der:

"Hvis man anvender en pc med Windows og Internet Explorer 4.01 eller nyere,
er sikkerhedskomponenten baseret på Microsofts ActiveX-teknologi. Hvis man
anvender en Netcsape-browser er sikkerhedskomponenten en Java-Applet."

Så ActiveX udelukker ikke Mac'en, det er åbenbart fortsat "kun"
Java-problemerne.

- Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-02 04:13

Hej Thomas

Jeg har de nyeste certifikater (SSL1, 2, 4, HLS, VeriSign 1-7 osv.) i NC
4.79/128bits versionen. Men det, der mangler i både Opera, NC og i Mozilla,
er, at i iCab har du en form for simulator i InScript. Dén har du ikke i
andre browsere.

Og hvis du vil bruge de nyeste certifikater i både Opera og Mozilla, så
skal du betale for dem. De er standard implementationer i 4.79/128bits
(faktisk fra 4.76/128 bits). I Mozilla har du kun SSL1 og 2 + VeriSign 1-4
og 7, da det er krav fra de amerikanske myndigheder 'for security reasons',
og såvidt jeg kan se, så har Opera kun SSL1 og SSL2 og intet andet -
endnu...

Fra : Ben Knudsen

Dato : 15-01-02 09:27

Jeg har ikke formået at kopiere resultaterne med iCab. Jeg får aldrig den
lille requester op, som beder om adgangskode.
Forsøget er gjort med iCab2.6 us med alt java-halløjet slået til.

Mvh Ben

Fra : Simon T

Dato : 15-01-02 12:34

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> lille requester op, som beder om adgangskode.
> Forsøget er gjort med iCab2.6 us med alt java-halløjet slået til.

Jeg har også en smule problemer med at genskabe scenariet... Jeg har
fundet frem til at man ikke kan bruge "log ind" på hovedsiden, men må
trykke sig ind på privat, og derfra trykke "log ind". Jeg får også
beskeden om at jeg er på vej ind på et sikkert site, men jeg får ingen
mulighed for indtastning af hverken aftalenummer eller password...

Med venlig hilsen

Simon T <- Der har slået _alt_ til med Java- og inscript...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-01-02 16:05

Hej Ben

Har du også slået alt InScript til? - Og sat den til at opføre sig som
Explorer 5?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 15-01-02 16:25

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>Har du også slået alt InScript til? - Og sat den til at opføre sig som
>Explorer 5?

Jeps & Jeps - muligvis kører jeg kun er MRJ 2.2.3
Kan det mon være der, det halter?

Mvh Ben

Fra : Simon T

Dato : 15-01-02 17:14

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeps & Jeps - muligvis kører jeg kun er MRJ 2.2.3
> Kan det mon være der, det halter?
>
> Mvh Ben

Jeg har MRJ 2.2.5 (så vidt jeg kan se den nyeste), og jeg får den ikke
frem...

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-02 05:37

Hej Ben

Hmm... - Det lyder faktisk ret sandsynlig. Jeg har den, der ligger i 9.2.2
- MRJ 2.2.5